۰۲/۱۲/۱۳، ۰۲:۵۵ عصر
هنر و طراحی یک فعالیت ذهنی قابل توجه است. هنگامی که به خطوط و خطوط یک فرد نگاه میکنید، ممکن است به شاهکارهای جدیدی برخورد کنید. این نشان از توانایی طراحی مجدد و بازیابی ارزشها است. در واقع، با تغییر زاویه دید، آنچه به نظر بیارزش میرسد، میتواند به آثاری خیرهکننده تبدیل شود.
اما خوشبختانه، در طراحی و آثار هنری، مفهومی وجود دارد که میتواند به شما در دستیابی به توازن و زیبایی علمی کمک کند: این مفهوم نسبت طلایی در طراحی است. آیا تا به حال از خود پرسیدهاید: "چرا مونالیزا به این اندازه جذاب است؟". جواب این سوال به نسبت طلایی برمیگردد و در آن می توان به پاسخ رسید.
نسبتی که به عنوان "The Golden Section"، "Golden Mean" یا با حرف یونانی "phi" شناخته میشود، یک عدد بسیار مهم و کاربردی است. در واقع از این عدد برای جذابیت بخشیدن و زیبا ساختن طرح ها استفاده می شود.
اگرچه هنر و طراحی اغلب تحت تأثیر خلاقیت و الهام قرار میگیرند، استفاده از نسبت طلایی نشان از استفاده از ریاضیات در بهبود تصویرسازی، طراحی، ترکیببندی و سایر جنبهها دارد. فرقی ندارد شما طراحی گرافیک انجام می دهید یا لوگو و یا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
انجام می دهید یا روی سیستم! نسبت طلایی همه جا می تواند به شما کمک کند. در این مقاله، ما به بررسی نسبت طلایی، روش محاسبه آن و نحوه استفاده از آن در طراحی میپردازیم.
نسبت طلایی چیست؟
نسبت طلایی یا اعداد فیبوناچی یک الگوی عددی است که بر اساس جمع دو عدد قبلی خود، به دست میآید. این الگو با اعداد 0، 1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21 و ... ادامه پیدا میکند. یونانیان از این الگو برای نمایش تفاوت بین دو عدد متوالی در این دنباله استفاده کردند و آن را "نسبت طلایی" نامیدند.
ارتباط این مفهوم با طراحی چگونه است؟ وقتی یک خط را به دو بخش تقسیم میکنید، میتوانید نسبت طلایی را به دست آورید. در واقع اگر قسمت بلندتر را بر کوچکتر تقسیم کنید یک نسبت بدست می آید که برابر است با جمع این دو بخش تقسیم بر طول قسمت بلندتر که همان عدد 1.618 است.
شما از این نسبت می توانید برای ساخت یک مستطیل طلایی استفاده کنید. ضلعهای یک مربع را در 1.618 ضرب کنید تا به یک مستطیل برسید که تناسبات آن هماهنگ خواهد بود. اگر از این نسبت طلایی در ایجاد مستطیلهای جدید در امتداد سمت راست استفاده کنید و این روند را ادامه دهید، در نهایت به تصویری خواهید رسید که از مربعهای کوچکتر ساخته شده است.
روش استفاده از نسبت طلایی در طراحی گرافیک
حالا که بخش ریاضی به پایان رسیده است، چگونه میتوانید از نسبت طلایی در طراحیهای خود استفاده کنید؟ یکی از نکات مهم درباره نسبت طلایی این است که یک عدد سادهای را به شما ارائه میدهد که در ساختار و طراحی به شما کمک میکند. شما به راحتی میتوانید اندازه یک عنصر را در 1.618 ضرب کنید تا اندازه عنصر دیگری را مشخص کنید یا مارپیچ طلایی را در محل موردنظر قرار دهید تا تنظیم مکانها را انجام دهید. نسبت طلایی را میتوانید در طراحیهای خود برای هدایت در طرحبندی، تایپوگرافی، تصاویر و سایر موارد استفاده کنید.
