۹۶/۲/۵، ۰۵:۱۱ صبح
مضرات استفاده از موبایل برای کودکان
استفاده کودکان از موبایل به طبع با داشتن شرایط کنونی خانواده ها که همه درگیر و در ارتباط شدید با تکنولوژی هستند امری طبیعی است و نمی توان آن را منع کرد اما می توان در مسیر درست هدایت کرد.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
طبق گزارش مرکز تحقیقاتی PEW، بیشتر نوجوانان آمریکایی اولین تلفن همراهشان را در بین سنین 12 تا 13 سالگی خریداری می کنند که در اکثر موارد تمام هزینه های خرید تلفن و پرداخت قبوض خط موبایل برعهده والدین آنهاست. در این گزارش آمده است که 23 درصد از نوجوانان اولین تلفن همراهشان را در سن 12 سالگی و 23 درصد نیز در 13 سالگی خریداری می کنند و 20 درصد نوجوانان نیز اولین تلفن همراهشان را وقتی می گیرند که تنها 11 سال و یا حتی کمتر از آن سن دارند. درنهایت اینکه تنها 20 درصد نسل امروز آمریکا داشتن اولین تلفن همراه را در سن 15 تا 17 سالگی تجربه می کنند که احتمالا تمام هم سن و سالانشان در آن زمان سالهاست که تلفن همراه شخصیشان را در جیب دارند.
هر چند آمار رسمی از اینکه میزان استفاده نوجوانان زیر 15 سال از تلفن همراه چقدر است و یا اینکه متوسط سن خرید تلفن همراه در ایران چند سال است، در دسترس نیست اما مشاهده کودکانی که به راحتی نحوه کار با تلفن همراه را بلدند و آن را به عنوانی وسیله ای که می تواند در طول روز ساعات سرگرم کننده را برایشان به وجود بیاورد پذیرفته اند.
باید بدانید که از طرفی دیگر کاهش قدرت برخی مدارس برای اعمال ممنوعیت به همراه داشتن موبایل در مدرسه نشان می دهد اگرچه هر تکنولوژی با فاصله زیادی ممکن است به ایران وارد شود اما وضعیت استفاده نوجوانان از تلفن همراه در ایران تفاوت چندانی با کشوری مثل آمریکا ندارد و یا در آینده نزدیک این تفاوت به حداقل خواهد رسید.
اما خانواده ها و نوجوانان هر کدام دلایل خود را برای خرید تلفن همراه دارند. برای بسیاری از خانواده ها افزایش امنیت و حفظ ارتباط بین والدین و فرزند زمانی که از یکدیگر دورند مهمترین دلیلی است که آن ها را وادار می کند زیر بار خرید یک تلفن همراه برای نوجوانشان بروند. اما تنها کاربرد وسایل پیچیده ای مثل موبایل، گرفتن تماس و یا فرستادن پیام و برقراری تماس نیست بلکه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش امکانات تلفنهایی که گوشی های هوشمند تبدیل شده اند انجام فعالیتهای سنتی با تلفن به کوچکترین کاربرد موبایل تبدیل شده است.
نحوه استفاده صحیح از موبایل در کودکان
با توجه به امکاناتی که یک گوشی هوشمند در اختیار نوجوانان قرار می دهد کنترل هایی که بر استفاده نوجوانان از موبایل نیز اعمال می شود باید هم زمان به روز شود. بنابراین چک کردن اینکه فرزند شما با چه کسانی تماس می گیرد و یا چه عکس یا فیلمی را روی تلفنش ذخیره کرده تنها کاری نیست که والدین باید برای حفظ امنیت و سلامت روانی و اجتماعی فرزندانشان به کار بگیرند. قابلیت اتصال به اینترنت با تلفن همراه گستره وسیعی از ارتباطاتی را در اختیار افراد قرار می دهد که کنترل آن به راحتی چک کردن گالری یا لیست شماره های تلفن و پیامها نیست و افراد می توانند با ورود به پهنای شبکه اینترنت علاوه بر آن که با دوستان و یا افراد غریبه ارتباط برقرار کنند بلکه ساعتها وقت خود را صرف انجام بازیهای آنلاینی کنند که اگر کنترلی بر آن اعمال نشود می تواند اعتیادآور باشد.
