شما عضو این انجمن نبوده یا وارد نشده اید. لطفا برای مشاهده کامل انجمن و استفاده از آن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

امتیاز موضوع:
امتیاز موضوع:
  • 12 رأی - میانگین امتیازات: 3.17
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
کلمات کلیدی
کرده‌اید؟ انتخاب درستی را آیا موقعیت شغلی

آیا موقعیت شغلی درستی را انتخاب کرده‌اید؟
#1
تا به حال پیش آمده از خودتان بپرسید آیا در مسیر شغلی درست قرار دارید؟ اگر پاسخ منفی است چه موقع می‌خواهید از کار خود استعفا دهید؟ اینکه بدانید باید تلاش‌های خود را دو برابر کنید یا موقعیت شغلی دیگری را پیدا کنید بسیار سخت و در عین حال مهم است.

[تصویر:  do.php?img=5214]

برای پیدا کردن پاسخ این سوال ابتدا باید خودتان را ارزیابی کنید. باید ببینید آیا مشکل از خودتان است یا شرایط شغلی که در آن کار می‌کنید. درنتیجه ماهیت سوال‌ها اهمیت زیادی دارد. بعد از پیدا شدن مشکل نوبت به حل آن رسیده و مشخص می‌شود باید روی چه موضوعی تمرکز کرد. به طور کلی دو حالت وجود دارد یعنی عدم رضایت پیش آمده یا از موقعیت شغلی ناشی می‌شود یا به رفتار خودتان بستگی دارد.

اگر ایراد از رفتار خودتان است و موقعیت شغلی که دارید برایتان مفید است، بهتر است به کارتان متعهد باشید و روی افزایش بهره‌وری خودتان تمرکز کنید. اما اگر از کاری که انجام می‌دهید راضی نیستید باید تصمیم جدی‌تری بگیرید. ببینید اکنون در چه موقعیتی هستید و می‌خواهید در آینده کجا باشید، سایر مردم به چه کاری مشغول هستند و از چه راهی درآمد کسب می‌کنند؟ راهی را انتخاب کنید که شما را به موقعیت مورد نظر نزدیک می‌کند و آینده‌ی مورد نظر را برایتان رقم می‌زند.
مهم نیست در چه موقعیت شغلی مشغول به کار هستید مهم این است که مهارت‌های خود را افزایش دهید، نکات جدید یاد بگیرید و اعتمادبه‌نفس داشته باشید. مواردی که در ادامه‌ی مقاله‌ بررسی می‌کنیم دید بهتری از شرایط می‌دهند و تصمیم‌گیری را راحت‌تر می‌کنند.

فرهنگ سازمانی شرکت
  • آیا فرهنگ سازمانی شرکت و رفتار کارمندان دوستانه و حمایت‌گرانه است؟ یا جو حاکم منفی است و هیچ‌کس علاقه‌ای به کمک ندارد؟
  • آیا شرکت به اصول اخلاقی پایبند است؟
  • آیا کارمندان از شغل خود رضایت دارند؟
  • آیا همه‌ی افراد شرکت به موقع در محل کار حضور پیدا می‌کنند؟
  • رفتار همکاران نسبت به یکدیگر چگونه است؟
  • آیا از موقعیت خود راضی هستند و احساس امنیت می‌کنند؟
مدیریت و رهبری شرکت
  • آیا از مأموریت خود احساس رضایت می‌کنید؟
  • آیا رئیس شرکت از زحماتتان قدردانی می‌کند؟
  • آیا برای شما و کاری که انجام می‌دهید احترام قائل هستند؟
  • آیا اهداف مشخصی برای رشد کسب‌وکار در نظر گرفته شده است؟
  • آیا مدیریت شرکت روی کسب‌وکار سرمایه‌گذاری کرده است؟
  • فعالیت‌های شرکت آینده‌نگرانه است یا انفعالی؟
  • آیا مدیریت ارشد شرکت هوشمندانه، اخلاقی و توانمند است؟
حقوق دریافتی
  • آیا بابت کاری که انجام می‌دهید حقوق دریافت می‌کنید؟
  • آیا حقوق دریافتی منصفانه است و عنوان شغلی‌تان مسئولیت‌هایتان را به خوبی بیان می‌کند؟
  • سایر کارمندان نسبت به حقوق خود چه احساسی دارند؟ آیا راضی هستند یا فکر می‌کنند نسبت به کاری که انجام می‌دهند حقوق پایینی دارند؟
مزایا
  • اگر حقوقی که دریافت می‌کنید به اندازه‌ی کافی نیست، آیا در حال یادگیری مهارت‌های جدید هستید؟ آیا با افراد جدید آشنا می‌شوید، رابطه برقرار می‌کنید و شبکه‌ی خود را گسترش می‌دهید؟
  • چه مزایای دیگری دریافت می‌کنید که حقوق پایین را جبران می‌کند؟ آیا احساس می‌کنید رزومه‌ی کاری‌تان رشد می‌کند و به مرور زمان اعتمادبه‌نفستان بالا می‌رود؟
شاید فکر کنید شرکتی با درآمد بالا و رهبری خوب بهترین انتخاب برای شما است اما همه چیز به خودتان بستگی دارد. تا زمانی که رفتارتان نامناسب باشد فرصت‌های خوب را از دست خواهید داد. به یاد داشته باشید یک موقعیت شغلی باید پیش از هر چیزی پاسخگوی علایق و نیازمندی‌های شما باشد. خودتان را در اولویت قرار دهید. برای بخشنده بودن باید ابتدا خودخواه باشید.