در ادامه، چهار نکته و ترفند برای بهرهبرداری از نسبت طلایی در طراحی به منظور افزایش زیبایی علمی در طرحهای خود مانند روشهای داوینچی ذکر شده است:
نسبت طلایی در طراحی سلسله مراتب تایپوگرافی
نسبت طلایی کاربردهای زیادی دارد از چمله کاربرد آن می توان به استفاده در فونت سرتیترها، نوشته ها و پست های بلاگ و حتی تبلیغات و ضفحات فرود اشاره کرد. به عنوان مثال، در نظر بگیرید که اندازهی نوشته در سایت شما 12 پیکسل باشد. اگر این عدد را در 1.618 ضرب کنید، حاصل 19.416 خواهد بود. این به این معناست که اندازهی متن در سرتیتر به 19 یا 20 پیکسل برای پیروی از نسبت طلایی مناسب است و همچنین به اندازهی متن نوشته تعادل میدهد.
اگر میخواهید بدانید که برای متن نوشته چه اندازه ای خوب است می توانید عکس اینکار را انجام دهید. به عنوان مثال، اگر اندازهی متن سرصفحه شما 25 پیکسل باشد، میتوانید این عدد را بر 1.618 تقسیم کنید تا به اندازهی متن اصلی (15 یا 16 پیکسل) برسید.
زمانی که شما می خواهید در یک طرح، از متن استفاده کنید، بهتر است سلسه راتب را در نظر بگیرید و ساختار پیام در واقع سند ابتدایی از طرح شما باشد. درنظر داشته باشید که شما می توانید از نسبت طلایی در پوستر، دعوتنامه عروسی، سایت و ... استفاده کنید .
برش تصاویر برای تغییر اندازه آن ها
در فرآیند برش و تغییر اندازه تصاویر، تشخیص فضای خالی برای برش به راحتی انجام میشود. اما چگونه مطمئن شویم که تصویر پس از تغییر اندازه به صورت متوازن باقی میماند؟ میتوانید از مارپیچ طلایی به عنوان یک راهنمای ترکیب بندی تصاویر استفاده کنید.
شما زمانیکه می خواهید تصاویر خود را هماهنگ کنید و اگر زمان کافی دارید می توانید به عقب برگردید و نگاه بازتری به آن داشته باشید. اما اگر زمان کافی ندارید می توانید از مارپیچ طلایی استفاده کنید. با قرار دادن مارپیچ بر روی تصاویر، میتوانید ببینید که کدام عناصر در کجا قرار دارند و آیا واقعاً با یکدیگر هماهنگ هستند یا خیر.
استفاده از مارپیچ طلایی به شما اجازه میدهد تا مشخص کنید که نقاط کانونی چگونه باید قرار گیرند، چگونه میتوانید عناوین را به گونهای تمرکز داده و تاثیر بیشتری داشته باشید، و همچنین کدام عناصر باید جابجا شوند تا به تصویر انرژی و جذابیت بیشتری ببخشند.
نسبت طراحی در چیدمان
نسبت طلایی به شما این امکان را می دهد که رابط کاربری جذابتری بسازید و آن بخش که برایتان اهمیت زیادی دارد را در دید مخاطب قرار دهید. برای مثال، صفحهای که بلوک وسیعی از محتوا را در سمت چپ با ستون باریکتری در سمت راست برجسته میکند، میتواند از نسبت طلایی پیروی کند و به شما کمک خواهد کرد بخش پراهمیت متن را کجا قرار دهید.
در هنگامی که با دستهای از چیزهای مختلف در یک طرح بندی به چالش کشیده میشوید، استفاده از مارپیچ طلایی برای هدایت قرار دادن هر عنصر همیشه مفید است. ما به طور طبیعی به مرکز مارپیچ کشیده میشویم، به همین دلیل توصیه می شود که مهمترین بخش را در آن قسمت قرار دهید.
