۹۵/۶/۵، ۰۴:۵۱ عصر
هر سال همزمان با سال نوی میلادی، جان لوئیس سیلی از توئیتهای جدید را در مورد جدیدترین تبلیغات فروشگاهی با همین نام دریافت میکند. اما مشکل اینجاست که جان لوئیس فروشگاهی ندارد و شخصی است که در ویرجینیا زندگی میکند و کامپیوتر درس میدهد.
اکانت اصلی توئیتری که برای فروشگاه مذکور باز شده @johnlewisretail نام دارد که حتما تایید میکنید از @johnlewis ناشناختهتر است اما حقیقت اینجاست که فردی به نام جان لوئیس زودتر از این فروشگاه در توئیتر اکانت باز کرده و چون این هم نام واقعیاش است حق با اوست که اول اکانتی با این نام کاربری داشته باشد.
به همین خاطر او هر روز نامههای گلایه آمیز زیادی را از مردمی دریافت میکند که در مورد کیفیت بد خدمات کافه جان لوئیس شکایت دارند. کار او در تمام روزهای سال همین است. لوئیس یاد گرفته که چطور به این توئیتها پاسخ بدهد و معمولا ابتدا با شوخی و مزاح به آنها پاسخ میدهد و سپس پیش از آنکه مشتریهای عصبانی به سراغ مغازه بروند آنها را ملتفت میکند که اشتباه کردهاند.
اما همین شوخ طبعی باعث شده که شمار دنبال کنندههای او ظرف دو سال گذشته از مرز 15900 نفر فراتر برود و هر سال با آغاز ماه نوامبر و فرا رسیدن سال نوی میلادی، خیل انبوهی از توئیتهای تبلیغاتی به سمت اکانت او روانه میشوند.
البته جان لوئیس شناختهشده ترین نمونه از هویت نادرست در توئیتر است با این همه، افراد دیگری هم هستند که به وضعیتهای مشابه به این دچار شدهاند و نامشان با سیاستمداران، اهالی ورزش یا برندها مشابهت دارد و هیچگاه تصورش را هم نمیکردند که هدف خیل عظیم توئیتهای تبلیغاتی قرار بگیرند.
سوال اینجاست که وقتی توئیتر تا این اندازه برایتان دردسر آفرین میشود چه کاری باید انجام دهید؟ دو گزینه وجود دارد.
اکانت خود را واگذار نمایید
اگر بخش منشنهای اکانت توئیتر شما مملو از توئیتهایی است که برای فرد دیگری ارسال شدهاند و استفاده از اکانت را برای شما غیرممکن کردهاند بهتر است که آن را به دیگری واگذار نمایید. وقتی نوبت به تگ کردن افراد در توئیتها میرسد، کاربران این شبکه اجتماعی رفتاری کاملا غیرحرفهای را از خود نشان میدهند و اینکه ببینید به خاطر سرویس رسانی نامناسب شرکتی هدف انبوه توئیتها قرار گرفتهاید ابدا جالب نیست.
برای مثال نام کاربری @BMW پیشتر به خبرنگار حوزه تکنولوژی یعنی برایان ام وستبروک (Brian M. Westbroo) تعلق داشت. این نام کاربری کوتاه است و با در نظر داشتن محدودیت کاراکتری در توئیتر انتخاب آن توسط این خبرنگار کاملا معقول و منطقی به نظر میآمد. نکته مهمتر اینکه این حروف از سرواژههای اسم او گرفته شده بودند اما بسیاری تصور میکردند که این اکانت به خودروساز معروف آلمانی تعلق دارد و با وجود آنکه تا سال 2012 با شوخی و خنده به توئیت های ارسالی آنها پاسخ میداد در نهایت تصمیم گرفت که نام کاربریاش را به @BrianWestcott تغییر دهد.
