۹۶/۸/۲۴، ۰۳:۳۷ صبح
علی اکبر کریمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تلاش خودروسازان بزرگ کشور در جهت حفظ انحصار و کارشکنی در پروسهی اجرایی شدن قرارداد رنو و ایدرو برای تأسیس کارخانهی خودروسازی جدید در شهر ساوه خبر داد.
علی اکبر کریمی، ضمن انتقاد از تلاش خودروسازان داخلی در راستای ایجاد انحصار حداکثری و فروش تولیدات خود با قیمتهای بالا، از کارشکنی خودروسازان در مسیر ورود شرکت رنوی فرانسه به شهرهای غیر از پایتخت خبر داد. وی با بیان این مطلب که برای داخلیسازی محصولات شرکت رنو در یکی از شهرهای کشور کارشکنی صورت گرفته است؛ اعلام کرد: ورود سرمایهگذاران خارجی به ایران با هدف ایجاد کارخانههای خودروسازی در کشور امری ضروری است؛ اما متأسفانه تعدادی از مجموعههای خودروسازی بزرگ کشور با هدف استمرار شرایط انحصار، در محقق شدن این امر کارشکنی کرده و مانع اجرایی شدن این اتفاق شدهاند. در قرارداد اخیر شرکت رنو با شرکت گسترش صنایع ایران (ایدرو) قید شده است که در راستای افزایش همکاریها، رنو در شهر ساوه یک کارخانه خودروسازی تأسیس کند. قرار بود خرید این کارخانه توسط گروه خودروسازی سایپا و ورود و انتقال تکنولوژی به این کارخانه توسط رنو انجام شود و به این ترتیب زمینهی افزایش اشتغال در این شهر فراهم شود.
کریمی ضمن ابراز تأسف از کارشکنیهای صورتگرفته برای تحقق این امر از طرف خودروسازان پایتختنشین، از تعمدی بودن این رفتارها خبر داد و آن را موجب از دست رفتن فرصتی بینظیر در جهت افزایش اشتغال و ورود تکنولوژی به کشور خواند. و اضافه کرد که متاسفانه تأسیس کارخانهی خودروسازی شرکتهای خارجی در ایران با موانعی عجیب و ابهامآمیز مواجه شده است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بهخصوص نماینده ساوه همگی از تأسیس کارخانهی رنو در شهر ساوه حمایت خواهند کرد و اجازه کارشکنی به مجموعههای خودروسازی نخواهند داد.
کریمی فروش خودروهای بیکیفیت و گرانقیمت داخلی را نتیجهی وجود شرایط انحصاری در کشور خواند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی تجمع تمام ظرفیتهای خودروسازی کشور را در دو شرکت خاص ایران خودرو و سایپا غیر قابل قبول دانست و نیاز به توسعهی فعالیت صنایع خودروسازی توسط دیگر تولیدکنندگان و بازیگران این عرصه در جهت رسیدن به فضای رقابتی و خروج از شرایط انحصار که در حال حاضر توسط دو خودروساز بزرگ کشور ایجاد شده و مردم را متضرر کرده است، امری ضروری دانست. رای افزایش و تقویت فضای رقابتی و به دنبال آن افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای تولیدی در داخل، راهی به جز باز کردن فضا برای ورود خودروسازهای جدید به کشور نداریم. شرکت خودروسازی رنو فرانسه متعهد شده است که بخشی از تولیدات خود در کارخانهی شهر ساوه را صادر کند و محقق شدن این امر به معنای ارزآوری برای کشور است.
کریمی در پایان با انتقاد مجدد از خودروسازان پایتخت و کارشکنیهای آنها در مسیر ورود سرمایهگذاران جدید به عرصهی خودروسازی کشور، از تلاش و پیگیری همهجانبهی مجلس، کمیسیون اقتصاد و صنایع برای رفع موانع خبر داد و اعلام کرد با افرادی که مسبب شرایط موجود هستند برخورد خواهد شد.
علی اکبر کریمی، ضمن انتقاد از تلاش خودروسازان داخلی در راستای ایجاد انحصار حداکثری و فروش تولیدات خود با قیمتهای بالا، از کارشکنی خودروسازان در مسیر ورود شرکت رنوی فرانسه به شهرهای غیر از پایتخت خبر داد. وی با بیان این مطلب که برای داخلیسازی محصولات شرکت رنو در یکی از شهرهای کشور کارشکنی صورت گرفته است؛ اعلام کرد: ورود سرمایهگذاران خارجی به ایران با هدف ایجاد کارخانههای خودروسازی در کشور امری ضروری است؛ اما متأسفانه تعدادی از مجموعههای خودروسازی بزرگ کشور با هدف استمرار شرایط انحصار، در محقق شدن این امر کارشکنی کرده و مانع اجرایی شدن این اتفاق شدهاند. در قرارداد اخیر شرکت رنو با شرکت گسترش صنایع ایران (ایدرو) قید شده است که در راستای افزایش همکاریها، رنو در شهر ساوه یک کارخانه خودروسازی تأسیس کند. قرار بود خرید این کارخانه توسط گروه خودروسازی سایپا و ورود و انتقال تکنولوژی به این کارخانه توسط رنو انجام شود و به این ترتیب زمینهی افزایش اشتغال در این شهر فراهم شود.
کریمی ضمن ابراز تأسف از کارشکنیهای صورتگرفته برای تحقق این امر از طرف خودروسازان پایتختنشین، از تعمدی بودن این رفتارها خبر داد و آن را موجب از دست رفتن فرصتی بینظیر در جهت افزایش اشتغال و ورود تکنولوژی به کشور خواند. و اضافه کرد که متاسفانه تأسیس کارخانهی خودروسازی شرکتهای خارجی در ایران با موانعی عجیب و ابهامآمیز مواجه شده است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بهخصوص نماینده ساوه همگی از تأسیس کارخانهی رنو در شهر ساوه حمایت خواهند کرد و اجازه کارشکنی به مجموعههای خودروسازی نخواهند داد.
کریمی فروش خودروهای بیکیفیت و گرانقیمت داخلی را نتیجهی وجود شرایط انحصاری در کشور خواند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی تجمع تمام ظرفیتهای خودروسازی کشور را در دو شرکت خاص ایران خودرو و سایپا غیر قابل قبول دانست و نیاز به توسعهی فعالیت صنایع خودروسازی توسط دیگر تولیدکنندگان و بازیگران این عرصه در جهت رسیدن به فضای رقابتی و خروج از شرایط انحصار که در حال حاضر توسط دو خودروساز بزرگ کشور ایجاد شده و مردم را متضرر کرده است، امری ضروری دانست. رای افزایش و تقویت فضای رقابتی و به دنبال آن افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای تولیدی در داخل، راهی به جز باز کردن فضا برای ورود خودروسازهای جدید به کشور نداریم. شرکت خودروسازی رنو فرانسه متعهد شده است که بخشی از تولیدات خود در کارخانهی شهر ساوه را صادر کند و محقق شدن این امر به معنای ارزآوری برای کشور است.
کریمی در پایان با انتقاد مجدد از خودروسازان پایتخت و کارشکنیهای آنها در مسیر ورود سرمایهگذاران جدید به عرصهی خودروسازی کشور، از تلاش و پیگیری همهجانبهی مجلس، کمیسیون اقتصاد و صنایع برای رفع موانع خبر داد و اعلام کرد با افرادی که مسبب شرایط موجود هستند برخورد خواهد شد.