نسبت طلایی در طراحی لوگو
در صورتی که در طراحی لوگوی جدید خود با مشکل مواجه شدهاید، به نسبت طلایی مراجعه کنید تا به شما در ترسیم نسبتها و اشکال کمک کند. بسیاری از لوگوهای محبوب از نسبت طلایی الگوبرداری میکنند، مانند توییتر، اپل و پپسی.
لوگوی مناسب برای برند شما بسیار حیاتی است تا مردم بتوانند پیام اصلی شما را با یک نگاه تقریباً درک کنند. به همین دلیل، در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، در نظر گرفتن نسبت طلایی ایدهای عالی است تا فوراً توجه افراد را به سمت خود جلب کنید و به آنها کمک کنید تا با طرح شما ارتباط برقرار کنند. در واقع، بسیاری از برندهای بزرگ جهان از نسبت طلایی برای شکلدهی به لوگوی خود استفاده میکنند؛ پپسی، اپل و توییتر فقط چند نمونه از آنها هستند.
هنگام طراحی یک لوگو، حتی میتوانید دنباله فیبوناچی را به صورت یک سری دایره تصور کنید و سپس آنها را به ترتیب مرتب کنید تا یک شبکه به عنوان پایه و اساس طراحی لوگوی خود ایجاد کنند. این پایه و اساس بسیاری از لوگوها از جمله پرنده توییتر است.
این عدد را به خاطر داشته باشید: 1.618
این عدد بهترین دوست جدید شماست. با ضرب اندازه فونت یا یک عنصر طراحی در نسبت طلایی، شما یک قدم به سمت گردآوری چیدمان نزدیکتر میشوید. همچنین، همیشه می توانید مارپیچ طلایی را به عنوان یک راهنمای مفید روی هم قرار دهید.
با توجه به ماهیت علمی و جهانی نسبت طلایی، طراحان اغلب از آن استفاده می کنند، بدون در نظر گرفتن اینکه آیا با این مفهوم آشنا هستند یا نه. با این حال، همیشه خوب است که بررسی کنید و ببینید آیا طرح های شما دارای جادوی 1.618 هستند تا بتوانید آنها را به سطح بعدی از شگفتی ببرید!
اما خوشبختانه، در طراحی و آثار هنری، مفهومی وجود دارد که میتواند به شما در دستیابی به توازن و زیبایی علمی کمک کند: این مفهوم نسبت طلایی در طراحی است. آیا تا به حال از خود پرسیدهاید: "چرا مونالیزا به این اندازه جذاب است؟". جواب این سوال به نسبت طلایی برمیگردد و در آن می توان به پاسخ رسید.
نسبتی که به عنوان "The Golden Section"، "Golden Mean" یا با حرف یونانی "phi" شناخته میشود، یک عدد بسیار مهم و کاربردی است. در واقع از این عدد برای جذابیت بخشیدن و زیبا ساختن طرح ها استفاده می شود.
اگرچه هنر و طراحی اغلب تحت تأثیر خلاقیت و الهام قرار میگیرند، استفاده از نسبت طلایی نشان از استفاده از ریاضیات در بهبود تصویرسازی، طراحی، ترکیببندی و سایر جنبهها دارد. فرقی ندارد شما طراحی گرافیک انجام می دهید یا لوگو و یا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
انجام می دهید یا روی سیستم! نسبت طلایی همه جا می تواند به شما کمک کند. در این مقاله، ما به بررسی نسبت طلایی، روش محاسبه آن و نحوه استفاده از آن در طراحی میپردازیم.
نسبت طلایی چیست؟
نسبت طلایی یا اعداد فیبوناچی یک الگوی عددی است که بر اساس جمع دو عدد قبلی خود، به دست میآید. این الگو با اعداد 0، 1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21 و ... ادامه پیدا میکند. یونانیان از این الگو برای نمایش تفاوت بین دو عدد متوالی در این دنباله استفاده کردند و آن را "نسبت طلایی" نامیدند.