بعد از بررسی شرایط موجود اگر به این نتیجه رسیدید که باید موقعیت شغلی جدیدی پیدا کنید موارد زیر را در ذهن داشته باشید:
۱- باید در مورد یک موقعیت شغلی تصمیم جدی گرفته و سایر فرصت‌ها را نادیده بگیرید.
۲- در حال حاضر کار شما این است که فرصت شغلی جدیدی پیدا کنید.
۳- با سایر همکاران خود در ارتباط باشید.
۴- به پیدا کردن شغل جدید امیدوار باشید.
۵- شرکت‌ها به رزومه‌ی افراد اهمیت چندانی نمی‌دهند. آن‌ها دنبال استخدام کسانی هستند که به کمکشان شرکت را رو به جلو رشد دهند.
۶- به دلالان و سایر افراد برای پیدا کردن موقعیت شغلی جدید اکتفا نکنید.
۷- به مصاحبه با کارمندان منابع انسانی راضی نشوید و از هر فرصتی برای صحبت با سایر مدیران و حتی رهبر شرکت استفاده کنید.
۸- اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منبع خوبی برای پیدا کردن موقعیت‌های شغلی بوده اما کافی نیستند.
۹- به قصد مصاحبه وارد شرکت جدید نشوید، تلاش کنید خودتان را به آن‌ها بفروشید.
۱۰- در جلسات مصاحبه در مورد اشتباه‌هایی که داشته‌اید صحبت نکنید.

اگر واقعا دنبال پیدا کردن موقعیت شغلی جدیدی هستید روی یک صنعت کاری تمرکز نکنید. ذهن خود را باز نگهدارید و روی مردم تمرکز کنید. به این فکر کنید برای چه شخصی می‌خواهید کار کنید؟ افرادی که قرار است با آن‌ها همکاری کنید چه شخصیتی دارند؟ چگونه می‌توانید به این افراد کمک کنید؟ چهار یا پنج نفری که می‌توانند تأثیر بزرگی روی زندگی‌تان داشته باشند را شناسایی کرده و با آن‌ها صحبت کنید. مهم نیست چه کاری انجام می‌دهید مهم این است که همیشه می‌توانید موقعیت خود را در زندگی بهبود دهید. مهارت‌های خود را افزایش دهید، دانش و اعتمادبه‌نفس خود را بالا ببرید تا ارزش بیشتری برای بازار داشته باشید.

