۰۲/۸/۱۴، ۰۴:۵۸ عصر
برای اکثر خریداران سنسور دزدگیر خودرو، این سوال پیش می آید که سنسور ضربه شوک سنسور ماشین چیست؟ و یا کاربرد سنسور ضربه چیست و چرا هنگام دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
باید آن را هم داشته باشیم؟ در این مقاله می خواهیم به این مساله بپردازیم و شما را با حسگر ضربه آشنا کنیم.
شوک سنسور چیست؟
سنسورها همان حسگرهایی هستند که در صورت بروز ضربه یا دود یا هرچیز دیگر، آلارم می دهند. به عبارت دیگر این حسگرها یک کمیت فیزیکی را تشخیص داده و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند. سیگنال ممکن است بخش دیگری یا یک رله را تحریک کند. در گذشته از سنسورهای مختلفی در سیستم های تشخیص سرقت خودرو استفاده می شد، اما امروزه سنسورهای مورد استفاده در سیستم های دزدگیر خودرو شامل سنسورهای شوک و سنسورهای اولتراسونیک می شود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
یک سنسور حساس به شوک الکتریکی است که در صورت وارد شدن ضربه یا شوک مکانیکی به ناحیه حفاظت شده، سیستم هشدار مرکزی را باخبر می کند. سنسور ضربه به شوک ها و تکان ها واکنش نشان می دهد و بلافاصله این را به شکل سیگنال الکتریکی به جعبه کنترل سرور نشان می دهد.
شوک سنسور دارای نمایشگر LED و ولوم برای تنظیم حساسیت دستگاه می باشد. هنگامی که ضربه ای به بدنه خودرو وارد می شود، سنسور ضربه فعال می شود و آژیر به صدا در می آید. سنسور ضربه معمولا در زیر فرمان یا روی داشبورد نصب می شود. و با چسب دو طرفه به محل مورد نظر می چسبد.
به این ترتیب با هر ضربه که به ماشین وارد می شود، واکنش نشان می دهد. سنسور ضربه برای نصب شامل سه سیم است که باید به جعبه کنترل وصل شود. به لطف سنسور ضربه که یکی از عناصر اصلی سیستم هشدار امنیتی است، صاحبان خودرو می توانند از خودروی خود در برابر سرقت ها تا حدود زیادی محافظت کنند.
کاربرد سنسور ضربه
سنسور شوک وسیله ای کوچک است که بر روی سطح قابل ضربه قرار می گیرد و در صورت حرکت یا ضربه ناگهانی، یک هشدار به کامپیوتر ماشین می دهد و آلارم فعال می شود. صدای آلارم می تواند بازدارنده سرقت شود.
شوک سنسورها معمولا دارای دو حالت آلارم هستند. یک حالت آن چراغ چشمک زن است برای مواقعی که ماشینی با سرعت زیاد از کنار خودروی شما رد می شود یا ماشین لمس کوتاهی می شود، گربه ای روی ماشین می پرد و موارد این چنینی که فقط به دلیل حساسیت دزدگیر فعال می شود.
حالت دوم برای زمانی است که ضربه جدی به ماشین وارد شود. به عنوان مثال شیشه شکسته شود یا دستگیره در خودرو کشیده شود. در چنین حالتی صدای دزدگیر با بوق های ممتد و طولانی همراه خواهد بود. برای اینکه حسگر ضربه بتواند تاثیر واقعی ضربه های تصادفی و تداخل تصادفی را تشخیص دهد، مجهز به کنترل دو ناحیه ای است.
به عبارت دیگر، سنسور ضربه دارای یک سیستم پیشرفته داخلی است که قادر به تشخیص انواع ضربه ها است و می تواند دو حالت ضربه را تشخیص دهد. سنسور بسته به اصل عملکرد فیزیکی به دو نوع پیزوالکتریک و مغناطیسی تقسیم می شود. سنسور شوک پیزوالکتریک از توانایی صفحه پیزوالکتریک برای ایجاد تنش خمشی استفاده می کند.
این سنسور ضربه ارزان است و نصب آن آسان است. اما عیب بزرگ آن حساسیت بالا به ارتعاشات فرکانس بالا است. و به کوچکترین لرزش یا صدای جانبی مانند صدای زنگ دیگر، رعد و برق یا هر نوع صدایی واکنش نشان می دهد. همچنین در معرض اثرات حرارتی قرار می گیرد و حساسیت سنسور بسته به دمای بیرون افزایش یا کاهش می یابد.
