شما عضو این انجمن نبوده یا وارد نشده اید. لطفا برای مشاهده کامل انجمن و استفاده از آن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

امتیاز موضوع:
  • 59 رأی - میانگین امتیازات: 3.08
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
کلمات کلیدی
دهیم؟ اجتماعی را مهارت‌های افزایش چگونه

چگونه مهارت‌های اجتماعی را افزایش دهیم؟
#1
این روزها ارتباط برقرار کردن با دیگران و شبکه‌سازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مهارت‌های اجتماعی به عضو جدایی‌ناپذیر هر کسب‌وکاری تبدیل شده‌اند و به افزایش میزان فروش کمک می‌کنند.

[تصویر:  do.php?img=4572]

شاید بارها پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید چگونه می‌توان مهارت‌های اجتماعی را افزایش داد؟ به نظر می‌رسد این سؤال به دغدغه‌ی ذهنی افراد زیادی تبدیل شده و اخیرا در کوئرا نیز مطرح شده است. کوئرا سایتی است که مردم پرسش‌های خود را مطرح می‌کنند و افرادی که پاسخ آن را بدانند، دانش خود را با دیگران در میان می‌گذارند. چگونگی افزایش مهارت‌های اجتماعی نیز سؤالی است که اخیرا در این سایت مطرح شده و میلنا رنجلاو، دانشجوی دکترای مهندسی عمران به آن پاسخ داده است. در ادامه‌ی این مقاله‌ به بررسی ده راه حل پیشنهادی او برای افزایش مهارت‌های اجتماعی می‌پردازیم. این مهارت‌ها به افزایش میزان فروش محصولات نیز کمک می‌کنند.

۱- به صحبت‌های دیگران گوش دهید
اغلب مردم تمایلی به گوش دادن به حرف‌های دیگران ندارند. درواقع این افراد هیچ علاقه‌ای به شنیدن حرف‌های دیگران ندارند و دوست دارند جمعی که در آن حضور دارند، با حرف‌هایشان هدایت کنند. درصورتی‌که این رفتار هیچ تأثیر مثبتی روی دیگران نمی‌گذارد. برای افزایش مهارت‌های اجتماعی با دقت به حرف‌های دیگران گوش دهید و با پرسیدن سؤال‌های مرتبط، علاقه‌ی خود را به صحبت‌های طرف مقابل نشان دهید.

۲- به داستان‌های دیگران علاقه نشان دهید
همه‌ی ما کمی حس خودخواهی داریم و افرادی را که به داستان‌هایمان علاقه نشان می‌دهند بیشتر از سایرین دوست داریم. افرادی که  به شنیدن صحبت‌های دیگران علاقه نشان می‌دهند معمولا جذاب‌تر هستند. بنابراین سعی کنید از صحبت‌های طرف مقابل نکات جدیدی یاد بگیرید.

۳- مشخص کنید که در چه جمع‌هایی راحت‌تر هستید
برخی افراد صحبت کردن با یک شخص را به صحبت کردن با عده‌ی زیاد ترجیح می‌دهند. شما جزو کدام دسته هستید؟ مشخص کردن این موضوع کمک می‌کند محیط بهتری برای درخشش مهارت‌های اجتماعی خود بسازید. بسیاری از افراد مکالمه با یک نفر را به مکالمات گروهی ترجیح می‌دهند. این افراد دوست دارند ارتباط عمیق‌تری با دیگران برقرار کنند و از این طریق تأثیر بهتری روی مخاطب خود بگذارند. به احساسات درونی خود مراجعه کنید و ببینید با کدام حالت راحت‌تر هستید. کدام نوع از ارتباطات کمک می‌کند با دیگران دوست شوید و مکالمه‌ی به‌یادماندنی‌تری ارائه دهید؟

۴- منفی بافی و صحبت‌های طعنه‌آمیز را کنار بگذارید
سعی کنید نگرش منفی را کنار بگذارید و در مورد هر موضوعی شکایت نکنید. چنین رفتارهایی به‌شدت زننده هستند. همه‌ی ما در زندگی درگیر ترس و استرس هستیم و به همین دلیل، تلاش می‌کنیم حداقل در مکالمات روزمره از این موضوعات فاصله بگیریم؛ درنتیجه همصحبتی با افراد مهربان، شوخ و سرزنده را به افراد ناامید و منفی‌باف ترجیح می‌دهیم. منتقل کردن افکار منفی به دیگران مانند فروختن یخ به اسکیموها است و مطمئنا هیچ خریداری برای آن پیدا نمی‌شود.

۵- نام دیگران را به خاطر بسپارید
شاید شما هم با افرادی برخورد کرده باشید که می‌گویند حافظه‌ی ضعیفی دارند و نمی‌توانند نام دیگران را به خاطر بسپارند. درصورتی‌که اگر به همین افراد گفته شود بابت به یادآوردن نام دیگران به آن‌ها هزار دلار پرداخت می‌شود، حافظه‌شان تقویت خواهد شد. بنابراین ایراد از عملکرد مغز نیست و همه چیز به انگیزه بستگی دارد. اگر فردی واقعا بخواهد نامی را به یاد بیاورد بدون شک این کار را انجام خواهد داد. پس زمانی که می‌خواهید با دیگری ارتباط برقرار کنید، نامش را بپرسید. اگر اولین بار متوجه نشدید، از او بخواهید دوباره آن را تکرار کند. اگر باز هم فراموش کردید، نام او را از افراد حاضر در جمع بپرسید. سپس شخص مورد نظر را با نامش صدا کنید. مردم عاشق این کار هستند.

