۹۶/۸/۲، ۰۶:۵۴ صبح
یکی از بحثهای داغ این روزهای فضای مجازی، تبلیغات آنلاین و انواع و روشهای استفاده از آن است. اما چرا تبلیغات آنلاین این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده؟ و چرا تقریبا هر کسب و کاری که تازه شروع به کار میکند بودجهای را برای تبلیغات آنلاین خود اختصاص میدهد؟ یا چرا کمپانیهای بزرگ از تبلیغات آنلاین برای جذب مشتریهای بیشتر و ماندگاری خود استفاده میکنند؟
حتما این پرسشها هم ذهن شما را مشغول کرده و دوست دارید دلیل اهمیت تبلیغات آنلاین را بدانید. بهتر است این مقاله را بخوانید تا با خواندن آن جواب این پرسشها را بگیرید. قبل از هر چیز، بیایید درباره تاریخچه تبلیغات آنلاین با شما صحبت کنیم چون با دانستن تاریخچه این موضوع حتما از اهمیت آن آگاه خواهید شد.
تاریخچهای کوتاه از تبلیغات آنلاین
اولین تبلیغات آنلاین در ۲۷ اکتبر ۱۹۹۴ در پایگاه اینترنتی هاتوایر (HOTWIRE ) اتفاق افتاد. این تبلیغ به صورت یک مستطیل گرافیکی که در آن جمله «آیا تا به حال با ماوس خود اینجا کلیک کرده اید؟ انجامش بدید.» با فونت رنگی نوشته شده بود، در این سایت قرار گرفت.
نخستین تبلیغ بنری
این اتفاق انقلابی را در دنیای وب به پا کرد. بعد از این ماجرا، این نشریه اینترنتی بخشهایی از وب سایت خودش را به قرار دادن بنرهای تبلیغاتی اختصاص داد و این فضاها را مثل اجاره دادن ملک برای مدتی معین، در اختیار تبلیغات درخواست کنندگان قرار داد. هزینه این تبلیغات براساس هر کلیک تعیین شد.
این نوع تبلیغ در آن زمان به قدری موثر بود که کمپانی AT&T (کمپانی بزرگ ارتباطات و مخابرات دنیا) برای تبلیغی که به مدت سه ماه در سایت مذکور قرار گرفت، مبلغ ۳۰۰۰۰ دلار پرداخت کرد. این یعنی ۴۴% نرخ کلیک (میانگین نرخ کلیک این نوع تبلیغ امروزه ۰.۰۶ درصد است)
کریگ کاناریک یکی از مشاوران دیجیتال که در آن زمان برای کار در این کمپین استخدام شده بود، در این باره میگوید: «هدف تیم از تبلیغ این بود، که آگهی ساخته شده احساس آگهی نداشته باشد و محتوای ارزشمند و مرموزی به کاربر بدهد. در واقع «کسی چیزی را به کسی ندهد»، بگذاریم کاربران با کلیک کردن به آن چیزی که کمپانی AT&T میخواهد، برسند.»
به وجود آمدن تبلیغات بنری دنیای وبسایتها را متحول کرد و راهی را برای وبسایتها ایجاد کرد تا با استفاده از آن و حفظ محتوای خود، کاربران زیادی را جذب خود کنند.
تبلیغات بنری هدفمند شد
در سال ۱۹۹۵ با ادامه داشتن محبوبیت تبلیغات بنری، تبلیغکنندگان دیگر تنها به قرار دادن تبلیغات توجه نداشتند و به سمت هدفمند کردن تبلیغات خود قدم برداشتند تا با آنها کاربران خاصی را که مدنظرشان بود جذب کنند. این منجر به شروع تبلیغات هدفمند شد.
بعد از گسترش تبلیغات بنری، تبلیغکنندگان میخواستند درباره اینکه آیا این تبلیغات روندهای واقعی را به سمت کسب و کارشان هدایت میکند یا نه، اطلاع پیدا کنند. در واقع دنبال مدیریت موثر تبلیغات خود و دریافت گزارشی برای میزان و نحوه تعامل کاربران با تبلیغاتشان بودند.
بههمین منظور، ابزارهای مختلفی برای به دست آوردن میزان بازدهی این تبلیغات به وجود آمدند و شروع به بهبود کردند. Doubleclick یکی از اولین ابزارهای ایجاد شده در زمینه ROI (نرخ بازگشت سرمایه) است که کمپانیها، با استفاده از آن به میزان تعداد دفعات مشاهده یک آگهی و تعداد کلیک وبسایت رسیدند. با ظهور Doubleclick، کمپانیها میتوانستند نتایج تبلیغات خود را تجزیه و تحلیل کنند و از نتایج به دست آمده، تبلیغات بنری خود را بهبود ببخشند.
