۹۴/۷/۲۵، ۱۰:۰۱ عصر
اینترنت به طرز چشمگیری نحوه اشتراک گذاری اطلاعات را تغییر داده ، و تأثیر شگرفی نیز بر بازاریابی گذارده است. طی سال های اخیر، در حالی که تاکتیک های برونگرا کهنه و منسوخ شده اند، تغییر جهت بیشتری به سمت تکنیک های درونگرا شکل گرفته است. بیشتر کسب و کارها به جای تبلیغاتی که درون محتواهای خارجی گنجانده شده اند، با انتشار محتواهای بکر و بدیع، به دلیل مزایای بیشتر این تاکتیک ها مانند رشد مخاطبین و برندینگ، به موفقیت دست یافته اند.
با در نظر گرفتن این روندها، در ادامه پیش بینی های خود را از گرایش های برتر بازاریابی آنلاین سال ۲۰۱۴ به بحث و بررسی می گذاریم.
۱) بازاریابی محتوا، بیشتر و باعظمت تر از هر زمان دیگری خواهد بود:
یکی از مهم ترین راه هایی که شرکت ها از طریق آن اعتبار پیدا کرده و به مدد آن اعتماد مصرف کنندهان را کسب می کنند، ایجاد محتوای باارزش به طور مستمر و به وسیله شبکه های مختلف است. این امر معمولاً اطلاعات مرتبط با صنعت را که برای مخاطب آگاهی و یا سرگرمی ایجاد کند، می طلبد. ضمناً، انجام چنین کاری به شرکت ها این امکان را می دهد که پیوسته با مخاطبین خود سازگاری پیدا کرده و پیروی وفادارانه ای را برای خود ایجاد نمایند. به گفته مؤسسه بازاریابی محتوا، برترین استراتژی های بازاریابی محتوای B2B (بنگاه به بنگاه) عبارتند از رسانه ها و شبکه های اجتماعی، مقالات منتشر شده بر روی وب سایت یک کسب و کار، خبرنامه های الکترونیکی، مطالعات موردی، ویدئوها ومقالات منتشر شده بر روی سایت های دیگر.
کسب و کارها با بکارگیری یکی از این شبکه ها و یا چندین شبکه، قادر به ایجاد شهرت و اعتبار در میان صنعت خود خواهند بود. چنین روندی نشان می دهد که بازاریابی جمعی از طریق به کارگیری تکنیک هایی همچون تبلیغات رادیویی و تلویزیونی روز به روز تأثیر کمتری از خود نشان می دهند. در عوض بهتر است که با تولید محتوای باارزشی که برای مخاطبینی خاص طراحی شده است، بر بازاریابی درونگرا (ربایشی) توجه خود را متمرکز نماییم. جهت طراحی استراتژی بازاریابی محتوای خود از مقالات دیگر من تحت عناوین «۱۱ مکان جهت پیدا کردن ایده هایی ناب برای بازاریابی محتوا» و «چگونه یک استراتژی محتوای فوق العاده بسازیم؟» کمک بگیرید.
۲) بازاریابی شبکه های اجتماعی به تنوع بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد:
تا همین چند سال اخیر، کسب و کارها در رابطه با شبکه های اجتماعی، که از بزرگترین آنها می توان به Facebook، LinkedIn و ، Twitter اشاره کرد، که بتوان آنها را در کمپین های بازاریابی شان به کار گرفته و اجرا نمود، محدود بودند. ولی امروزه انگار دائماً سایت های شبکه های اجتماعی جدیدی پدیدار می شوند. در حالی که بسیاری از این شبکه ها به توفیقی نرسیدند، برخی دیگر از جمله Pinterest ، Google+ ، Tumblr و Instagram به موفقیت عظیمی دست یافته و گزینه های بسیاری زیادی را که به بنگاه ها و کسب و کارها امکان تولید محتوای مرتبط به اشکال رسانه ای گوناگون را داده و مخاطبین خود را از شبکه های بیشتری نسبت به قبل به دست آورند، برایشان فراهم می کنند.
