۹۷/۱/۸، ۰۱:۱۵ صبح
امروزه با توجه به سودآوری که در صنعت بازیهای رایانهای وجود دارد بسیاری از شرکتها با سرمایهگذاریهای فراوان به ساخت و تولید بازیها روی آوردهاند بطوریکه این صنعت جزو 10 صنعت سودآور جهان شناخته شده است.اما آیا این شرکتها تنها در اندیشه سود اقتصادی حاصل ازین بازیها و سرگرم کردن افراد هستند و یا در کنار این سودآوری اهداف خاصی را دنبال میکنند؟
باید توجه کرد که حجم وسیعی از بازیهای مورد استفاده در کشور که اکثر آنها وارداتی میباشند مبتنی بر اهداف کشورهای غربی است. بازی سیمز نمونه بارزی از این نوع بازیها میباشد که نظام اقتصاد سرمایهداری را تبلیغ میکند.این بازی یک زندگی ایدهال گرایانه است که در آن خبری از کارهای سنگین و سخت نیست و مشکلات عادی جامعه را نشان نمیدهد.
مروری بر تاریخچهی سیمز (sims)
«سیمز» محصول شرکت (Electronic Arts) است. این شرکت یکی از چند شرکت برتر ناشر بازی در دنیاست. اهمیت بازی سیمز تا حدی است که این شرکت یکی از چند استودیوی بازی سازی خود (استودیوی سیمز واقع در ایالت کالیفرنیا) را به طور کامل به ساخت بازی سیمز اختصاص داده است. ایدهی اصلی بازی سیمز متعلق به شخصی به نام «ویل رایت» است که یکی از خلاقترین طراحان بازی است. هنگامی که «ویل رایت» بازی سیمز را برای نخستین بار طراحی کرد، همکاران وی بازی او را عروسک بازی دیجیتال خطاب کردند که فقط به درد دخترها میخورد و از آن جایی که دخترها کمتر به بازیهای رایانهای گرایش دارند، این طرح محکوم به شکست است؛ اما ویل رایت مصمم بود که اتفاقاً دخترها پتانسیل خوبی برای فروش و استفاده از این بازی هستند. همین طور هم بود، مجموعه بازی سیمز تا سال 2011م. با فروش 150 میلیون نسخه در جهان، پرفروشترین بازی در تاریخ بازیهای رایانهای شد. همچنین این بازی 5 بار در رکوردهای گینس به ثبت رسیده است. موفقیت فروش این بازی موجب شد تا نسخههای متنوع و متعددی از این بازی تولید شود.که در سال 2014 سری جدید این بازی(sims4)راهی بازار خواهد شد.
سیمز (sims) چگونه بازی است؟
در این بازی شما در غالب یک شخصیت(آواتار)میتوانید بازی کنید ابتدا باید جنس نژاد رنگ و...را انتخاب کرده و پس از انتخاب علایق خود بازی را میتوانید در شهر خیالی (sims)آغاز نمایید.
این بازی که با هدف ترویج زندگی بر مبنا اقتصاد سرمایهداری ساخته شده است عقاید فرهنگ کشورهای جهان سوم بخصوص مسلمانان را نشانه رفته است. در این بازی شخص ابتدا باید برای خود شغلی را پیدا کرده و کسب درآمدی داشته باشد.سپس با توجه به درآمد خود خانه و لوازم مورد نیاز زندگی خود را تهیه نماید.
در مراحل بعدی بازی شما باید با جنس مخالف خود ارتباط دوستی برقرار نموده که پس از این ارتباط باید رابطه جنسی با دوست خود داشته باشید.اما سازنده بازی تنها به این گونه رابطه اکتفا نکرده و پس از گذراندن مراحل بازی از شما میخواهد که با چندین جنس مخالف خود زندگی و رابطه جنسی برقرار نمایید.
در این بازی سازندگان آن میخواهند لذتهای زودگذر و مادی را یکی پس از دیگری در مراحل مختلف بازی به بازیکن معرفی نمایند.پس از ساعت ها بازی و گذراندن مراحل بازی شخص میتواند به هم جنس گرایی روی آورده و با هم جنس خود ارتباط جنسی برقرار کند.
در اینجا میتوان به این نکته مهم و ظریف اشاره کرد که سازندگان این بازی میخواهند به بازیکن بگویند که یکی از بهترین لذتها (مادی)موجود در دنیا همان همجنسگرایی میباشد.باید توجه نمود که طبق تحقیقات انجام شده دختران 8 تا 14 سال بیشترین و علاقهمندترین گروه به انجام این بازی میباشند که طبق گفته های سازنده«ویل رایت» این بازی برای دختران ساخته شده است.می-توان نتیجه گرفت این بازی تفکرات و عقاید دختران نوجوان را مورد هجوم خود قرار داده است و میخواهد فرهنگ غلط غربی را در آنها القا و نهادین نماید.
