۹۵/۱/۱۸، ۱۲:۱۳ صبح
۶ ماه است که وبلاگ خود را راه انداختهاید. ۲۴ پست در وبلاگ خودتان منتشر کردهاید، ۶ خبرنامه ارسال کردهاید، یک کتاب الکترونیک در وبلاگ قرار دادهاید و ۲ وبینار هم برگزار کردهاید. موفقیت در اختیار شماست.
فقط یک مشکل وجود دارد: کسی محتوای شما را نمیخواند!
این مساله برای هر کسی اتفاق میافتد. چه یک وبلاگ نویس موفق و کار کشته باشید و چه یک وبلاگ نویس تازه کار، این اتفاق میافتد. به بیان دیگر، این اتفاق برای شما هم رخ میدهد.
اگر روی بازاریابی محتوا سرمایه گذاری خوبی انجام دادهاید و محتوای با کیفیتی هم تولید و منتشر میکنید (یا حداقل فکر میکنید محتوای تولید شده توسط شما با کیفیت است)، ولی هنوز بازدیدکننده زیادی برای محتوای خود جذب نکردهاید، توجه کنید. لیست زیر میتواند جان بازاریابی محتوای شما را نجات دهد.
دلایلی که در ادامه به آنها اشاره میکنم، متداولترین دلایلی هستند در پاسخ به این سوال که چرا هیچ کس محتوای شما را نمیبیند (و البته چند راهنما و راه حل هم به شما ارائه میکنم).
برنامه ریزی خوبی برای بازاریابی محتوا ندارید
آیا بدون برنامه ریزی قبلی اقدام به بازاریابی محتوا کردهاید؟ یا اینکه سعی کردید یک برنامه ریزی خوب برای بازاریابی محتوای خود انجام دهید ولی فقط روی چند بخش مهم تمرکز کردهاید و باقی بخشها را نادیده گرفتهاید؟ اگر کسی محتوای شما را نمیخواند، ممکن است جایی در مرحله برنامه ریزی برای بازاریابی محتوا کوتاهی کرده باشید.
باید چه کار کنید: متاسفانه اگر کلا برنامه ریزی برای بازاریابی محتوا را نادیده گرفته باشید و قطار بازاریابی محتوا بدون برنامه ایستگاه را ترک کرده باشد، برای توقف تلاشهای خود در زمینه بازاریابی محتوا و شروع مجدد با یک برنامه ریزی قبلی تمایل کمی از خود نشان میدهید. برنامه ریزی با تهیه یک برنامه تفاوت دارد. اگر بتوانید همزمان با تولید محتوا برای بازاریابی محتوای خود نیز برنامه ریزی کنید، این شانس را دارید که محتوایی تولید کنید که با اهداف شما هماهنگی داشته باشد و میتوانید قطار بازاریابی محتوای خود را روی مسیر نگه دارید و آن را متوقف نکنید.
محتوای شما خود محور است، نه مخاطب محور
اگر تقویم محتوای شما از خبرنامههایی برای معرفی محصولات جدید، پستهای وبلاگی در مورد محصولات یا ویژگیهای خدمات یا ویدیوهایی در رابطه با نقات قوت برندتان پر شده است، مسیر شما به سوی موفقیت باید طولانی باشد. شما خودتان را به مخاطبان خود ترجیح دادهاید، آنها این را میدانند و کم کم شما را نادیده میگیرند (البته اگر تا به حال نادیده نگرفته باشند).
باید چه کار کنید: پاسخ این سوال بسیار ساده است. روی مخاطبان خود تمرکز کنید – همین حالا. اگر بیشتر از ۲۰ درصد از محتوای آینده شما روی خودتان تمرکز دارد، باید دوباره به تقویم محتوای خود برگرید و آن را تغییر دهید و شروع به تولید محتوای با کیفیت و مخاطب محور کنید.
محتوای شما به درد نمیخورد
میدانم که شاید فکر میکنید محتوای شما خیلی خوب و مفید است و از این نظر هیچ مشکلی ندارید، ولی در حقیقت اگر صادقانه بخواهید به محتوای خود نگاه کنید به این نتیجه میرسید که محتوای شما واقعا به درد نخور است. برندهای بزرگ زیادی بودند که به خاطر ارائه محتوای نه چندان خوب، اعتبار و شهرت خود را از دست دادهاند.
اگر نمیدانید مشکل محتوای شما از کجاست، من میتوانم حدس بزنم که احتمالا در انتخاب تیم تولید محتوای برند خود به اندازه کافی دقت نکردهاید. هر کسی که مسئول تولید محتوا برای برند شماست درک درستی از محتوای با کیفیت و مفید ندارد.
باید چه کار کنید: از یک متخصص تولید محتوا بخواهید در مورد محتوای برند شما نظر بدهد. گاهی به نظر یک نفر بیرون از برند خودتان احتیاج دارید تا با دیدی متفاوت و به دور از هر نوع طرفداری به محتوا نگاه کند و واقعیت را به شما بگوید. از نظرات این فرد متخصص کمک بگیرید و محتوای خود را طوری تغییر دهید که به درد مخاطب بخورد.
