۹۴/۱۰/۵، ۱۰:۴۴ عصر
{بازاریابی B2B..... بخش دوم}
چه کسی بازاریابیB2B را به خدمت می گیرد؟
بازاریابی B2B در هسته ی خود مستلزم پایه ریزی روابط ارزشمند برای تضمین مشتری های پایدار - یک هدف خطیر برای هر شرکتی، خواه یک شرکت خرده فروشی بزرگ باشد یا یک شرکت خانوادگی کوچک – می باشد. (همچنین می توانید به مبحث B2C Marketing رجوع کنید)
بازار B2B بزرگترین داد و ستدهاست و ارزش دلاری معاملات آن بیشتر از بازار مصرف کننده می باشد. تخمین زده می شود شرکت هایی نظیر GE و IBM حدود 60 میلیون دلار در روز صرف کالاهایی می نمایند که گردش تجاری آنها را تقویت و پشتیبانی می کنند.
راهبرد های بازاریابی B2B
توفیق بازاریابی B2B ناشی از اشاعه ی محصول در رادیو و تلویزیون نیست؛ بلکه این موفقیت مدیون گنجاندن شرکت شما در صنعت و تبدیل محصول شما به یک کالای عمده می باشد. بدست آوردن جایگاه ویژه نزد خریداران بواسطه ی موارد زیر صورت می-گیرد:
• میزبانی وبینارهای (سمینارهایی که بر روی اینترنت انجام می شوند) اطلاعاتی
• راه اندازی غرفه در نمایشگاه های صنعتی معروف
• ارسال خبرنامه ها از طریق پست الکترونیکی برای تثبیت موقعیت شرکت شما به عنوان یک متخصص صنعتی
• حفظ حضور فعال و تعاملی در رسانه های اجتماعی
• حضور داشتن در رویدادهای شبکه ی ارتباطی صنعت و ایجاد روابط با خریدارن
بازاریابی B2B تا حدود زیادی توسط شرکت¬هایی به کار گرفته می شود که محصولات تولیدی آنها هیچ استفاده ی کاربردی برای مصرف کنندگان ندارد، نظیر فولاد. با این حال، این محصولات بواسطه ی شرکت های فروشنده ی محصولات ثانویه و خدمات، توسط مصرف کنندگان و دیگر کسب و کارهای مشابه خریداری می شوند.
به عنوان مثال شرکت اسپرینت (تهیه کننده ی تلفن برای مصرف کننده) خدمات وایرلس، صوتی و داده ای را هم به شرکت ها و هم به مصرف کنندگان ارائه می دهد. در حقیقت، VHA، شبکه خرید مراقبت های بهداشتی، به تازگی با تمدید سه ساله قرارداد خود به ارزش 2/1 میلیارد دلار با شرکت اسپریت موافقت کرد. شرکت اسپریت بواسطه ی هر دوی بازاریابی مصرف کننده و B2B به رهبری و پیشتازی خود در سرتاسر کشور ادامه می دهد.
وسعت صنعت B2B چقدر است؟
این ایده ی خوبی است که روی نیروی پایداری و پتانسیل رشد یک صنعت قبل از تاسیس حرفه ی خود تامل کرد. این حقایق را درباره ی درجه ی شیوع بازاریابی B2B ملاحظه کنید:
• خریدهای انجام شده توسط شرکت ها، نهاد ها، سازمان ها و دفاتر عامل دولتی، بیش از نیمی از تمام فعالیت های اقتصادی را در ایالات متحده امریکا تشکیل می دهد. (دویر و تانر، 2006)
• در سال 2003، بازاریابان B2B در حدود 85 میلیون دلار در سال برای ترویج کالاها و خدمات خود هزینه کردند. (انجمن بازاریابی کسب و کار)
• مطالعه ای در سال 2001 نشان داد که ارزش دلاری معاملات B2B به طور قابل توجهی بیش از معاملات بازار مصرف کننده است. (هات و اسپه، 2001)
++ادامه دارد...++
چه کسی بازاریابیB2B را به خدمت می گیرد؟
بازاریابی B2B در هسته ی خود مستلزم پایه ریزی روابط ارزشمند برای تضمین مشتری های پایدار - یک هدف خطیر برای هر شرکتی، خواه یک شرکت خرده فروشی بزرگ باشد یا یک شرکت خانوادگی کوچک – می باشد. (همچنین می توانید به مبحث B2C Marketing رجوع کنید)
بازار B2B بزرگترین داد و ستدهاست و ارزش دلاری معاملات آن بیشتر از بازار مصرف کننده می باشد. تخمین زده می شود شرکت هایی نظیر GE و IBM حدود 60 میلیون دلار در روز صرف کالاهایی می نمایند که گردش تجاری آنها را تقویت و پشتیبانی می کنند.
