۹۹/۴/۲۱، ۱۱:۰۳ عصر
یرای تایر خودرو نیتروژن بهتر است یا هوا؟
باد تایرها از اهمیت زیادی در رانندگی و کاهش خطر پنچری برخوردار است. امروزه، شما میتوانید برای باد کردن تایرهای خودروی خود، از هوا یا نیتروژن استفاده کنید. در حال حاضر نیتروژن به یک گزینه محبوب در بین رانندگان تبدیل شده است، اما همچنان بحث و جدل هایی درباره مزیت های آن نسبت به هوا در جریان است. خب این مزایا چه هستند؟
مزایای باد نیتروژن در لاستیک خودرو چیست؟
![[تصویر: nitrogen-tire-inflation-1.jpg]](https://partsgenuine.com/wp-content/uploads/nitrogen-tire-inflation-1.jpg)
به منظور پاسخ به این سوال، باید تفاوت هوا و نیتروژن را بدانید. هوا از اجزای زیادی مثل دی اکسید کربن و آب ،و گازهای نجیب مثل نئون و آرگون تشکیل شده است. همچنین از 78 درصد نیتروژن و 21 درصد اکسیژن ساخته شده است. استفاده از نیتروژن خالص در تایر خودرو مزایای زیادی دارد و باعث پایداری طولانی مدت فشار هوای لاستیک می شود. ذرات نیتروژن از اکسیژن بزرگتر هستند و این ویژگی باعث میشود تا نیتروژن به سختی از لاستیک ها نشت کند. این ثبات در فشار ، لاستیک ها را برای مسیر مسابقه مناسب می سازد، جایی که دمای لاستیک ها تغییر زیادی را متحمل می شود و در نهایت در طول مسابقه داغ می کند.
فشار ثابت لاستیک ها از اهمیت زیادی در رانندگی روزمره شما برخوردار است. با اینحال، وجود هوا در لاستیک های شما به جای نیتروژن، این فشار را به خطر می اندازد. همانطور که قبلا گفتیم، بخار آب یکی از اجزای یافت شده در هواست و دلیل تغییر فشاری ست که با نوسان دمای لاستیک ها به وجود می آید. آب همچنین باعث رطوبت می شود و خطر زنگ زدگی طوقه های فلزی یا آلومینیومی چرخ را افزایش می دهد. نیتروژن یک گاز خشک است.و از آنجایی که فرایند باد کردن لاستیک ، شامل چندین بار پر کردن و خالی کردن تایر می شود، از رطوبت خبری نیست.
به طور خلاصه ، نیتروژن به مالکان خودرو امکان صرفه جویی می دهد و هزینه نگهداری از لاستیک های خودرو و مصرف سوخت را کاهش می دهد.همچنین با خنثی کردن رطوبت، ریسک زنگ زدگی را کاهش می دهد و طول عمر ریم لاستیک ها را افزایش می دهد.البته معایب استفاده از نیتروژن در تایر خودرو هم بر کسی پوشیده نیست و همه از هزینه بالا و عدم دسترسی به آن آگاهند.
هزینه و دسترسی
وقتی پای هزینه وسط می اید، بهتر است بدانید هزینه باد نیتروژن نسبت به هوا بیشتر است. به طور مثال رانندگانی که بخواهند تایرهای خودروی خود را با گاز نیتروژن باد کنند، باید چیزی حدود 70 تا 175 دلار در برخی موارد پرداخت کنند. کسانی که بخواهند اکسیژن موجود در لاستیک ها را با نیتروژن عوض کنند، باید 30 دلار برای هر تایر پرداخت کنند. در پمپ بنزین ها کمپرسور باد وجود دارد ، به همین دلیل از نظر دسترسی نسبت به نیتروژن مناسب تر می باشد. علاوه بر این، باد کردن لاستیک ها با هوا به سادگی انجام می شود و زمان و تلاش کمتری می طلبد. بنابراین از نظر هزینه و در دسترس بودن، هوا نسبت به نیتروژن برتری دارد.
فشار باد لاستیک
در نهایت، هم باد هم نیتروژن، گازهای مناسبی برای باد تایرها به شمار می روند، چرا که هر دو از قانون گاز ایده آل پیروی می کنند. فشار باد لاستیک تحت تاثیر دمای محیط پیرامون قرار می گیرد، بنابراین هر بار دما تا ده درجه افزایش می یابد، فشار 1 پوند بر اینچ مربع افزایش می یابد.
البته این بدان معنا نیست که اگر لاستیک های خودروی خود را با نیتروژن باد کردید، دیگر نیازی به مراقبت و نگهداری خودرو نیست! در واقع، حفظ فشار استاندارد لاستیک نه تنها ایمنی شما را تضمین می کند، بلکه مصرف سوخت شما را نیز بهینه خواهد کرد. همچنین باعث می شود عمر لاستیک ها طولانی تر شود و هزینه ها را کاهش می دهد.
از کجا باد نیتروژن برای لاستیک ها بگیریم؟
امروزه شما میتوانید برای خودتان تانک گاز بخرید، و از یک کیت باد نیتروژن برای لاستیک ها استفاده کنید و خودتان لاستیک های خودروی خود را باد کنید. این کیت ها به روش ساده و ارزان میتواند تایرهای خودرو را با نیتروژن خالص باد کنید. همچنین قابل حمل و ارزان هستند. نیتروژن در نمایندگی های خودرو در دسترس می باشد. همچنین شرکت های بدون سود آنلاین مثل Get Nitrogen Institue نیز در این زمینه فعالیت می کنند و به شما مناطقی که در آن میتوانید ارائه دهندگان نیتروژن را پیدا کنید، در نقشه نشان می دهد.
