۹۵/۵/۳۱، ۰۳:۰۸ صبح
کاربران موبایل و فرصت بزرگی که فروشندگان آنلاین از دست میدهند .
تجارت الکترونیک با افزایش چشمگیر کاربران گوشیهای هوشمند، فرصتهای جدیدی را تجربه میکند. فروشگاههای آنلاین باید تلاش کنند تا بر کاربران عضو خود بیافزایند و از این طریق احتمال رهاسازی سبد خرید را کاهش دهند.
خرید از طریق گوشیهای موبایل همچنان رو به افزایش است. محققان بازار، روند جدیدی را در میان کسانی که از طریق گوشیهای هوشمند خود اقدام به خرید میکنند پیدا کردهاند. بیشتر درآمد یک فروشگاه آنلاین در آمریکا، ریشه در خرید کاربران مهمان دارد که حساب کاربری ندارند. این مطلب ظاهرا موضوع با اهمیتی نیست، اما باعث میشود تا فرصت بزرگی برای افزایش وفاداری مشتریان به برند و همچنین تشویق مشتریان به خرید مجدد از فروشگاه از بین برود.
برمبنای مطالعاتی که در زمینه تجارت الکترونیک (e-commerce)، صورت گرفته است، ۵۳ درصد درآمد فروشگاههایی که از طریق تلفن همراه کار میکنند از طریق کاربران مهمان حاصل میشود و ۴۷ درصد باقیمانده را کاربران عضو فروشگاه تامین میکنند. بد نیست بدانید که کاربران عضو فروشگاه، به ازای هر سفارش خرید، ۱۰ درصد بیش از کاربران مهمان هزینه پرداخت مینمایند.
فروشندگان آنلاین به منظور آسان کردن فرآیند تکمیل خرید، باید کاربران را به عضویت در سایت یا اپلیکیشن خود تشویق نمایند. تقریبا ۵۰ درصد خریدها در ایالات متحده آمریکا، در مرحله تکمیل خرید نیمهکاره رها میشوند، که احتمالا به دلیل پیچیدگی و ملالآور بودن مرحله ورود اطلاعات پرداخت است. اگر فروشگاههای آنلاین، امکانی را فراهم کنند که کاربران بتوانند اطلاعات مربوط به خدمات حمل و نقل و اطلاعات پرداخت خود را ذحیره کرده و نهایتا تکمیل خرید را به صورت اتوماتیک انجام دهند، آنگاه احتمال اینکه خریداران، فرآیند خرید خود را نیمهکاره رها کنند کمتر میشود.
کار دیگری که این فروشندگان میتوانند انجام دهند، این است که امکان تکمیل خرید را برای کاربران مهمان به طور کلی حذف نمایند و خریداران را مجبور به ایجاد حساب کاربری و عضویت در سایت یا اپلیکیشن خود کنند. البته با این کار ممکن است با حذف امکان تکمیل خرید کاربران مهمان، آنها از فرآیند عضویت نیز صرفنظر کنند. ظاهرا مشکل خریدهای نیمه کاره فعلا پابرجاست و قرار نیست به این زودیها حل شود. دستکم تا زمانی که فروشندگان فرمولی بیابند که کاربران مهمان را مجذوب عضویت در فروشگاه آنلاین خود کنند.
واحد تحقیقات مؤسسه بیزینس اینسایدر (Business Insider) تحقیقی را گردآوری کرده، که به طور مشروح به بررسی خریدهای نیمهکاره از فروشگاههای آنلاین پرداخته است. این تحقیق بیان میکند که چه چیزی به ترک خرید مشتریان آنلاین منجر میشود و چگونه فروشگاههای آنلاین میتوانند با نرخ روزافزون خریدهای نیمهکاره مبارزه نمایند. دادههای این گزارش از شرکتهای برتر فعال در حوزه تجارت الکترونیک، جمعآوری گردیده و مورد تحلیل قرار گرفتهاند. همچنین نظرات و اندیشههای موجود در این گزارش از میان کارشناسان این صنعت که مسئولیت شغلی آنها،کاهش نرخ خریدهای نیمهکاره و بالا بردن میزان تبدیل آنها به خریدهای موفق میباشد، گردآوری گردیده است. در نهایت تحقیق مذکور در پی آن است که راهحلهایی ارائه کند تا فروشندگان انلاین به کمک آنها فروش از دست رفته خود را بازیابی کنند.
