۹۴/۱۰/۹، ۱۰:۱۵ عصر
(آخرین ویرایش: ۹۴/۱۰/۹، ۱۰:۱۷ عصر، توسط learn_marketing.)
{بازاریابی B2B بخش چهارم}
چگونه یک طرح بازاریابی B2B شکل گرفته و به کار گرفته میشود؟
یک طرح بازاریابی B2B باید روی تحویل دادن (کالا و خدمات) و وسعت درخواست تمرکز داشته باشد. این بدین معنی است که زمانی که بازاریابی مصرف کننده میتواند روی مخاطبان گستردهای به صورت بسیار تخصصی تبلیغ کند (محصولی که به صورت انبوه مصرف میشود بواسطه ی چاپ آگهی، تبلیغات تلویزیونی و اینترنت تبلیغ میشود)، بازاریابی B2B نمیتواند این چنین عمل کند. در عوض، نیازمند این است که به طور بسیار گستردهای خودش را ( بواسطه ی نامه های الکترونیکی، تصویر شرکت و خصوصیات فنی) نزد خریدار بسیار خاص خاطر نشان کند.
بازاریابان کسب و کار میتوانند برنامه ریزی کرده و تصمیم بگیرند که چگونه طرح بازارایابی B2B خود را بواسطه ی شناسایی و درک اهمیت مباحث زیر به کار بگیرند:
محصولات یا خدمات: در موقع بازاریابی برای مصرف کننده ها، یک مولفه ی عاطفی وجود دارد؛ اشخاص به خاطر چگونگی احساسی که محصولات در آنها می انگیزند، به سمت محصولات کشیده میشوند. در عوض مشتریان B2B، خریدارانی هستند که به صورت حرفهای تربیت میشوند تا در مورد کیفیت محصولات، درآمد حاصل از تقلیل هزینه آنها و یا مزایای بازده تولید و خدمات تدارک دیده شده توسط شرکت میزبان، مراقبت کنند.
بازار هدف: بسیاری از بازاریابان B2B توانایی تمرکز روی صنایع با جایگاه بسیار ویژه که نیازهای خاصی را منعکس میکنند، دارا میباشند. و حال آنکه این میتواند باعث شود تا بازاریابی ذره ای بیشتر سرراست و آسانتر شده، که این امر مستلزم سطح بالایی از دانش خارج از تخصصهای بازاریابی است.
قیمت گذاری: شرکتها معمولا بیشتر از مصرف کنندگان دلواپس قیمت، هزینه و پتانسیل درآمدزایی هستند. اگرچه، آنها قادرند به سهولت مشتری را متقاعد به پرداخت پول بیشتری کنند - به شرطی که بازاریابان B2B در متقاعد کردن آنها به اینکه محصول، کیفیت و خدمات به مشتریان ارزنده خواهد بود، عالی عمل کنند.
تبلیغ: بازاریابان B2B نیاز دارند نه فقط در بازاریابی و تبلیغ بلکه در زمینه ی کاری شرکتشان خبره باشند. زمانی که این اتفاق میافتد، آنها بهترین راهها را برای فروش در این زمینه چه از طریق وبلاگ ها، مجلات، نمایشگاه ها و چه از طریق شفاهی (دهان به دهان) یاد میگیرند. بازاریابی B2B بسیار به ندرت از رسانه های سنتی نظیر آگهی های تجاری تلویزیون و رادیو بهره میجوید.
++ادامه دارد...++
{بازاریابی B2B بخش پنجم}
چه حرفه هایی با راهبردهای بازاریابی B2B کار میکند؟
حرفه ی B2B نیازمند بازاریابانی است که علاوه بر داشتن سابقه ی بازاریابی، دارای درک راسخی از کسب و کار خود باشند. بازاریابان B2B اغلب افرادی با ذهن خلاق هستند که به راحتی با اعداد، آمار و نتایج کار میکنند. به خاطر تنوع مهارتهای ویژه برای این صنعت تنوعی از مشاغل وجود دارند که درگیر بازاریابی B2B، هم از جانب فروشنده و هم از جانب خریدار، هستند، نظیر:
مدیران بازاریابی
آنها چه کاری انجام میدهند؟
مدیران بازاریابی باید دارای دانش و تحصیلات لازم به منظور مدیریت و اتخاذ سیاست موثر کمپین B2B باشند. آنها باید دانش بازاریابی و مهارتهای مدیریتی مورد نیاز برای برطرف کردن نیازهای ویژه در موقعیتهای مناسب شغلی یا صنعت را بدست آورده و محصول یا خدمات خود را به طور موثری متناسب با نیازها به بازار عرضه کنند.