ارتباط این مفهوم با طراحی چگونه است؟ وقتی یک خط را به دو بخش تقسیم میکنید، میتوانید نسبت طلایی را به دست آورید. در واقع اگر قسمت بلندتر را بر کوچکتر تقسیم کنید یک نسبت بدست می آید که برابر است با جمع این دو بخش تقسیم بر طول قسمت بلندتر که همان عدد 1.618 است.
شما از این نسبت می توانید برای ساخت یک مستطیل طلایی استفاده کنید. ضلعهای یک مربع را در 1.618 ضرب کنید تا به یک مستطیل برسید که تناسبات آن هماهنگ خواهد بود. اگر از این نسبت طلایی در ایجاد مستطیلهای جدید در امتداد سمت راست استفاده کنید و این روند را ادامه دهید، در نهایت به تصویری خواهید رسید که از مربعهای کوچکتر ساخته شده است.
روش استفاده از نسبت طلایی در طراحی گرافیک
حالا که بخش ریاضی به پایان رسیده است، چگونه میتوانید از نسبت طلایی در طراحیهای خود استفاده کنید؟ یکی از نکات مهم درباره نسبت طلایی این است که یک عدد سادهای را به شما ارائه میدهد که در ساختار و طراحی به شما کمک میکند. شما به راحتی میتوانید اندازه یک عنصر را در 1.618 ضرب کنید تا اندازه عنصر دیگری را مشخص کنید یا مارپیچ طلایی را در محل موردنظر قرار دهید تا تنظیم مکانها را انجام دهید. نسبت طلایی را میتوانید در طراحیهای خود برای هدایت در طرحبندی، تایپوگرافی، تصاویر و سایر موارد استفاده کنید.
در ادامه، چهار نکته و ترفند برای بهرهبرداری از نسبت طلایی در طراحی به منظور افزایش زیبایی علمی در طرحهای خود مانند روشهای داوینچی ذکر شده است:
نسبت طلایی در طراحی سلسله مراتب تایپوگرافی
نسبت طلایی کاربردهای زیادی دارد از چمله کاربرد آن می توان به استفاده در فونت سرتیترها، نوشته ها و پست های بلاگ و حتی تبلیغات و ضفحات فرود اشاره کرد. به عنوان مثال، در نظر بگیرید که اندازهی نوشته در سایت شما 12 پیکسل باشد. اگر این عدد را در 1.618 ضرب کنید، حاصل 19.416 خواهد بود. این به این معناست که اندازهی متن در سرتیتر به 19 یا 20 پیکسل برای پیروی از نسبت طلایی مناسب است و همچنین به اندازهی متن نوشته تعادل میدهد.
اگر میخواهید بدانید که برای متن نوشته چه اندازه ای خوب است می توانید عکس اینکار را انجام دهید. به عنوان مثال، اگر اندازهی متن سرصفحه شما 25 پیکسل باشد، میتوانید این عدد را بر 1.618 تقسیم کنید تا به اندازهی متن اصلی (15 یا 16 پیکسل) برسید.
زمانی که شما می خواهید در یک طرح، از متن استفاده کنید، بهتر است سلسه راتب را در نظر بگیرید و ساختار پیام در واقع سند ابتدایی از طرح شما باشد. درنظر داشته باشید که شما می توانید از نسبت طلایی در پوستر، دعوتنامه عروسی، سایت و ... استفاده کنید .
برش تصاویر برای تغییر اندازه آن ها
در فرآیند برش و تغییر اندازه تصاویر، تشخیص فضای خالی برای برش به راحتی انجام میشود. اما چگونه مطمئن شویم که تصویر پس از تغییر اندازه به صورت متوازن باقی میماند؟ میتوانید از مارپیچ طلایی به عنوان یک راهنمای ترکیب بندی تصاویر استفاده کنید.
