چرا داشتن یک لیست ایمیل بسیار مهم است؟
از زمانی که ما در زمینه آموزش های مارکتینگ صحبت کردیم بسیاری از کاربران از ما سوال می کنند که چرا باید برای سایت وردپرسی خود لیست ایمیل ایجاد کرده و هر روز آن را گسترش دهیم و اصلا این کار به چه دردی میخورد؟ ایمیل مارکتینگ یک روش منسوخ است و آیا هنوز هم از آن استفاده میشود یا از بین رفت؟ چرا باید از این مورد در وب سایت خود استفاده کنیم؟ چرا باید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم و هدف از ان چیست؟ وقتی شبکه های اجتماعی هست چرا ایمیل مارکتینگ؟ و بسیاری سوال مرتبط دیگر .اما در این آموزش قصد داریم برای شما پاسخ هایی بدهیم که مورد استفاده شما باشد
در این مقاله به اساسی ترین پرسش ها در این زمینه پاسخ می دهیم و به شما می گوییم که چرا هر وبلاگ نویس حرفه ای و هر کسب و کار اینترنتی همین حالا باید لیست ایمیل کاربران خود را جمع آوری کند . همچنین در انتهای مقاله نحوه یک آموزش قدم به قدم را به شما ارائه می دهیم تا با مراحل جمع آوری لیست ایمیل آشنا شوید.
اگر یک مورد را به شما بگویم شاید باور نکنید اما بسیار مهم است که این نکته را هرگز فراموش نکنید، اگر از یک وبلاگ نویس موفق بپرسید که بزرگ ترین اشتباه آن ها چه بوده است ، بدون استثنا می گویند : عدم ساخت لیست ایمیل اما به نظر شما دلیل چیست؟ چرا اینگونه پاسخ میدهند؟ با این تفاسیر چرا افراد مبتدی باز هم این اشتباه را جبران می کنند، دلیل آن بسیار واضح است. اکثر کاربران بر این باورند که ایمیل مارکتینگ مرده است. اگر شما هم این باور را دارید، این مقاله باعث تغییر نگرش شما به این روش بازاریابی خواهد شد چون ایمیل مارکتینگ هنوز هم سرحال و شاداب است…
ایمیل مارکتینگ منسوخ نشده است؟
در پاسخ به این سوال باید گفت خیر ، به هیچ عنوان. در واقع ایمیل مارکتینگ هیچ وقت به این اندازه محبوب نبوده است و تازه در این زمان دوران اوج خود را میگذراند آیا شما مخالفید؟ مطمئن باشید در پایان این مقاله نظر شما تغییر خواهد کرد.آیا توجه کرده اید هر وب سایتی از شما آدرس ایمیلتان را می خواهد، فرقی نمی کند این وب سایت فیس بوک باشد یا توئیتر و … . اگر ایمیل مارکتینگ از بین رفته و مرده است پس چرا ایمیل به این میزان مهم و تاثیر گذار است؟
توجه کنید که پاسخ بسیار ساده است. هر فردی دارای یک آدرس ایمیل است که هر روز چندین بار وارد ان شده و پیغام های خود را بررسی می کند و به قول عادی هر روز ان را چک میکند و بررسی میکند. حتی امروزه اکثر افراد با گوشی هوشمند خود به صورت ۲۴ ساعته ایمیل ها را دریافت کرده و از طریق سرویس اطلاع رسانی به محض دریافت ایمیل از آن آگاه می شوند و ان را بررسی میکنند و تمامی ایمیل ها را مطالعه می کنند. پس ایمیل یک روش شخصی، مستقیم و کارآمد برای ارتباط با اکثر افراد محسوب می شود.
البته باید توجه داشته باشید که بزرگ ترین شرکت های ایرانی و خارجی از ایمیل مارکتینگ به صورت هدفمند برای جذب کاربر و خرید بیشتر استفاده می کنند .این شرکت ها در اطراف شما نیز هستند و مطمئنا شما نیز با ان ها آشنایی دارید.خب پس وارد این موضوع نمیشویم و ادامه کار را بررسی میکنیم.
