اینستاگرام به کسانی که این اپلیکیشن را دارند این امکان را میدهد که به محض ثبت تصاویر و ویریو ، آن ها را به سرویس ارسال کنند . کاربران میتوانند تصاویر ارسالی خود را با استفاده از فیلتر های که اپلیکیشن اینستاگرام در اختیار کاربران قرار می دهد ، تصاویر خود را تغییر دهند. هر کاربر اینستاگرام میتواند برای پست خود یک هشتگ تعریف کند تا کاربران با جستجوی آن هشتگ بتوانند پست این کاربر را مشاهده کنند . البته در این قسمت پست های ارسالی به ترتیب تاریخ انتشار می باشد . کاربرد هشتگ برای پست به منظور انتخاب موضوع برای پست می باشد . برای مثال یک کاربر برای عکس خودروی خود میتواند هشتگ ( موضوع ) خودرو ، ماشین و یا مدل ماشین خود را انتخاب کند . و همچنین کاربران می توانند اکانت اینستاگرام خود را به اکانت هایی که خود انتخاب میکنند مرتبط کنند و عکس ها را با پروفایل این کاربران به اشتراک بگذارند . در واقع یکی از ویژگی های منحصر به فرد اینستاگرام، که آن را با سایر اپلیکیشن ها ( تلگرام ، ویچت ، وایبر ) متمایز میکند محدود کردن عکس در یک مربع خاص می باشد . هنگامی که اپلیکیشن اینستاگرام آپدیت های جدید ارائه داد روز به روز امکانات و سرویس های جدیدی به این اپلیکیشن پرطرفدار افزود . در سال 2012 یک صفحه ی جدید از اینستاگرام معرفی شد با نام کاوش ، که کاربران می توانند با اینستا عکس ها و ویدیو های محبوب کاربران دیگر را که بیننده های زیادی داشته است در صفحه ی خود مشاهده کنند . این تصاویر و ویدیو ها میتواند از افراد مشهور یا افرادی که پست های کاربر پسند می گذارند باشد یا تصاویری از نزدیکترین کاربرانی که از نظر موقعیت جغرافیایی محل شما قرار دارند باشد . در واقع این صفحه ، یک صفحه ی پیشنهادی توسط خود اینستاگرام می باشد که اینستاگرام آن ها را از پست های علاقه مندی دوستنا شما انتخاب میکند و مشاهده ی تبلیغات آن ها را نیز به شما توصیه می کند ، چون حدس میزند شما نیز از آن خوشتان بیاید .تا سال 2013 کاربران تنها ویدیو های حداکثر 15 ثانیه را میتوانستند در اکانت خود به اشتراک بگذارند که این زمان در بروزرسانی های اخیر افزایش پیدا کرد و در حال حاضر به 60 ثانیه افزایش پیدا کرده است . این مسئله می تواند مربوط به خرید آن توسط مارک زاکربرگ مالک شرکت فیس بوک باشد یا افزایش هاست های این شرکت .
بعد از افزایش زمان ویدیو ها ، نوبت به پیام خصوصی ( دایرکت ) رسید . این سرویس این قابلیت را برای کاربران به ارمغان می آورد که پست های خصوصی برای کاربران ارسال کنند . این کاربران میتوانند دوستان و آشنایان و حتی کسانی که جزو دنبال کنندگان آن ها نباشند باشد . پیام های خصوصی که از این طریق میتوان ارسال کرد شامل پیام ، عکس ، ویدیو می باشد . در حال حاضر همزمان فقط تا 15 کاربر پشتیبانی میکند ، یعنی همزمان فقط میتوانید به 15 کاربر یام خصوصی ارسال کنید ، این عدد شاید بعد ها افزایش پیدا کند . در سال 2016 اینستاگرام امکان جدیدی را به اپلیکیشن خود اضافه کرد با نام داستان . به این صورت که عکس های خود را میتوان به صورت داستان در آورد . و با این امکان همزمان میتوان چند عکس را در یک پست قرار داد . اینستاگرام بعد از اینکه در سال 2010 راه اندازی شد به شدت و با سرعت زیاد به کاربران آن اضافه شد ، به طوری که فقط در دو ماه تعداد 10 میلیون کاربر در این اپلیکیشن ثبت نام کردند و این رقم خیلی زیاد می باشد .در نهایت در دسامبر 2017 این رقم به 700 میلیون و 275 هزار کاربر رسید . طبق گفته ی مالک این اپلیکیشن ، کاربران به طور متوسط در یک ماه 1 میلیارد عکس به اشتراک میگذارند . طبق آمار جدیدی که اخبار اینستاگرام منتشر کرد ، از کل کاربران آن ، حداقل 374 میلیون کاربر فعال در روز دارد . در سال که در سال 2016 این رقم 260 میلیون کاربر فعال بوده است .اینستاگرام در سال 2012 حدودا 1.2 میلیارد دلار ، معادل 5 هزار میلیارد برای این شرکت سودآوری داشته است . این سود آوری فقط از طریق فروش سهام بوده است . اینستاگرام توسط اپلیکیشن آی او اس خود نظرات خیلی خوبی توسط کاربران دریافت کرده که این باعث شده این اپلیکیشن یکی از پیشتازان در زمینه ی کار خود در جهان باشد . با این حال این سرویس دهنده دارای انتقاداتی نیز از طرف منتقدان فعال می باشد . که از سیاست اینستاگرام و روابط آن ناراضی هستند و آنها را متهم به پنهان کاری و محتوای غیر مجاز و غلطی که روزانه توسط کاربران آپلود می شود کرده است