۹۵/۲/۱۴، ۰۶:۲۲ عصر
فرانسیس بیکن، شاعر و نمایشنامه نویس انگلیسی جایی گفته است: «تخیل را برای جبران آن چیزهایی به انسان بخشیده اند که در وجود خود ندارد، و شوخ طبعی را برای تحمل چیزهایی که در وجود خود دارد».
ژاکلین اسمیت یکی دو سال پیش در مطلبی در فوربز به یک نظرسنجی اشاره کرد که توسط رابرت هاف انجام شده بود. نظرسنجی مورد اشاره نشان می داد ۹۱ درصد مدیران، شوخ طبعی را برای پیشرفت شغلی ضروری می دانند، و ۸۴ درصد از آنها اعتقاد داشته اند انسان های شوخ طبع بهتر کار می کنند.
اینکه شوخ طبعی تا این حد می تواند ابزار کسب و کاری قدرتمندی باشد علل متعددی دارد که در ادامه برخی از مهم ترین نمونه های این علل را از نظر می گذرانید.
۱- شوخ طبعی باعث حضور در لحظه، تجسم و تعادل می شود
اگر شوخ طبعی و خندیدن بخشی از شخصیت شما و شرکت تان را تشکیل بدهد، اضطراب و ترس کمتری مزاحم کار کردن شما و همکاران تان خواهد شد، چرا که خندیدن به شما آرامش می دهد. به عنوان نمونه، دکتر جولیا ویلکینز از آزمایشی نام برده که برای سنجش آستانه ی تحمل درد در موقعیت های مختلف، در آن از قسمت هایی از سریال کمدی «ساینفیلد» استفاده شده است. نتایج این پژهش نشان داد آستانه ی تحمل درد بعد از دیدن قسمت هایی از این سریال به میزان قابل توجهی بالا می رود. محققان با انجام این آزمایش متوجه شدند فرایند خندیدن مثل ورزش ایروبیک باعث آزاد شدن سروتونین در بدن می شود. خندیدن همچنین باعث می شود نفس های عمیق تری بکشید و در نتیجه احساس بهتری داشته باشید.
۲- فرهنگ ساز است
خندیدن احساس وحدت و بهره مندی از یک فرهنگ مشترک میان کارکنان به وجود می آورد، صمیمیت و مودت را در جمع آنان افزایش می دهد و به عنوان همکار میان شان حس همدلی ایجاد می کند.
۳- بروز خلاقیت را تسهیل می کند
خندیدن شما را در برابر ایده های به ظاهر نامعقول و یا غیر ممکن پذیراتر می کند. خنده افراد را به بازی با ایده ها، پذیرش ریسک و در نظر گرفتن کارهایی تشویق می کند که در حالت عادی ممکن است به فکر انجام دادن شان نباشند.
۴- جنبه ی انسانی رهبران را تقویت می کند
شوخ طبعی این حس را در میان نیروهای یک شرکت به وجود می آورد که «همه ی ما (از جمله رهبر کسب و کار) در کنار یکدیگر هستیم». این می تواند یکی از اجزای اصلی «رهبری همدلانه» باشد.
البته همراه شدن با خنده ها و شوخ طبعی های محیط کار برای مالک یک کسب و کار، کار آسانی نیست و معنای آن لزوماً در میان گذاشتن افکار فیلتر نشده و نسنجیده با نیروی کار، مشتریان و یا مخاطبان به طور عام نخواهد بود. با این وجود، اکثر کارآفرینان موفق انسان های به مراتب شوخ طبعی هستند (می توانید این را در گردهمایی ها و رویدادهای مختلف کسب و کاری ببینید).
بهره مندی از این نعمت در دایره ی شرکت خوب و در عین حال نیازمند ملاحظاتی است، اما رهبران شرکت ها نیاز دارند خارج از محدوده ی تعریف شده ی شرکت شان نیز مأمنی برای خندیدن و شاد بودن داشته باشند. معاشرت های صمیمانه و قرار گرفتن در جمع های شادی متشکل از هم قطاران به طور قطع می تواند مفری در اختیار شما قرار دهد تا به واسطه ی آن خودتان باشید و استرس های تان را کاهش دهید.