برخی افراد می پرسند که با وجود شبکه های اجتماعی نیازی به ایمیل مارکتینگ نیست یعنی وقتی شبکه های اجتماعی به این قدرت داریم ایمیل مارکتینگ را حذف کنیم؟ در این بخش و برای پاسخ به این سوال شما باید توجه کنید که شبکه های اجتماعی یک روش بسیار خوب برای ارتباط با مخاطبان است. اما دوستان بهتر است بیایید واقع بین باشیم، شبکه های اجتماعی می آیند و می روند و اصلا به هیچ وجه ماندگار نیستند. همین چند سال پیش شبکه های اجتماعی و پیغام رسان های محبوبی مثل لاین، وایبر، تانگو، فرندفید، مای اسپیس و … با امکانات بی نظیر به وجود آمدند و برای مدتی فراگیر شدند اما نتیجه فراگیری آن ها چه شد؟ به کجا رسیدند؟ به انتهای راه. خیلی از این شبکه های اجتماعی دیگر محبوبیت سابق را ندارند و یا حذف شده اند. امروزه فیسبوک، توئیتر (و تلگرام درون ایران) هم چنان به فعالیت خود ادامه می دهند ، اما یک سوال، این دو شبکه اجتماعی نیز به ایمیل های شما متصل نشده اند؟ پس می توان فهمید که ایمیل ها بیس و پایه این موارد هستند و باید همیشه حضور داشته باشند.
حتما شما هم از بحث های اخیر در مورد تلگرام و ضرورت انتقال سرورهای آن به ایران آگاه هستید . فرض کنید که گروهی ۲۰ هزار نفری دارید و قرار شود که در صورت عدم انتقال سرورهای تلگرام به ایران، سرویس دهی این شبکه به ایران لغو شود . به همین سادگی ۲۰ هزار مخاطب خود را از دست می دهید و متاسفانه نیز هیچ کاری از دست شما ساخته نیست و هیچ کاری نمی توانید انجام دهید فیسبوک نیز با قابلیت EdgeRank در رساندن محتوا به کابران محدودیت ایجاد کرده است. گزینه های دیگری هم وجود دارد، به عنوان مثال اینستاگرام، پینترست و … . در همه این شبکه های اجتماعی باید سیاست تولید محتوای جداگانه ای داشته باشید، که این کار برای یک وبلاگ نویس معمولی و یا یک کسب و کار کوچک، کاری آسان محسوب نمی شود. فراموش نکنید که ما نمی گوئیم که از شبکه های اجتماعی استفاده نکنید و اهمیتی ندارند و اصلا استفاده از آن ها خوب نیست. بدون شک قعالیت در این شبکه ها دارای اهمیت است ولی باید وقت و تلاش بیشتری روی هدفی گذاشت که تاثیر بیشتر و تضمین شده ای داشته باشد .پس به این نکته نیز در این قسمت توجهی ویژه داشته باشید.
مزایای داشتن یک لیست از ایمیل کاربران
پس از چندین سال کسب تجربه در زمینه وب سایت و دنیای اینترنت و موارد داخل آن، به جرات می توان گفت که بهترین کاری که برای پیشرفت سایت خود می توانید انجام دهید، جمع آوری لیستی از ایمیل مخاطب های سایت است .اما در ادامه دلایل و مزایای ان را به شما میگوئیم که حرف خود را با دلیل زده باشیم
اما چرا دوستان؟ به دلیل این که وقتی کسی ایمیل خود را در لیست شما ثبت می کند ، کاملا به مطالب و موضوع سایت شما علاقه داشته و تمایل دارد اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کند و با علاقه قلبی خود این ایمیل را برای شما وارد کرده است. پس احتمال باز شدن ایمیل های ارسالی شما و کلیک روی لینک های موجود در آن ، توسط افراد درون لیست بسیار بیشتر می شود . دلیل آن هم کاملا واضح است که برای این منظور به تعدادی از این موارد می پردازیم:
- اولین مورد: ایمیل کاملا شخصی است
- ایمیل ها هدف دارند
- ایمیل کارآمد است
- ایمیل رو در رو است
اگر قرار باشد بصورت خلاصه خدمت شما توضیح دهم، کارایی ایمیل بسیار بیشتر از سایر روش های بازاریابی آنلاین می باشد، برندهای بزرگ خیلی وقت پیش به این نکته پی برده اند، برای همین است که هزاران دلار خرج کمپین های تبلیغاتی و شبکه های اجتماعی می کنند تا کاربران را به عضویت در لیست ایمیل خود ترغیب کنند پس این هزینه های میلیون و میلیارد دلاری بی دلیل نیست و مطمئنا استفاده هایی دارد که انجام می گیرد. آن ها فهمیده اند که ایمیل بهترین سرمایه گذاری بلند مدت برای پیشرفت سایت و کسب و کار می باشد. چرا که هزینه بسیار پایینی دارد و برای مدت طولانی قابل انجام است.