نام کاربری @AMD نیز به فردی به نام Adam M. Dopplet تعلق داشت؛ یک کارآفرین حوزه تکنولوژی که مانند وست بروک زودتر از شرکت AMD در توئیتر اکانت باز کرده بود و از سرواژههای اسمش به عنوان نام کاربری خود بهره گرفته بود. به همین خاطر شرکت AMD که در زمینه تولید چیپ فعالیت میکرد خواهان دریافت این اکانت بود. بخش بازاریابی این شرکت با فرد یاد شده تماس گرفت و از Doppelt درخواست کرد که نام کاربری اش را تغییر دهد تا آنها بتوانند از آن استفاده کنند اما او این خواسته را نپذیرفت چون AMD خلاصه نام و نام فامیلش بود.
اما بعد از چندین مذاکره آدام تصمیم گرفت که آن نام کاربری را به شرکت AMD واگذار نماید و در ازای آن نیز AMD متعهد شد که 50 هزار دلار را به سازمانهای خیریه بدهد. حالا او از نام کاربری @AdamDoppelt استفاده میکند.
تلاش برای فروش اکانت
شاید رفتار Doppelt و پاسخی که به AMD داد کاملا طبیعی به نظر بیاید؛ این روزها مردمان زیادی هستند که با خرید آدرسهای شبیه به نام برندهای بزرگ و متقاعد کردن آن برندها به خریدشان، پول در میآورند و حالا که اکانتهای توئیتری به لحاظ اهمیت هم سطح با وبسایتها در اوایل دهه 2000 میلادی هستند روشن است که میتوان از آن پول درآورد.
البته افراد زیادی تلاش کردهاند که اکانتهای خوب را خریداری کرده یا بفروشند. برای مثال راب دایردک اسکیتبازهای معروف در گذشته چندین بار تلاش کرد که نام کاربری @rob را از مالک کنونیاش Rob Bertholf خریداری نماید. اما متاسفانه Berttholf سررشته خوبی در زمینه بازاریابی دارد و میداند که بهینهسازی موتورهای جستجو بخشی از علت علاقمندی این اسکیتباز به نام کاربری یاد شده است. نائوکی هیروشیما هم که نام کاربری @N را در اختیار دارد پیشنهاد داده که در ازای پرداخت 50 هزار دلار اکانت خود را میفروشد.
البته تردیدی نیست که خیلیها از این طریق پولهای هنگفتی را به جیب زدهاند اما پیش از آنکه اقدام به ثبت کردن نامهای کاربری شبیه به اسامی مشاهیر و هنرمندان نمایید، بهتر است بدانید که این کار برخلاف قوانین توئیتر است و این شبکه اجتماعی به شدت در این رابطه سختگیر است. در صفحه پشتیبانی توئیتر آمده است که بهرهبرداری از نامهای کاربری غیر مجاز است و تلاش برای «فروش، خرید یا پول گرفتن در ازای نامهای کاربری نقض قوانین این وبسایت تلقی شده و ممکن است که به تعلیق دائمی اکانت شما بیانجامد.» بنابراین در صورتی که تلاش کنید از نامهای کاربری خود در توئیتر پول در بیاورید ممکن است که برای همیشه اکانت خود را از دست بدهید.
البته این تنها شیوه مدیریت نامهای کاربری در توئیتر نیست. اگر یک برند یا هنرمند مشهور هم با این سایت تماس بگیرد و مدعی شود که فرد دیگری با استفاده از نام آنها در این سایت فعالیت دارد، توئیتر ممکن است آن اکانت را به فرد یا موجودیت شاکی واگذار نماید.