پاسخ
 سپاس شده توسط saberi ، سحر ، farnaz
#2
برای رسیدن به پاسخ سوال چه شغلی برای من مناسب است باید به سه مورد مهم توجه کنیم. این سه مورد که می‌توانیم آن‌ها را معیارهای انتخاب شغل بدانیم عبارتند از: علاقه مهارت نیازِ بازار برای انتخاب شغل مناسب و کنکاش درباره شغل آینده توجه به هر سه مورد بسیار حیاتی است و عدم توجه به هریک از آن‌ها در انتخاب شغل، آسیب‌هایی را به همراه دارد. 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پاسخ
#3
داشتن علاقه در انتخاب شغل یکی از فاکتورهای مهم است. برداشتِ ما از چیزی که به آن علاقه داریم ممکن است با آنچه که در مقام عمل تجربه می‌کنیم مطابق نباشد. مثلا من فرض میکنم که از “معلمی” خوشم می آید ولی بعد که “معلمی” را تجربه میکنم، می‌بینم این، آنی نبوده که من میخواستم؛ یا فلان فاکتور را در این شغل و علاقه‌ای که به آن برای خودم متصور بودم لحاظ نکرده بودم.
...
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پاسخ
#4
چه چیز واقعا برایتان اهمیت دارد؟ چه چیز سر حوصله تان می آورد؟ چه کاری را آن قدر دوست دارید که اگر برایش به شما دستمزد داده شود، احساس گناه می کنید؟ این سوالات می تواند به شما کمک کند یکی از مهم ترین عناصر انتخاب شغل را پیدا کنید، یعنی ارزش ها. ارزش های شما تکیه گاه احساسی کاری است که انجام می دهید. در شغل هایی که خوب نتیجه می دهند معمولا بین ارزش های شخصی فرد و کاری که انجام می دهند، هماهنگی وجود دارد. جست و جوی کارتان را با ارزیابی ارزش های تان و نوشتن آن بها با دقت و وضوح هرچه تمام تر، شروع کنید.
...
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پاسخ
#5
همه ما اولویت های خاصی در زندگی خود داریم. در برخورد خود با دیگران، در طرز فکر خود و تصمیم گیری های مان، در ارجحیت دادن به مفاهیم مقابل انسان ها یا برعکس و میزان راحتی خود با ابهامات زندگی. برای خیلی از افراد، این اولویت ها در سطح ناخودآگاه شان عمل می کند اما شدیدا بر عملکرد ما با دیگران تاثیر می گذارد. شاید این سوال ها بتواند رد فم این قضیه کمک تان کند. آیا خودتان را فردی شهودی می دانید؟ آیا رفت و آمدی هستید یا دوست دارید بیشتر در خانه بمانید؟ در رویارویی با تصمیم گیری ها، آیا به واقعیات تکیه می کنید یا احساسات تان؟ پاسخ شما به این سوالات شمار ا به کاری که انجام دهید نزدیک تر می کند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پاسخ
#6
بنظرم وقتی در مورد مهارت حرف میزنیم، باید پای استعداد را هم وسط بیاوریم. طبیعتا بهتر است در زمینه‌ای سعی در بهبود مهارتهایمان بکنیم که استعداد بیشتری در آن داریم.وقتی در زمینه‌ای استعداد داریم، سریعتر در آن بامهارت خواهیم شد. منطقی است که برای کسب مهارت، به سراغ همین زمینه‌ها برویم تا با گذاشتن وقت کمتر، خروجی بهتری بگیریم.
فکر نکنم کسی به این مورد شک داشته باشد که استعدادها در ما انسانها متفاوت است و هرکس در زمینۀ/زمینه‌های خاصی صاحب استعداد است.برای شناخت بهتر از استعدادهای خودمان میتوانیم به سراغ مدلهایی برویم که در مورد استعدادیابی وجود دارند. سایت وزین متمم، درسهای بسیار مفیدی در مورد استعدادیابی دارد که میتوانید از لینک زیر به آنها دسترسی داشته باشید:

...
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پاسخ
#7
خیلی افراد کارشان را به این علت از دست می دهند که به تدریج دیدی کانونی نسبت به شخص یا چیزی که هستند و توانایی های شان پیدا می کنند. بحث قدیمی تخصص گرایی مقابل کلی گرایی این روزها نامی تازه گرفته است: متخصص کلی گرا. یعنی کسی که باوجود داشتن شمای کلی از کار، در زمینه های مختلفی از آن تخصص پیدا کرده است. این روزها سواد به این گفته می شود. این که تا می توانید درمورد موضوعی که دست دارید در زمینه کاری تان اطلاعات جمع کنید و مقصد و هدف آن رشته را دنبال کنید.
...
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان