۹۶/۱۱/۱۵، ۰۵:۳۱ عصر
نفوذ بالای میکرو اینفلوئنسرها در میان قشرهای مختلف مردم جامعه، باعث میشود تبلیغات آنها تأثیرات روشن و قابل توجهی در نرخ فروش محصولات داشته باشد.
در طول یک سال گذشته، بازاریابی با میکرو اینفلوئنسرها (میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ) رواج بیشتری پیدا کرده که عمدتاً به دلیل توانایی این افراد در برقراری ارتباط است. نتیجهی دو مطالعهی جداگانه که توسط مؤسسات HelloSociety و Markerly صورت گرفته، نشان میدهد اینفلوئنسرهایی که طرفداران کمتری دارند، نسبت به افرادی که دهها هزار فالوئر دارند، نرخ مشارکت بیشتری به وجود میآورند.
از طرف دیگر همکاری با میکرو اینفلوئنسرها هزینهی بسیار کمتری خواهد داشت؛ به همین دلیل برخی از برندها و استارتاپها ترجیح میدهند با اینفلوئنسرهایی کار کنند که از طرفداران کمتر، ولی فعالتری بهره میبرند.
میکرو اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟
میکرو اینفلوئنسرها، افرادی هستند که در یک زمینهی تخصصی، طرفداران زیادی را در شبکههای اجتماعی به خود جذب کردهاند. بهطور کلی تعداد طرفداران و فالوئرهای این افراد در شبکههای اجتماعی، بین هزار تا صد هزار نفر هستند. شین پارکر، مشاور بازاریابی دیجیتال، معتقد است ازآنجاییکه این افراد دسترسی مؤثری به مخاطبان محدود خود دارند، میتوانند پیام کمپینهای بازاریابی را با اطمینان از اینکه شنیده میشود، به گروههای مختلف مردم برسانند. میکرو اینفلوئنسرها داستانی برای مخاطبان خود تعریف میکنند که مورد پذیرش و استقبال قرار میگیرد و آنها را به خرید تشویق میکند.
شین پارکر به کسبوکارها توصیه میکند از قدرت نفوذ این افراد استفاده کنند و نرخ فروش خود را افزایش دهند.
میکرو اینفلوئنسرها یک داستان شخصی در مورد محصولات و خدمات شما تعریف میکنند
پارکر میگوید میکرو اینفلوئنسرها شبیه مردم عادی هستند؛ اما در برخی موارد دسترسی بیشتری به سایر افراد دارند. درعینحال تحقیقات نشان میدهد این افراد، معتبرتر و قابل اطمینانتر از قشر متوسط جامعهاند. ازآنجاکه مصرفکنندگان میتوانند بهراحتی با آنها رابطه برقرار کنند، نظرات و تجربیاتشان روی تصمیمگیریهای مردم تأثیرگذار خواهد بود.
بنابراین هنگامیکه میکرو اینفلوئنسرها تجربیاتشان را در مورد یک محصول به اشتراک میگذارند، طرفدارانشان با توجه به این تجربه، محصول مورد نظر را قضاوت میکنند. کمپینهای بازاریابی میتوانند از این ویژگی استفاده کنند. اگر میکرو اینفلوئنسرها داستانی منحصربهفرد و مثبت در مورد یک محصول یا خدمات خاص نقل کنند، تأثیر بسیار بیشتری روی فروش آن خواهند گذاشت؛ تا زمانی که صرفاً عکس محصول را به اشتراک بگذارند.
یک مثال عینی از این استراتژی، ناتالی کی است که در معرفی و تبلیغ صابون دست Enviroklenz، از زمانی تعریف کرد که به یک بیماری خودایمنی مبتلا شده و چه بهرهای از این محصول برده است.
میکرو اینفلوئنسرها برای کدها و لینکهای تخفیف، تبلیغ میکنند
یکی از استراتژیهای عالی فروش، ارائهی پیشنهادات تخفیف به یک گروه خاص (مخاطب هدف) است. وقتی میکرو اینفلوئنسرها کدها یا لینکهای تخفیف محصول شما را در پستهای خود به اشتراک میگذارند، بسیاری از مخاطبان آنها تشویق میشوند این محصولات را امتحان کنند. مؤسسهی ارتباطات Valassis در تحقیقات خود دریافته است که ۸۶ درصد از مصرفکنندگان، اگر کوپن تخفیف یک کالای جدید را در اختیار داشته باشند، آن را امتحان میکنند. بیش از دوسوم مردم تنها در صورتی یک کالا یا محصول جدید را خریداری میکنند که شرکت تولیدکننده، به آنها تخفیف یا پاداش خاصی پیشنهاد کند.
