۹۷/۱/۱۳، ۱۱:۵۳ عصر
سلبریتی چیست؟
معمولاً معروفترین و مشهورترین افراد جامعه یا از بازیگران، ورزشکاران، سیاسیون، نویسندگان، مجریان و کارگردانان، خوانندگان، دانشمندان، طنزپردازان، مدل ها و زیبارویان، افراد خاص، زیبا، عجیب، متفاوت و … به شمار می آیند، این افراد که دنبال کنندگان، هواداران و طرفداران زیادی هم دارند و مورد توجه بیشتر رسانه ها هستند به سلبریتی یا celebrity معروف می شوند. یک سلبریتی یا چهره مشهور با توجه به حمایت و تأثیر اجتماعی ای که دارد می تواند بسیاری جریانات، ایده ها، الگوهای فکری و رفتاری را در جامعه ایجاد نماید.
با دیدگاه جامعه شناسی، سلبریتی، چهره جذاب و شناخته شده ای است که یا با اتکا به ویژگی ها، توانمندی ها و خصوصیات خاص خودش یا حتی بر مبنای یک حادثه اجتماعی، مورد توجه خاص رسانه ای، به موفقیت هایی در عرصه های مختلف ورزش، هنر و موسیقی، دانش و اندیشه دست پیدا کرده و از همه لحاظ، مورد توجه مردم است. برای مثال شخصیت های کاریزماتیک از قدیم الایام تاثیرشان بر سبک زندگی آدم های یک جامعه، غیرقابل انکار بوده است.
در گذشته، سلبریتی ها و ستاره های سینما برای مخاطبان خود یادآور توانایی ها و استعدادهای خارق العاده شان در دنیای هنر بودند، اما امروزه، رسانه های جمعی عوامل دیگری را برای برتری و به شهرت رسیدن افراد به وجود آورده اند که همین، تشخیص خاستگاه به شهرت رسیدن آنان را دشوار می کند. در جامعه معاصر سلبریتی بودن لزوما به این معنی نیست که یک فرد در مقایسه با میانگین افراد آن جامعه از استعداد و مهارت بیشتری برخوردار است، بلکه صرفا به این معنی است که یک نفر بهتر از دیگران توانسته آنچه را که مردم خودآگاه یا ناخودآگاه نیاز داشته اند در قالب های مختلف به آن ها عرضه نماید. چه زیبایی ای با سبک کیم کارداشیان باشد، چه فعالیت های بشردوستانه آنجلینا جولی. مهم این است که مردم با دیدن آن بتوانند رویایی از آن چه را ندارند، در سر بپرورانند. به همین خاطر است که با بررسی سلبریتی های هر جامعه می توان به فرهنگ توده ای و شکاف های اصلی آن جامعه در یک دوره مشخص پی برد. چرا که فرهنگ شهرت چیزی فراتر از علاقه به آدم های مشهور، انعکاسی از ارزش های جمعی و نمایش رابطه پیچیده میان انتظارات اجتماعی و واقعیت های اجتماعی- اقتصادی است.
ما طرفدار آن چیزی هستیم که نداریم و دوست داریم روزی به دست بیاوریم. ما جذب سبک زندگی، زیبایی، ثروت، شهرت و نوع دوستی سلبریتی ها می شویم، چون پکیج کاملی از همه آن چیزهایی است که در زندگی انتظارش را می کشیم. پس بیهوده نیست که به آن ها عشق می ورزیم و دوستشان داریم.
معمولاً معروفترین و مشهورترین افراد جامعه یا از بازیگران، ورزشکاران، سیاسیون، نویسندگان، مجریان و کارگردانان، خوانندگان، دانشمندان، طنزپردازان، مدل ها و زیبارویان، افراد خاص، زیبا، عجیب، متفاوت و … به شمار می آیند، این افراد که دنبال کنندگان، هواداران و طرفداران زیادی هم دارند و مورد توجه بیشتر رسانه ها هستند به سلبریتی یا celebrity معروف می شوند. یک سلبریتی یا چهره مشهور با توجه به حمایت و تأثیر اجتماعی ای که دارد می تواند بسیاری جریانات، ایده ها، الگوهای فکری و رفتاری را در جامعه ایجاد نماید.
با دیدگاه جامعه شناسی، سلبریتی، چهره جذاب و شناخته شده ای است که یا با اتکا به ویژگی ها، توانمندی ها و خصوصیات خاص خودش یا حتی بر مبنای یک حادثه اجتماعی، مورد توجه خاص رسانه ای، به موفقیت هایی در عرصه های مختلف ورزش، هنر و موسیقی، دانش و اندیشه دست پیدا کرده و از همه لحاظ، مورد توجه مردم است. برای مثال شخصیت های کاریزماتیک از قدیم الایام تاثیرشان بر سبک زندگی آدم های یک جامعه، غیرقابل انکار بوده است.
در گذشته، سلبریتی ها و ستاره های سینما برای مخاطبان خود یادآور توانایی ها و استعدادهای خارق العاده شان در دنیای هنر بودند، اما امروزه، رسانه های جمعی عوامل دیگری را برای برتری و به شهرت رسیدن افراد به وجود آورده اند که همین، تشخیص خاستگاه به شهرت رسیدن آنان را دشوار می کند. در جامعه معاصر سلبریتی بودن لزوما به این معنی نیست که یک فرد در مقایسه با میانگین افراد آن جامعه از استعداد و مهارت بیشتری برخوردار است، بلکه صرفا به این معنی است که یک نفر بهتر از دیگران توانسته آنچه را که مردم خودآگاه یا ناخودآگاه نیاز داشته اند در قالب های مختلف به آن ها عرضه نماید. چه زیبایی ای با سبک کیم کارداشیان باشد، چه فعالیت های بشردوستانه آنجلینا جولی. مهم این است که مردم با دیدن آن بتوانند رویایی از آن چه را ندارند، در سر بپرورانند. به همین خاطر است که با بررسی سلبریتی های هر جامعه می توان به فرهنگ توده ای و شکاف های اصلی آن جامعه در یک دوره مشخص پی برد. چرا که فرهنگ شهرت چیزی فراتر از علاقه به آدم های مشهور، انعکاسی از ارزش های جمعی و نمایش رابطه پیچیده میان انتظارات اجتماعی و واقعیت های اجتماعی- اقتصادی است.
ما طرفدار آن چیزی هستیم که نداریم و دوست داریم روزی به دست بیاوریم. ما جذب سبک زندگی، زیبایی، ثروت، شهرت و نوع دوستی سلبریتی ها می شویم، چون پکیج کاملی از همه آن چیزهایی است که در زندگی انتظارش را می کشیم. پس بیهوده نیست که به آن ها عشق می ورزیم و دوستشان داریم.