محل نصب سنسور ضربه
در مورد محل نصب سنسورهای ضربه بین کارشناسان اختلاف نظر زیادی وجود دارد. برخی معتقدند سنسور ضربه باید روی قطعات آهنی خودرو نصب شود و محکم بسته شود تا در معرض ارتعاشات خارجی قرار نگیرد. اما برخی معتقدند نصب سنسور روی آهن کار اشتباهی است زیرا بیشتر برد توسط آهن جذب می شود و سنسور قادر به خواندن صحیح اطلاعات نیست و در بیشتر موارد در برابر ضربه های ضعیف واکنش نشان می دهد. با این وجود با آزمایشات زیادی که انجام شده تا حدودی به یک نظر واحد رسیده اند که بهترین مکان، زیر داشبورد خودرو است.
تنظیم شوک حسگر
اگر در این کار تخصص کافی ندارید، بهتر است پیکربندی سنسور را به سرویس کار تخصصی بسپارید. با این حال، اگر می خواهید سنسور را خودتان تنظیم کنید. ابتدا باید بدانید که سنسور در کجای خودرو نصب شده است و همانطور که گفته شد سنسور ضربه معمولا زیر داشبورد یا زیر فرمان نصب می شود.
اگر خودرو مجهز به زنگ داخلی باشد، معمولاً محل قرارگیری سنسور ضربه در دفترچه راهنمای خودرو مشخص شده است. هنگامی که سنسور را پیدا کردید، با استفاده از یک پیچ گوشتی مناسب، پیچ های آن را مطابق آنچه در دفترچه راهنما ارائه شده است بچرخانید. طبق دستورالعمل خود دستگاه می توانید متوجه شوید که برای افزایش یا کاهش حساسیت دستگاه، کدام پیچ را بچرخانید.
به این ترتیب سنسور ضربه در قسمتی از خودرو تعبیه شده و در اثر ضربه یا لرزش وارده به خودرو آژیر به صدا در می آید. البته این سنسور دارای پتانسیل متر یا پیچ تنظیم داخلی است که می تواند حساسیت ضربه سنسور را کم یا زیاد کرده و آن را به دلخواه تنظیم کند. در برخی از سنسورهای شوک دو پیچ تنظیم تعبیه شده است که اولی برای ضربه های سبک و دیگری برای ضربه های سنگین است.
مزایا و معایب سنسور شوک
در مورد مزایا و معایب سنسور شوک می توان گفت که برخی از سنسورها به تأثیرات خارجی بیش از حد حساس هستند و فقط در حالت هشدار فعال می شوند. یعنی حتی به کوچکترین لرزش هم حساس هستند و می توانند باعث آزار صاحب ماشین و همسایگانشان شوند. همچنین، مدلهای سنسور شوک نیاز به نصب حرفهای دارند.
این مدل ها را نمی توان به صورت شخصی نصب کرد و خودرو باید به سرویس دهنده تخصصی سپرده شود و هزینه خدمات حرفه ای پرداخت شود. این موارد از معایب سنسور ضربه به شمار می روند اما از مزایای مهم آن می توان به تامین ایمنی خودرو و کاهش نگرانی صاحب خودرو از سرقت خودرو.
انواع شوک حسگر
سنسورهای شوک از نظر نحوه اتصال به دستگاه مرکزی به انواع سیمی و بی سیم تقسیم می شوند. سنسور ضربه نوع بیسیم با فرکانسها 315/433/866 مگاهرتز است. سنسور شوک سیمی سنسوری است که با سیم کشی به دستگاه دزدگیر مرکزی متصل می شود. و در انواع مکانیکی و برقی به بازار عرضه می شوند. لازم به ذکر است که سنسور لرزش سیم الکترونیکی عملکرد بسیار بهتری نسبت به انواع مکانیکی دارد.
همچنین شوک سنسور سیمی به دلیل عدم استفاده از باتری داخلی و نیاز به تعمیر و نگهداری در مقایسه با شوک سنسور بی سیم می تواند هزینه کمتری داشته باشد. در عین حال توجه داشته باشید که در برخی موارد به دلیل عدم امکان سیم کشی استفاده از سنسور مذکور بسیار محدود می باشد. شایان ذکر است که در برخی موارد از سنسور شوک سیمی و بی سیم به صورت ترکیبی استفاده می شود.