منبع: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پارت جنیون
باد تایرها از اهمیت زیادی در رانندگی و کاهش خطر پنچری برخوردار است. امروزه، شما میتوانید برای باد کردن تایرهای خودروی خود، از هوا یا نیتروژن استفاده کنید. در حال حاضر نیتروژن به یک گزینه محبوب در بین رانندگان تبدیل شده است، اما همچنان بحث و جدل هایی درباره مزیت های آن نسبت به هوا در جریان است. خب این مزایا چه هستند؟
مزایای باد نیتروژن در لاستیک خودرو چیست؟
![[تصویر: nitrogen-tire-inflation-1.jpg]](https://partsgenuine.com/wp-content/uploads/nitrogen-tire-inflation-1.jpg)
به منظور پاسخ به این سوال، باید تفاوت هوا و نیتروژن را بدانید. هوا از اجزای زیادی مثل دی اکسید کربن و آب ،و گازهای نجیب مثل نئون و آرگون تشکیل شده است. همچنین از 78 درصد نیتروژن و 21 درصد اکسیژن ساخته شده است. استفاده از نیتروژن خالص در تایر خودرو مزایای زیادی دارد و باعث پایداری طولانی مدت فشار هوای لاستیک می شود. ذرات نیتروژن از اکسیژن بزرگتر هستند و این ویژگی باعث میشود تا نیتروژن به سختی از لاستیک ها نشت کند. این ثبات در فشار ، لاستیک ها را برای مسیر مسابقه مناسب می سازد، جایی که دمای لاستیک ها تغییر زیادی را متحمل می شود و در نهایت در طول مسابقه داغ می کند.
فشار ثابت لاستیک ها از اهمیت زیادی در رانندگی روزمره شما برخوردار است. با اینحال، وجود هوا در لاستیک های شما به جای نیتروژن، این فشار را به خطر می اندازد. همانطور که قبلا گفتیم، بخار آب یکی از اجزای یافت شده در هواست و دلیل تغییر فشاری ست که با نوسان دمای لاستیک ها به وجود می آید. آب همچنین باعث رطوبت می شود و خطر زنگ زدگی طوقه های فلزی یا آلومینیومی چرخ را افزایش می دهد. نیتروژن یک گاز خشک است.و از آنجایی که فرایند باد کردن لاستیک ، شامل چندین بار پر کردن و خالی کردن تایر می شود، از رطوبت خبری نیست.
به طور خلاصه ، نیتروژن به مالکان خودرو امکان صرفه جویی می دهد و هزینه نگهداری از لاستیک های خودرو و مصرف سوخت را کاهش می دهد.همچنین با خنثی کردن رطوبت، ریسک زنگ زدگی را کاهش می دهد و طول عمر ریم لاستیک ها را افزایش می دهد.البته معایب استفاده از نیتروژن در تایر خودرو هم بر کسی پوشیده نیست و همه از هزینه بالا و عدم دسترسی به آن آگاهند.
هزینه و دسترسی
وقتی پای هزینه وسط می اید، بهتر است بدانید هزینه باد نیتروژن نسبت به هوا بیشتر است. به طور مثال رانندگانی که بخواهند تایرهای خودروی خود را با گاز نیتروژن باد کنند، باید چیزی حدود 70 تا 175 دلار در برخی موارد پرداخت کنند. کسانی که بخواهند اکسیژن موجود در لاستیک ها را با نیتروژن عوض کنند، باید 30 دلار برای هر تایر پرداخت کنند. در پمپ بنزین ها کمپرسور باد وجود دارد ، به همین دلیل از نظر دسترسی نسبت به نیتروژن مناسب تر می باشد. علاوه بر این، باد کردن لاستیک ها با هوا به سادگی انجام می شود و زمان و تلاش کمتری می طلبد. بنابراین از نظر هزینه و در دسترس بودن، هوا نسبت به نیتروژن برتری دارد.
فشار باد لاستیک
در نهایت، هم باد هم نیتروژن، گازهای مناسبی برای باد تایرها به شمار می روند، چرا که هر دو از قانون گاز ایده آل پیروی می کنند. فشار باد لاستیک تحت تاثیر دمای محیط پیرامون قرار می گیرد، بنابراین هر بار دما تا ده درجه افزایش می یابد، فشار 1 پوند بر اینچ مربع افزایش می یابد.
البته این بدان معنا نیست که اگر لاستیک های خودروی خود را با نیتروژن باد کردید، دیگر نیازی به مراقبت و نگهداری خودرو نیست! در واقع، حفظ فشار استاندارد لاستیک نه تنها ایمنی شما را تضمین می کند، بلکه مصرف سوخت شما را نیز بهینه خواهد کرد. همچنین باعث می شود عمر لاستیک ها طولانی تر شود و هزینه ها را کاهش می دهد.
از کجا باد نیتروژن برای لاستیک ها بگیریم؟
امروزه شما میتوانید برای خودتان تانک گاز بخرید، و از یک کیت باد نیتروژن برای لاستیک ها استفاده کنید و خودتان لاستیک های خودروی خود را باد کنید. این کیت ها به روش ساده و ارزان میتواند تایرهای خودرو را با نیتروژن خالص باد کنید. همچنین قابل حمل و ارزان هستند. نیتروژن در نمایندگی های خودرو در دسترس می باشد. همچنین شرکت های بدون سود آنلاین مثل Get Nitrogen Institue نیز در این زمینه فعالیت می کنند و به شما مناطقی که در آن میتوانید ارائه دهندگان نیتروژن را پیدا کنید، در نقشه نشان می دهد.
منبع: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پارت جنیون