۹۵/۸/۱۰، ۱۱:۱۵ عصر
دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی اصلی ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه سال ۲۰۱۶ برنده شده است. چه با او موافق یا مخالف باشید، هیچ کس نمیتواند انکار کند که نامزدی او نیرو و نفوذ قدرتمندی در این رقابت بوده و توجهات زیادی را از رسانه ها به خود جلب کرده است.
زمان مشخص خواهد کرد که کمپین انتخاباتی ترامپ در این نامزدی برنده خواهد شد یا خیر، اما باید اشاره کرد که او در ایجاد سرعنوان های اصلی مجلات و روزنامه ها بسیار موفق بوده است. علیرغم تلاشهای بی باک او و اظهارات بسیار تردیدبرانگیزش (شاید برخی آنها را نفرتانگیز یا احمقانه بدانند)، ترامپ همچنان جایگاه خود را در انتخابات ترقی می دهد.
صرف نظر از هر اتفاقی که برای کمپین ریاست جمهوری ترامپ رخ دهد، او پیشاپیش در نبرد دائمی جلب توجه عمومی برنده شده است. در ادامه برخی از درسهای بازاریابی ترامپ اشاره میشود که هر برند یا حزب سیاسی میتواند سرمشق خود قرار دهد:
۱-مخاطب خود را بشناسید
برای دونالد ترامپ مهم نیست شما دوستش دارید یا ندارید. او برای جمعی از رأی دهندگان در صحنه حضور دارد که به پیام او باور دارند و واقعاً از او پشتیبانی میکنند. یک نکتۀ محکمی در گفتار ترامپ وجود دارد، به نظر متخصصان کاری ندارم بلکه برای رأی دهندگان اصلی جمهوریخواه سال ۲۰۱۵ جذاب است. بسیاری از رأی دهندگان اصلی جمهوریخواه احساس بی فایده بودن دارند و مشتاق هستند کاخ سفید را باز پس گیرند. ترامپ از احساساتی سخن می گوید که بصورت گسترده در این حزب سیاسی مورد اشتراک است.
درس: برند شما نیز باید به همین ترتیب باشد و نیازی نیست برای همه جذاب باشد. بازار هدف خود را بشناسید و به طرقی موجه و مرتبط در مورد نگرانی ها و نیازهای آنها صحبت کنید.
۲-برند خود را بشناسید
دونالد ترامپ، دوستش داشته باشید یا نداشته باشید، خودش را بهخوبی می شناسد. ترامپی که در این مبارزۀ انتخاباتی میبینیم برای اهالی نیویورک بسیار آشناست . ما چند دهه است او را در مشاغل مختلف شناخته ایم، به عنوان بساز و بفروش املاک نیویورک، نویسندۀ کتابهای پرفروش و فرد بانفوذ مسابقه کانال ریالتی در برنامۀ «The Apprentice » (کارآموز). ترامپ عوض نشده است. فقط این بار بجای معاملات تجاری در مورد مسائل سیاسی صحبت میکند. اما همیشه شجاع و پررو بوده است و رویکرد مسالمت آمیز داشته است.
درس: برند شما هم باید نماد چیزی باشد. بسیاری از افراد طرفدار ترامپ هستند، اما حتی مخالفان نامزدی او نیز با حسادت انسجام پیام او را تحسین میکنند. هر آنچه را ببینی به دست خواهی آورد.
۳-بیباک باشید
ترامپ مطالب بسیار شنیعی را در کمپین انتخاباتی خود اعلام کرده، از نظرات فتنه انگیز در مورد مهاجران مکزیکی تا متهم کردن جان مک کین به اینکه قهرمان جنگ نیست، اما هر گاف یا توفان رسانهای جدید او عملکرد و جایگاه ترامپ را در انتخابات تقویت میکند. دلیل: حامیان اصلی ترامپ به خاطر گفتن حقایق به او احترام میگذارند، حتی اگر اینها را به طریقی محترمانه و مؤدبانه نگوید.
اغلب نامزدهای سیاسی آنقدر شیک و گروه محور هستند که تقریباً هرگز احساسات و هیجانات واقعی خود را بروز نمیدهند. ترامپ جلوی چشم شماست، هر روز، با تصاویر سادۀ زندگی درست به همان صورتی که خودش می بیند. او از حرفهای دیگران در مورد خودش نگران نیست و این موضوع را نیز اثبات میکند.