سیاستهای مدرسه ای استفاده از موبایل
با توجه به اینکه نوجوانان بیشتر وقت خود را در مدرسه می گذرانند، مدرسه یکی از مهمترین مکان هایی است که می تواند با سیاستگذاری صحیح استفاده درست از تلفن همراه را به نجوانان آموزش دهد. در ایران رویه معمول برای برخورد با این تکنولوژی فراگیر گذاشتن قوانینی است که آوردن موبایل به مدرسه را به طور کامل ممنوع می کند قانونی که بعضا دانش آموزان دور زدنش را نیز بلدند. اما این وضعیت تنها برای ایران نیست بلکه آمریکا نیز که از جمله کشورهای پیش رو در صنعت تلفن همراه است، برای آوردن تلفن همراه به مدارس ممنوعیت هایی را اعمال می کند.
طبق آمار تنها 12 درصد دانش آموزان اجازه دارند موبایل هایشان را حتی تا سر کلاس با خود ببرند. بر این اساس 62 درصد دانش آموزان می توانند با موبایل به مدرسه بروند اما اجازه ندارند تلفنشان را سر کلاس نیز به همراه داشته باشند و 24 درصد دانش آموزان نیز اصلا اجازه بردن تلفن همراه به مدرسه را ندارند.
اما سیاست نانوشته ای در بین تمام دانش آموزان سراسر دنیا وجود دارد. آنها می گویند روشن بودن تلفن همراه سر کلاس خلاف قوانین مدرسه است اما فلسفه ما نیز این است «اگر توانستند ببینند، می توانند توقیفش کنند!» این فلسفه ای است که تا به حال جواب داده است. 58 درصد دانش آموزان آمریکایی که بردن موبایل به مدرسه برایشان مجاز نیست به گفته خودشان تا به حال بارها سرکلاس «اس ام اس بازی» کرده اند.
تدوین قانون در ایران
«ممنوعیت و برخورد قهری کارایی ندارد، لازم است فرهنگ سازی شود» این نکته ای است که بسیاری از مسوولان کشور نیز به آن اعتقاد دارند و در همین راستا چندی پیش دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از تصویب کلیات "خدمات خاص کودکان و نوجوانان در ارتباطات موبایلی" در آخرین جلسه این کمیسیون خبر داد.
علی اصغر عمیدیان با اشاره به اینکه توسعه نسل های بالاتر تلفن همراه فرصت های بی نظیری برای جهش اقتصادی کشور و زمینه ارائه خدمات جدید را فراهم می کند، گفت:از آنجا که امکان بهره مندی از این خدمات به صورت گسترده برای همه رده های سنی فراهم می شود، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به منظور بهره مندی مفید و پرهیز از مخاطرات احتمالی در حوزه خدمات تلفن همراه باند پهن، کلیات "خدمات خاص کودکان و نوجوانان در ارتباطات موبایلی" را تصویب کرد.
به گفته وی حقوق و تکالیف مشترکین، مسئولیت ها و تکالیف فرهنگی اپراتورها، برقراری ارتباط، رعایت حقوق مالکیت معنوی و حریم خصوصی و ایجاد سامانه گزارش دهی مردمی از سرفصل های کلیات "خدمات خاص کودکان و نوجوانان در ارتباطات موبایلی" است و مقرر شده است جزئیات آن پس از بررسی و رایزنی با اپراتورهای تلفن همراه در جلسات کمیسیونهای فرعی تخصصی در کمیسیون تصویب شود.
با نگاهی به سیاستهای جهانی در این راستا، به نمونه هایی از این تصوب قوانین از سوی مراجعع قانونی برخواهیم خورد. برای مثال در سال جاری میلادی کمیسیون اروپا تصمیم گرفت در پی شکایتها و نگرانیهای والدین در کشورهای اروپایی در مورد نحوه ارائه اپلیکیشنها در موتورهای جستجو، شیوه جدید قانونگذاری را برای حفاظت از کودکان در برابر صنعت پیشرونده برنامه های موبایل اتخاذ کند.