فرآیند به وجود آمدن مدلهای قیمتگذاری تبلیغات آنلاین
موفقیت Doubleclick منجر به وجود آمدن یک مدل جدید قیمتگذاری برای تبلیغات آنلاین شد. با بهبود ردیابی تبلیغات، قیمت بنر براساس یک مدل مبتنی بر ROI تعیین شد. CPM (Cost Per Thousand - CPM) که یک اصطلاح بازاریابی برای نشان دادن قیمت هر ۱۰۰۰ بازدید از صفحه وب است، به وجود آمد. به این معنی که مثلا اگر کمپانی ۲ دلار CPM بابت تبلیغ بپردازد، این ۲ دلار برای ۱۰۰۰ بار بازدید خواهد بود.
این موضوع دنیای تبلیغات آنلاین را متحول کرد. با گذشت سالها، روشها، ابزارها و موتورهای جستوجوی زیادی برای بهبود وضعیت وبسایتها و تبلیغات آنلاین به وجود آمدند که هر کدام از این روش ها و به وجود آمدنشان قصهای جداگانه و مفصل دارد که پرداختن به تمام آنها، ممکن است اکنون از دایره حوصله شما خارج باشد.
با نگاه به تاریخ به وجود آمدن تبلیغات آنلاین و روند رشد و پیشرفت آن، از نقش اساسی و مهم این حوزه در صنعت، کسب و کار و برندسازی آگاه میشویم. وبسایتها که تا قبل از به وجود آمدن تبلیغات آنلاین به صورت سنتی تبلیغات خود را انجام می دادند، اکنون به درک تبلیغات آنلاین هدفمند و تاثیر آن در بازدهی سرمایهشان رسیدهاند.
مفهوم تبلیغات آنلاین در دنیای امروز
هر گونه پیام بازاریابی که با کمک اینترنت به کاربران نشان داده شود را تبلیغات آنلاین میگویند.
تبلیغات آنلاین به سرعت در تمام زمینههای اینترنتی که کاربران در آنها فعالیت دارند گسترش پیدا کرد. تبلیغات آنلاین در وبسایتها، موتورهای جستوجو، رسانههای اجتماعی، گوشیهای همراه و حتی در ایمیل وجود دارند و کمپانیها از این راهها برای جذب مخاطبان خود استفاده میکنند. اما چرا استفاده از تبلیغات آنلاین آن هم به این صورت و گستردگی، امروزه افزایش پیدا کرده است؟
دلایل آن را در زیر می خوانیم:
با گسترش دنیای وب و تبلیغات آنلاین، انواع مختلفی از این تبلیغات به وجود آمدند که هر کدام از آنها، متناسب با هدف کمپانیها، بازدهیهای مختلفی برای رسیدن به مخاطبان مورد نظرشان دارند. در زیر به محبوبترین انواع تبلیغات آنلاین اشاره میکنیم.
روند رشد فضای دیجیتال و گسترش آن در میان مردم، اهمیت استفاده از تبلیغات آنلاین را نشان میدهد. امروزه علاوه بر کمپانیهای بزرگ، کسب و کارهای کوچک هم بودجهای را برای تبلیغات آنلاین خود در نظر میگیرند تا با استفاده از راهکارهای مناسب به مخاطبان هدف خود دست پیدا کنند. پس اگر هنوز به فکر استفاده از تبلیغات آنلاین برای گسترش کسب و کار خود نیفتادهاید، عجله کنید.
حتما این پرسشها هم ذهن شما را مشغول کرده و دوست دارید دلیل اهمیت تبلیغات آنلاین را بدانید. بهتر است این مقاله را بخوانید تا با خواندن آن جواب این پرسشها را بگیرید. قبل از هر چیز، بیایید درباره تاریخچه تبلیغات آنلاین با شما صحبت کنیم چون با دانستن تاریخچه این موضوع حتما از اهمیت آن آگاه خواهید شد.
تاریخچهای کوتاه از تبلیغات آنلاین
اولین تبلیغات آنلاین در ۲۷ اکتبر ۱۹۹۴ در پایگاه اینترنتی هاتوایر (HOTWIRE ) اتفاق افتاد. این تبلیغ به صورت یک مستطیل گرافیکی که در آن جمله «آیا تا به حال با ماوس خود اینجا کلیک کرده اید؟ انجامش بدید.» با فونت رنگی نوشته شده بود، در این سایت قرار گرفت.
