۹۷/۱/۱۵، ۰۴:۳۳ صبح
لوگوها انواع بسیار متنوعی دارن و وقتی قراره که یه ارگان یا یه شرکت جدید تاسیس بشه مطمئنا یکی از بایدها “طراحی لوگو و آرم” برای اونجاست. طراحی یک لوگو خوب میتونه خیلی خوب اسم برند رو تو ذهن مشتری ها جا بندازه تا همیشه اون رو بخاطر داشته باشن. عوامل خیلی زیادی هستن که موقع طراحی لوگو باید رعایت کنید. به عنوان مثال:
سمبل یا آیکون
این دسته کمپانی یا همون شرکت رو خیلی ساده اما بارز معرفی میکنه. در بیشتر موارد یه تصویر ساده شده و آبستره استفاده میشه تا اون جذابیت بصری رو ایجاد کنه. اغلب شرکت هایی که از این دسته از لوگوها استفاده میکنن یک لوگو اصلی و ساده دارن، اما ممکنه که بیان و ورژن هایی اضافی که همچی زرق و برق دار تر هستن رو هم از روی ورژن اصلی بسازن و از اونا هم استفاده کنن. مطمئنا مغز آدم هم خیلی راحت تر میتونه یه فرم خلاصه شده و ساده رو از یه فرم پیچیده و در هم برهم به یاد بیاره. خیلی بهتره که اگه قراره یه شرکت یا یه تجارت خیلی بزرگ ایجاد بشه از یه سمبل ساده استفاده بشه. مطمئنا لوگوهایی مثل اپل، بنز و شِل رو دیدی که همگی چقدر ساده و زیبا و به یاد ماندنی هستن.
Word Mark یا به عبارتی همون لوگوتایپ
این دسته لوگوهای متنی هستن که دارن خیلی دقیق اسم شرکت رو حجی میکنن. خیلی اوقات یه فونت کاملا منحصر به فرد مخصوص این لوگوتایپ ها ساخته میشه. نمونه ی این دسته میتونی فیس بوک، سونی و یا دیزنی باشه:
Letter Mark یا علائم اختصاری
لترمارک ها اغلب به شکل تایپوگرافی هستن. این نوع لوگوها از حروف اول اسم شرکت یا علائم خاص استفاده میکنن تا کمپانی رو معرفی کنن. خیلی از شرکت از این نوع لوگو استفاده میکنن چون حروف خلاصه شده ی اسم اونها خیلی بهتر از اسم کامل میتونه به لوگو تبدیل بشه و اسم اونها رو به نمایش بذاره، ممکنه حتی تلفظ اسم شرکت مشکل باشه و یا حتی به اندازه کافی بارز نباشه تا بتونه به خوبی قابل استفاده باشه. بعضی از کمپانی ها و شرکت هایی که از لترمارک استفاده میکنن هیولت پاکارد، چنل و جنرال الکتریک هستن.
علائم ترکیبی یا Combination Mark
این نوع لوگوها از ترکیب یک وردمارک (لوگو لغوی) و یک سمبل یا آیکون با هم استفاده میکنن تا بتونن این انعطاف پذیری رو داشته باشن تا از هر کدوم در هر جایی که لازم بود بهره ببرن. یه لوگوی ترکیبی اگه خوب طراحی شده باشه باید این قابلیت رو داشته باشه که بخش های اون چه به صورت جداگانه و یا چه به صورت ترکیبی استفاده بشه و زیبایی و کاربرد رو داشته باشه. تو این لوگوها میشه هواپیمایی هاوایی، آدیداس و یا اسپیرینت رو مثال زد:
Emblem
یک لوگو امبلم طرح لوگو رو با یک طرح گرافیکی پوشش میده. مدل هایی که از این نوع میشه مثال زد مثل لوگوی هارلی دیویدسون، ان اف ال و استارباکس هستن:
- لوگو وقتی رو محصول بخوره چه شکلی خواهد بود.
- در تبلیغات و مارکتینگ چطور دیده می شود.
- چطور بقیه محصولات را به هم ربط می دهد.