ترویج سبک زندگی غربی در سیمز
در این بازی انواع روابط به سبک غربی شکل میگیرد که بر خلاف عقاید و فرهنگ کشور اسلامی ما میباشد و روابط افسارگسیخته غربی ترویج داده میشود و شخص به راحتی میتواند در دنیای مجازی که بر اساس معیارهای غربی ساخته شده است، زندگی کند.
برای مثال روابطی که یک شخص میتواند با یک جنس مخالف یا چندین جنس مخالف خود داشته باشد خارج از ارزشهای جامعه اسلامی و ایرانی میباشد که در واقع همان اشاعه سبک زندگی غربی است. در این بازی (sims) برای نهاد اصلی جامعه یعنی خانواده ارزشی قائل نیستند که این امر مغایر با بیانات رهبری است که در این باره میفرمایند: " سبک زندگی بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی است." با توجه به این بیانات باید سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه ترویج داده شود.
اما سازنده بازی زیرکانه وبه صورت مغرضانهای میخواهد اهداف خود را به بازیکن القا نماید یکی از این اهداف مشروعیت همجنسگرایی است. این مشروعیت به نحوی است که دو همجنس علاوه بر این که میتوانند با هم ارتباط داشته و همخانه شوند، قادرند به طور رسمی با هم ازدواج کنند که مشروعیت بخشیدن به همجنسگرایی به دلیل طبیعی نمایاندن همجنسگرایی، دری به سوی انحرافهای جنسی دیگر و عمومیتر شدن آن در جامعه است و موجب از هم پاشیدگی هر چه بیشتر نظام خانوادهی سنتی و شکلگیری هر چه بیشتر خانوادههای همجنس خواهد شد.
عدم حضور دین در سیمز
در بازی سیمز به هیچ عنوان به دین پرداخته نشده و در اصل معنویت هیچ جایگاهی ندارد. این در حالی است که اکثر مردم زمین دیندار هستند. همینطور هیچ نوع عبادتگاه در سطح شهر و نیز هیچگونه عملی مبنی بر انجام عبادت و دعا نیستیم، بلکه موضوعاتی که دین به آن اهتمام دارد همچون مرگ، روح و زندگی پس از مرگ در بازی به شوخی گرفته شده و جنبهی دنیوی پیدا کردهاند. به عنوان مثال در شرایطی خاص شخصیت مجازی میتواند به صورت روح، سهلتر از قبل به زندگی خود در فضای سیمز ادامه دهد و یا فرشتهی مرگ میتواند در شرایطی خاص با شخصیت مجازی ارتباط جنسی داشته باشد و پدر شود.این غفلت اندازیها از آن جهت است که معنویت در زندگی انسانی، مشغولیتهای بیهودهی بیرونی را کاهش داده و مخالف جریان حرکت نظام سرمایهداری است.
تحلیل روانشناختی
سازندگان بازی برای شخصیت اصلی نقش و هدفی را از قبل طراحی نمودهاند و بازیکن بدون آگاهی از این اهداف در قالب این نقشها بازی را شروع میکنند. هدف، تنها آخر کار و اخر بازی نیست؛ بلکه هدف در حین بازی به بازیکن القا میشود و خشونت، ترس، وحشت، مسائل جنسی و هرزگی در زمان بازی بر نا خود آگاه انسان که به شدت فعال است، تأثیر مستقیم میگذارد و بازیکن را به طرف مطلوب سازندگان غربی سوق میدهد.به گفته روانشناسان در این بازیها خشونت و مسائل جنسی از قالب فردی خارج شده، تبدیل به یک هنجار گروهی میشود و در ذهن بازیکنان آهسته آهسته به یک خورده فرهنگ تبدیل میشود و چون این نگاه با نگاه اجتماعی واقعی در تعارض میباشد، فرد دچار اصطکاک های فرهنگی - اجتماعی میشود.
خانواده و بازیهای رایانهای
خانوادهها از محتوای بازیهای رایانهای که برای کودکان خود تهیه میکنند، اطلاعی ندارند. با این تفکر که یک سرگرمی مناسب و سالم را در محیط خانه برای فرزندان خود فراهم نمودهاند و آنها را از خطرات خارج از خانه دور نمودهاند و فرزندان در خانه ایمن هستند، کودکان خود را دریک فضای مجازی ساعتها تنها میگذارند غافل از این که فرهنگ غربی از طریق بازیهای رایانهای به اتاق خواب کودکان و نوجوانان راه پیدا کرده و در نبود والدین، بازیهای رایانهای پدر و مادرهای مدرن نوجوانان شدهاند و در نهایت از دل یک خانواده مذهبی، یک نوجوان کاملا متفاوت و غربی رشد پیدا میکند، امری که این روزها بسیار مشاهده میشود.
