۹۶/۱۲/۲، ۱۰:۲۷ صبح
آمارها نشان میدهد اعتماد خریداران به شرکتهای دنیای فناوری در حال کاهش است. این نتایج دلایل متنوعی دارد.
موسسهی تحقیقاتی Edeleman گزارشی را در مورد اعتماد خریداران مقیم ایالت کالیفرنیا منتشر کرده است. اگرچه این گزارش و آمارهای آن مربوط به یک ایالت از کشور آمریکا است، اما میتواند زنگ خطری برای کسب و کارهای تمام نقاط جهان باشد. کالیفرنیا پرجمعیتترین ایالت آمریکا است و اقشار مختلفی از مردم در آن زندگی میکنند. نتایج آماری منتشر شده در مورد این ایالت میتواند برای بسیاری از نقاط جهان با کمی تغییر قابل استفاده باشد.
تحقیقات انجام شده، روحیات و رفتارهای مردم این ایالت را در مورد موضوعات مختلف از فناوری تا سیاست، اقتصاد و فضای کاری در بر میگیرد. این تحقیقات هر ساله توسط این موسسه انجام میشود و آمارهای آن برای تصمیمگیری شرکتهای بزرگ مفید است. نتایج اولیهی تحقیقات نشان داده که افراد، نظرات کاملا متفاوتی نسبت به فناوری و شرکتهای مروج آن دارند.
گزارش منتشر شده نشان میدهد که اعتماد مردم نسبت به فناوری، بیش از اعتماد آنها نسبت به شرکتهای فعال در آن است. این آمار در منطقهی سیلیکون ولی هم صادق است. بیش از دو سوم افراد ساکن در این منطقه، معتقدند فناوری آن طور که باید و شاید قانونمند و منظم نشده است. ۸۹ درصد از افراد شرکتکننده در نظرسنجی معتقدند شرکتها باید پاسخگویی مالی بیشتری نسبت به نفوذ به اطلاعاتشان داشته باشند. علاوه بر آن، ۸۲ درصد از آنها معتقدند دولت باید مالیات بیشتری از شرکتهایی با مراکز تولیدی خارج از کشور دریافت کند. ۶۶ درصد نیز بر این باورند که مالیات شرکتهایی که کارگران را با ماشینها و رباتها جایگزین میکنند، باید افزایش یابد. علاوه بر آن ۶۶ درصد معتقدند ورود متخصصان خارجی به صنایع آمریکایی باید کاهش پیدا کند.
بررسی کلی آمارهای ارائه شده در پاراگراف بالا نشان میدهد که آمریکاییها اعتقاد زیادی به تولید ملی دارند و با واردات مخالف هستند. علاوه بر آن آنها خواهان حمایت دولت از کارمندان و کارگران داخلی هستند و به دنبال این هستند که روند جایگزینی نیروی انسانی با ربات، قانونمندتر شود. این آمار میتواند در کشورهای درحال توسعه مانند ایران به عنوان درسی برای حمایت از تولید و متخصصین داخلی استفاده شود. به بیان دیگر مردم نیز باید بر این باور باشند که واردات محصولاتی که رقیب قدرتمند داخلی دارند، باید هزینه بر باشد تا سود واردات به مرور کاهش یابد.
در ادامهی گزارش آمده که ۶۲ درصد از شرکتکنندگان به صنعت فناوری اعتماد دارند اما تنها ۳۷ درصد از آنها به شرکتهای شبکههای اجتماعی اعتماد میکنند. علاوه بر آن، کمتر از نیمی از شرکت کنندگان (۳۸ درصد) بر این باورند که فناوری به زندکی شخصی آنها کمک کرده است. شرکت ادلمن معتقد است طبق این آمارها، ممکن است مردم روزی بر ضد فناوری عمل کنند.
در پایان اغلب شرکتکنندگان بر این باورند که شرکتهای فناوری فعالیتهای مفیدی در حمایت از کارمندان خود انجام نداده و عموما رفتاری واکنشپذیر از خود نشان میدهند. این بخش از آمار کمی نگران کننده است؛ چرا که عدم وجود اعتماد میان مردم و شرکتهای فناوری (که آیندهی صنایع را تشکیل میدهند) میتواند موجب شکلگیری مقاومتهای زیادی در برابر نوآوریها بشود.
آمار منتشر شده میتواند راهنمایی برای شروع نظرسنجیهای مشابه در ایران باشد. کشور ما در حال عبور از مرحلهای حیاتی و تبدیل شدن به قطب فناوری منطقه است. چه بهتر که پیش از رشد سرسامآور شرکتهای فناوری و تشکیل مناطقی مانند سیلیکون ولی در ایران، نظرسنجیهای مشابهی برای درک بهتر رفتار مردم انجام شده و فرهنگ سازمانی و اهداف شرکتهای نوپا بر اساس آنها تنظیم شود.
