۹۵/۱۲/۱۹، ۰۳:۳۰ صبح
یک وبسایت موفق به جذب مشتری و رشد یک کسبوکار کمک زیادی میکند و باعث میشود مشتریان فارغ از محل سکونتشان به محصول یا خدمات شما علاقهمند شوند.
راهاندازی وبسایت برای یک کسبوکار کوچک، یک راه مؤثر و کمهزینه برای جذب مشتری است و برای اینکه بتواند مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد باید شامل یک سری ویژگیهای مهم باشد. در ادامه این مقاله ۵ ویژگی اصلی که هر وبسایت لازم است برای جذب مشتری داشته باشد، آورده شده است.
۱- صفحه اصلی قدرتمند داشته باشد
صفحه اصلی سایت بسیار مهم است، زیرا باید مخاطب را در یک نگاه تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین باید طراحی جالبی داشته باشد و شامل تصویر برند شما همراه با توضیحات زیر باشد:
- کسبوکار شما چه کاری انجام میدهد
- به چه کسانی خدمات ارائه میدهد
- دلیل به وجود آمدن آن چیست
- چرا مشتریها باید به کسبوکار شما اهمیت دهند
۲- منوی سادهای داشته باشد
در حالت ایدهآل، منوی اصلی باید شامل بخشبندیهایی باشد که کاربر بتواند بهراحتی به بخش مورد نظر خود هدایت شود. فرقی نمیکند منوی هدایتگر شما بالا یا کنار صفحه باشد، مهم این است که کاربر بتواند آن را سریع پیدا کند. منو باید شامل دستهبندیهای منطقی باشد و کاربر بتواند بهراحتی تشخیص دهد که برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز باید به کدام قسمت مراجعه کند. جالب است بدانید که دستهبندی نامناسب دلیل اصلی خروج کاربران از سایت است؛ بنابراین ساختار و گروهبندی منوی اصلی را با توجه به سؤالات کاربران تنظیم کنید. در ادامه چند مثال از سؤالاتی که معمولا کاربران برای آشنایی بیشتر با کسبوکار شما میپرسند، آورده شده است:
- فروش شما بهطور گسترده شامل چه محصولات و خدماتی میشود؟
- این محصولات و خدمات چه قیمتی دارند؟
- کسبوکار شما در کدام شهر واقع شده و ساعات فروش به چه صورت است؟
- مشتریان چگونه میتوانند محصولات شما را خریداری کنند و پول آن را چگونه باید پرداخت کنند؟
۳- قابلیت جستجو داشته باشد
علاوه بر منوی هدایتگر، امکان جستجو را نیز به سایت خود اضافه کنید تا زمانی که مشتریان نتوانستند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق منوی اصلی پیدا کنند، با جستجوی کلمات و عبارات کلیدی، بتوانند به محتوای مورد نیاز خود برسند. در واقع مشتریان عبارت مورد نظر خود را داخل کادر جستجو وارد میکنند تا سایت، صفحههای مورد نظر را به آنها نشان دهد و دیگر نیازی به جستجوی دستی نداشته باشند. هر چقدر محتوای سایت بیشتر باشد، امکان جستجو نیز مفیدتر و کارآمدتر میشود.
۴- اطلاعات تماس داشته باشد
با وجود مزایای بازاریابی که یک وبسایت به مشتریهای آنلاین میدهد، گاهی اوقات آنها میخواهند با مسئولان در ارتباط باشند و حدود ۹۳ درصد کسبوکارهای کوچک اطلاعات تماسشان را داخل وبسایت درج نمیکنند، بنابراین خیلی مهم است که اطلاعات تماس مانند شماره تلفن، آدرس ایمیل و آدرس شرکت (در صورت وجود) در وبسایت قرار گرفته باشد.
۵- صفحه پرسش و پاسخ داشته باشد
هرچقدر ارتباط شما با مشتری بیشتر باشد، سؤالات آنها نیز در مورد محصولات و خدماتی که ارائه میدهید، بیشتر میشود؛ بنابراین یک صفحه از سایت را به پرسشهای متداول مشتریها همراه با توضیحات کامل اختصاص دهید تا آنها راحتتر بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.