مقایسه گزینه های رایگان و پولی برای لیست ایمیل
همیشه تعداد زیادی سرویس برای جمع آوری لیست ایمیل و ایمیل مارکتینگ وجود دارد و البته روش های مختلفی نیز برای این کار موجود است. بیشتر افراد ترجیح می دهند که برای شروع کار از سرویس های رایگان استفاده کنند و البته به سرویس های غیر رایگان اعتماد انچنانی نشان نمیدهند. این موضوع کاملا قابل درک است ولی چندان توصیه نمی شود. چرا؟ چون دلایل خاص خود را داریم که در ادامه خواهیم گفت.
به دلیل اینکه بیشتر سرویس های رایگان تنها امکان ارسال آخرین مطالب سایت را به صورت خبرنامه خودکار برای شما فراهم می کنند. اکثر کاربران هنوز فرق ایمیل مارکتینگ و خبرنامه را نمی دانند. پس بهتر است کمی در این مورد نیز صجبت شود. سرویس هایی مثل فیدبرنر یا جت پک برای وردپرس، به شما این امکان را می دهند که آخرین مطالب سایت خود را به ایمیل کاربران ارسال کنید و آن ها از آخرین مطالب وب سایت وردپرسی شما اطلاع پیدا کنند، اما توجه کنید که این کار بدون اینکه بتوانید گزینه ای جدید به آن اضافه نمایید صورت میگیرد. استفاده از این سرویس ها به این معنا است که هر بار مطلب جدید روی سایت شما قرار می گیرد، کاربران آن را در ایمیل خود دریافت خواهند کرد به همین سادگی و راختی و بدون هیچ تغییری. پس در واقع اطلاعاتی که کاربر دریافت می کند عمومی است. شما نمی توانید ایمیل شخصی به کاربران ارسال کنید، نمی توانید ایمیل را شخصی سازی کنید، نمی توانید اعضا را بر اساس علاقه مندی دسته بندی کنید و همچنین هیچ گزارشی از وضعیت ایمیل های خود ندارید. پس در این حالت اصلا دست شما باز نیست.
این در حالی است که ایمیل مارکتینگ معمولا برای شما هزینه ای اندک دارد و به شما این امکان را می دهد که ایمیل های شخصی به تعداد زیادی مخاطب ارسال کنید اما با تفاوت های بسیار خوب و ارزنده. شما می توانید فعالیتهای کاربران را مشاهده کنید و کاربران وفادار خود را شناسایی نمایید. شما می توانید تست های مختلف را انجام دهید تا بیشترین بازدهی را پیدا کنید. می توایند با برنامه ریزی دقیق و دیدن گزارش های مربوط به کمپین بهترین زمان برای ارسال ایمیل های بعدی را شناسایی کنید و هزاران مورد دیگر که برای شما می تواند بسیار خوب و در دسترس و مورد استفاده باشد.