حرفه ای ها در زمینه ی بازاریابی باید دارای مهارتهای ارتباطی قوی باشند، اما در موقعیتهای B2B، علاوه بر این مهارتها مدیران بازاریابی نیاز به تجارب پیشین در زمینه ی اقتصاد و کسب و کار دارند. به این ترتیب، آنها میتوانند به طور کاملا موثرتری افراد خبره و متخصص را در شرکتها و موسسات دولتی به بازار معرفی کنند.
تحصیلات و تجارب
بسیاری از مدیران بازاریابی حداقل مدرک کارشناسی در بازاریابی یا در زمینه های مرتبط دیگر، عمدتا نظیر رشته های کسب و کار، تبلیغات، حسابداری، اقتصاد، ریاضیات یا آمار گرفته اند. مدیران بازاریابی عموما در موقعیتهای سطوح اولیه ی بازاریابی شروع به کار میکنند و مسیر خود را در نردبان شغلی رو به بالا طی میکنند.
نمایندگان فروش B2B
آنها چه کاری انجام میدهند؟
نمایندگان فروش B2B مسئول پیاده سازی برنامه های بازاریابی که برای محصولات یا خدمات شرکتشان در موقعیتهای مختلف ارائه می شوند، هستند. آنها کسانی هستند که روابط با مشتریان بالقوه را حفظ و توسعه میدهند.
همین طور، نمایندگان فروش B2B باید دارای مهارتهای ارتباطی قوی بوده و بتوانند با افراد گوناگون ارتباط برقرار کنند. آنها نیازمند دارا بودن علاقه و استعداد در زمینه ی فروش، مذاکره و تصمیم گیری میباشند.
تحصیلات و تجارب
مدرک کارشناسی در بازاریابی یا مدیریت کسب و کار برای تبدیل شدن به یک نماینده ی فروش B2B نیاز است. عموما، این یک وظیفه و ضرورت است که علاوه بر تحصیلات، این افراد 3 تا 5 سال سابقه و تجربه در محیطهای فروش B2B داشته باشند.
++ادامه دارد...++
چگونه یک طرح بازاریابی B2B شکل گرفته و به کار گرفته میشود؟
یک طرح بازاریابی B2B باید روی تحویل دادن (کالا و خدمات) و وسعت درخواست تمرکز داشته باشد. این بدین معنی است که زمانی که بازاریابی مصرف کننده میتواند روی مخاطبان گستردهای به صورت بسیار تخصصی تبلیغ کند (محصولی که به صورت انبوه مصرف میشود بواسطه ی چاپ آگهی، تبلیغات تلویزیونی و اینترنت تبلیغ میشود)، بازاریابی B2B نمیتواند این چنین عمل کند. در عوض، نیازمند این است که به طور بسیار گستردهای خودش را ( بواسطه ی نامه های الکترونیکی، تصویر شرکت و خصوصیات فنی) نزد خریدار بسیار خاص خاطر نشان کند.
بازاریابان کسب و کار میتوانند برنامه ریزی کرده و تصمیم بگیرند که چگونه طرح بازارایابی B2B خود را بواسطه ی شناسایی و درک اهمیت مباحث زیر به کار بگیرند:
محصولات یا خدمات: در موقع بازاریابی برای مصرف کننده ها، یک مولفه ی عاطفی وجود دارد؛ اشخاص به خاطر چگونگی احساسی که محصولات در آنها می انگیزند، به سمت محصولات کشیده میشوند. در عوض مشتریان B2B، خریدارانی هستند که به صورت حرفهای تربیت میشوند تا در مورد کیفیت محصولات، درآمد حاصل از تقلیل هزینه آنها و یا مزایای بازده تولید و خدمات تدارک دیده شده توسط شرکت میزبان، مراقبت کنند.
بازار هدف: بسیاری از بازاریابان B2B توانایی تمرکز روی صنایع با جایگاه بسیار ویژه که نیازهای خاصی را منعکس میکنند، دارا میباشند. و حال آنکه این میتواند باعث شود تا بازاریابی ذره ای بیشتر سرراست و آسانتر شده، که این امر مستلزم سطح بالایی از دانش خارج از تخصصهای بازاریابی است.