حال سوالی که مطرح است آیا با وجود این بازیها (sims)... این خانه هنوز هم امن است؟
باید توجه کرد که حجم وسیعی از بازیهای مورد استفاده در کشور که اکثر آنها وارداتی میباشند مبتنی بر اهداف کشورهای غربی است. بازی سیمز نمونه بارزی از این نوع بازیها میباشد که نظام اقتصاد سرمایهداری را تبلیغ میکند.این بازی یک زندگی ایدهال گرایانه است که در آن خبری از کارهای سنگین و سخت نیست و مشکلات عادی جامعه را نشان نمیدهد.
مروری بر تاریخچهی سیمز (sims)
«سیمز» محصول شرکت (Electronic Arts) است. این شرکت یکی از چند شرکت برتر ناشر بازی در دنیاست. اهمیت بازی سیمز تا حدی است که این شرکت یکی از چند استودیوی بازی سازی خود (استودیوی سیمز واقع در ایالت کالیفرنیا) را به طور کامل به ساخت بازی سیمز اختصاص داده است. ایدهی اصلی بازی سیمز متعلق به شخصی به نام «ویل رایت» است که یکی از خلاقترین طراحان بازی است. هنگامی که «ویل رایت» بازی سیمز را برای نخستین بار طراحی کرد، همکاران وی بازی او را عروسک بازی دیجیتال خطاب کردند که فقط به درد دخترها میخورد و از آن جایی که دخترها کمتر به بازیهای رایانهای گرایش دارند، این طرح محکوم به شکست است؛ اما ویل رایت مصمم بود که اتفاقاً دخترها پتانسیل خوبی برای فروش و استفاده از این بازی هستند. همین طور هم بود، مجموعه بازی سیمز تا سال 2011م. با فروش 150 میلیون نسخه در جهان، پرفروشترین بازی در تاریخ بازیهای رایانهای شد. همچنین این بازی 5 بار در رکوردهای گینس به ثبت رسیده است. موفقیت فروش این بازی موجب شد تا نسخههای متنوع و متعددی از این بازی تولید شود.که در سال 2014 سری جدید این بازی(sims4)راهی بازار خواهد شد.
سیمز (sims) چگونه بازی است؟
در این بازی شما در غالب یک شخصیت(آواتار)میتوانید بازی کنید ابتدا باید جنس نژاد رنگ و...را انتخاب کرده و پس از انتخاب علایق خود بازی را میتوانید در شهر خیالی (sims)آغاز نمایید.
این بازی که با هدف ترویج زندگی بر مبنا اقتصاد سرمایهداری ساخته شده است عقاید فرهنگ کشورهای جهان سوم بخصوص مسلمانان را نشانه رفته است. در این بازی شخص ابتدا باید برای خود شغلی را پیدا کرده و کسب درآمدی داشته باشد.سپس با توجه به درآمد خود خانه و لوازم مورد نیاز زندگی خود را تهیه نماید.
در مراحل بعدی بازی شما باید با جنس مخالف خود ارتباط دوستی برقرار نموده که پس از این ارتباط باید رابطه جنسی با دوست خود داشته باشید.اما سازنده بازی تنها به این گونه رابطه اکتفا نکرده و پس از گذراندن مراحل بازی از شما میخواهد که با چندین جنس مخالف خود زندگی و رابطه جنسی برقرار نمایید.
در این بازی سازندگان آن میخواهند لذتهای زودگذر و مادی را یکی پس از دیگری در مراحل مختلف بازی به بازیکن معرفی نمایند.پس از ساعت ها بازی و گذراندن مراحل بازی شخص میتواند به هم جنس گرایی روی آورده و با هم جنس خود ارتباط جنسی برقرار کند.
در اینجا میتوان به این نکته مهم و ظریف اشاره کرد که سازندگان این بازی میخواهند به بازیکن بگویند که یکی از بهترین لذتها (مادی)موجود در دنیا همان همجنسگرایی میباشد.باید توجه نمود که طبق تحقیقات انجام شده دختران 8 تا 14 سال بیشترین و علاقهمندترین گروه به انجام این بازی میباشند که طبق گفته های سازنده«ویل رایت» این بازی برای دختران ساخته شده است.می-توان نتیجه گرفت این بازی تفکرات و عقاید دختران نوجوان را مورد هجوم خود قرار داده است و میخواهد فرهنگ غلط غربی را در آنها القا و نهادین نماید.