شما زمانیکه می خواهید تصاویر خود را هماهنگ کنید و اگر زمان کافی دارید می توانید به عقب برگردید و نگاه بازتری به آن داشته باشید. اما اگر زمان کافی ندارید می توانید از مارپیچ طلایی استفاده کنید. با قرار دادن مارپیچ بر روی تصاویر، میتوانید ببینید که کدام عناصر در کجا قرار دارند و آیا واقعاً با یکدیگر هماهنگ هستند یا خیر.
استفاده از مارپیچ طلایی به شما اجازه میدهد تا مشخص کنید که نقاط کانونی چگونه باید قرار گیرند، چگونه میتوانید عناوین را به گونهای تمرکز داده و تاثیر بیشتری داشته باشید، و همچنین کدام عناصر باید جابجا شوند تا به تصویر انرژی و جذابیت بیشتری ببخشند.
نسبت طراحی در چیدمان
نسبت طلایی به شما این امکان را می دهد که رابط کاربری جذابتری بسازید و آن بخش که برایتان اهمیت زیادی دارد را در دید مخاطب قرار دهید. برای مثال، صفحهای که بلوک وسیعی از محتوا را در سمت چپ با ستون باریکتری در سمت راست برجسته میکند، میتواند از نسبت طلایی پیروی کند و به شما کمک خواهد کرد بخش پراهمیت متن را کجا قرار دهید.
در هنگامی که با دستهای از چیزهای مختلف در یک طرح بندی به چالش کشیده میشوید، استفاده از مارپیچ طلایی برای هدایت قرار دادن هر عنصر همیشه مفید است. ما به طور طبیعی به مرکز مارپیچ کشیده میشویم، به همین دلیل توصیه می شود که مهمترین بخش را در آن قسمت قرار دهید.
نسبت طلایی در طراحی لوگو
در صورتی که در طراحی لوگوی جدید خود با مشکل مواجه شدهاید، به نسبت طلایی مراجعه کنید تا به شما در ترسیم نسبتها و اشکال کمک کند. بسیاری از لوگوهای محبوب از نسبت طلایی الگوبرداری میکنند، مانند توییتر، اپل و پپسی.
لوگوی مناسب برای برند شما بسیار حیاتی است تا مردم بتوانند پیام اصلی شما را با یک نگاه تقریباً درک کنند. به همین دلیل، در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، در نظر گرفتن نسبت طلایی ایدهای عالی است تا فوراً توجه افراد را به سمت خود جلب کنید و به آنها کمک کنید تا با طرح شما ارتباط برقرار کنند. در واقع، بسیاری از برندهای بزرگ جهان از نسبت طلایی برای شکلدهی به لوگوی خود استفاده میکنند؛ پپسی، اپل و توییتر فقط چند نمونه از آنها هستند.
هنگام طراحی یک لوگو، حتی میتوانید دنباله فیبوناچی را به صورت یک سری دایره تصور کنید و سپس آنها را به ترتیب مرتب کنید تا یک شبکه به عنوان پایه و اساس طراحی لوگوی خود ایجاد کنند. این پایه و اساس بسیاری از لوگوها از جمله پرنده توییتر است.
این عدد را به خاطر داشته باشید: 1.618
این عدد بهترین دوست جدید شماست. با ضرب اندازه فونت یا یک عنصر طراحی در نسبت طلایی، شما یک قدم به سمت گردآوری چیدمان نزدیکتر میشوید. همچنین، همیشه می توانید مارپیچ طلایی را به عنوان یک راهنمای مفید روی هم قرار دهید.
با توجه به ماهیت علمی و جهانی نسبت طلایی، طراحان اغلب از آن استفاده می کنند، بدون در نظر گرفتن اینکه آیا با این مفهوم آشنا هستند یا نه. با این حال، همیشه خوب است که بررسی کنید و ببینید آیا طرح های شما دارای جادوی 1.618 هستند تا بتوانید آنها را به سطح بعدی از شگفتی ببرید!