۶- داستان‌های دیگران را به یاد بسپارید
هدف از گوش دادن به صحبت‌های دیگران این است که حرف‌های آن‌ها را به خاطر بسپارید. با دقت به حرف‌هایی که می‌زنند گوش بدهید و در مکالمات بعدی خود از این اطلاعات استفاده کنید. به‌عنوان مثال دانستن نام اعضای خانواده، نام حیوان خانگی، سرگرمی‌ها و جزئیات کار دیگران کمک می‌کند در آینده مکالمه‌ی عمیق‌تری با آن‌ها داشته باشید. این روزها اغلب افراد توجهی به حرف‌های دیگران ندارند و به دنبال این هستند که هر چه زودتر نوبتشان شود تا خودشان شروع به صحبت کنند. بنابراین زمانی که شخصی ببیند اطلاعاتی را که در مکالمات قبلی به شما داده است به یاد دارید، بسیار خوشحال خواهد شد.

۷- در صحبت کردن زیاده‌روی نکنید
مکالمات مانند خیابان دوطرفه هستند و نیازی نیست در مورد هر موضوعی اظهار نظر کنید یا بخواهید داستانی را تعریف کنید. می‌توانید مکالمه را با مطرح کردن یک پرسش جدید یا تکان دادن سر پیش ببرید. افرادی که زیاد صحبت می‌کنند هیچ جذابیتی برای دیگران ندارند و معمولا کسی دوست ندارد با آن‌ها هم‌کلام شود.

۸- ارتباط خود را حفظ کنید
شبکه‌سازی به معنای نزدیک شدن به دیگران و شروع یک مکالمه‌ی جدید نیست؛ این تازه آغاز ماجرا است. قدرت واقعی شبکه‌سازی در حفظ کردن ارتباطات است. ارتباط مانند دوی ماراتن است و باید با سرعت یکنواختی پیش برود؛ نه اینکه مانند دوی سرعت زود تمام شود. سعی کنید ارتباط خود را با طرف مقابل حفظ کنید؛ به‌عنوان مثال اگر طرف مقابل از شما خواسته است مقاله، وبینار یا پادکستی برایش ارسال کنید، این کار را حتما انجام دهید. این یعنی شما فرد قابل اطمینانی هستید و به طرف مقابل خود اهمیت می‌دهید. اغلب افراد فراموش می‌کنند چیزی که از آن‌ها خواسته می‌شود، در موعد مقرر ارسال کنند؛ به همین دلیل افرادی که فراموش نمی‌کنند، تأثیر فوق‌العاده خوبی روی طرف مقابل خود خواهند گذاشت.

۹- مکالمه را به‌موقع قطع کنید
هیچ شخصی دوست ندارد ساعت‌ها پای صحبت شخصی که به‌تازگی ملاقات کرده است بنشیند. هرقدر مکالمات کوتاه‌تر باشند کیفیت بالاتری خواهند داشت.

۱۰- احساسات خود را بیان کنید
بیان کردن احساسات یکی از اصلی‌ترین مواردی است که کیفیت مکالمات را افزایش می‌دهد. به دیگران احترام بگذارید، آن‌ها را تحسین کنید، جنبه‌های مثبت کارشان را پیدا کنید و از آن‌ها تعریف کنید، آن‌ها را ببخشید و قضاوتشان نکنید، سعی کنید احساسات واقعی خود را بروز دهید و تا جای ممکن به آن‌ها کمک کنید.


پاسخ
 سپاس شده توسط saberi ، saman ، نسیم ، farnaz ، hoboot ، sara67 ، mesterweb ، نگار
#2
مطلب مفیدی بود ممنون
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  چگونه یک تیم خوب برای استارتاپ تشکیل دهیم؟ نگار 18 10,021 ۹۶/۱۱/۲۱، ۱۲:۵۲ عصر
آخرین ارسال: nashrniroo
  چگونه به مدیران نشان دهیم که وجودمان برای شرکت ضروری است elshan 0 1,462 ۹۶/۹/۱۴، ۰۶:۰۷ صبح
آخرین ارسال: elshan
  چگونه با گفتن یک جمله حقوق پایه خود را برای استخدام افزایش دهیم saman 0 1,473 ۹۶/۸/۲۴، ۰۳:۵۵ صبح
آخرین ارسال: saman
  مهارت های مورد نیاز یک بازاریاب برای ورود به استارتاپ نگار 0 1,631 ۹۶/۸/۹، ۰۶:۱۶ صبح
آخرین ارسال: نگار
  چگونه دروغ های یک رزومه را تشخیص دهیم saman 3 2,215 ۹۶/۶/۲۲، ۰۹:۳۱ صبح
آخرین ارسال: سحر
  چگونه ذهنیت دیگران را تغییر دهیم؟ bahram 2 1,838 ۹۶/۶/۲۲، ۰۹:۲۹ صبح
آخرین ارسال: سحر
  مهارت های ارتباطی، نقطه ضعف اکثر مدیران کسب و کار elshan 0 1,683 ۹۶/۵/۲۱، ۰۸:۵۷ عصر
آخرین ارسال: elshan
  ۱۰ راه ساده برای پرورش مهارت های رهبری در کودکان elshan 1 2,163 ۹۵/۱۲/۱۴، ۰۲:۱۴ عصر
آخرین ارسال: ms.khassi
  ۱۵ مهارت لازم برای بازاریابان دیجیتالی araam 1 2,060 ۹۵/۱/۴، ۰۷:۲۵ عصر
آخرین ارسال: shahin
  چگونه به سوالات مصاحبه کاری به طور صحیح جواب دهیم؟ saberi 0 2,076 ۹۴/۷/۲۵، ۰۹:۲۷ عصر
آخرین ارسال: saberi

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان