۰۰/۶/۳، ۱۰:۵۷ صبح
[font="Josefin Sans", isl]امروزه تعداد بیشماری وبسایت و کسبوکار آنلاین در شبکه اینترنت در حال فعالیت هستند. این موضوع باعث شده است تا رقابت بین این پایگاههای آنلاین برای جذب تعدادِ بیشتری از مخاطبان هدف خود، به شدت بالا برود. در این بین شرکتهایی وجود دارند که با [b]انجام پروژه سئو[/b] و برقراری یک سری اصول در وبسایت شخصی یا تجاری، شانس پیروزی در این رقابت شدید را افزایش میدهند.[/font]
[font="Josefin Sans", isl]شاید در یک دهه پیش که موتورهای جستجو به خصوص موتور جستجوی گوگل تا به این حد پیشرفته و هوشمند نشده بودند مفهومی به نام سئو (به انگلیسی: SEO) چندان حائز اهمیت نبود. اما امروزه هر کسبوکار آنلاینی برای رشد و جذب مشتریان بالقوه بیشتر ناچار است در فضای کاملا پویا و شدیدا رقابتی موتورهای جستجو حضوری موثر داشته باشد.[/font]
[font="Josefin Sans", ism]سئو چیست؟[/font]
[font="Josefin Sans", isl]در سئو به دستورالعملهای ارائه شده توسط گوگل توجه میشود تا یک وبسایت همواره در راستای استانداردهای گوگل حرکت کند و در زمان جستجوی یک عبارت مشخص (مثلا خرید کفش ورزشی) بالاترین رتبه را در بین رقبایش به خود اختصاص دهد.[/font]
[font="Josefin Sans", is]فعالیتهای مربوط به سئو داخلی[/font]
[font="Josefin Sans", isl]شاید در یک دهه پیش که موتورهای جستجو به خصوص موتور جستجوی گوگل تا به این حد پیشرفته و هوشمند نشده بودند مفهومی به نام سئو (به انگلیسی: SEO) چندان حائز اهمیت نبود. اما امروزه هر کسبوکار آنلاینی برای رشد و جذب مشتریان بالقوه بیشتر ناچار است در فضای کاملا پویا و شدیدا رقابتی موتورهای جستجو حضوری موثر داشته باشد.[/font]
[font="Josefin Sans", ism]سئو چیست؟[/font]
[font="Josefin Sans", isl]سئو یا SEO که در خارج از ایران با عنوان اسایاُ شناخته میشود در واقع مخفف عبارت « Search Engine Optimization» به معنی بهینهسازی موتور جستجو است.[/font]
[font="Josefin Sans", isl]سئو یک مفهوم کلی است که میتواند موارد زیادی را در بر بگیرد. در واقع فرایند سئو شامل فعالیتهای مختلفی است که از زمان طراحی ظاهر سایت و کدنویسی پشت صحنه آن تا تولید محتوا و نحوه تبلیغات اجرا میشوند.[/font]
[font="Josefin Sans", isl]سئو یک هدف مشخص دارد و آن هم بالا بردن رتبه یک وبسایت در صفحه نتایج جستجو یا SERP است. موتورهای جستجوی هوشمندی مانند گوگل دارای بخشهای متعددی هستند که در هر لحظه تمامی فعالیتهای یک وبسایت را زیرنظر میگیرند. برای اینکه از نظر گوگل یک وبسایت بهینه و کارآمد داشته باشید باید به تمامی بخشهای آن توجه کنید.[/font]
[font="Josefin Sans", isl]یکی از مهمترین مواردی که بر روی سئو تاثیرگذار است الگوریتمهایی هستند که هر چند ماه یا چند سال توسط گوگل دستخوش تغییرات جزئی یا بعضا گسترده میشوند.[/font][font="Josefin Sans", isl]در سئو به دستورالعملهای ارائه شده توسط گوگل توجه میشود تا یک وبسایت همواره در راستای استانداردهای گوگل حرکت کند و در زمان جستجوی یک عبارت مشخص (مثلا خرید کفش ورزشی) بالاترین رتبه را در بین رقبایش به خود اختصاص دهد.[/font]
[font="Josefin Sans", isl]فرایند سئو معمولا به سه بخش داخلی (On-Page)، خارجی (Off-Page) و تکنیکال (Technical) دستهبندی میشود که تمامی آنها از اهمیت بالایی برخوردارند و نمیتوان یکی از آنها را حذف کرد. علاوه بر این، سئو از نظر روش [b]انجام پروژه سئو[/b] به سه دسته [font="Josefin Sans", is]سئو کلاه سفید[/font] (White Hat)، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(Black Hat) و [font="Josefin Sans", is]سئو کلاه خاکستری[/font] (Grey Hat) تقسیم میشود.[/font]
(Black Hat) و [font="Josefin Sans", is]سئو کلاه خاکستری[/font] (Grey Hat) تقسیم میشود.[/font]
[font="Josefin Sans", isl][/font]
[font="Josefin Sans", ism]اهمیت سئو برای یک وبسایت[/font][font="Josefin Sans", isl]اگر کمی تجربه وبگردی و خرید آنلاین داشته باشید احتمالا نیازی نیست برایتان از اهمیت سئو بنویسیم! موتورهای جستجو تقریبا بیش از ۹۰ درصد از بازدیدهای یک وبسایت را تشکیل میدهند.[/font]
[font="Josefin Sans", isl]علاوه بر این، براساس مطالعات انجام شده، بسیاری از کاربران ترجیح میدهند در همان صفحه اول نتایج گوگل وبسایت موردنظرشان را پیدا کنند و به صفحات دیگر نمیروند.[/font]
[font="Josefin Sans", isl]بیش از ۶۰ درصد از بازاریابان اینترنتی گفتهاند افزایش ورودی از جستجوهای گوگل بهترین و مقرونبهصرفهترین روش بازاریابی است. از سوی دیگر، بیش از ۹۸ درصد از کاربران ایرانی از موتور جستجوی گوگل برای رسیدن به نتایج موردنظرشان استفاده میکنند.[/font]
[font="Josefin Sans", isl]بنابراین، روشن است که بهینهسازی یک وبسایت برای موتور جستجوی گوگل میتواند تعداد بازدیدکنندگان، مشتریان بالقوه و در نهایت درآمد وبسایت را به طور محسوسی افزایش دهد.[/font]
[font="Josefin Sans", ism]تعریف یک پروژه سئو[/font][font="Josefin Sans", isl]در یک پروژه سئو به طور کلی فعالیتها در سه بخش سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی انجام میشوند که اگرچه شیوه انجام کارها در آنها متفاوت است و پارامترهای متفاوتی برای ارزیابی دارند اما در نهایت هدف هر سه بخش بهبود جایگاه یک وبسایت و افزایش رتبه سایت در صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP است.[/font]
[font="Josefin Sans", is]فعالیتهای مربوط به سئو تکنیکال[/font][font="Josefin Sans", isl]هدف اصلی افزایش محبوبیت ساختار وبسایت برای خزندههای موتور جستجو است. در این مرحله نقشه سایت ایجاد میشود و وضعیت دامین از نظر اعتبار مورد ارزیابی قرار میگیرد. برای پیشگیری از مشکلات ایندکس شدن، کیفیت سرویس هاستینگ نیز بررسی میشود.[/font]
[font="Josefin Sans", isl]یکی از مهمترین کارهایی که در یک پروژه سئو انجام میشود این است که سایت باید کاملا با طراحی رسپانسیو هماهنگ شود و اصطلاحا به یک وبسایت موبایل فرندلی (Mobile-Friendly) تبدیل شود.[/font]
[font="Josefin Sans", isl]از دیگر فعالیتهایی که در این بخش انجام میشوند به بهینهسازی ساختار سایت، بهبود سرعت لود (Load) صفحات سایت، ایجاد فایل ربات، مدیریت صفحات ۴۰۴ و ریدایرکت کردن صفحات و خرید پروتکل SSL اشاره کرد.[/font][font="Josefin Sans", is]فعالیتهای مربوط به سئو داخلی[/font]