Sapphire وبلاگ نویس آمریکایی پیشتر با نام کاربری @saphirecut توئیت میکرد تا اینکه یک روز از خواب بیدار شد و تعداد زیادی توئیت را از مدیریت این سایت دریافت کرد مبنی بر آنکه به خاطر شکایتی که در مورد کپی رایت دریافت کرده، نام کاربری او را به فرد دیگری انتقال داده و اکانت او از این پس با نام دیگری فعال خواهد بود. او بعد از مناقشات طولانی توانست نام کاربری @saphire را بگیرد که مطمئنا بهتر از قبلی است. اما یک کشمکش به مراتب بدتر و شدیدتر نسبت به این در نهایت باعث شد که مالکیت نام کاربری @chase به فرد دیگری انتقال داده شود. ماجرا از این قرار است که ابتدا Chase Giunta این نام را در سال 2008 میلادی ثبت کرد و از این اکانت برای انجام امور شخصیاش استفاده میکرد اما وقتی به تدریج خیل عظیمی از توئیتهای گلایه آمیز کاربران بانک Chase به سمت او روانه شد او شروع به باز-توئیت کردن آنها کرد تا ماجرا را طنز آمیز کند. متاسفانه اما این کار از نظر مورگان چیس مدیرعامل بانک Chase خنده دار نبود و به این نتیجه رسید که باید کنترل آن اکانت را در دست بگیرد.
Giunta میگوید در ادامه یکی از نماینگان بانک با او تماس گرفته و پیشنهاد داده که در ازای پرداخت 20 هزار دلار آن نام کاربری را خریداری نماید اما او در نهایت حساب کاربریاش را غیرفعال کرد و به آنها گفت که این کار خلاف قوانین توئیتر است. روز بعد او ایمیلی را دریافت کرد با این مضمون که چون خود را جای بانک جا زده قوانین توئیتر را نقض کرده است. Giunta به همین خاطر در ادامه عکس و بایو خود را تغییر داد تا دیگران را مطمئن نماید که با بانک ارتباطی ندارد اما طولی نکشید که اکانت او معلق شد و به مورگان چیس داده شد. Giunta هم مجبور شد که اکانت تازهای را برای خودش درست کند.
البته اگر کسی تلاش نکند که کنترل اکانت شما را بگیرد و دایرکشنهای اشتباهی هم زیاد برایتان آزاردهنده نباشند، نیازی نیست که کاری انجام دهید. این در واقع همان استراتژی و راهکای است که دارندگان چنین مشکلی در توئیتر اتخاذ میکنند.
مثلا @DavidVameron اکانت رسمی متعلق به نخست وزیر انگلستان نیست و در عوض به یک مرد بیست و چند ساله مربوط میشود که در اورگان زندگی میکند. دیوید کامرون نام اصلیاش است و در سال 2007 میلادی که در توئیتر اکانت باز کرد گوردون براون همچنان نخست وزیر این کشور بود و در واقع از سال 2010 بود که این اکانت برای او دردسرآفرین شد.
اما با وجود آنکه دیوید کامرون توئیتهای مملو از عصبانیت زیادی را از مردم دریافت میکند این مساله بیشتر برایش جالب است تا آزار دهنده و بعضا حتی پیش میآید که به درخواستها برای اعلام نظر در مورد موضوعات مختلف نیز پاسخ میدهد (جالب است بدانید که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم از دنبال کنندگان اوست).
البته همانطور که گفته شد کاربران زیادی هم اکنون با این مساله روبرو هستند وترجیح دادهاند که مواضعی بیطرف را در این رابطه اتخاذ کنند.
اخلاقیات
ممکن است تصورتان این باشد که چنین مشکلی جای هیچگونه نگرانی ندارد زیرا نام کاربری توئیترتان به شخص شما تعلق دارد یا دست کم هیچ شرکتی احتمال ندارد که نسبت به آن ادعا کند. اما باید بدانید که این اتفاق ممکن است برای همه رخ دهد. برای نمونه یکی از کاربرانی که Chris Andrikanich نام دارد صرفا به خاطر دشوار بودن تلفظ نامش تصمیم گرفته که از نام کاربری آلفابت استفاده کند و سال پیش بود که گوگل اعلام کرد یک شرکت مادر تخصصی را با این نام ایجاد خواهد کرد.