پارکر معتقد است اگر میکرو اینفلوئنسرها همزمان با تعریف کردن تجربهی شخصی خود از یک محصول، کد تخفیف آن را هم در پست خود به اشتراک بگذارند، بسیاری از مخاطبان خود را بهصورت جدیتر به خرید محصول ترغیب میکنند. در درجهی اول، داستان آنها کنجکاوی مردم را در مورد محصول تحریک میکند و در درجهی بعد، کد یا لینک تخفیف تمایل آنها را به خرید محصول افزایش میدهد.
تبلیغ نمونهی رایگان محصول
بسیاری از مردم، با دیدهی تردید به محصولات برندهای جدید و ناآشنا نگاه میکنند. میکرو اینفلوئنسرها با ارائهی نمونههای رایگان محصول میتوانند نقش مهمی در رفع این تردیدها داشته باشند. هدف اصلی این است که مردم ارزش واقعی محصول را درک کنند و به مشتریانی تبدیل شوند که حاضرند برای خرید، پول پرداخت کنند.
برخی از کمپینهای بازاریابی، در کنار این استراتژی جوایزی نیز در قالب اعتبار فروشگاه، برای مصرفکنندگان در نظر میگیرند که باعث میشود اشتیاق مردم به خرید محصولات جدید بیشتر شود. برند Boomdash با کمک میکرو اینفلوئنسری به نام کیم واتسون، نمونهی موفقی از این راهکار نشان داد.
آنها را به صداقت تشویق کنید
شین پارکر برخی از تجربیات حرفهای خود را یادآوری میکند که نمونهی رایگان محصولات را برای تعدادی از میکرو اینفلوئنسرها ارسال کرده و از آنها خواسته بود داستان مثبتی در مورد این محصولات تعریف کنند. اما اشتباه او این بود که فراموش کرد از اینفلوئنسرها بخواهد صداقت را در داستانهایشان رعایت کنند.
درنتیجه اینفلوئنسرها تلاش میکردند با محتوایی غیر واقعی و غیر جذاب، روایتی را به اشتراک بگذارند که با شخصیت واقعی آنها همخوانی نداشت.
برخی از میکرو اینفلوئنسرها نظیر Adri، تنها تبلیغات شرکتهایی را میپذیرند که شرط و انتظارات خاصی برای این پروسه مطرح نمیکنند. به این ترتیب آنها میتوانند به شیوهی خودشان و با شور و اشتیاق واقعی، در مورد یک محصول صحبت کنند. بهترین روش بازاریابی با کمک میکرو اینفلوئنسرها همین است که اجازه بدهید روند کار را به شیوهی خودشان پیش ببرند.
در طول یک سال گذشته، بازاریابی با میکرو اینفلوئنسرها (میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ) رواج بیشتری پیدا کرده که عمدتاً به دلیل توانایی این افراد در برقراری ارتباط است. نتیجهی دو مطالعهی جداگانه که توسط مؤسسات HelloSociety و Markerly صورت گرفته، نشان میدهد اینفلوئنسرهایی که طرفداران کمتری دارند، نسبت به افرادی که دهها هزار فالوئر دارند، نرخ مشارکت بیشتری به وجود میآورند.
از طرف دیگر همکاری با میکرو اینفلوئنسرها هزینهی بسیار کمتری خواهد داشت؛ به همین دلیل برخی از برندها و استارتاپها ترجیح میدهند با اینفلوئنسرهایی کار کنند که از طرفداران کمتر، ولی فعالتری بهره میبرند.
میکرو اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟
میکرو اینفلوئنسرها، افرادی هستند که در یک زمینهی تخصصی، طرفداران زیادی را در شبکههای اجتماعی به خود جذب کردهاند. بهطور کلی تعداد طرفداران و فالوئرهای این افراد در شبکههای اجتماعی، بین هزار تا صد هزار نفر هستند. شین پارکر، مشاور بازاریابی دیجیتال، معتقد است ازآنجاییکه این افراد دسترسی مؤثری به مخاطبان محدود خود دارند، میتوانند پیام کمپینهای بازاریابی را با اطمینان از اینکه شنیده میشود، به گروههای مختلف مردم برسانند. میکرو اینفلوئنسرها داستانی برای مخاطبان خود تعریف میکنند که مورد پذیرش و استقبال قرار میگیرد و آنها را به خرید تشویق میکند.
شین پارکر به کسبوکارها توصیه میکند از قدرت نفوذ این افراد استفاده کنند و نرخ فروش خود را افزایش دهند.
میکرو اینفلوئنسرها یک داستان شخصی در مورد محصولات و خدمات شما تعریف میکنند
پارکر میگوید میکرو اینفلوئنسرها شبیه مردم عادی هستند؛ اما در برخی موارد دسترسی بیشتری به سایر افراد دارند. درعینحال تحقیقات نشان میدهد این افراد، معتبرتر و قابل اطمینانتر از قشر متوسط جامعهاند. ازآنجاکه مصرفکنندگان میتوانند بهراحتی با آنها رابطه برقرار کنند، نظرات و تجربیاتشان روی تصمیمگیریهای مردم تأثیرگذار خواهد بود.