باید آن را هم داشته باشیم؟ در این مقاله می خواهیم به این مساله بپردازیم و شما را با حسگر ضربه آشنا کنیم.
شوک سنسور چیست؟
سنسورها همان حسگرهایی هستند که در صورت بروز ضربه یا دود یا هرچیز دیگر، آلارم می دهند. به عبارت دیگر این حسگرها یک کمیت فیزیکی را تشخیص داده و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند. سیگنال ممکن است بخش دیگری یا یک رله را تحریک کند. در گذشته از سنسورهای مختلفی در سیستم های تشخیص سرقت خودرو استفاده می شد، اما امروزه سنسورهای مورد استفاده در سیستم های دزدگیر خودرو شامل سنسورهای شوک و سنسورهای اولتراسونیک می شود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
یک سنسور حساس به شوک الکتریکی است که در صورت وارد شدن ضربه یا شوک مکانیکی به ناحیه حفاظت شده، سیستم هشدار مرکزی را باخبر می کند. سنسور ضربه به شوک ها و تکان ها واکنش نشان می دهد و بلافاصله این را به شکل سیگنال الکتریکی به جعبه کنترل سرور نشان می دهد.
شوک سنسور دارای نمایشگر LED و ولوم برای تنظیم حساسیت دستگاه می باشد. هنگامی که ضربه ای به بدنه خودرو وارد می شود، سنسور ضربه فعال می شود و آژیر به صدا در می آید. سنسور ضربه معمولا در زیر فرمان یا روی داشبورد نصب می شود. و با چسب دو طرفه به محل مورد نظر می چسبد.
به این ترتیب با هر ضربه که به ماشین وارد می شود، واکنش نشان می دهد. سنسور ضربه برای نصب شامل سه سیم است که باید به جعبه کنترل وصل شود. به لطف سنسور ضربه که یکی از عناصر اصلی سیستم هشدار امنیتی است، صاحبان خودرو می توانند از خودروی خود در برابر سرقت ها تا حدود زیادی محافظت کنند.
کاربرد سنسور ضربه
سنسور شوک وسیله ای کوچک است که بر روی سطح قابل ضربه قرار می گیرد و در صورت حرکت یا ضربه ناگهانی، یک هشدار به کامپیوتر ماشین می دهد و آلارم فعال می شود. صدای آلارم می تواند بازدارنده سرقت شود.
برای مشاهده دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
روی لینک کلیک کنید.
روی لینک کلیک کنید.
شوک سنسورها معمولا دارای دو حالت آلارم هستند. یک حالت آن چراغ چشمک زن است برای مواقعی که ماشینی با سرعت زیاد از کنار خودروی شما رد می شود یا ماشین لمس کوتاهی می شود، گربه ای روی ماشین می پرد و موارد این چنینی که فقط به دلیل حساسیت دزدگیر فعال می شود.
حالت دوم برای زمانی است که ضربه جدی به ماشین وارد شود. به عنوان مثال شیشه شکسته شود یا دستگیره در خودرو کشیده شود. در چنین حالتی صدای دزدگیر با بوق های ممتد و طولانی همراه خواهد بود. برای اینکه حسگر ضربه بتواند تاثیر واقعی ضربه های تصادفی و تداخل تصادفی را تشخیص دهد، مجهز به کنترل دو ناحیه ای است.
به عبارت دیگر، سنسور ضربه دارای یک سیستم پیشرفته داخلی است که قادر به تشخیص انواع ضربه ها است و می تواند دو حالت ضربه را تشخیص دهد. سنسور بسته به اصل عملکرد فیزیکی به دو نوع پیزوالکتریک و مغناطیسی تقسیم می شود. سنسور شوک پیزوالکتریک از توانایی صفحه پیزوالکتریک برای ایجاد تنش خمشی استفاده می کند.
این سنسور ضربه ارزان است و نصب آن آسان است. اما عیب بزرگ آن حساسیت بالا به ارتعاشات فرکانس بالا است. و به کوچکترین لرزش یا صدای جانبی مانند صدای زنگ دیگر، رعد و برق یا هر نوع صدایی واکنش نشان می دهد. همچنین در معرض اثرات حرارتی قرار می گیرد و حساسیت سنسور بسته به دمای بیرون افزایش یا کاهش می یابد.