همین اتفاق باعث شد که بسیاری تصور کنند گوگل مبلغ بالایی را برای خرید این اکانت به او پیشنهاد خواهد داد در حالی که اینطور نشد و این فرد همچنان توئیتهایش را با همین نام ادامه میدهد. از طرفی چون مردم بیشتر گوگل را میشناسند تا آلفابت این امر مشکلی را برای او ایجاد نکرده است.
اکانت اصلی توئیتری که برای فروشگاه مذکور باز شده @johnlewisretail نام دارد که حتما تایید میکنید از @johnlewis ناشناختهتر است اما حقیقت اینجاست که فردی به نام جان لوئیس زودتر از این فروشگاه در توئیتر اکانت باز کرده و چون این هم نام واقعیاش است حق با اوست که اول اکانتی با این نام کاربری داشته باشد.
به همین خاطر او هر روز نامههای گلایه آمیز زیادی را از مردمی دریافت میکند که در مورد کیفیت بد خدمات کافه جان لوئیس شکایت دارند. کار او در تمام روزهای سال همین است. لوئیس یاد گرفته که چطور به این توئیتها پاسخ بدهد و معمولا ابتدا با شوخی و مزاح به آنها پاسخ میدهد و سپس پیش از آنکه مشتریهای عصبانی به سراغ مغازه بروند آنها را ملتفت میکند که اشتباه کردهاند.
اما همین شوخ طبعی باعث شده که شمار دنبال کنندههای او ظرف دو سال گذشته از مرز 15900 نفر فراتر برود و هر سال با آغاز ماه نوامبر و فرا رسیدن سال نوی میلادی، خیل انبوهی از توئیتهای تبلیغاتی به سمت اکانت او روانه میشوند.
البته جان لوئیس شناختهشده ترین نمونه از هویت نادرست در توئیتر است با این همه، افراد دیگری هم هستند که به وضعیتهای مشابه به این دچار شدهاند و نامشان با سیاستمداران، اهالی ورزش یا برندها مشابهت دارد و هیچگاه تصورش را هم نمیکردند که هدف خیل عظیم توئیتهای تبلیغاتی قرار بگیرند.
سوال اینجاست که وقتی توئیتر تا این اندازه برایتان دردسر آفرین میشود چه کاری باید انجام دهید؟ دو گزینه وجود دارد.
اکانت خود را واگذار نمایید
اگر بخش منشنهای اکانت توئیتر شما مملو از توئیتهایی است که برای فرد دیگری ارسال شدهاند و استفاده از اکانت را برای شما غیرممکن کردهاند بهتر است که آن را به دیگری واگذار نمایید. وقتی نوبت به تگ کردن افراد در توئیتها میرسد، کاربران این شبکه اجتماعی رفتاری کاملا غیرحرفهای را از خود نشان میدهند و اینکه ببینید به خاطر سرویس رسانی نامناسب شرکتی هدف انبوه توئیتها قرار گرفتهاید ابدا جالب نیست.
برای مثال نام کاربری @BMW پیشتر به خبرنگار حوزه تکنولوژی یعنی برایان ام وستبروک (Brian M. Westbroo) تعلق داشت. این نام کاربری کوتاه است و با در نظر داشتن محدودیت کاراکتری در توئیتر انتخاب آن توسط این خبرنگار کاملا معقول و منطقی به نظر میآمد. نکته مهمتر اینکه این حروف از سرواژههای اسم او گرفته شده بودند اما بسیاری تصور میکردند که این اکانت به خودروساز معروف آلمانی تعلق دارد و با وجود آنکه تا سال 2012 با شوخی و خنده به توئیت های ارسالی آنها پاسخ میداد در نهایت تصمیم گرفت که نام کاربریاش را به @BrianWestcott تغییر دهد.
نام کاربری @AMD نیز به فردی به نام Adam M. Dopplet تعلق داشت؛ یک کارآفرین حوزه تکنولوژی که مانند وست بروک زودتر از شرکت AMD در توئیتر اکانت باز کرده بود و از سرواژههای اسمش به عنوان نام کاربری خود بهره گرفته بود. به همین خاطر شرکت AMD که در زمینه تولید چیپ فعالیت میکرد خواهان دریافت این اکانت بود. بخش بازاریابی این شرکت با فرد یاد شده تماس گرفت و از Doppelt درخواست کرد که نام کاربری اش را تغییر دهد تا آنها بتوانند از آن استفاده کنند اما او این خواسته را نپذیرفت چون AMD خلاصه نام و نام فامیلش بود.
