۹۴/۹/۲۱، ۱۲:۳۳ صبح
بازاریابی تلفیقی از علم و هنر است. یادگیری اصول و قواعد بازاریابی بخشی از علم بازاریابی میباشد که با شرکت در دورههای بازاریابی و فروش، خواندن کتابها و مجلات و تماشای فیلمهای آموزشی محقق میشود. اما از سوی دیگر بازاریابی یک هنر است و فارغ از تمام اصول و قوانین، بازاریاب باید یک هنرمند باشد تا بتواند نیاز مشتری را به درستی تشخیص داده و با محصول و یا خدمت خود در جهت رفع آن گام بردارد و موجبات خشنودی مشتری را فراهم آورد. هنرمند بودن بازاریاب مسئولیت او را حساستر میکند زیرا وی باید به ظرایفی توجه کند که تنها چشمان تیزبین یک هنرمند قادر به مشاهده و درک آنها است.
یکی از مقولات بسیار مهمی که نقش غیر قابل انکاری در موفقیت شغلی بازاریابان و فروشندگان دارد، نحوهی لباس پوشیدن آنها است. شخصاً بازاریابان، فروشندهها و ویزیتورهای زیادی را دیدهام که آنقدر تمرکز خود را روی فروش محصول و یا خدمت خود میگذارند که از ظاهر خود و لباسی که به تن دارند، غافل میشوند و این نکته به شدت روی برداشت مشتری از آنها تأثیر منفی میگذارد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ذکر این نکته را لازم میدانم که منظور من از تأثیر لباس بر موفقیت بازاریاب یا فروشنده، به تن کردن لباسهای گرانقیمت نیست بلکه درست لباس پوشیدن و آراستگی در پوشش متناسب با بازار هدف است که میتواند علاوه بر موفقیت حرفهای، حس احترام مشتری برای بازاریاب را نیز به دنبال داشته باشد. در ادامه به سه تأثیر مهم لباس پوشیدن بر دستیابی به اهداف بازاریابی و فروش اشاره شده است:
1. آراستگی در پوشش اعتماد به نفس شما را بالا میبرد.
پوشیدن لباس مناسب و آراسته به دو طریق باعث افزایش اعتماد به نفس افراد میشود. اول اینکه اگر لباس خوب بپوشید، احساس خوبی خواهید داشت و این زمینهساز اعتماد به نفس است. دوم اینکه این کار باعث میشود که از دید دیگران فرد با اعتمادبهنفسی به نظر آیید و این امر برای شما اقتدار، احترام، اعتماد و ستایش به ارمغان میآورد.
2. تأثیر اولیه بیشترین دوام را دارد.
این نکته به خصوص در زمانی که کار جدیدی را شروع میکنید، اهمیت دارد. باید بدانید که تأثیر اولیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ظاهر شما یکی از عواملی است که افراد بر اساس آن در مورد شما قضاوت میکنند و دیدگاه آنها در مورد شما شکل پیدا میکند. برای مثال مدیران فروش حرفهای در جذب فروشنده و ویزیتور حتما به کفشی که او پوشیده است توجه می کنند، که چقدر این کفش با آن شغل تناسب دارد.
3. لباس آراسته به شما اعتبار میبخشد.
لباس پوشیدن مانند مدیران ارشد برای شما اعتبار به ارمغان میآورد.
یکی از باورهایی که در مورد نقش لباس در موفقیت وجود دارد، این است که باید همیشه کت و شلوار شیک و گرانقیمت پوشید. این موضوع درست نیست. اگر کار شما به گونهای است که باید لباس غیررسمی بپوشید، باز هم میتوانید از لباس به عنوان ابزاری برای افزایش درآمد و ارتقای شغلی خود استفاده کنید. در این شرایط میتوانید روی لباس غیررسمی خود کت و شلوار بپوشید. این کار باعث میشود که هم خودتان احساس خوبی داشته باشید و مشتریان و همکاران شما نیز احساس میکنند کسی که با او کار میکنند، اعتماد به نفس بالایی دارد. آیا تنها با لباس غیررسمی میتوانید چنین اثری را ایجاد کنید؟
بازاریابی و برندسازی شخصی با استفاده از لباس بدین معنی نیست که باید برای خرید لباسهای جدید پول زیادی خرج کنید. نکتهی مهم این است که توجه داشته باشید برای ارتقای شرایط کاری خود به چه لباسهایی احتیاج دارید؛ در واقع به دنبال لباسهای مناسب شرایط خود باشید نه الزاماً لباسهای گرانقیمت. حتی میتوانید با خریدن یک جفت کفش جدید به هدف خود دست یابید.
در شرایط برابر، کسانی که ظاهر بهتری دارند از شانس بالاتری برای ارتقای شغلی و افزایش درآمد خود برخوردار هستند. ممکن است منصفانه به نظر نیاید، اما انسانها به طور طبیعی مجذوب زیبایی میشوند.
نکته پایانی:
ما از سه زبان برای ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنیم؛ یکی زبان کلامی است که همان فن سخنوری است و لازم است فروشندگان و سایر کارکنان با مطالعه و آموزش، گنجینه لغاتشان را زیاد کنند و با هوش تدبیری بدانند کی بگویند، چه بگویند و چگونه بگویند تا بهترین تاثیر را در مخاطب هدف داشته باشند. دومین زبان، تن گفتار یا همان زبان بدن است، به دوستان توصیه میکنم این فصل را در کتاب مهارتهای ارتباط با مشتریان شاکی حتما مطالعه کنند. در آن کتاب همراهان خوب من در TMBA با عکسهای واقعی خودشان انواع حالتهای زبان بدن را به نمایش گذاشتهاند و من هر یک را توضیح دادهام. به هر حال زبان بدن بیشترین تاثیر را در مخاطب دارد. سومین زبان به سازمان مربوط میشود که به زبان اندام سازمان معروف است. تمیزی و نظافت و تناسب دفتر کار با بازار هدف، آراستگی اتومبیلهایی که به نزد مشتری میروند و تیپ ظاهری کارکنان همگی زبان اندام سازمان را شکل میدهند. باز هم یادآور می شوم همه چیز با هم تاثیر میکنند. لذا نگرش جامعیتنگری را همواره مدنظر قرار دهیم.