در نتیجه، برای بسیاری از کسب و کارها بسط و توسعه و نیز تجربه کار با شبکه های مختلف با هدف دستیابی به بیشترین میزان مصرف کننده رایج و مرسوم شده است. ظاهراً این تنوع و گوناگونی برای بسیاری از شرکت ها مفید و سودمند بوده چرا که با آسان سازی و تسهیل شناخت یک برند برای مصرف کنندهان، به ارزش برند می انجامد. جهت تشخیص اینکه کدامیک از شبکه های اجتماعی برای شما و کسب و کارتان مناسب و سودمند است، از مقاله من با همین عنوان: «چگونگی تشخیص اینکه کدام شبکه اجتماعی مناسب کسب و کار شما خواهد بود» بهره بگیرید.
۳) محتوای تصویر- محور چیره و غالب خواهد بود:
همچنان که مصرف کنندهان با حجم عظیمی از تبلیغات مواجه می شوند، ساخت محتوایی که به راحتی و سریع قابل فهم و درک باشد، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. اگر نگاهی به سایت های شبکه های اجتماعی که پیش از این بدانها اشاره کردم و به سرعت هم رو به افزایش اند بیاندازید، متوجه خواهید شد که سه مورد از چهار شبکه مذکور، یک ویژگی مشترک دارند، و آن این است که بر تصویر تأکید می ورزند. دلیل افزایش موفقیت Buzzfeed و Pinterest ، گواه بر قدرت و پتانسیلی است که محتوای تصویر- محور دارد.
پست ها و مطالب وبلاگ موفق که بیشتری حجم اشتراک گذاری را تجربه می نمایند نیز اغلب یک مشخصه مشترک دارند: این مطالب در جاهای مناسبی از متن، عکس ها و تصاویری را در خود جای داده اند که باعث تجزیه متن و تأکید بر نکات خاصی شده است. نمونه دیگری از این دست، اینفوگرافیک ها هستند که حداقل میزان متن را با تصاویر ترکیب می کنند تا موضوعی را توضیح داده و اطلاعات و یا داده های آماری را از مطالعات پژوهشی تأمین نمایند.
در حالی که به عقیده من محتوای سنتی متن- محور هرگز برای همیشه کنار گذاشته نخواهد شد، کاملاً واضح و آشکار است که جای دادن تصاویر در آنها به سود یک کمپین بازاریابی خواهد بود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون شبکه های رسانه ای اجتماعی در کارهای ابتکاری بازاریابی آنلاین خود، مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می کنم:
۴) هر چه کمتر، بهتر:
گرایشی قابل توجه، تغییری آشکار در رجحان مصرف کننده در رابطه با پیام های ساده بازاریابی به جای پیام های جامع و با جزئیات خواهد بود. با اندیشه در برترین برندهای جهان همچون Apple و Google به این نتیجه خواهید رسید که اینها آشکارا سادگی را ارزش و سرلوحه کار خویش قرار می دهند. بخش عظیمی از جذابیت Pinterest در زیبایی شناسی ساده، منظم و مینسمالیست این رسانه اجتماعی است.
با وجود مصرف کنندگانی که از هجمه عظیم و پیوسته اطلاعات و تبلیغاتی که فریاد می زنند «مرا ببینید» به ستوه آمده اند، برخی از بازاریاب های مبتکر بر خلاف جهت این جریان حرکت می کنند. آنان سعی در کاستن پیام های کمپین خود و در نتیجه خسته نکردن مصرف کنندگان از تبلیغات را دارند.
فکر میکنم مجله Forbesدر مقاله ای به بهترین شکل به بیان این مسأله پرداخت: “مصداقی وجود دارد مبنی بر اینکه ما هر روز از اتصال بیش از حد زندگی های به شدت دیجیتالی شده خود به سمت ورودی ها و داده ها احساسی پیچیده، روشن و زرق و برق دار به جلو رانده می شویم، دیگر راهی جهت ادامه با چنین شیوه و آهنگی وجود ندارد. در نتیجه به نظر می رسد که سال ۲۰۱۳ سالی است که در آن، موفق ترین استراتژی های بازاریابی آنهایی هستند که نه تنها در ماهیت و ذات خود ساده باشند، بلکه محصولات و خدماتی را ترویج و گسترش دهند که در پی تسهیل و آسان نمودن زندگی مصرف کننده، ویا حتی تجربه مشتری باشند.”