محل نصب سنسور ضربه
در مورد محل نصب سنسورهای ضربه بین کارشناسان اختلاف نظر زیادی وجود دارد. برخی معتقدند سنسور ضربه باید روی قطعات آهنی خودرو نصب شود و محکم بسته شود تا در معرض ارتعاشات خارجی قرار نگیرد. اما برخی معتقدند نصب سنسور روی آهن کار اشتباهی است زیرا بیشتر برد توسط آهن جذب می شود و سنسور قادر به خواندن صحیح اطلاعات نیست و در بیشتر موارد در برابر ضربه های ضعیف واکنش نشان می دهد. با این وجود با آزمایشات زیادی که انجام شده تا حدودی به یک نظر واحد رسیده اند که بهترین مکان، زیر داشبورد خودرو است.
تنظیم شوک حسگر
اگر در این کار تخصص کافی ندارید، بهتر است پیکربندی سنسور را به سرویس کار تخصصی بسپارید. با این حال، اگر می خواهید سنسور را خودتان تنظیم کنید. ابتدا باید بدانید که سنسور در کجای خودرو نصب شده است و همانطور که گفته شد سنسور ضربه معمولا زیر داشبورد یا زیر فرمان نصب می شود.
اگر خودرو مجهز به زنگ داخلی باشد، معمولاً محل قرارگیری سنسور ضربه در دفترچه راهنمای خودرو مشخص شده است. هنگامی که سنسور را پیدا کردید، با استفاده از یک پیچ گوشتی مناسب، پیچ های آن را مطابق آنچه در دفترچه راهنما ارائه شده است بچرخانید. طبق دستورالعمل خود دستگاه می توانید متوجه شوید که برای افزایش یا کاهش حساسیت دستگاه، کدام پیچ را بچرخانید.
به این ترتیب سنسور ضربه در قسمتی از خودرو تعبیه شده و در اثر ضربه یا لرزش وارده به خودرو آژیر به صدا در می آید. البته این سنسور دارای پتانسیل متر یا پیچ تنظیم داخلی است که می تواند حساسیت ضربه سنسور را کم یا زیاد کرده و آن را به دلخواه تنظیم کند. در برخی از سنسورهای شوک دو پیچ تنظیم تعبیه شده است که اولی برای ضربه های سبک و دیگری برای ضربه های سنگین است.
مزایا و معایب سنسور شوک
در مورد مزایا و معایب سنسور شوک می توان گفت که برخی از سنسورها به تأثیرات خارجی بیش از حد حساس هستند و فقط در حالت هشدار فعال می شوند. یعنی حتی به کوچکترین لرزش هم حساس هستند و می توانند باعث آزار صاحب ماشین و همسایگانشان شوند. همچنین، مدلهای سنسور شوک نیاز به نصب حرفهای دارند.
این مدل ها را نمی توان به صورت شخصی نصب کرد و خودرو باید به سرویس دهنده تخصصی سپرده شود و هزینه خدمات حرفه ای پرداخت شود. این موارد از معایب سنسور ضربه به شمار می روند اما از مزایای مهم آن می توان به تامین ایمنی خودرو و کاهش نگرانی صاحب خودرو از سرقت خودرو.
انواع شوک حسگر
سنسورهای شوک از نظر نحوه اتصال به دستگاه مرکزی به انواع سیمی و بی سیم تقسیم می شوند. سنسور ضربه نوع بیسیم با فرکانسها 315/433/866 مگاهرتز است. سنسور شوک سیمی سنسوری است که با سیم کشی به دستگاه دزدگیر مرکزی متصل می شود. و در انواع مکانیکی و برقی به بازار عرضه می شوند. لازم به ذکر است که سنسور لرزش سیم الکترونیکی عملکرد بسیار بهتری نسبت به انواع مکانیکی دارد.
همچنین شوک سنسور سیمی به دلیل عدم استفاده از باتری داخلی و نیاز به تعمیر و نگهداری در مقایسه با شوک سنسور بی سیم می تواند هزینه کمتری داشته باشد. در عین حال توجه داشته باشید که در برخی موارد به دلیل عدم امکان سیم کشی استفاده از سنسور مذکور بسیار محدود می باشد. شایان ذکر است که در برخی موارد از سنسور شوک سیمی و بی سیم به صورت ترکیبی استفاده می شود.