گوگل ادوردز Google Adwords از جمله خدمات تبلیغات آنلاین گوگل است. حتماً تابهحال در جستجوی گوگل با نتایجی روبرو شدهاید که زیر آنها با یک علامت کوچک Ads تبلیغاتی بود نشان را نشان داده است.
در اصل گوگل ادوردز اصلیترین سرویس تبلیغاتی گوگل و یکی از مهمترین منابع درآمدی این شرکت است. در سال ۲۰۱۱ میلادی ۹۶ درصد از درآمد گوگل از طریق تبلیغات بهدستآمده بود. بهوسیله این ابزار شرکتها میتوانند با تعیین کلمات کلیدی موردنظر خود در صفحه اول گوگل حضور پیدا کنند و خود را به مخاطبشان نشان دهند.
تاکتیک درآمدی سرویس گوگل ادز هزینهبر کلیک Pay Per Click است و این بدان معنا است تا زمانی که کاربری روی لینک مربوط به تبلیغ کلیک نکند هیچ هزینهای از تبلیغکننده کم نمیشود.
در این مطلب به مطالعه ۱۰ اشتباهی که در مورد گوگل ادز توسط تبلیغکنندهها روی میدهد میپردازیم:
۱- هدفگذاری منطقهای گسترده
اگر یک کسبوکار منطقهای هستید، از هدفگذاری در سطح کشور یا استان دوری کنید. بهتر است که هدفتان را در حد مخاطب منطقهایِ مرتبط محدود کنید.
۲- تبلیغات بنری غیرمتمرکز
تبلیغات نامفهوم به مخاطب بهشکل گسترده باعث به هدر رفتن کلیکها میشود، چرا که افراد به امید کسبوکار و یا برند دیگری به اشتباه روی تبلیغ شما کلیک میکنند.
۳- گروههای تبلیغی غیر منسجم
داشتن گروههای عمومی با لغات کلیدی و جملات نامربوط مطمئناً بودجه شما را به باد خواهد داد.
۴- امتیاز کیفی پایین به صفحات ورودی
ارجاع تبلیغات به صفحات ورودی نامرتبط به تبلیغ، پول دور ریختن است. از آن بدتر اینکه تبلیغ به صفحه اصلی یا فهرست ارجاع داده شود فقط به امید اینکه مخاطب پیام موردنظرمان را خودش در صفحه پیدا کند.
۵- هدفگذاری نامحدود “هزینهبر کلیک”
هزینه کردن نامحدود و بدون کنترل “هزینهبر کلیک” مطمئناً پول دور ریختن است.
۶- هدفگذاری وسیع
بر روی “لغات کلیدی بلند” تمرکز کنید. لغات تک و کوتاه خیلی کلی و بیشتر اوقات گران هستند. درعینحال تنظیم کردن همه لغات کلیدی بر روی “واژههای گسترده” نیز اصلاً بهصرفه نیست.
۷- عدم استفاده از لغات کلیدی در تبلیغ
نداشتن لغات مرتبط در متن تبلیغ “رتبه کیفی” آن را پایین و هزینه تبلیغ را بالا میبرد.
۸- فهرست بلند از لغات کلیدی
اصلاً از لغات کلیدی ضعیف و یا ناهمخوان در کمپین خود استفاده نکنید. به محض دیدن، آن را متوقف کنید!
۹- نداشتن لغات کلیدی منفی
اگر شما از لغات کلیدی منفی در تبلیغ استفاده نکنید، در واقع جستجوگرهای نامربوط را دعوت به کلیک بروی تبلیغ خود میکنید که درنهایت باعث هدر رفتن پول شما میشود. اطمینان حاصل کنید که لغات کلیدی خود را بهدقت برسی میکنید و اگر نمیخواهید کالا یا خدمات خود را رایگان در اختیار دیگران قرار دهید، حتماً جا برای لغات منفی مثل “ارزان” یا “مجانی” بگذارید.
۱۰- اجرای کمپینها بدون پیگیری دائم مکالمات
ممکن است که پول “هزینهبر کلیک” شما را هدر ندهد، ولی هیچ ارزشافزودهای نیز اضافه نمیکند! داشتن دستورالعمل پیگیری مکالمات به شما کمک میکند که بازگشت سرمایه (ROI) تبلیغ خود را بررسی کنید. بدون داشتن یک دستورالعمل برای گفتگوها، خیلی سخت است که بفهمیم ورودیهای جدید جبران هزینه تبلیغات را میکنند یا نه.
در اصل گوگل ادوردز اصلیترین سرویس تبلیغاتی گوگل و یکی از مهمترین منابع درآمدی این شرکت است. در سال ۲۰۱۱ میلادی ۹۶ درصد از درآمد گوگل از طریق تبلیغات بهدستآمده بود. بهوسیله این ابزار شرکتها میتوانند با تعیین کلمات کلیدی موردنظر خود در صفحه اول گوگل حضور پیدا کنند و خود را به مخاطبشان نشان دهند.
تاکتیک درآمدی سرویس گوگل ادز هزینهبر کلیک Pay Per Click است و این بدان معنا است تا زمانی که کاربری روی لینک مربوط به تبلیغ کلیک نکند هیچ هزینهای از تبلیغکننده کم نمیشود.
در این مطلب به مطالعه ۱۰ اشتباهی که در مورد گوگل ادز توسط تبلیغکنندهها روی میدهد میپردازیم:
۱- هدفگذاری منطقهای گسترده
اگر یک کسبوکار منطقهای هستید، از هدفگذاری در سطح کشور یا استان دوری کنید. بهتر است که هدفتان را در حد مخاطب منطقهایِ مرتبط محدود کنید.
۲- تبلیغات بنری غیرمتمرکز
تبلیغات نامفهوم به مخاطب بهشکل گسترده باعث به هدر رفتن کلیکها میشود، چرا که افراد به امید کسبوکار و یا برند دیگری به اشتباه روی تبلیغ شما کلیک میکنند.
۳- گروههای تبلیغی غیر منسجم
داشتن گروههای عمومی با لغات کلیدی و جملات نامربوط مطمئناً بودجه شما را به باد خواهد داد.
۴- امتیاز کیفی پایین به صفحات ورودی
ارجاع تبلیغات به صفحات ورودی نامرتبط به تبلیغ، پول دور ریختن است. از آن بدتر اینکه تبلیغ به صفحه اصلی یا فهرست ارجاع داده شود فقط به امید اینکه مخاطب پیام موردنظرمان را خودش در صفحه پیدا کند.
۵- هدفگذاری نامحدود “هزینهبر کلیک”
هزینه کردن نامحدود و بدون کنترل “هزینهبر کلیک” مطمئناً پول دور ریختن است.
۶- هدفگذاری وسیع
بر روی “لغات کلیدی بلند” تمرکز کنید. لغات تک و کوتاه خیلی کلی و بیشتر اوقات گران هستند. درعینحال تنظیم کردن همه لغات کلیدی بر روی “واژههای گسترده” نیز اصلاً بهصرفه نیست.
۷- عدم استفاده از لغات کلیدی در تبلیغ
نداشتن لغات مرتبط در متن تبلیغ “رتبه کیفی” آن را پایین و هزینه تبلیغ را بالا میبرد.
۸- فهرست بلند از لغات کلیدی
اصلاً از لغات کلیدی ضعیف و یا ناهمخوان در کمپین خود استفاده نکنید. به محض دیدن، آن را متوقف کنید!
۹- نداشتن لغات کلیدی منفی
اگر شما از لغات کلیدی منفی در تبلیغ استفاده نکنید، در واقع جستجوگرهای نامربوط را دعوت به کلیک بروی تبلیغ خود میکنید که درنهایت باعث هدر رفتن پول شما میشود. اطمینان حاصل کنید که لغات کلیدی خود را بهدقت برسی میکنید و اگر نمیخواهید کالا یا خدمات خود را رایگان در اختیار دیگران قرار دهید، حتماً جا برای لغات منفی مثل “ارزان” یا “مجانی” بگذارید.
۱۰- اجرای کمپینها بدون پیگیری دائم مکالمات
ممکن است که پول “هزینهبر کلیک” شما را هدر ندهد، ولی هیچ ارزشافزودهای نیز اضافه نمیکند! داشتن دستورالعمل پیگیری مکالمات به شما کمک میکند که بازگشت سرمایه (ROI) تبلیغ خود را بررسی کنید. بدون داشتن یک دستورالعمل برای گفتگوها، خیلی سخت است که بفهمیم ورودیهای جدید جبران هزینه تبلیغات را میکنند یا نه.