با در نظر گرفتن این روندها، در ادامه پیش بینی های خود را از گرایش های برتر بازاریابی آنلاین سال ۲۰۱۴ به بحث و بررسی می گذاریم.
۱) بازاریابی محتوا، بیشتر و باعظمت تر از هر زمان دیگری خواهد بود:
یکی از مهم ترین راه هایی که شرکت ها از طریق آن اعتبار پیدا کرده و به مدد آن اعتماد مصرف کنندهان را کسب می کنند، ایجاد محتوای باارزش به طور مستمر و به وسیله شبکه های مختلف است. این امر معمولاً اطلاعات مرتبط با صنعت را که برای مخاطب آگاهی و یا سرگرمی ایجاد کند، می طلبد. ضمناً، انجام چنین کاری به شرکت ها این امکان را می دهد که پیوسته با مخاطبین خود سازگاری پیدا کرده و پیروی وفادارانه ای را برای خود ایجاد نمایند. به گفته مؤسسه بازاریابی محتوا، برترین استراتژی های بازاریابی محتوای B2B (بنگاه به بنگاه) عبارتند از رسانه ها و شبکه های اجتماعی، مقالات منتشر شده بر روی وب سایت یک کسب و کار، خبرنامه های الکترونیکی، مطالعات موردی، ویدئوها ومقالات منتشر شده بر روی سایت های دیگر.
کسب و کارها با بکارگیری یکی از این شبکه ها و یا چندین شبکه، قادر به ایجاد شهرت و اعتبار در میان صنعت خود خواهند بود. چنین روندی نشان می دهد که بازاریابی جمعی از طریق به کارگیری تکنیک هایی همچون تبلیغات رادیویی و تلویزیونی روز به روز تأثیر کمتری از خود نشان می دهند. در عوض بهتر است که با تولید محتوای باارزشی که برای مخاطبینی خاص طراحی شده است، بر بازاریابی درونگرا (ربایشی) توجه خود را متمرکز نماییم. جهت طراحی استراتژی بازاریابی محتوای خود از مقالات دیگر من تحت عناوین «۱۱ مکان جهت پیدا کردن ایده هایی ناب برای بازاریابی محتوا» و «چگونه یک استراتژی محتوای فوق العاده بسازیم؟» کمک بگیرید.
۲) بازاریابی شبکه های اجتماعی به تنوع بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد:
تا همین چند سال اخیر، کسب و کارها در رابطه با شبکه های اجتماعی، که از بزرگترین آنها می توان به Facebook، LinkedIn و ، Twitter اشاره کرد، که بتوان آنها را در کمپین های بازاریابی شان به کار گرفته و اجرا نمود، محدود بودند. ولی امروزه انگار دائماً سایت های شبکه های اجتماعی جدیدی پدیدار می شوند. در حالی که بسیاری از این شبکه ها به توفیقی نرسیدند، برخی دیگر از جمله Pinterest ، Google+ ، Tumblr و Instagram به موفقیت عظیمی دست یافته و گزینه های بسیاری زیادی را که به بنگاه ها و کسب و کارها امکان تولید محتوای مرتبط به اشکال رسانه ای گوناگون را داده و مخاطبین خود را از شبکه های بیشتری نسبت به قبل به دست آورند، برایشان فراهم می کنند.
در نتیجه، برای بسیاری از کسب و کارها بسط و توسعه و نیز تجربه کار با شبکه های مختلف با هدف دستیابی به بیشترین میزان مصرف کننده رایج و مرسوم شده است. ظاهراً این تنوع و گوناگونی برای بسیاری از شرکت ها مفید و سودمند بوده چرا که با آسان سازی و تسهیل شناخت یک برند برای مصرف کنندهان، به ارزش برند می انجامد. جهت تشخیص اینکه کدامیک از شبکه های اجتماعی برای شما و کسب و کارتان مناسب و سودمند است، از مقاله من با همین عنوان: «چگونگی تشخیص اینکه کدام شبکه اجتماعی مناسب کسب و کار شما خواهد بود» بهره بگیرید.