نقش رهبری یک کسب و کار کوچک می تواند هر کسی را به انزوا بکشاند. هیچ کس نمی تواند ترس ها و هیجان های روزمره ی مالک یک کسب و کار را تمام و کمال درک کند مگر یک کارآفرین دیگر. این به هیچ وجه تجربه ی خسته کننده ای نیست. با این حال تجربه ای هم به شمار نمی رود که بتوانید لذت ها و ترس هایش را درست همان گونه که خودتان حس می کنید با کسی در میان بگذارید؛ حتی همسرتان. صحبت کردن از مشکلات و دشواری های روزمره ی کارآفرینی باری غیر ضروری بر دوش اطرافیان و عزیزان شما قرار خواهد داد که به واقع نتیجه ای هم در بر ندارد، چرا که این احساس برای هر کسی که آن را مستقیماً تجربه نمی کند ناشناخته است.
به همین دلیل داشتن محل امنی که در آن بتوانید آزادانه و بی پرده با همکاران و هم قطاران خود صحبت کنید امر فوق العاده ای است. خیلی از شما باید احساس آرامش بخشی که از ورود به یک جمع دوستانه متشکل از همکاران به انسان دست می دهد را تجربه کرده باشید. شوخ طبعی نیز یکی از روش های بسیار رایجی است که با استفاده از آن می توانید در جمع هایی نظیر این خود را به دیگران نزدیک کنید و از انزوای خود فاصله بگیرید.
به طور کلی قرار گرفتن در جمع قابل اعتمادی از هم قطاران خارج از کسب و کار، برای کسانی که خود را وقف کسب و کارشان می کنند مفید خواهد بود. آزاد کردن تنش ها، اضطراب ها و عدم قطعیت های کسب و کار از طریق شوخ طبعی و خنده، اغلب مواقع منجر به آزاد شدن روحیه ی نوآوری و خلاقیت در افراد می شود؛ اتفاقی که ایده های نابی از دل آن زاده خواهند شد.
ژاکلین اسمیت یکی دو سال پیش در مطلبی در فوربز به یک نظرسنجی اشاره کرد که توسط رابرت هاف انجام شده بود. نظرسنجی مورد اشاره نشان می داد ۹۱ درصد مدیران، شوخ طبعی را برای پیشرفت شغلی ضروری می دانند، و ۸۴ درصد از آنها اعتقاد داشته اند انسان های شوخ طبع بهتر کار می کنند.
اینکه شوخ طبعی تا این حد می تواند ابزار کسب و کاری قدرتمندی باشد علل متعددی دارد که در ادامه برخی از مهم ترین نمونه های این علل را از نظر می گذرانید.
۱- شوخ طبعی باعث حضور در لحظه، تجسم و تعادل می شود
اگر شوخ طبعی و خندیدن بخشی از شخصیت شما و شرکت تان را تشکیل بدهد، اضطراب و ترس کمتری مزاحم کار کردن شما و همکاران تان خواهد شد، چرا که خندیدن به شما آرامش می دهد. به عنوان نمونه، دکتر جولیا ویلکینز از آزمایشی نام برده که برای سنجش آستانه ی تحمل درد در موقعیت های مختلف، در آن از قسمت هایی از سریال کمدی «ساینفیلد» استفاده شده است. نتایج این پژهش نشان داد آستانه ی تحمل درد بعد از دیدن قسمت هایی از این سریال به میزان قابل توجهی بالا می رود. محققان با انجام این آزمایش متوجه شدند فرایند خندیدن مثل ورزش ایروبیک باعث آزاد شدن سروتونین در بدن می شود. خندیدن همچنین باعث می شود نفس های عمیق تری بکشید و در نتیجه احساس بهتری داشته باشید.