[font="Josefin Sans", isl]در این بخش بیشتر بر روی محتوا و بررسی اینکه محتواهای قبلی از نظر استانداردهای سئو چه وضعیتی دارند تمرکز میشود. سئوکار در انجام پروژه سئو با بررسی مواردی مانند لینکهای داخلی و خارجی، حجم تصاویر، طول محتوا، ساختار تگهای H1 و H2، تگهای تایتل و دیسکریپشن، نواقص موجود را شناسایی میکند و دستورالعمل کاربردی و متناسب با موضوع فعالیت یک وبسایت را به کارفرما ارائه میدهد.[/font]
[font="Josefin Sans", is]فعالیتهای مربوط به سئو خارجی[/font][font="Josefin Sans", isl]در این مرحله بر روی ایجاد بکلینکهای طبیعی و با کیفیت تمرکز میشود. این لینکها به شیوههای مختلفی ایجاد میشوند و میتوانند رایگان یا پولی باشند. سئوکار در حین [b]انجام پروژه سئو [/b]یا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
لینکهایی که از قبل ایجاد شدهاند را بررسی میکند و در صورتی که نیاز باشد تغییراتی را اعمال میکند.[/font]
لینکهایی که از قبل ایجاد شدهاند را بررسی میکند و در صورتی که نیاز باشد تغییراتی را اعمال میکند.[/font]
[font="Josefin Sans", isl][/font]
[font="Josefin Sans", ism]سئو وردپرس چیست و شامل چه مواردی است؟[/font][font="Josefin Sans", isl]بسیاری از دیجیتال مارکترها و متخصصین سئو، برای تولید و مدیریت محتوا، پلتفرم وردپرس را پیشنهاد میکنند. وردپرس یکی از بهترین سیستمهای مدیریتی محتوا در سراسر جهان است که میلیونها وبسایت و وبلاگ بر پایه آن راهاندازی شده است.[/font]
[font="Josefin Sans", isl]بهینهسازی وردپرس معمولا با استفاده از دو افزونه معتبر و فوقالعاده محبوب Yoast SEO و All In One SEO انجام میشود. نسخه غیررایگان این افزونهها قابلیتهای متعددی را در دسترس سئوکار قرار میدهد تا با استفاده از آنها تمامی اصول و استانداردهای لازم در ساختار وبسایت رعایت شود.[/font]
[font="Josefin Sans", isl]بررسی کلمات کلیدی، ایجاد نقشه سایت، بررسی عملکرد پستهای منتشر شده، بهبود سرعت سایت، بهینهسازی تصاویر، مدیریت لینکهای داخلی و خارجی و بسیاری دیگر از جمله امکاناتی هستند که این دو افزونه برای سئو وردپرس در دسترس سئوکار قرار میدهند.[/font]
[font="Josefin Sans", ism]هزینه انجام پروژه سئو چگونه تعیین میشود؟[/font][font="Josefin Sans", isl]هزینه یک پروژه سئو به موارد مختلفی بستگی دارد. به طور کلی سئو فرایندی است که براساس دانش و تجربه انجام میشود و نمیتوان تعرفه ثابتی برای آن در نظر گرفت. برای تخمین هزینه انجام پروژه سئو باید به جایگاه فعلی کلمات کلیدی و جایگاه هدفِ کارفرما توجه کرد. دستیابی به برخی از جایگاهها گاهی آسان و گاهی تقریبا غیرممکن است.[/font]
[font="Josefin Sans", isl]گاهی اوقات ممکن است هدف کارفرما صرفا افزایش ورودی از گوگل باشد. در چنین شرایطی هزینه سئو متفاوت است، چرا که به جای تمرکز بر روی یک یا دو کلمه کلیدی، به طیفی از کلمات کلیدی توجه میشود.[/font]
[font="Josefin Sans", isl]علاوه بر این ممکن است یک پروژه سئو به صورت محدود (مثلا فقط سئو تکنیکال یا سئو داخلی) اجرا شود. در این پروژهها نیز هزینه دریافتی نسبت به یک پروژه کامل متفاوت خواهد بود.[/font]
[font="Josefin Sans", isl]یکی دیگر از عوامل مهمی که بر روی هزینه انجام پروژه سئو تاثیر میگذارد، مدت زمان قرارداد و بودجه ماهیانه یا سالیانه کارفرما برای بهینهسازی و لینکسازی مستمر است. در این صورت علاوه بر هزینههای اولیه خدمات سئو، بودجهای برای بازههای زمانی مشخص به تیم سئو اختصاص داده میشود.[/font]