سیاست دیگر کمیسیون اروپایی این است که به والدین آموزش دهند دسترسی فرزندانشان به اینترنت، شبکه های اجتماعی و برنامه های موبایل را خودگردانی کنند. در همین راستا کمیسیون اروپا اعلام کرده است که از هرگونه برنامه که به والدین اجازه می دهد دسترسی فرزندانشان را به تکنولوژیهای ارتباطی کنترل کند حمایت خواهد کرد.
تصویب چارچوب هایی برای ارائه محتوا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از دیگر نمونه های سیاستهای کمیسیون اروپا برای حفاظت از کودکان دربرابر محتواهای نامناسب و استفاده ابزاری از آنهاست. بر اساس چارچوبهای اتحادیه اروپا شامل لزوم اعمال کنترل برای ارائه محتوایی که برای کودکان مناسب نیست، ایجاد کمپین هایی برای آگاهی بخشی به والدین و فرزندان جهت استفاده صحیح از فناوریهای ارتباطی، طبقه بندی صحیح محتواهای تبلیغاتی بر اساس قوانین هر کشور و در نهایت مبارزه علیه ارائه محتواهای نامناسب و غیرقانونی روی تلفن همراه می شود. قوانین هر کشور نیز لازم است بر اساس چاچوب قوانین کمیسیون اروپا و با رعایت این ضوابط به تصویب برسد.
تصویب قوانین، فرهنگ سازی، حمایت از برنامه هایی که کنترل والدین را بر فعالیتهای موبایلی کودکان بیشتر می کند و ارائه آموزش به والدین و فرزندان برای استفاده صحیح و سازنده از هر تکنولوژی که در عین حال که می تواند مزایای فراوانی داشته باشد، عوارض جانبی خود را نیز داشته باشد، از جمله راه حل های روتین کشورهای پیشرفته است که نگران ترویج فرهنگ های مختلف استفاده از تلفن همراه در بین نوجوانان وحتی کودکانشان هستند. در انتها بار دیگر می توان تاکید کرد که تفاوتی نمی کند در کدام نقطه از کدام کشور زندگی کنیم، فارغ از کشور، قوانین کشوری، فرهنگ، آداب و رسوم و هنجارهای هر جامعه لازم است نحوه صحیح استفاده از تلفن همراه به نوجوان و یا حتی بزرگسالان به خوبی آموخته شود.
استفاده کودکان از موبایل به طبع با داشتن شرایط کنونی خانواده ها که همه درگیر و در ارتباط شدید با تکنولوژی هستند امری طبیعی است و نمی توان آن را منع کرد اما می توان در مسیر درست هدایت کرد.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
طبق گزارش مرکز تحقیقاتی PEW، بیشتر نوجوانان آمریکایی اولین تلفن همراهشان را در بین سنین 12 تا 13 سالگی خریداری می کنند که در اکثر موارد تمام هزینه های خرید تلفن و پرداخت قبوض خط موبایل برعهده والدین آنهاست. در این گزارش آمده است که 23 درصد از نوجوانان اولین تلفن همراهشان را در سن 12 سالگی و 23 درصد نیز در 13 سالگی خریداری می کنند و 20 درصد نوجوانان نیز اولین تلفن همراهشان را وقتی می گیرند که تنها 11 سال و یا حتی کمتر از آن سن دارند. درنهایت اینکه تنها 20 درصد نسل امروز آمریکا داشتن اولین تلفن همراه را در سن 15 تا 17 سالگی تجربه می کنند که احتمالا تمام هم سن و سالانشان در آن زمان سالهاست که تلفن همراه شخصیشان را در جیب دارند.
هر چند آمار رسمی از اینکه میزان استفاده نوجوانان زیر 15 سال از تلفن همراه چقدر است و یا اینکه متوسط سن خرید تلفن همراه در ایران چند سال است، در دسترس نیست اما مشاهده کودکانی که به راحتی نحوه کار با تلفن همراه را بلدند و آن را به عنوانی وسیله ای که می تواند در طول روز ساعات سرگرم کننده را برایشان به وجود بیاورد پذیرفته اند.
باید بدانید که از طرفی دیگر کاهش قدرت برخی مدارس برای اعمال ممنوعیت به همراه داشتن موبایل در مدرسه نشان می دهد اگرچه هر تکنولوژی با فاصله زیادی ممکن است به ایران وارد شود اما وضعیت استفاده نوجوانان از تلفن همراه در ایران تفاوت چندانی با کشوری مثل آمریکا ندارد و یا در آینده نزدیک این تفاوت به حداقل خواهد رسید.