قیمت گذاری: شرکتها معمولا بیشتر از مصرف کنندگان دلواپس قیمت، هزینه و پتانسیل درآمدزایی هستند. اگرچه، آنها قادرند به سهولت مشتری را متقاعد به پرداخت پول بیشتری کنند - به شرطی که بازاریابان B2B در متقاعد کردن آنها به اینکه محصول، کیفیت و خدمات به مشتریان ارزنده خواهد بود، عالی عمل کنند.
تبلیغ: بازاریابان B2B نیاز دارند نه فقط در بازاریابی و تبلیغ بلکه در زمینه ی کاری شرکتشان خبره باشند. زمانی که این اتفاق میافتد، آنها بهترین راهها را برای فروش در این زمینه چه از طریق وبلاگ ها، مجلات، نمایشگاه ها و چه از طریق شفاهی (دهان به دهان) یاد میگیرند. بازاریابی B2B بسیار به ندرت از رسانه های سنتی نظیر آگهی های تجاری تلویزیون و رادیو بهره میجوید.
++ادامه دارد...++
{بازاریابی B2B بخش پنجم}
چه حرفه هایی با راهبردهای بازاریابی B2B کار میکند؟
حرفه ی B2B نیازمند بازاریابانی است که علاوه بر داشتن سابقه ی بازاریابی، دارای درک راسخی از کسب و کار خود باشند. بازاریابان B2B اغلب افرادی با ذهن خلاق هستند که به راحتی با اعداد، آمار و نتایج کار میکنند. به خاطر تنوع مهارتهای ویژه برای این صنعت تنوعی از مشاغل وجود دارند که درگیر بازاریابی B2B، هم از جانب فروشنده و هم از جانب خریدار، هستند، نظیر:
مدیران بازاریابی
آنها چه کاری انجام میدهند؟
مدیران بازاریابی باید دارای دانش و تحصیلات لازم به منظور مدیریت و اتخاذ سیاست موثر کمپین B2B باشند. آنها باید دانش بازاریابی و مهارتهای مدیریتی مورد نیاز برای برطرف کردن نیازهای ویژه در موقعیتهای مناسب شغلی یا صنعت را بدست آورده و محصول یا خدمات خود را به طور موثری متناسب با نیازها به بازار عرضه کنند.
حرفه ای ها در زمینه ی بازاریابی باید دارای مهارتهای ارتباطی قوی باشند، اما در موقعیتهای B2B، علاوه بر این مهارتها مدیران بازاریابی نیاز به تجارب پیشین در زمینه ی اقتصاد و کسب و کار دارند. به این ترتیب، آنها میتوانند به طور کاملا موثرتری افراد خبره و متخصص را در شرکتها و موسسات دولتی به بازار معرفی کنند.
تحصیلات و تجارب
بسیاری از مدیران بازاریابی حداقل مدرک کارشناسی در بازاریابی یا در زمینه های مرتبط دیگر، عمدتا نظیر رشته های کسب و کار، تبلیغات، حسابداری، اقتصاد، ریاضیات یا آمار گرفته اند. مدیران بازاریابی عموما در موقعیتهای سطوح اولیه ی بازاریابی شروع به کار میکنند و مسیر خود را در نردبان شغلی رو به بالا طی میکنند.
نمایندگان فروش B2B
آنها چه کاری انجام میدهند؟
نمایندگان فروش B2B مسئول پیاده سازی برنامه های بازاریابی که برای محصولات یا خدمات شرکتشان در موقعیتهای مختلف ارائه می شوند، هستند. آنها کسانی هستند که روابط با مشتریان بالقوه را حفظ و توسعه میدهند.
همین طور، نمایندگان فروش B2B باید دارای مهارتهای ارتباطی قوی بوده و بتوانند با افراد گوناگون ارتباط برقرار کنند. آنها نیازمند دارا بودن علاقه و استعداد در زمینه ی فروش، مذاکره و تصمیم گیری میباشند.
تحصیلات و تجارب
مدرک کارشناسی در بازاریابی یا مدیریت کسب و کار برای تبدیل شدن به یک نماینده ی فروش B2B نیاز است. عموما، این یک وظیفه و ضرورت است که علاوه بر تحصیلات، این افراد 3 تا 5 سال سابقه و تجربه در محیطهای فروش B2B داشته باشند.
++ادامه دارد...++