ترویج سبک زندگی غربی در سیمز
در این بازی انواع روابط به سبک غربی شکل میگیرد که بر خلاف عقاید و فرهنگ کشور اسلامی ما میباشد و روابط افسارگسیخته غربی ترویج داده میشود و شخص به راحتی میتواند در دنیای مجازی که بر اساس معیارهای غربی ساخته شده است، زندگی کند.
برای مثال روابطی که یک شخص میتواند با یک جنس مخالف یا چندین جنس مخالف خود داشته باشد خارج از ارزشهای جامعه اسلامی و ایرانی میباشد که در واقع همان اشاعه سبک زندگی غربی است. در این بازی (sims) برای نهاد اصلی جامعه یعنی خانواده ارزشی قائل نیستند که این امر مغایر با بیانات رهبری است که در این باره میفرمایند: " سبک زندگی بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی است." با توجه به این بیانات باید سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه ترویج داده شود.
اما سازنده بازی زیرکانه وبه صورت مغرضانهای میخواهد اهداف خود را به بازیکن القا نماید یکی از این اهداف مشروعیت همجنسگرایی است. این مشروعیت به نحوی است که دو همجنس علاوه بر این که میتوانند با هم ارتباط داشته و همخانه شوند، قادرند به طور رسمی با هم ازدواج کنند که مشروعیت بخشیدن به همجنسگرایی به دلیل طبیعی نمایاندن همجنسگرایی، دری به سوی انحرافهای جنسی دیگر و عمومیتر شدن آن در جامعه است و موجب از هم پاشیدگی هر چه بیشتر نظام خانوادهی سنتی و شکلگیری هر چه بیشتر خانوادههای همجنس خواهد شد.
عدم حضور دین در سیمز
در بازی سیمز به هیچ عنوان به دین پرداخته نشده و در اصل معنویت هیچ جایگاهی ندارد. این در حالی است که اکثر مردم زمین دیندار هستند. همینطور هیچ نوع عبادتگاه در سطح شهر و نیز هیچگونه عملی مبنی بر انجام عبادت و دعا نیستیم، بلکه موضوعاتی که دین به آن اهتمام دارد همچون مرگ، روح و زندگی پس از مرگ در بازی به شوخی گرفته شده و جنبهی دنیوی پیدا کردهاند. به عنوان مثال در شرایطی خاص شخصیت مجازی میتواند به صورت روح، سهلتر از قبل به زندگی خود در فضای سیمز ادامه دهد و یا فرشتهی مرگ میتواند در شرایطی خاص با شخصیت مجازی ارتباط جنسی داشته باشد و پدر شود.این غفلت اندازیها از آن جهت است که معنویت در زندگی انسانی، مشغولیتهای بیهودهی بیرونی را کاهش داده و مخالف جریان حرکت نظام سرمایهداری است.
تحلیل روانشناختی
سازندگان بازی برای شخصیت اصلی نقش و هدفی را از قبل طراحی نمودهاند و بازیکن بدون آگاهی از این اهداف در قالب این نقشها بازی را شروع میکنند. هدف، تنها آخر کار و اخر بازی نیست؛ بلکه هدف در حین بازی به بازیکن القا میشود و خشونت، ترس، وحشت، مسائل جنسی و هرزگی در زمان بازی بر نا خود آگاه انسان که به شدت فعال است، تأثیر مستقیم میگذارد و بازیکن را به طرف مطلوب سازندگان غربی سوق میدهد.به گفته روانشناسان در این بازیها خشونت و مسائل جنسی از قالب فردی خارج شده، تبدیل به یک هنجار گروهی میشود و در ذهن بازیکنان آهسته آهسته به یک خورده فرهنگ تبدیل میشود و چون این نگاه با نگاه اجتماعی واقعی در تعارض میباشد، فرد دچار اصطکاک های فرهنگی - اجتماعی میشود.
خانواده و بازیهای رایانهای
خانوادهها از محتوای بازیهای رایانهای که برای کودکان خود تهیه میکنند، اطلاعی ندارند. با این تفکر که یک سرگرمی مناسب و سالم را در محیط خانه برای فرزندان خود فراهم نمودهاند و آنها را از خطرات خارج از خانه دور نمودهاند و فرزندان در خانه ایمن هستند، کودکان خود را دریک فضای مجازی ساعتها تنها میگذارند غافل از این که فرهنگ غربی از طریق بازیهای رایانهای به اتاق خواب کودکان و نوجوانان راه پیدا کرده و در نبود والدین، بازیهای رایانهای پدر و مادرهای مدرن نوجوانان شدهاند و در نهایت از دل یک خانواده مذهبی، یک نوجوان کاملا متفاوت و غربی رشد پیدا میکند، امری که این روزها بسیار مشاهده میشود.
حال سوالی که مطرح است آیا با وجود این بازیها (sims)... این خانه هنوز هم امن است؟