موسسهی تحقیقاتی Edeleman گزارشی را در مورد اعتماد خریداران مقیم ایالت کالیفرنیا منتشر کرده است. اگرچه این گزارش و آمارهای آن مربوط به یک ایالت از کشور آمریکا است، اما میتواند زنگ خطری برای کسب و کارهای تمام نقاط جهان باشد. کالیفرنیا پرجمعیتترین ایالت آمریکا است و اقشار مختلفی از مردم در آن زندگی میکنند. نتایج آماری منتشر شده در مورد این ایالت میتواند برای بسیاری از نقاط جهان با کمی تغییر قابل استفاده باشد.
تحقیقات انجام شده، روحیات و رفتارهای مردم این ایالت را در مورد موضوعات مختلف از فناوری تا سیاست، اقتصاد و فضای کاری در بر میگیرد. این تحقیقات هر ساله توسط این موسسه انجام میشود و آمارهای آن برای تصمیمگیری شرکتهای بزرگ مفید است. نتایج اولیهی تحقیقات نشان داده که افراد، نظرات کاملا متفاوتی نسبت به فناوری و شرکتهای مروج آن دارند.
گزارش منتشر شده نشان میدهد که اعتماد مردم نسبت به فناوری، بیش از اعتماد آنها نسبت به شرکتهای فعال در آن است. این آمار در منطقهی سیلیکون ولی هم صادق است. بیش از دو سوم افراد ساکن در این منطقه، معتقدند فناوری آن طور که باید و شاید قانونمند و منظم نشده است. ۸۹ درصد از افراد شرکتکننده در نظرسنجی معتقدند شرکتها باید پاسخگویی مالی بیشتری نسبت به نفوذ به اطلاعاتشان داشته باشند. علاوه بر آن، ۸۲ درصد از آنها معتقدند دولت باید مالیات بیشتری از شرکتهایی با مراکز تولیدی خارج از کشور دریافت کند. ۶۶ درصد نیز بر این باورند که مالیات شرکتهایی که کارگران را با ماشینها و رباتها جایگزین میکنند، باید افزایش یابد. علاوه بر آن ۶۶ درصد معتقدند ورود متخصصان خارجی به صنایع آمریکایی باید کاهش پیدا کند.
بررسی کلی آمارهای ارائه شده در پاراگراف بالا نشان میدهد که آمریکاییها اعتقاد زیادی به تولید ملی دارند و با واردات مخالف هستند. علاوه بر آن آنها خواهان حمایت دولت از کارمندان و کارگران داخلی هستند و به دنبال این هستند که روند جایگزینی نیروی انسانی با ربات، قانونمندتر شود. این آمار میتواند در کشورهای درحال توسعه مانند ایران به عنوان درسی برای حمایت از تولید و متخصصین داخلی استفاده شود. به بیان دیگر مردم نیز باید بر این باور باشند که واردات محصولاتی که رقیب قدرتمند داخلی دارند، باید هزینه بر باشد تا سود واردات به مرور کاهش یابد.
در ادامهی گزارش آمده که ۶۲ درصد از شرکتکنندگان به صنعت فناوری اعتماد دارند اما تنها ۳۷ درصد از آنها به شرکتهای شبکههای اجتماعی اعتماد میکنند. علاوه بر آن، کمتر از نیمی از شرکت کنندگان (۳۸ درصد) بر این باورند که فناوری به زندکی شخصی آنها کمک کرده است. شرکت ادلمن معتقد است طبق این آمارها، ممکن است مردم روزی بر ضد فناوری عمل کنند.
در پایان اغلب شرکتکنندگان بر این باورند که شرکتهای فناوری فعالیتهای مفیدی در حمایت از کارمندان خود انجام نداده و عموما رفتاری واکنشپذیر از خود نشان میدهند. این بخش از آمار کمی نگران کننده است؛ چرا که عدم وجود اعتماد میان مردم و شرکتهای فناوری (که آیندهی صنایع را تشکیل میدهند) میتواند موجب شکلگیری مقاومتهای زیادی در برابر نوآوریها بشود.
آمار منتشر شده میتواند راهنمایی برای شروع نظرسنجیهای مشابه در ایران باشد. کشور ما در حال عبور از مرحلهای حیاتی و تبدیل شدن به قطب فناوری منطقه است. چه بهتر که پیش از رشد سرسامآور شرکتهای فناوری و تشکیل مناطقی مانند سیلیکون ولی در ایران، نظرسنجیهای مشابهی برای درک بهتر رفتار مردم انجام شده و فرهنگ سازمانی و اهداف شرکتهای نوپا بر اساس آنها تنظیم شود.