نخستین تبلیغ بنری
این اتفاق انقلابی را در دنیای وب به پا کرد. بعد از این ماجرا، این نشریه اینترنتی بخشهایی از وب سایت خودش را به قرار دادن بنرهای تبلیغاتی اختصاص داد و این فضاها را مثل اجاره دادن ملک برای مدتی معین، در اختیار تبلیغات درخواست کنندگان قرار داد. هزینه این تبلیغات براساس هر کلیک تعیین شد.
این نوع تبلیغ در آن زمان به قدری موثر بود که کمپانی AT&T (کمپانی بزرگ ارتباطات و مخابرات دنیا) برای تبلیغی که به مدت سه ماه در سایت مذکور قرار گرفت، مبلغ ۳۰۰۰۰ دلار پرداخت کرد. این یعنی ۴۴% نرخ کلیک (میانگین نرخ کلیک این نوع تبلیغ امروزه ۰.۰۶ درصد است)
کریگ کاناریک یکی از مشاوران دیجیتال که در آن زمان برای کار در این کمپین استخدام شده بود، در این باره میگوید: «هدف تیم از تبلیغ این بود، که آگهی ساخته شده احساس آگهی نداشته باشد و محتوای ارزشمند و مرموزی به کاربر بدهد. در واقع «کسی چیزی را به کسی ندهد»، بگذاریم کاربران با کلیک کردن به آن چیزی که کمپانی AT&T میخواهد، برسند.»
به وجود آمدن تبلیغات بنری دنیای وبسایتها را متحول کرد و راهی را برای وبسایتها ایجاد کرد تا با استفاده از آن و حفظ محتوای خود، کاربران زیادی را جذب خود کنند.
تبلیغات بنری هدفمند شد
در سال ۱۹۹۵ با ادامه داشتن محبوبیت تبلیغات بنری، تبلیغکنندگان دیگر تنها به قرار دادن تبلیغات توجه نداشتند و به سمت هدفمند کردن تبلیغات خود قدم برداشتند تا با آنها کاربران خاصی را که مدنظرشان بود جذب کنند. این منجر به شروع تبلیغات هدفمند شد.
بعد از گسترش تبلیغات بنری، تبلیغکنندگان میخواستند درباره اینکه آیا این تبلیغات روندهای واقعی را به سمت کسب و کارشان هدایت میکند یا نه، اطلاع پیدا کنند. در واقع دنبال مدیریت موثر تبلیغات خود و دریافت گزارشی برای میزان و نحوه تعامل کاربران با تبلیغاتشان بودند.
بههمین منظور، ابزارهای مختلفی برای به دست آوردن میزان بازدهی این تبلیغات به وجود آمدند و شروع به بهبود کردند. Doubleclick یکی از اولین ابزارهای ایجاد شده در زمینه ROI (نرخ بازگشت سرمایه) است که کمپانیها، با استفاده از آن به میزان تعداد دفعات مشاهده یک آگهی و تعداد کلیک وبسایت رسیدند. با ظهور Doubleclick، کمپانیها میتوانستند نتایج تبلیغات خود را تجزیه و تحلیل کنند و از نتایج به دست آمده، تبلیغات بنری خود را بهبود ببخشند.
فرآیند به وجود آمدن مدلهای قیمتگذاری تبلیغات آنلاین
موفقیت Doubleclick منجر به وجود آمدن یک مدل جدید قیمتگذاری برای تبلیغات آنلاین شد. با بهبود ردیابی تبلیغات، قیمت بنر براساس یک مدل مبتنی بر ROI تعیین شد. CPM (Cost Per Thousand - CPM) که یک اصطلاح بازاریابی برای نشان دادن قیمت هر ۱۰۰۰ بازدید از صفحه وب است، به وجود آمد. به این معنی که مثلا اگر کمپانی ۲ دلار CPM بابت تبلیغ بپردازد، این ۲ دلار برای ۱۰۰۰ بار بازدید خواهد بود.
این موضوع دنیای تبلیغات آنلاین را متحول کرد. با گذشت سالها، روشها، ابزارها و موتورهای جستوجوی زیادی برای بهبود وضعیت وبسایتها و تبلیغات آنلاین به وجود آمدند که هر کدام از این روش ها و به وجود آمدنشان قصهای جداگانه و مفصل دارد که پرداختن به تمام آنها، ممکن است اکنون از دایره حوصله شما خارج باشد.