اما بعد از چندین مذاکره آدام تصمیم گرفت که آن نام کاربری را به شرکت AMD واگذار نماید و در ازای آن نیز AMD متعهد شد که 50 هزار دلار را به سازمانهای خیریه بدهد. حالا او از نام کاربری @AdamDoppelt استفاده میکند.
تلاش برای فروش اکانت
شاید رفتار Doppelt و پاسخی که به AMD داد کاملا طبیعی به نظر بیاید؛ این روزها مردمان زیادی هستند که با خرید آدرسهای شبیه به نام برندهای بزرگ و متقاعد کردن آن برندها به خریدشان، پول در میآورند و حالا که اکانتهای توئیتری به لحاظ اهمیت هم سطح با وبسایتها در اوایل دهه 2000 میلادی هستند روشن است که میتوان از آن پول درآورد.
البته افراد زیادی تلاش کردهاند که اکانتهای خوب را خریداری کرده یا بفروشند. برای مثال راب دایردک اسکیتبازهای معروف در گذشته چندین بار تلاش کرد که نام کاربری @rob را از مالک کنونیاش Rob Bertholf خریداری نماید. اما متاسفانه Berttholf سررشته خوبی در زمینه بازاریابی دارد و میداند که بهینهسازی موتورهای جستجو بخشی از علت علاقمندی این اسکیتباز به نام کاربری یاد شده است. نائوکی هیروشیما هم که نام کاربری @N را در اختیار دارد پیشنهاد داده که در ازای پرداخت 50 هزار دلار اکانت خود را میفروشد.
البته تردیدی نیست که خیلیها از این طریق پولهای هنگفتی را به جیب زدهاند اما پیش از آنکه اقدام به ثبت کردن نامهای کاربری شبیه به اسامی مشاهیر و هنرمندان نمایید، بهتر است بدانید که این کار برخلاف قوانین توئیتر است و این شبکه اجتماعی به شدت در این رابطه سختگیر است. در صفحه پشتیبانی توئیتر آمده است که بهرهبرداری از نامهای کاربری غیر مجاز است و تلاش برای «فروش، خرید یا پول گرفتن در ازای نامهای کاربری نقض قوانین این وبسایت تلقی شده و ممکن است که به تعلیق دائمی اکانت شما بیانجامد.» بنابراین در صورتی که تلاش کنید از نامهای کاربری خود در توئیتر پول در بیاورید ممکن است که برای همیشه اکانت خود را از دست بدهید.
البته این تنها شیوه مدیریت نامهای کاربری در توئیتر نیست. اگر یک برند یا هنرمند مشهور هم با این سایت تماس بگیرد و مدعی شود که فرد دیگری با استفاده از نام آنها در این سایت فعالیت دارد، توئیتر ممکن است آن اکانت را به فرد یا موجودیت شاکی واگذار نماید.
Sapphire وبلاگ نویس آمریکایی پیشتر با نام کاربری @saphirecut توئیت میکرد تا اینکه یک روز از خواب بیدار شد و تعداد زیادی توئیت را از مدیریت این سایت دریافت کرد مبنی بر آنکه به خاطر شکایتی که در مورد کپی رایت دریافت کرده، نام کاربری او را به فرد دیگری انتقال داده و اکانت او از این پس با نام دیگری فعال خواهد بود. او بعد از مناقشات طولانی توانست نام کاربری @saphire را بگیرد که مطمئنا بهتر از قبلی است. اما یک کشمکش به مراتب بدتر و شدیدتر نسبت به این در نهایت باعث شد که مالکیت نام کاربری @chase به فرد دیگری انتقال داده شود. ماجرا از این قرار است که ابتدا Chase Giunta این نام را در سال 2008 میلادی ثبت کرد و از این اکانت برای انجام امور شخصیاش استفاده میکرد اما وقتی به تدریج خیل عظیمی از توئیتهای گلایه آمیز کاربران بانک Chase به سمت او روانه شد او شروع به باز-توئیت کردن آنها کرد تا ماجرا را طنز آمیز کند. متاسفانه اما این کار از نظر مورگان چیس مدیرعامل بانک Chase خنده دار نبود و به این نتیجه رسید که باید کنترل آن اکانت را در دست بگیرد.