اما خانواده ها و نوجوانان هر کدام دلایل خود را برای خرید تلفن همراه دارند. برای بسیاری از خانواده ها افزایش امنیت و حفظ ارتباط بین والدین و فرزند زمانی که از یکدیگر دورند مهمترین دلیلی است که آن ها را وادار می کند زیر بار خرید یک تلفن همراه برای نوجوانشان بروند. اما تنها کاربرد وسایل پیچیده ای مثل موبایل، گرفتن تماس و یا فرستادن پیام و برقراری تماس نیست بلکه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش امکانات تلفنهایی که گوشی های هوشمند تبدیل شده اند انجام فعالیتهای سنتی با تلفن به کوچکترین کاربرد موبایل تبدیل شده است.
نحوه استفاده صحیح از موبایل در کودکان
با توجه به امکاناتی که یک گوشی هوشمند در اختیار نوجوانان قرار می دهد کنترل هایی که بر استفاده نوجوانان از موبایل نیز اعمال می شود باید هم زمان به روز شود. بنابراین چک کردن اینکه فرزند شما با چه کسانی تماس می گیرد و یا چه عکس یا فیلمی را روی تلفنش ذخیره کرده تنها کاری نیست که والدین باید برای حفظ امنیت و سلامت روانی و اجتماعی فرزندانشان به کار بگیرند. قابلیت اتصال به اینترنت با تلفن همراه گستره وسیعی از ارتباطاتی را در اختیار افراد قرار می دهد که کنترل آن به راحتی چک کردن گالری یا لیست شماره های تلفن و پیامها نیست و افراد می توانند با ورود به پهنای شبکه اینترنت علاوه بر آن که با دوستان و یا افراد غریبه ارتباط برقرار کنند بلکه ساعتها وقت خود را صرف انجام بازیهای آنلاینی کنند که اگر کنترلی بر آن اعمال نشود می تواند اعتیادآور باشد.
سیاستهای مدرسه ای استفاده از موبایل
با توجه به اینکه نوجوانان بیشتر وقت خود را در مدرسه می گذرانند، مدرسه یکی از مهمترین مکان هایی است که می تواند با سیاستگذاری صحیح استفاده درست از تلفن همراه را به نجوانان آموزش دهد. در ایران رویه معمول برای برخورد با این تکنولوژی فراگیر گذاشتن قوانینی است که آوردن موبایل به مدرسه را به طور کامل ممنوع می کند قانونی که بعضا دانش آموزان دور زدنش را نیز بلدند. اما این وضعیت تنها برای ایران نیست بلکه آمریکا نیز که از جمله کشورهای پیش رو در صنعت تلفن همراه است، برای آوردن تلفن همراه به مدارس ممنوعیت هایی را اعمال می کند.
طبق آمار تنها 12 درصد دانش آموزان اجازه دارند موبایل هایشان را حتی تا سر کلاس با خود ببرند. بر این اساس 62 درصد دانش آموزان می توانند با موبایل به مدرسه بروند اما اجازه ندارند تلفنشان را سر کلاس نیز به همراه داشته باشند و 24 درصد دانش آموزان نیز اصلا اجازه بردن تلفن همراه به مدرسه را ندارند.
اما سیاست نانوشته ای در بین تمام دانش آموزان سراسر دنیا وجود دارد. آنها می گویند روشن بودن تلفن همراه سر کلاس خلاف قوانین مدرسه است اما فلسفه ما نیز این است «اگر توانستند ببینند، می توانند توقیفش کنند!» این فلسفه ای است که تا به حال جواب داده است. 58 درصد دانش آموزان آمریکایی که بردن موبایل به مدرسه برایشان مجاز نیست به گفته خودشان تا به حال بارها سرکلاس «اس ام اس بازی» کرده اند.
تدوین قانون در ایران
«ممنوعیت و برخورد قهری کارایی ندارد، لازم است فرهنگ سازی شود» این نکته ای است که بسیاری از مسوولان کشور نیز به آن اعتقاد دارند و در همین راستا چندی پیش دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از تصویب کلیات "خدمات خاص کودکان و نوجوانان در ارتباطات موبایلی" در آخرین جلسه این کمیسیون خبر داد.
