اینگیجمنت اینستاگرام به تعامل کاربران با صفحه شما گفته میشود. اما چگونه میتوانیم Engagement پیج اینستاگرامی خود را بهبود ببخشیم؟
اینگیجمنت ( Engagement ) در دنیای بازاریابی دیجیتال به تعامل کاربران با سایت یا صفحه شما در شبکه های اجتماعی و واکنش آنها نسبت به پستهای شما گفته میشود. در واقع اینگیجمنت به معنای ارتباط مداوم بین کاربر و یک کسب و کار است. مثلا در یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام، یک کاربر ممکن است پست شما را لایک کند، یکی زیر آن کامنت بگذارد، دیگری آن را به اشتراک بگذارد و کاربر دیگر آن را ببیند و رد شود. نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت ( Engagement Rate ) یعنی تعداد بازدیدکنندگان و نسبت کاربرانی که در سایت یا پیج شما فعالیت کردهاند. برای محاسبه این نسبت باید تعداد لایک و تعداد کامنت یک پست خود را با یکدیگر جمع و حاصل آن را بر تعداد فالوورهایتان تقسیم کنید و عدد به دست آمده را در ۱۰۰ ضرب کنید. همچنین سایتهایی وجود دارند که در آنها میتوانید اینگیجمنت صفحه اینستاگرام خود را محاسبه کنید.
اینگیجمنت ( Engagement ) در دنیای بازاریابی دیجیتال به تعامل کاربران با سایت یا صفحه شما در شبکه های اجتماعی و واکنش آنها نسبت به پستهای شما گفته میشود. در واقع اینگیجمنت به معنای ارتباط مداوم بین کاربر و یک کسب و کار است. مثلا در یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام، یک کاربر ممکن است پست شما را لایک کند، یکی زیر آن کامنت بگذارد، دیگری آن را به اشتراک بگذارد و کاربر دیگر آن را ببیند و رد شود. نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت ( Engagement Rate ) یعنی تعداد بازدیدکنندگان و نسبت کاربرانی که در سایت یا پیج شما فعالیت کردهاند. برای محاسبه این نسبت باید تعداد لایک و تعداد کامنت یک پست خود را با یکدیگر جمع و حاصل آن را بر تعداد فالوورهایتان تقسیم کنید و عدد به دست آمده را در ۱۰۰ ضرب کنید. همچنین سایتهایی وجود دارند که در آنها میتوانید اینگیجمنت صفحه اینستاگرام خود را محاسبه کنید.
اینگیجمنت در کسب و کارهای دیجیتال اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال در یک سایت اینترنتی، اینگیجمنت خوب باعث تاثیر مثبت در رتبه سایت شما و نمایش آن در گوگل میشود. در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز هرچه Engagement صفحه شما، یعنی تعداد لایک، کامنت، بازدید و اشتراکگذاری پستهایتان بیشتر باشد، شانس بیشتری برای قرار گرفتن در اکسپلورر اینستاگرام خواهید داشت. بنابراین میبینید که تعامل کاربران با صفحه یا سایت شما بسیار بااهمیت است و نباید به سادگی از کنار آن رد شوید. به بیان سادهتر، تعداد فالوورها یا دنبال کنندگان زیاد اصلا تعیین کننده نیست و میزان تعامل مخاطبان با پیج و پستهای شماست که اهمیت دارد.
نحوه بالا بردن اینگیجمنت اینستاگرام
باید چه کارهایی انجام دهیم تا اینگیجمنت اینستاگرام خود و تعداد لایک و کامنت و بازدید آن یا به طور کلی تعامل کاربران با پیجمان را بالاتر ببریم؟
- همیشه محتوای شما حرف اول را میزند. با توجه به شناخت کاربران خود، محتوای مناسب آنها را منتشر کنید و پستهایی جذاب و خلاقانه منتشر کنید که مورد علاقه آنها باشد. شما همچنین میتوانید خودتان را به عنوان یک منبع متخصص معرفی کنید و مخاطبان با شما در ارتباط باشند، از شما سوال بپرسند و با پیجتان تعامل داشته باشند.
- زیر پستهای خود، هشتگهای پرتکرار و اصولی بزنید. لزوما زدن هشتگها یا برچسبهای متعدد، خوب نیست و شما باید در انتخاب هشتگهای پستهایتان دقت کنید.
- پستها و استوریهای خود را در زمان مناسبی منتشر کنید. معمولا زمان پیک پست گذاشتن در اینستاگرام و رسانههای دیگر، بین ساعات ۹ تا ۱۱ شب است و مخاطبان زیادی در این زمان به پستهای شما توجه میکنند.
- کاور و تیتر مناسب و جذابی را برای پست خود انتخاب کنید تا کاربران را به خود جذب کند. زیبایی پیج و زیبایی کاور پستهایتان اهمیت زیادی در جلب توجه مخاطبانتان دارد.
- استوری گذاشتن را جدیتر بگیرید. امروزه علاقه کاربران به استوریها از پستها بیشتر شده است. سعی کنید استوریهای خود را طبق یک زمانبندی مشخص بگذارید. از نظرسنجیها، کوئیز و قابلیتهای مختلف استوریها نیز استفاده کنید.
- با صفحههای اینستاگرامی مشابه پیج خودتان ارتباط برقرار کنید و با آنها تعامل داشته باشید.
- جواب کامنتهای زیر پستهای خود را محترمانه و دوستانه بدهید تا تعامل و ارتباط شما با کاربرانتان بیشتر شود.
- در انتشار پستها و استوریها به صورت مستمر فعالیت کنید. غیبت طولانیمدت شما میتواند رغبت کاربران به صفحه اینستاگرامی شما را کاهش دهد.