برخی از نکات مهم این گزارش به شرح زیر آورده شده است:
۱. نیمهکاره رها کردن خریدهای آنلاین در حال افزایش است و این روند همچنان که مصرفکنندگان بیشتری به خریداران آنلاین تبدیل میشوند ادامه خواهد یافت. در سال ۲۰۱۳، براساس اطلاعاتی که شرکت باریلیانس (Barilliance) در پایگاه بیزینس اینسایدر منتشر کرد، ۷۴ درصد خریدهای آنلاین نیمهکاره رها میشدند. نرخ رهاسازی خرید در این سال نسبت به سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۱ رشد داشت، به طوری که در
سال ۲۰۱۲ این نرخ ۷۲ درصد و در سال ۲۰۱۱ ، این شاخص برابر ۶۹ درصد بوده است.
۲. نیمهکاره رها کردن خرید آنلاین را دقیقا نمیتوان به معنای فروش از دست رفته فرض کرد. چرا که بر اساس اطلاعاتی که موسسه سیوای (SeeWhy) منتشر کرده است، سه چهارم خریدارانی که اقدام به رهاکردن سبد خرید خود میکنند، برنامه دارند که مجددا به وبسایت فروشگاه یا نزدیکترین شعب آن مراجعه کنند و اقدام به خرید نمایند. اینجا است که فروشگاههایی که تنها از طریق فروش آنلاین فعالیت میکنند، نسبت به فروشگاههایی که به صورت اومنیچنل (omnichannel فروش از چند کانال مختلف به صورت موازی) فعالیت میکنند دچار مشکل میشوند. آنها کانالهای توزیع کمتری برای بازیابی فروش از دست رفته خود دارند.
۳. فروشندگان میتوانند نرخ رهاسازی سبد خرید را کاهش دهند. تبدیل خریدهای نیمهکاره به خرید موفق را میتوان با سادهسازی فرآیند پرداخت و تکمیل خرید افزایش داد. همچنین میتوان با ارسال ایمیل (email) به مشتریانی که بدون خرید، وبسایت فروشگاه را ترک میکنند، آنها را مجدداً به خرید کردن از فروشگاه ترغیب نمود. بر اساس آمارهایی که پایگاه لیسترک (Listrak) منتشر کرده است، ایمیلهای اولیه بعد از سه ساعت برای کاربرانی که خرید خود را رها کردهاند ارسال میشود که از این میان به طور متوسط ۴۰ درصد این ایمیلها باز میگردند و ۲۰ درصد از آنها نیز لینک موجود در آنها کلیک میشود.
۴. سبد خرید رها شده را باید در دیدگاهی گستردهتر، به عنوان بخشی از مجموعه گامهایی دانست که به طور فزاینده، در حال پیچیده شدن هستند و مشتریان باید پیش از خرید نهایی طی کنند. سبد خرید رهاشده، شاخص قدرتمندی برای ارزیابی میزان علاقمندی مصرفکنندگان نسبت به محصولات یا برندها است.
در گزارش کامل بیزینس اینسایدر، رابطه پیچیدهای که میان مصرفکنندگان و فروشندگان برقرار است توضیح داده شده و دلایلی که باعث میشود خریدار، سبد خرید کالای خود را رها کند، تبیین میگردد. این گزارش شامل مصاحبههایی است که با مدیران فروشگاهها و آژانسهای برتر بازاریابی انجام شده است. مدیران در این مصاحبهها بیان میکنند که چه کارهایی را برای کاهش خریدهای نیمهکاره صورت میدهند.
نمودار زیر را ملاحظه نمایید:
این تحقیق لیستی از راهحلهای اثبات شده در زمینه کاهش خریدهای نیمهکاره را در اختیار فروشندگان آنلاین میگذارد و در نهایت آینده روند نبرد بر سر تبدیل خریدهای نیمهکاره به خریدهای موفق و چگونگی تأثیرگذاری سبدهای خرید نیمهکاره بر آینده فروشندگان آنلاین را پیشبینی میکند.
برمبنای مطالعاتی که در زمینه تجارت الکترونیک (e-commerce)، صورت گرفته است، ۵۳ درصد درآمد فروشگاههایی که از طریق تلفن همراه کار میکنند از طریق کاربران مهمان حاصل میشود و ۴۷ درصد باقیمانده را کاربران عضو فروشگاه تامین میکنند. بد نیست بدانید که کاربران عضو فروشگاه، به ازای هر سفارش خرید، ۱۰ درصد بیش از کاربران مهمان هزینه پرداخت مینمایند.
فروشندگان آنلاین به منظور آسان کردن فرآیند تکمیل خرید، باید کاربران را به عضویت در سایت یا اپلیکیشن خود تشویق نمایند. تقریبا ۵۰ درصد خریدها در ایالات متحده آمریکا، در مرحله تکمیل خرید نیمهکاره رها میشوند، که احتمالا به دلیل پیچیدگی و ملالآور بودن مرحله ورود اطلاعات پرداخت است. اگر فروشگاههای آنلاین، امکانی را فراهم کنند که کاربران بتوانند اطلاعات مربوط به خدمات حمل و نقل و اطلاعات پرداخت خود را ذحیره کرده و نهایتا تکمیل خرید را به صورت اتوماتیک انجام دهند، آنگاه احتمال اینکه خریداران، فرآیند خرید خود را نیمهکاره رها کنند کمتر میشود.
کار دیگری که این فروشندگان میتوانند انجام دهند، این است که امکان تکمیل خرید را برای کاربران مهمان به طور کلی حذف نمایند و خریداران را مجبور به ایجاد حساب کاربری و عضویت در سایت یا اپلیکیشن خود کنند. البته با این کار ممکن است با حذف امکان تکمیل خرید کاربران مهمان، آنها از فرآیند عضویت نیز صرفنظر کنند. ظاهرا مشکل خریدهای نیمه کاره فعلا پابرجاست و قرار نیست به این زودیها حل شود. دستکم تا زمانی که فروشندگان فرمولی بیابند که کاربران مهمان را مجذوب عضویت در فروشگاه آنلاین خود کنند.
واحد تحقیقات مؤسسه بیزینس اینسایدر (Business Insider) تحقیقی را گردآوری کرده، که به طور مشروح به بررسی خریدهای نیمهکاره از فروشگاههای آنلاین پرداخته است. این تحقیق بیان میکند که چه چیزی به ترک خرید مشتریان آنلاین منجر میشود و چگونه فروشگاههای آنلاین میتوانند با نرخ روزافزون خریدهای نیمهکاره مبارزه نمایند. دادههای این گزارش از شرکتهای برتر فعال در حوزه تجارت الکترونیک، جمعآوری گردیده و مورد تحلیل قرار گرفتهاند. همچنین نظرات و اندیشههای موجود در این گزارش از میان کارشناسان این صنعت که مسئولیت شغلی آنها،کاهش نرخ خریدهای نیمهکاره و بالا بردن میزان تبدیل آنها به خریدهای موفق میباشد، گردآوری گردیده است. در نهایت تحقیق مذکور در پی آن است که راهحلهایی ارائه کند تا فروشندگان انلاین به کمک آنها فروش از دست رفته خود را بازیابی کنند.
