۹۵/۱۱/۲، ۰۷:۳۶ عصر
مدیر سابق یکی از شرکتهای واردکننده و فروشندهی محصولات شرکت اپل که اخیرا به دلیل شکایات مردمی و تخلفات وارداتی با مشکل عدم فعالیت روبرو شده، نحوه قاچاق گوشی های آیفون و تخلفات این شرکت را افشا کرد. به گفتهی این شخص، شرکت مذکور حتی مجوز نمایندگی رسمی نیز نداشته و سالانه هزاران دستگاه گوشی آیفون را به صورت غیرقانونی وارد کشور میکرد.
مدیر خدمات پس از فروش یک شرکت فروش گوشی های تلفن همراه آیفون با برند تجاری اپل، دست به افشاگریهای جالبی در مورد فعالیت این شرکت زده است. این شرکت به دلیل شکایتهای بسیار زیاد مشتریان با مشکل عدم فعالیت روبرو شده و حتی مدیر آن با قرار وثیقهی میلیاردی از زندان آزاد شده است.
شرکت مذکور از سال 1392 خود را به عنوان نمایندهی رسمی شرکت اپل معرفی کرد. این در حالیست که مجوز نمایندگی رسمی برای این شرکت صادر نشده بود. حتی سایتی نیز برای آن راهاندازی شد که مدتی بعد به ناچار آن را از دسترس خارج کردند. به گفتهی مدیر سابق خدمات پس از فروش این شرکت، سالانه حدود 12 تا 13 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه آیفون توسط آنها به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور میشد.
روشهای قاچاق گوشی های آیفون توسط شرکت واردکننده
قاچاق گوشی های آیفون از دوبی انجام شده و این محصولات از طریق لنج در بنادری مانند بندر لنگه تحویل داده میشد. سپس این بار قاچاق به کرج میآمد و توسط باربرها به پاساژ علاءالدین تهران میرسید. نکتهی قابل توجه اینجاست که جعبههای این گوشیها در دوبی باز شده و لوازم جانبی آنها جابجا میشد. مسئولان این شرکت با فردی در دوبی توافق کرده بودند تا با قرار دادن اجناس تقلبی به جای لوازم اصلی به سود قابل توجهی دست پیدا کنند.
همچنین به گفتهی این شخص، یکی دیگر از راههای قاچاق گوشی های آیفون این بود که تلفن های همراه رفرش شده یا کارکرده را به جای گوشی های فعال نشده وارد کشور کرده و به فروش میرساندند. گوشی های رفرش (Refresh)، گوشیهایی هستند که به دلیل خرابی، تعمیر شده و سپس با قیمتهای پایینتر به فروش میرسند تا خریدار با توجه به دست دوم و تعمیراتی بودن آن، توقع زیادی از دستگاه خریداری شده نداشته باشد.
مدیر این شرکت به دلیل قاچاق گوشی های آیفون در مهر سال 94 به مدت سه هفته در بازداشت به سر میبرد. او همچنین از 28 مرداد امسال نیز به مدت 77 روز بازداشت شد و اکنون با قرار وثیقهای به ارزش 3.5 میلیارد تومان آزاد شده است.
مدیر سابق خدمات پس از فروش شرکت مذکور که این افشاگریها را انجام داد، در مورد افرادی که گوشی های خود را برای تعمیر یا تعویض به شرکت داده بودند گفت:
" تعداد زیادی از مشتریان که تا خردادماه گوشی خود را با یک سال گارانتی تعمیر و 6 ماه گارانتی تعویض خریده بودند، اکنون از سرنوشت تلفن های همراه خود اطلاعی ندارند. در حال حاضر، شرکت اجازهی فعالیت ندارد و به همین دلیل هیچ کسی هم به آنها پاسخگو نیست. "