۳) محتوای تصویر- محور چیره و غالب خواهد بود:
همچنان که مصرف کنندهان با حجم عظیمی از تبلیغات مواجه می شوند، ساخت محتوایی که به راحتی و سریع قابل فهم و درک باشد، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. اگر نگاهی به سایت های شبکه های اجتماعی که پیش از این بدانها اشاره کردم و به سرعت هم رو به افزایش اند بیاندازید، متوجه خواهید شد که سه مورد از چهار شبکه مذکور، یک ویژگی مشترک دارند، و آن این است که بر تصویر تأکید می ورزند. دلیل افزایش موفقیت Buzzfeed و Pinterest ، گواه بر قدرت و پتانسیلی است که محتوای تصویر- محور دارد.
پست ها و مطالب وبلاگ موفق که بیشتری حجم اشتراک گذاری را تجربه می نمایند نیز اغلب یک مشخصه مشترک دارند: این مطالب در جاهای مناسبی از متن، عکس ها و تصاویری را در خود جای داده اند که باعث تجزیه متن و تأکید بر نکات خاصی شده است. نمونه دیگری از این دست، اینفوگرافیک ها هستند که حداقل میزان متن را با تصاویر ترکیب می کنند تا موضوعی را توضیح داده و اطلاعات و یا داده های آماری را از مطالعات پژوهشی تأمین نمایند.
در حالی که به عقیده من محتوای سنتی متن- محور هرگز برای همیشه کنار گذاشته نخواهد شد، کاملاً واضح و آشکار است که جای دادن تصاویر در آنها به سود یک کمپین بازاریابی خواهد بود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون شبکه های رسانه ای اجتماعی در کارهای ابتکاری بازاریابی آنلاین خود، مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می کنم:
- چگونه در کارهای ابتکاری بازاریابی آنلاین خود از Pinterest بهره بگیرید.
- پلتفرم های اشتراک گذاری- میکرو بصری (Visual): زمان بزرگ و برجسته بعدی در بازاریابی رسانه های اجتماعی؟
- قدرت تصاویر در بازاریابی رسانه های اجتماعی.
۴) هر چه کمتر، بهتر:
گرایشی قابل توجه، تغییری آشکار در رجحان مصرف کننده در رابطه با پیام های ساده بازاریابی به جای پیام های جامع و با جزئیات خواهد بود. با اندیشه در برترین برندهای جهان همچون Apple و Google به این نتیجه خواهید رسید که اینها آشکارا سادگی را ارزش و سرلوحه کار خویش قرار می دهند. بخش عظیمی از جذابیت Pinterest در زیبایی شناسی ساده، منظم و مینسمالیست این رسانه اجتماعی است.
با وجود مصرف کنندگانی که از هجمه عظیم و پیوسته اطلاعات و تبلیغاتی که فریاد می زنند «مرا ببینید» به ستوه آمده اند، برخی از بازاریاب های مبتکر بر خلاف جهت این جریان حرکت می کنند. آنان سعی در کاستن پیام های کمپین خود و در نتیجه خسته نکردن مصرف کنندگان از تبلیغات را دارند.
فکر میکنم مجله Forbesدر مقاله ای به بهترین شکل به بیان این مسأله پرداخت: “مصداقی وجود دارد مبنی بر اینکه ما هر روز از اتصال بیش از حد زندگی های به شدت دیجیتالی شده خود به سمت ورودی ها و داده ها احساسی پیچیده، روشن و زرق و برق دار به جلو رانده می شویم، دیگر راهی جهت ادامه با چنین شیوه و آهنگی وجود ندارد. در نتیجه به نظر می رسد که سال ۲۰۱۳ سالی است که در آن، موفق ترین استراتژی های بازاریابی آنهایی هستند که نه تنها در ماهیت و ذات خود ساده باشند، بلکه محصولات و خدماتی را ترویج و گسترش دهند که در پی تسهیل و آسان نمودن زندگی مصرف کننده، ویا حتی تجربه مشتری باشند.”
ثبت دامنه و فروش هاست، سامانه پیامک، طراحی سایت، خدمات شبکه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
| دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
sms: 10004673 - 500021995
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
| دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
sms: 10004673 - 500021995