جدول زمانی انتشار محتوای شما نامنظم است
اگر به بعضی از وبلاگها نگاه بیاندازید متوجه میشوید که جدول زمانی منظمی برای انتشار محتوای خود ندارند. مثلا جدیدترین پست در اردیبهشت ماه ۹۴ منتشر شده. دو پست قبلی برای فروردین ماه است و پست قبل از آن هم برای بهمن ۹۳. این بی نظمی در تاریخ انتشار محتوا یکی از عوامل مهم در کاهش تعامل مخاطب با وبلاگ و در نتیجه از دست دادن بازدیدکننده است.
باید چه کار کنید: اگر میخواهید در وبلاگ خود پست منتشر کنید، باید سعی کنید پستهای خود را با یک نظم زمانی خاص روی وبلاگ قرار دهید. نوع محتوا مهم نیست، میتواند ویدیو باشد یا مقاله یا عکس یا هر نوع محتوای دیگری؛ مهم این است که برای انتشار محتوای خود جدول زمانی منظمی داشته باشید.
لحن محتوای شما حرفهای نیست
اگر لحن محتوای شما به اندازه کافی حرفهای نباشد، مخاطبی هم نمیتوانید به دست بیاورید. مثلا من میدانم که قبلا افراد دیگری مقالاتی در مورد دلایل خوانده نشدن محتوای شما منتشر کردهاند. من با این مساله مشکلی ندارم و به تکراری بودن موضوع اهمیت نمیدهم. در عوض سعی میکنم با لحنی حرفهایتر یک مقاله بهتر و کاملتر در همین زمینه تهیه کنم. اگر شما هم به خودتان اعتماد داشته باشید و در زمان تولید محتوا از خود ضعف نشان ندهید و حرفهای بنویسید، قطعا میتوانید توجه بازدیدکنندهها را به سمت خود جلب کنید.
باید چه کار کنید: صحبت کردن در این مورد کار آسانی نیست، ولی من سعی میکنم آن را به صورت ساده شرح بدهم. قبل از هر چیز، هر تولید کننده محتوایی باید اعلام کند که در چه زمینههایی اطلاعات دارد و میتواند محتوای خوبی تولید کند، چون این کار همیشه به تولید محتوای حرفهایتر ختم میشود. سپس هر کدام از تولید کنندگان محتوا باید در زمینه تخصص خودشان به تولید محتوا بپردازند و نظر فنی خودشان در مورد مسائل مختلف آن حوزه را در قالب محتوا ارائه دهند. به بیان دیگر، به تولید کنندگان محتوای برندتان اجازه دهید تخصص خود را در محتوایی که تولید میکنند به نمایش بگذارند.
در توزیع محتوا مرتکب اشتباه میشوید
میدانم که کمی تعجب برانگیز است که چطور تا این بخش از مقاله به یکی از بزرگترین دلایل خوانده نشدن محتوا اشاره نکردهام. از واضحترین دلایل خوانده نشدن محتوای شما میتواند توزیع ضعیف محتوا باشد.
البته این تاخیر من در اشاره به این موضوع توضیح منطقی دارد. در توضیح این تاخیر باید اشاره کنم که اگر به هر کدام از مواردی که تا قبل از این در این مقاله خواندید توجه نکرده باشید و به آنها عمل نکرده باشید، هر چقدر هم که در توزیع محتوا دقت به خرج بدهید باز هم محتوای شما با شکست مواجه خواهد شد.
آیا محتوای تازه منتشر شده خود را بین طرفداران همیشگی و ثابت خود توزیع کردهاید؟ آیا از شبکههای اجتماعی برای به اشتراک گذاری محتوای خود استفاده میکنید؟ آیا محتوای شما از طریق خود وبلاگ به راحتی قابل به اشتراک گذاری هست؟
باید چه کار کنید: فکر نکنید که کار شما با انتشار محتوا به پایان رسیده. بعد از انتشار محتوا باید آن را بین مخاطبان خود توزیع کنید. پست جدید وبلاگ خود را در توییتر توییت کنید، یا آن را در گروههای مرتبط در فیسبوک و گوگل پلاس به اشتراک بگذارید و بعد به بازخوردهای طرفداران خود در شبکههای اجتماعی پاسخ دهید.
حالا وقت آن است که حرکت کنید
قبل از اینکه وارد این فضای رقابتی خواندن محتوا شوید، چند لحظه صبر کنید و به این فکر کنید که چه چیزی باعث میشود شما محتوای دیگران را بخوانید. من مطمئنم که در جواب این سوال چنین حرفی به خودتان میزنید: “این محتوا به کار و علایق من مرتبط است و برای من مفید میباشد، برایم جالب است. خوب نوشته شده است. دیدگاهها و ایدههای متمایز و منحصر به فردی دارد.” از همین جا شروع کنید. کاری کنید که محتوای شما هم همین ویژگیها را داشته باشد.
مخاطبان شما به خاطر محتوای خوبتان از شما تشکر خواهند کرد.