Giunta میگوید در ادامه یکی از نماینگان بانک با او تماس گرفته و پیشنهاد داده که در ازای پرداخت 20 هزار دلار آن نام کاربری را خریداری نماید اما او در نهایت حساب کاربریاش را غیرفعال کرد و به آنها گفت که این کار خلاف قوانین توئیتر است. روز بعد او ایمیلی را دریافت کرد با این مضمون که چون خود را جای بانک جا زده قوانین توئیتر را نقض کرده است. Giunta به همین خاطر در ادامه عکس و بایو خود را تغییر داد تا دیگران را مطمئن نماید که با بانک ارتباطی ندارد اما طولی نکشید که اکانت او معلق شد و به مورگان چیس داده شد. Giunta هم مجبور شد که اکانت تازهای را برای خودش درست کند.
البته اگر کسی تلاش نکند که کنترل اکانت شما را بگیرد و دایرکشنهای اشتباهی هم زیاد برایتان آزاردهنده نباشند، نیازی نیست که کاری انجام دهید. این در واقع همان استراتژی و راهکای است که دارندگان چنین مشکلی در توئیتر اتخاذ میکنند.
مثلا @DavidVameron اکانت رسمی متعلق به نخست وزیر انگلستان نیست و در عوض به یک مرد بیست و چند ساله مربوط میشود که در اورگان زندگی میکند. دیوید کامرون نام اصلیاش است و در سال 2007 میلادی که در توئیتر اکانت باز کرد گوردون براون همچنان نخست وزیر این کشور بود و در واقع از سال 2010 بود که این اکانت برای او دردسرآفرین شد.
اما با وجود آنکه دیوید کامرون توئیتهای مملو از عصبانیت زیادی را از مردم دریافت میکند این مساله بیشتر برایش جالب است تا آزار دهنده و بعضا حتی پیش میآید که به درخواستها برای اعلام نظر در مورد موضوعات مختلف نیز پاسخ میدهد (جالب است بدانید که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم از دنبال کنندگان اوست).
البته همانطور که گفته شد کاربران زیادی هم اکنون با این مساله روبرو هستند وترجیح دادهاند که مواضعی بیطرف را در این رابطه اتخاذ کنند.
اخلاقیات
ممکن است تصورتان این باشد که چنین مشکلی جای هیچگونه نگرانی ندارد زیرا نام کاربری توئیترتان به شخص شما تعلق دارد یا دست کم هیچ شرکتی احتمال ندارد که نسبت به آن ادعا کند. اما باید بدانید که این اتفاق ممکن است برای همه رخ دهد. برای نمونه یکی از کاربرانی که Chris Andrikanich نام دارد صرفا به خاطر دشوار بودن تلفظ نامش تصمیم گرفته که از نام کاربری آلفابت استفاده کند و سال پیش بود که گوگل اعلام کرد یک شرکت مادر تخصصی را با این نام ایجاد خواهد کرد.
همین اتفاق باعث شد که بسیاری تصور کنند گوگل مبلغ بالایی را برای خرید این اکانت به او پیشنهاد خواهد داد در حالی که اینطور نشد و این فرد همچنان توئیتهایش را با همین نام ادامه میدهد. از طرفی چون مردم بیشتر گوگل را میشناسند تا آلفابت این امر مشکلی را برای او ایجاد نکرده است.