مورد مهم در این آموزش این است که برای اینکه بتوانید یک لیست ایمیل موفق را جمع آوری کنید باید با یکی از سرویس های پولی فعالیت داشته باشید. پیشنهاد ما استفاده از سیستم هایی مثل MailerLite یا Mailchimp می باشد که بسیار حرفه ای هستند و در عین حال می توانند نیاز های شما را برطرف کنند. هر دو سرویس دهنده دارای پلن رایگان می باشند که با استفاده از آن ها می توانید تا زمانی که به درآمد مناسبی از طریق ایمیل مارکتینگ نرسیده اید، از خرج های اضافی جلوگیری کنید.پس چه چیزی بهتر از این است؟
چگونه لیست ایمیل را در وردپرس ایجاد کنیم ؟
تا اینجا با اهمیت شروع ساخت لیست ایمیل آشنا شدیم و در مورد آن به صورت کامل توضحاتی را ارائه کردیم که بسیار مهم و مورد استفاده هستند. حال وقت آن رسیده که بررسی کنیم که چطور کاربران را برای عضویت در لیست ایمیل خود ترغیب کنیم و زودتر لیست ایمیل خود را گسترش دهیم. به طور کلی شروع ساخت لیست ایمیل شما دو مرحله است که باید حتما رعایت شود تا بتوانید به صورت کافی و کامل رو به جلو حرکت کنید
1. انتخاب یک سرویس دهنده مناسب برای ایمیل مارکتینگ
مورد اول انتخاب یک سرویس دهنده مناسب است که ما شخصا استفاده از میل چیمپ یا میلرلایت را توصیه می کنیم .که بسیار عالی هستند با خدمات بسیار خوب.پس در این قسمت اول سروبس دهنده مورد نظر خود را انتخاب کنید که اهمیت بسیار زیادی دارد و سپس به مرحله دوم بروید
2. استراتژی مناسب برای قرار دادن فرم های عضویت در مکان و زمان مناسب
برخی از قالب های وردپرس دارای ابزارکی برای این کار هستند. همچنین بعضی از سرویس دهنده ها کدی را در اختیار شما قرار می دهند که با قرار دادن آن در سایت، فرم عضویتی ساده به سایت شما اضافه خواهد شد .پس در وب سایت خود این مورد را نیز حتما قرار دهید و سپس ادامه راه را بررسی کنید و انجام دهید.
توجه کنید که یک نکته که در این قسمت بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه شود این است که اگر می خواهید ضریب عضویت کاربران در لیست ایمیل خود را افزایش دهید، باید از فرم های زیبا در مکان و زمان مناسب استفاده کنید .پس به این مورد نیز در این قسمت توجه داشته باشید که بسیار مهم و پر اهمیت است.
در این قسمت ذکر این مورد هم بسیار مهم است که برای افزایش ضریب عضویت کاربران در سایت خود، باید از تکنیک های متفاوتی استفاده کنید که هر یک برای موردی بسیار مفید و مناسب هستند. به عنوان مثال همه افراد تمایل دارند چیزهای مختلف را رایگان به دست آورند. شما می توانید از این موضوع استفاده کنید و به عنوان هدیه عضویت، تخفیفی ویژه یا محصولی رایگان را در اختیار کاربر قرار دهید. پس این مورد میتواند بهترین جاذبه برای کسب و کار و وب سایت شما باشد که میتواند بسیاری از افراد را به راختی جذب کند و از آن ها نیز استفاده کند.
ذکر این نکته نیز بسیار خوب و مهم است که بدانید فرقی نمی کند وب سایت شما درباره چه موضوعی است، یا کسب و کار شما چه نوع کسب و کاری است . اگر یک وب سایت دارید باید از همان روز اول لیست ایمیل کاربران خود را جمع آوری کنید و اصلا شرایط شما در این کار دخیل نیست و این کاری است که باید حتما انجام شود. چرا که اگر می خواهید بازدیدکنندگان را به کاربران وفادار تبدیل کنید باید لیست ایمیل آن ها را داشته باشید.
نتیجه گیری
یک توصیه دوستانه برای شما دارم و آن هم این که هیچوقت اشتباه دیگران را انجام ندهید و همین امروز لیست ایمیل خود را بسازید و شروع بکار کنید. بدون داشتن لیست ایمیل کاربران سایت شما پیشرفتی در آینده نخواهد داشت و در نتیجه شما نیز هیچ پیشرفتی نخواهید داشت. فراموش نکنید که هر کسب و کاری به کاربران وابسته است و بدون داشتن کاربر نتیجه ای جز شکست نباید انتظار داشته باشید .