- چه افکار و احساساتی در بیننده ایجاد میشود وقتی لوگو را می بیند. ( البته شاید یه کم این عجیب به نظر برسه ولی رنگ های خاص، اشکال، فرم ها، استایل های مختلف و … اینا این قابلیت رو دارن که یه سری پاسخ های احساسی رو تو بیننده ایجاد کنن تا شما اون منظوری که قصد دارید رو منتقل کنید)
سمبل یا آیکون
این دسته کمپانی یا همون شرکت رو خیلی ساده اما بارز معرفی میکنه. در بیشتر موارد یه تصویر ساده شده و آبستره استفاده میشه تا اون جذابیت بصری رو ایجاد کنه. اغلب شرکت هایی که از این دسته از لوگوها استفاده میکنن یک لوگو اصلی و ساده دارن، اما ممکنه که بیان و ورژن هایی اضافی که همچی زرق و برق دار تر هستن رو هم از روی ورژن اصلی بسازن و از اونا هم استفاده کنن. مطمئنا مغز آدم هم خیلی راحت تر میتونه یه فرم خلاصه شده و ساده رو از یه فرم پیچیده و در هم برهم به یاد بیاره. خیلی بهتره که اگه قراره یه شرکت یا یه تجارت خیلی بزرگ ایجاد بشه از یه سمبل ساده استفاده بشه. مطمئنا لوگوهایی مثل اپل، بنز و شِل رو دیدی که همگی چقدر ساده و زیبا و به یاد ماندنی هستن.
Word Mark یا به عبارتی همون لوگوتایپ
این دسته لوگوهای متنی هستن که دارن خیلی دقیق اسم شرکت رو حجی میکنن. خیلی اوقات یه فونت کاملا منحصر به فرد مخصوص این لوگوتایپ ها ساخته میشه. نمونه ی این دسته میتونی فیس بوک، سونی و یا دیزنی باشه:
Letter Mark یا علائم اختصاری
لترمارک ها اغلب به شکل تایپوگرافی هستن. این نوع لوگوها از حروف اول اسم شرکت یا علائم خاص استفاده میکنن تا کمپانی رو معرفی کنن. خیلی از شرکت از این نوع لوگو استفاده میکنن چون حروف خلاصه شده ی اسم اونها خیلی بهتر از اسم کامل میتونه به لوگو تبدیل بشه و اسم اونها رو به نمایش بذاره، ممکنه حتی تلفظ اسم شرکت مشکل باشه و یا حتی به اندازه کافی بارز نباشه تا بتونه به خوبی قابل استفاده باشه. بعضی از کمپانی ها و شرکت هایی که از لترمارک استفاده میکنن هیولت پاکارد، چنل و جنرال الکتریک هستن.
علائم ترکیبی یا Combination Mark
این نوع لوگوها از ترکیب یک وردمارک (لوگو لغوی) و یک سمبل یا آیکون با هم استفاده میکنن تا بتونن این انعطاف پذیری رو داشته باشن تا از هر کدوم در هر جایی که لازم بود بهره ببرن. یه لوگوی ترکیبی اگه خوب طراحی شده باشه باید این قابلیت رو داشته باشه که بخش های اون چه به صورت جداگانه و یا چه به صورت ترکیبی استفاده بشه و زیبایی و کاربرد رو داشته باشه. تو این لوگوها میشه هواپیمایی هاوایی، آدیداس و یا اسپیرینت رو مثال زد:
Emblem
یک لوگو امبلم طرح لوگو رو با یک طرح گرافیکی پوشش میده. مدل هایی که از این نوع میشه مثال زد مثل لوگوی هارلی دیویدسون، ان اف ال و استارباکس هستن:
همونطور که دیدید این ۵ دسته میتونه تمامی لوگوهایی که وجود داره رو شامل بشه. برای تمرین میتونید به تصویر شاخص همین آموزش نگاه کنید تا ببینید که هر کدوم از این لوگوها جزء کدوم دسته محسوب میشن و از این به بعد اگه قراره که لوگویی طراحی کنید باید تصمیم بگیرید که چه سبکی رو برای کاره نهایی در نظر دارید.