راهبرد های بازاریابی B2B
توفیق بازاریابی B2B ناشی از اشاعه ی محصول در رادیو و تلویزیون نیست؛ بلکه این موفقیت مدیون گنجاندن شرکت شما در صنعت و تبدیل محصول شما به یک کالای عمده می باشد. بدست آوردن جایگاه ویژه نزد خریداران بواسطه ی موارد زیر صورت می-گیرد:
• میزبانی وبینارهای (سمینارهایی که بر روی اینترنت انجام می شوند) اطلاعاتی
• راه اندازی غرفه در نمایشگاه های صنعتی معروف
• ارسال خبرنامه ها از طریق پست الکترونیکی برای تثبیت موقعیت شرکت شما به عنوان یک متخصص صنعتی
• حفظ حضور فعال و تعاملی در رسانه های اجتماعی
• حضور داشتن در رویدادهای شبکه ی ارتباطی صنعت و ایجاد روابط با خریدارن
بازاریابی B2B تا حدود زیادی توسط شرکت¬هایی به کار گرفته می شود که محصولات تولیدی آنها هیچ استفاده ی کاربردی برای مصرف کنندگان ندارد، نظیر فولاد. با این حال، این محصولات بواسطه ی شرکت های فروشنده ی محصولات ثانویه و خدمات، توسط مصرف کنندگان و دیگر کسب و کارهای مشابه خریداری می شوند.
به عنوان مثال شرکت اسپرینت (تهیه کننده ی تلفن برای مصرف کننده) خدمات وایرلس، صوتی و داده ای را هم به شرکت ها و هم به مصرف کنندگان ارائه می دهد. در حقیقت، VHA، شبکه خرید مراقبت های بهداشتی، به تازگی با تمدید سه ساله قرارداد خود به ارزش 2/1 میلیارد دلار با شرکت اسپریت موافقت کرد. شرکت اسپریت بواسطه ی هر دوی بازاریابی مصرف کننده و B2B به رهبری و پیشتازی خود در سرتاسر کشور ادامه می دهد.
وسعت صنعت B2B چقدر است؟
این ایده ی خوبی است که روی نیروی پایداری و پتانسیل رشد یک صنعت قبل از تاسیس حرفه ی خود تامل کرد. این حقایق را درباره ی درجه ی شیوع بازاریابی B2B ملاحظه کنید:
• خریدهای انجام شده توسط شرکت ها، نهاد ها، سازمان ها و دفاتر عامل دولتی، بیش از نیمی از تمام فعالیت های اقتصادی را در ایالات متحده امریکا تشکیل می دهد. (دویر و تانر، 2006)
• در سال 2003، بازاریابان B2B در حدود 85 میلیون دلار در سال برای ترویج کالاها و خدمات خود هزینه کردند. (انجمن بازاریابی کسب و کار)
• مطالعه ای در سال 2001 نشان داد که ارزش دلاری معاملات B2B به طور قابل توجهی بیش از معاملات بازار مصرف کننده است. (هات و اسپه، 2001)
++ادامه دارد...++