با نگاه به تاریخ به وجود آمدن تبلیغات آنلاین و روند رشد و پیشرفت آن، از نقش اساسی و مهم این حوزه در صنعت، کسب و کار و برندسازی آگاه میشویم. وبسایتها که تا قبل از به وجود آمدن تبلیغات آنلاین به صورت سنتی تبلیغات خود را انجام می دادند، اکنون به درک تبلیغات آنلاین هدفمند و تاثیر آن در بازدهی سرمایهشان رسیدهاند.
مفهوم تبلیغات آنلاین در دنیای امروز
هر گونه پیام بازاریابی که با کمک اینترنت به کاربران نشان داده شود را تبلیغات آنلاین میگویند.
تبلیغات آنلاین به سرعت در تمام زمینههای اینترنتی که کاربران در آنها فعالیت دارند گسترش پیدا کرد. تبلیغات آنلاین در وبسایتها، موتورهای جستوجو، رسانههای اجتماعی، گوشیهای همراه و حتی در ایمیل وجود دارند و کمپانیها از این راهها برای جذب مخاطبان خود استفاده میکنند. اما چرا استفاده از تبلیغات آنلاین آن هم به این صورت و گستردگی، امروزه افزایش پیدا کرده است؟
دلایل آن را در زیر می خوانیم:
- این تبلیغات نسبتا ارزان هستند.
- کمپانیها با این تبلیغات به مخاطبان گستردهای دسترسی پیدا میکنند.
- از این تبلیغات میتوان میزان موفقیت و شکست را اندازهگیری کرد.
- با استفاده از تبلیغات آنلاین، میتوان به جامعهای از مخاطبان هدف رسید.
با گسترش دنیای وب و تبلیغات آنلاین، انواع مختلفی از این تبلیغات به وجود آمدند که هر کدام از آنها، متناسب با هدف کمپانیها، بازدهیهای مختلفی برای رسیدن به مخاطبان مورد نظرشان دارند. در زیر به محبوبترین انواع تبلیغات آنلاین اشاره میکنیم.
- تبلیغات نمایشی (تبلیغات بنری): یکی از قدیمیترین انواع تبلیغات، تبلیغات نمایشی یا همان تبلیغات بنری است.
- تبلیغات ایمیلی: آگهیهای الکترونیکی مانند یک فرم محبوب بازاریابی آنلاین هستند. بسیاری از کاربران حتی متوجه تبلیغاتی بودن آنها نمیشوند. ایمیل خود را باز کنید، احتمالا تبلیغاتی از قبیل ارائه خدمات و سرویسهای جدید، خدمات ویژه درباره لباسهای کودک و ... مشاهده میکنید. خبرنامهها نوعی از تبلیغات ایمیلی هستند.
- تبلیغات از طریق رسانههای اجتماعی: با گسترش دنیای وب، شبکههای اجتماعی به وجود آمدند و میان کاربران گسترش پیدا کردند. شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتویوب و غیره. به دلیل گسترش رسانههای اجتماعی میان مردم، این شبکهها بستری را برای کمپانیها فراهم کردند تا با استفاده از آنها پیامهای بازاریابی را به گوش مخاطبان خاص خود برسانند.
اکنون رسانههای اجتماعی مکان مهمی برای بازاریابان است زیرا اکثر مردم وقت زیادی را صرف استفاده از این شبکهها می کنند. مثلا در ایران یکی از پر طرفدارترین شبکههای اجتماعی اینستاگرام است و یکی از پربازدهترین روشها در اینستاگرام اینفلوئنسر مارکتینگ است. اکنون بازاریابان و صاحبان کسب و کار از این موضوع آگاه شدهاند و برای توسعه کسب و کار خود و جذب مشتری بیشتر، به سمت اینستاگرام و تبلیغات اینستاگرام میروند.
روند رشد فضای دیجیتال و گسترش آن در میان مردم، اهمیت استفاده از تبلیغات آنلاین را نشان میدهد. امروزه علاوه بر کمپانیهای بزرگ، کسب و کارهای کوچک هم بودجهای را برای تبلیغات آنلاین خود در نظر میگیرند تا با استفاده از راهکارهای مناسب به مخاطبان هدف خود دست پیدا کنند. پس اگر هنوز به فکر استفاده از تبلیغات آنلاین برای گسترش کسب و کار خود نیفتادهاید، عجله کنید.