درس: هرگز از نماد بودن چیزی برای برند خود نگران نباشید، حتی اگر آن چیز بحث برانگیز باشد. بسیاری از شرکتها در تلاشهایی بی ثمر سعی دارند بی آزار باشند و با فکر روز پیش بروند و برای همه جذاب باشند. اما بهتر است به یادماندنی باشید، حتی اگر برخی مشتریان و طرفداران خود را از دست بدهید تا وقتی که برای مشتریان سودآور خود که شما را بسیار دوست می دارند جذاب هستید موفق هستید.
۴-به خود اعتماد کنید
ترامپ از گروههای کانون پیروی نمیکند. این روزها همۀ نامزدها پیام خود را آزمایش میکنند تا بتوانند ترکیب درستی از کلمات و مسائل را پیدا کنند تا بتوانند بخشهای زیادی از جمعیت رأی دهندگان را به سمت خود دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کنند. اما نامزدها اغلب بر گروه کانون متمرکز میشوند. ارتباطات واقعی انسانی نامزدها در تلاش برای جذب افراد بسیار زیاد از دست می رود. ترامپ با رأی دهندگان جمهوریخواه محافظهکار همنواست زیرا بسیار آماده و بیتربیت است—اصلاً از صحبت بدون آمادگى و برنامهریزى قبلى هراسی ندارد. او هر روز در کمپین انتخاباتی اش در مورد مسئلهای صحبت میکند که در آن لحظه به خاطرش ضروری می رسد.
درس: همین امر برای محصولات شما نیز صدق میکند. البته خوب است کمی در مورد بازار تحقیق کنید تا بتوانید متوجه شوید که محصول جدید در بازار دوام میآورد یا خیر، اما مهمتر آن است که اعتماد داشته باشید که ایدۀ خوبی در ذهن دارید. اگر چنین حسی دارید، مطمئن باشید دیگران هم همین احساس را خواهند داشت. من ایدههای بسیار زیادی را دیدهام که به هم پیچیده و از قوت افتاده شده، زیرا آشپزهای بسیاری در آشپزخانه مشغول کار بودهاند. اگر سعی دارید محصول خود را برای همه جذاب کنید، مطمئناً باشید در نهایت کالای شما برای هیچ کس جذاب نخواهد بود.
۵-عذرخواهی نکنید
ترامپ با همۀ افراد دیگری که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سالهای اخیر دیدهایم فرق دارد. او اصلاً هیچ احساس تأسف یا شرمی ندارد. هر آنچه به زبانش بیاید می گوید، هر آن طور ببینید صدا میزند و سپس با خونسردی منتقدان را نادیده میگیرد. آیا ترامپ برای چیزی عذرخواهی کرده است؟ به نظر میرسد نمی تواند اشتباه یا اشتباهات خود را بپذیرد.
این مسئله سؤال جالبی را در مورد برند ایجاد میکند: باید چه وقتی عذرخواهی کنید؟ اگر یک مشتری تجربۀ بدی از کالای شما داشته باشد، آیا باید عذرخواهی کنید؟ یا وجه را به او باز پس دهید؟ کارتان را همین طور ادامه دهید و بگویید: «خب، اینها مشتریان مناسبی برای ما نیستند؟» اگر به کسی توهین شود یا مطلبی را در پست توئیتر شرکتتان اشتباهی درک کند، آیا باید عذرخواهی کنید؟ آیا باید منتقدان را نادیده بگیرید یا از آنها درس بیاموزید؟
البته ترسیم مرز این امور دشوار است. اگر زیادی عذرخواهی کنید، متوجه خواهید شد مشتریانی را زیادی تحویل گرفته اید که ارزش واقعی کالای شما را بدرستی درک نمیکنند. اما اگر اصلاً عذرخواهی نکنید، آن هم در موقعی که واقعاً عذرخواهی نیاز بوده، به وجهۀ برند خود آسیب خواهید زد. شما باید بین حفظ شهرت و آبروی برند خود و انجام کار درست یکی را انتخاب کنید. تمام انرژی خود را صرف شاد کردن مشتریان بد نکنید.
ترامپ نوع خاصی از رویکرد خالص بی باکی و بدون عذرخواهی را برای انجام کار خود در پیش گرفته است. او در انکارهای هوشیارانۀ خود برای درگیر نشدن در جزییات گفتن «متأسفم» زیرک است. او تنها روبه جلو و به سمت مرحلۀ بعدی حرکت میکند. یک نکتۀ نیروبخش در این امر وجود دارد، اما همۀ برندها نمی توانند در برابر آن مقاومت کنند.
چه به ترامپ رأی بدهید چه رأی ندهید، هیچ تردیدی وجود ندارد که او شخصیت سیاسی و تجاری بسیار جذابی در آمریکا می باشد. نیازی نیست حتماً مثل ترامپ شوید تا بفهمید چطور خود را مشهور کرده و برند خودش را ساخته است.