برخی از نکات مهم این گزارش به شرح زیر آورده شده است:
۱. نیمهکاره رها کردن خریدهای آنلاین در حال افزایش است و این روند همچنان که مصرفکنندگان بیشتری به خریداران آنلاین تبدیل میشوند ادامه خواهد یافت. در سال ۲۰۱۳، براساس اطلاعاتی که شرکت باریلیانس (Barilliance) در پایگاه بیزینس اینسایدر منتشر کرد، ۷۴ درصد خریدهای آنلاین نیمهکاره رها میشدند. نرخ رهاسازی خرید در این سال نسبت به سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۱ رشد داشت، به طوری که در
سال ۲۰۱۲ این نرخ ۷۲ درصد و در سال ۲۰۱۱ ، این شاخص برابر ۶۹ درصد بوده است.
۲. نیمهکاره رها کردن خرید آنلاین را دقیقا نمیتوان به معنای فروش از دست رفته فرض کرد. چرا که بر اساس اطلاعاتی که موسسه سیوای (SeeWhy) منتشر کرده است، سه چهارم خریدارانی که اقدام به رهاکردن سبد خرید خود میکنند، برنامه دارند که مجددا به وبسایت فروشگاه یا نزدیکترین شعب آن مراجعه کنند و اقدام به خرید نمایند. اینجا است که فروشگاههایی که تنها از طریق فروش آنلاین فعالیت میکنند، نسبت به فروشگاههایی که به صورت اومنیچنل (omnichannel فروش از چند کانال مختلف به صورت موازی) فعالیت میکنند دچار مشکل میشوند. آنها کانالهای توزیع کمتری برای بازیابی فروش از دست رفته خود دارند.
۳. فروشندگان میتوانند نرخ رهاسازی سبد خرید را کاهش دهند. تبدیل خریدهای نیمهکاره به خرید موفق را میتوان با سادهسازی فرآیند پرداخت و تکمیل خرید افزایش داد. همچنین میتوان با ارسال ایمیل (email) به مشتریانی که بدون خرید، وبسایت فروشگاه را ترک میکنند، آنها را مجدداً به خرید کردن از فروشگاه ترغیب نمود. بر اساس آمارهایی که پایگاه لیسترک (Listrak) منتشر کرده است، ایمیلهای اولیه بعد از سه ساعت برای کاربرانی که خرید خود را رها کردهاند ارسال میشود که از این میان به طور متوسط ۴۰ درصد این ایمیلها باز میگردند و ۲۰ درصد از آنها نیز لینک موجود در آنها کلیک میشود.
۴. سبد خرید رها شده را باید در دیدگاهی گستردهتر، به عنوان بخشی از مجموعه گامهایی دانست که به طور فزاینده، در حال پیچیده شدن هستند و مشتریان باید پیش از خرید نهایی طی کنند. سبد خرید رهاشده، شاخص قدرتمندی برای ارزیابی میزان علاقمندی مصرفکنندگان نسبت به محصولات یا برندها است.
در گزارش کامل بیزینس اینسایدر، رابطه پیچیدهای که میان مصرفکنندگان و فروشندگان برقرار است توضیح داده شده و دلایلی که باعث میشود خریدار، سبد خرید کالای خود را رها کند، تبیین میگردد. این گزارش شامل مصاحبههایی است که با مدیران فروشگاهها و آژانسهای برتر بازاریابی انجام شده است. مدیران در این مصاحبهها بیان میکنند که چه کارهایی را برای کاهش خریدهای نیمهکاره صورت میدهند.
نمودار زیر را ملاحظه نمایید:
مهمترین دلایل مشتریان فروشگاههای آنلاین برای رهاسازی سبد خرید بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر
این تحقیق لیستی از راهحلهای اثبات شده در زمینه کاهش خریدهای نیمهکاره را در اختیار فروشندگان آنلاین میگذارد و در نهایت آینده روند نبرد بر سر تبدیل خریدهای نیمهکاره به خریدهای موفق و چگونگی تأثیرگذاری سبدهای خرید نیمهکاره بر آینده فروشندگان آنلاین را پیشبینی میکند.