۲- فرهنگ ساز است
خندیدن احساس وحدت و بهره مندی از یک فرهنگ مشترک میان کارکنان به وجود می آورد، صمیمیت و مودت را در جمع آنان افزایش می دهد و به عنوان همکار میان شان حس همدلی ایجاد می کند.
۳- بروز خلاقیت را تسهیل می کند
خندیدن شما را در برابر ایده های به ظاهر نامعقول و یا غیر ممکن پذیراتر می کند. خنده افراد را به بازی با ایده ها، پذیرش ریسک و در نظر گرفتن کارهایی تشویق می کند که در حالت عادی ممکن است به فکر انجام دادن شان نباشند.
۴- جنبه ی انسانی رهبران را تقویت می کند
شوخ طبعی این حس را در میان نیروهای یک شرکت به وجود می آورد که «همه ی ما (از جمله رهبر کسب و کار) در کنار یکدیگر هستیم». این می تواند یکی از اجزای اصلی «رهبری همدلانه» باشد.
البته همراه شدن با خنده ها و شوخ طبعی های محیط کار برای مالک یک کسب و کار، کار آسانی نیست و معنای آن لزوماً در میان گذاشتن افکار فیلتر نشده و نسنجیده با نیروی کار، مشتریان و یا مخاطبان به طور عام نخواهد بود. با این وجود، اکثر کارآفرینان موفق انسان های به مراتب شوخ طبعی هستند (می توانید این را در گردهمایی ها و رویدادهای مختلف کسب و کاری ببینید).
بهره مندی از این نعمت در دایره ی شرکت خوب و در عین حال نیازمند ملاحظاتی است، اما رهبران شرکت ها نیاز دارند خارج از محدوده ی تعریف شده ی شرکت شان نیز مأمنی برای خندیدن و شاد بودن داشته باشند. معاشرت های صمیمانه و قرار گرفتن در جمع های شادی متشکل از هم قطاران به طور قطع می تواند مفری در اختیار شما قرار دهد تا به واسطه ی آن خودتان باشید و استرس های تان را کاهش دهید.
نقش رهبری یک کسب و کار کوچک می تواند هر کسی را به انزوا بکشاند. هیچ کس نمی تواند ترس ها و هیجان های روزمره ی مالک یک کسب و کار را تمام و کمال درک کند مگر یک کارآفرین دیگر. این به هیچ وجه تجربه ی خسته کننده ای نیست. با این حال تجربه ای هم به شمار نمی رود که بتوانید لذت ها و ترس هایش را درست همان گونه که خودتان حس می کنید با کسی در میان بگذارید؛ حتی همسرتان. صحبت کردن از مشکلات و دشواری های روزمره ی کارآفرینی باری غیر ضروری بر دوش اطرافیان و عزیزان شما قرار خواهد داد که به واقع نتیجه ای هم در بر ندارد، چرا که این احساس برای هر کسی که آن را مستقیماً تجربه نمی کند ناشناخته است.
به همین دلیل داشتن محل امنی که در آن بتوانید آزادانه و بی پرده با همکاران و هم قطاران خود صحبت کنید امر فوق العاده ای است. خیلی از شما باید احساس آرامش بخشی که از ورود به یک جمع دوستانه متشکل از همکاران به انسان دست می دهد را تجربه کرده باشید. شوخ طبعی نیز یکی از روش های بسیار رایجی است که با استفاده از آن می توانید در جمع هایی نظیر این خود را به دیگران نزدیک کنید و از انزوای خود فاصله بگیرید.
به طور کلی قرار گرفتن در جمع قابل اعتمادی از هم قطاران خارج از کسب و کار، برای کسانی که خود را وقف کسب و کارشان می کنند مفید خواهد بود. آزاد کردن تنش ها، اضطراب ها و عدم قطعیت های کسب و کار از طریق شوخ طبعی و خنده، اغلب مواقع منجر به آزاد شدن روحیه ی نوآوری و خلاقیت در افراد می شود؛ اتفاقی که ایده های نابی از دل آن زاده خواهند شد.