بنابراین هنگامیکه میکرو اینفلوئنسرها تجربیاتشان را در مورد یک محصول به اشتراک میگذارند، طرفدارانشان با توجه به این تجربه، محصول مورد نظر را قضاوت میکنند. کمپینهای بازاریابی میتوانند از این ویژگی استفاده کنند. اگر میکرو اینفلوئنسرها داستانی منحصربهفرد و مثبت در مورد یک محصول یا خدمات خاص نقل کنند، تأثیر بسیار بیشتری روی فروش آن خواهند گذاشت؛ تا زمانی که صرفاً عکس محصول را به اشتراک بگذارند.
یک مثال عینی از این استراتژی، ناتالی کی است که در معرفی و تبلیغ صابون دست Enviroklenz، از زمانی تعریف کرد که به یک بیماری خودایمنی مبتلا شده و چه بهرهای از این محصول برده است.
میکرو اینفلوئنسرها برای کدها و لینکهای تخفیف، تبلیغ میکنند
یکی از استراتژیهای عالی فروش، ارائهی پیشنهادات تخفیف به یک گروه خاص (مخاطب هدف) است. وقتی میکرو اینفلوئنسرها کدها یا لینکهای تخفیف محصول شما را در پستهای خود به اشتراک میگذارند، بسیاری از مخاطبان آنها تشویق میشوند این محصولات را امتحان کنند. مؤسسهی ارتباطات Valassis در تحقیقات خود دریافته است که ۸۶ درصد از مصرفکنندگان، اگر کوپن تخفیف یک کالای جدید را در اختیار داشته باشند، آن را امتحان میکنند. بیش از دوسوم مردم تنها در صورتی یک کالا یا محصول جدید را خریداری میکنند که شرکت تولیدکننده، به آنها تخفیف یا پاداش خاصی پیشنهاد کند.
پارکر معتقد است اگر میکرو اینفلوئنسرها همزمان با تعریف کردن تجربهی شخصی خود از یک محصول، کد تخفیف آن را هم در پست خود به اشتراک بگذارند، بسیاری از مخاطبان خود را بهصورت جدیتر به خرید محصول ترغیب میکنند. در درجهی اول، داستان آنها کنجکاوی مردم را در مورد محصول تحریک میکند و در درجهی بعد، کد یا لینک تخفیف تمایل آنها را به خرید محصول افزایش میدهد.
تبلیغ نمونهی رایگان محصول
بسیاری از مردم، با دیدهی تردید به محصولات برندهای جدید و ناآشنا نگاه میکنند. میکرو اینفلوئنسرها با ارائهی نمونههای رایگان محصول میتوانند نقش مهمی در رفع این تردیدها داشته باشند. هدف اصلی این است که مردم ارزش واقعی محصول را درک کنند و به مشتریانی تبدیل شوند که حاضرند برای خرید، پول پرداخت کنند.
برخی از کمپینهای بازاریابی، در کنار این استراتژی جوایزی نیز در قالب اعتبار فروشگاه، برای مصرفکنندگان در نظر میگیرند که باعث میشود اشتیاق مردم به خرید محصولات جدید بیشتر شود. برند Boomdash با کمک میکرو اینفلوئنسری به نام کیم واتسون، نمونهی موفقی از این راهکار نشان داد.
آنها را به صداقت تشویق کنید
شین پارکر برخی از تجربیات حرفهای خود را یادآوری میکند که نمونهی رایگان محصولات را برای تعدادی از میکرو اینفلوئنسرها ارسال کرده و از آنها خواسته بود داستان مثبتی در مورد این محصولات تعریف کنند. اما اشتباه او این بود که فراموش کرد از اینفلوئنسرها بخواهد صداقت را در داستانهایشان رعایت کنند.
درنتیجه اینفلوئنسرها تلاش میکردند با محتوایی غیر واقعی و غیر جذاب، روایتی را به اشتراک بگذارند که با شخصیت واقعی آنها همخوانی نداشت.
برخی از میکرو اینفلوئنسرها نظیر Adri، تنها تبلیغات شرکتهایی را میپذیرند که شرط و انتظارات خاصی برای این پروسه مطرح نمیکنند. به این ترتیب آنها میتوانند به شیوهی خودشان و با شور و اشتیاق واقعی، در مورد یک محصول صحبت کنند. بهترین روش بازاریابی با کمک میکرو اینفلوئنسرها همین است که اجازه بدهید روند کار را به شیوهی خودشان پیش ببرند.