علی اصغر عمیدیان با اشاره به اینکه توسعه نسل های بالاتر تلفن همراه فرصت های بی نظیری برای جهش اقتصادی کشور و زمینه ارائه خدمات جدید را فراهم می کند، گفت:از آنجا که امکان بهره مندی از این خدمات به صورت گسترده برای همه رده های سنی فراهم می شود، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به منظور بهره مندی مفید و پرهیز از مخاطرات احتمالی در حوزه خدمات تلفن همراه باند پهن، کلیات "خدمات خاص کودکان و نوجوانان در ارتباطات موبایلی" را تصویب کرد.
به گفته وی حقوق و تکالیف مشترکین، مسئولیت ها و تکالیف فرهنگی اپراتورها، برقراری ارتباط، رعایت حقوق مالکیت معنوی و حریم خصوصی و ایجاد سامانه گزارش دهی مردمی از سرفصل های کلیات "خدمات خاص کودکان و نوجوانان در ارتباطات موبایلی" است و مقرر شده است جزئیات آن پس از بررسی و رایزنی با اپراتورهای تلفن همراه در جلسات کمیسیونهای فرعی تخصصی در کمیسیون تصویب شود.
با نگاهی به سیاستهای جهانی در این راستا، به نمونه هایی از این تصوب قوانین از سوی مراجعع قانونی برخواهیم خورد. برای مثال در سال جاری میلادی کمیسیون اروپا تصمیم گرفت در پی شکایتها و نگرانیهای والدین در کشورهای اروپایی در مورد نحوه ارائه اپلیکیشنها در موتورهای جستجو، شیوه جدید قانونگذاری را برای حفاظت از کودکان در برابر صنعت پیشرونده برنامه های موبایل اتخاذ کند.
سیاست دیگر کمیسیون اروپایی این است که به والدین آموزش دهند دسترسی فرزندانشان به اینترنت، شبکه های اجتماعی و برنامه های موبایل را خودگردانی کنند. در همین راستا کمیسیون اروپا اعلام کرده است که از هرگونه برنامه که به والدین اجازه می دهد دسترسی فرزندانشان را به تکنولوژیهای ارتباطی کنترل کند حمایت خواهد کرد.
تصویب چارچوب هایی برای ارائه محتوا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از دیگر نمونه های سیاستهای کمیسیون اروپا برای حفاظت از کودکان دربرابر محتواهای نامناسب و استفاده ابزاری از آنهاست. بر اساس چارچوبهای اتحادیه اروپا شامل لزوم اعمال کنترل برای ارائه محتوایی که برای کودکان مناسب نیست، ایجاد کمپین هایی برای آگاهی بخشی به والدین و فرزندان جهت استفاده صحیح از فناوریهای ارتباطی، طبقه بندی صحیح محتواهای تبلیغاتی بر اساس قوانین هر کشور و در نهایت مبارزه علیه ارائه محتواهای نامناسب و غیرقانونی روی تلفن همراه می شود. قوانین هر کشور نیز لازم است بر اساس چاچوب قوانین کمیسیون اروپا و با رعایت این ضوابط به تصویب برسد.
تصویب قوانین، فرهنگ سازی، حمایت از برنامه هایی که کنترل والدین را بر فعالیتهای موبایلی کودکان بیشتر می کند و ارائه آموزش به والدین و فرزندان برای استفاده صحیح و سازنده از هر تکنولوژی که در عین حال که می تواند مزایای فراوانی داشته باشد، عوارض جانبی خود را نیز داشته باشد، از جمله راه حل های روتین کشورهای پیشرفته است که نگران ترویج فرهنگ های مختلف استفاده از تلفن همراه در بین نوجوانان وحتی کودکانشان هستند. در انتها بار دیگر می توان تاکید کرد که تفاوتی نمی کند در کدام نقطه از کدام کشور زندگی کنیم، فارغ از کشور، قوانین کشوری، فرهنگ، آداب و رسوم و هنجارهای هر جامعه لازم است نحوه صحیح استفاده از تلفن همراه به نوجوان و یا حتی بزرگسالان به خوبی آموخته شود.