۹۷/۱/۲۵، ۰۷:۴۰ عصر
یکی از اصولی که دانشآموزان مقطع ابتدایی باید بیاموزند، توانایی تطبیق و ارتباط آموختههای کلاسهای درسی با دنیای واقعی است.
وظیفهی آموزش صحیح مهارتهای اجتماعی و کسب و کار، یکی از وظایف معلمها است. با توجه به رشد سریع تکنولوژی، اصولی نظیر کارآفرینی، نوآوری، حل مسئله و تفکر نقادانه، مواردی هستند که در مقطع ابتدایی و اوایل دوره متوسطه باید به دانشآموزان آموخت.
آموزش، مدلسازی و مشارکت دادن دانشآموزان در فرصتهای کارآفرینی معمولا در لیست وظایف معلمهای مدرسه نوشته نمیشود؛ اما برای رشد و آماده کردن جوانان برای فرصتهایی که در آینده پیش روی آنها قرار میگیرد، ضروری است.
بهعنوان مثال، کارآفرینی به دانشآموزان درباره پول، سرمایهگذاری، استراتژیهای کسب و کار، وام و تولید بودجه آموزش میدهد. در عین حال، دانشآموزان میتوانند مهارتهای مهم زندگی نظیر حل مسئله، ایده پردازی، ریسکپذیری، مواجه شدن با شکست و دوباره برخاستن، هدفگذار، کار گروهی و همچنین توانایی مستقل کار کردن را بیاموزند.
با وجود ناشناختههای بازار کار آینده، بسیار مهم است که به دانشآموزان مهارتهای لازم برای فرصتآفرینی آموزش داده شود. راه و روشهای زیادی وجود دارد که معلمها میتوانند برای روشن کردن راه دانشآموزان به کار بگیرند. بهجای آنکه تمام مرکز خود را به روشهای سنتی آموزش مدرسهای معطوف کنند، میتوانند بهعنوان یک راهنما و مربی همراه دانشآموزان باشند و به آنها فرصت بدهند تا راه را پیدا کنند و استعدادهایشان را بروز دهند. دانشآموزان ممکن است در قسمتهای مختلف استعدادهای مختلف داشته باشند. باید به آنها فرصت داد تا این تواناییها و استعدادها را شکوفا کنند و در عین حال المانهای کسب و کار را نیز بیاموزند.
جعبههای طوفان فکری
در کلاس خود جعبهای برای بیان کردن ایدههای کسب و کاری قرار دهید. مثلا میتوانید از آنها برای شروع و برنامهریزی یک پروژه مهم درسی در مدرسه استفاده کنید. وقتی این پروژه را زود شروع کنید، به دانشآموزان خود این پیام را میدهید که آنها و ایدههایشان را باور دارید و نظرات آنها اهمیت دارد. همچنین با ایجاد فضایی برای خودآموزی، اعتمادبهنفس آنها را افزایش میدهید.
جعبهی طوفان فکری میتواند کاتالیزوری برای خلق و به اشتراک گذاشتن ایدهها در یک مکان امن باشد و در عین حال مهارتهای تفکر نقادانه و حل مسئله نیز به کمک آن تقویت شود. این کار همچنین به دانشآموزان کمک میکند تا بتوانند تصویری بزرگتر از آنچه مطرح میشود ببینند؛ زیرا هدف گذاری و زمانبندی صحیح را یاد میگیرند. هر پنجشنبه در اولین ماه تحصیلی، با حضور آنها ایدهها را بررسی کنید. در طول سال، هر ماه یکی از اهداف کارآفرینی که آنها را به سمت پروژه نهایی کسب و کارشان در پایان سال رهنمون میشود انتخاب کنید.
جعبههای راهکار
گاهی دانشآموزان موضوعاتی در مدرسه پیدا میکنند که نسبت به آنها اعتراض و شکایت دارند. بهجای آنکه آنها را به اعتراض تشویق کنید، از آنها بخواهید راهی برای بیان مشکلاتشان و همچنین راهی برای رفع مشکل پیدا کنند. دانشآموزان را تشویق کنید تا همه ایدههایشان را که به حل مشکل ختم میشوند، بیان کنند. جعبهی راهکار در این زمینه میتواند کمک خوبی باشد. در این جعبهها علاوه بر اعتراضات و شکایتها، راه حلهای پیشنهادی نیز مطرح میشوند. این کار به بهبود ارتباط بین دانشآموزان، افزایش اعتمادبهنفس و تشویق برای حل مسئله برای اعتراض کمک میکند.
شارک تنک برای بچهها
شارک تنک (Shark Tank - تنگ کوسه) یک برنامه تلویزیونی آمریکایی است که از سال ۲۰۰۹ فعالیت میکند. در این برنامه ایدههای کسب و کار شرکتکنندگان در مقابل ۵ سرمایهگذار - که در واقع همان کوسهها هستند- مطرح میشود و سرمایهداران سؤالاتی مطرح میکنند و به این ترتیب به ارزیابی ایده میپردازند و در نهایت آن را رد یا قبول میکنند.
اگر مدرسه موافقت میکند، به دانشآموزان اجازه بدهید چند قسمت از این برنامه را تماشا کنند. بهخصوص قسمتهایی که شرکتکنندگان برنامه از کارآفرینان جوانتر هستند. نمونههای دیگری از این دست برنامهها نیز وجود دارد که مثلا بچههای کمسنتر ایدههای خود را برای شارکها بیان میکنند. تماشای این ویدئوها و تبادل نظر با دانشآموزان درباره آنها، بهنوعی میتواند امکان به وجود آوردن شارک تنک مشابهی در محیط مدرسه را فراهم آورد. در نتیجهی چنین کاری، دانشآموزان نهتنها مهارتهای کارآفرینی بسیاری یاد میگیرند، بلکه با مفاهیمی نظیر سرمایهگذاری، دارایی و سرمایه، تولید محصول و خدمات نیز آشنا میشوند و مهارت سخنرانی و بیان دیدگاهها در برابر جمعیت را نیز به دست میآورند. تمرکز بر این مهارتها و ارائه کردن آنها میتواند علاقه دانشآموزان به یادگیری بلندمدت را افزایش دهد.
ساعت نبوغ
بر اساس وبسایت Genius Hour، ساعت نبوغ جنبشی است که به دانشآموزان امکان میدهد علاقه خود در نوآوری و خلاقیت را در کلاس درس کاوش و ارزیابی کنند. این زمان به دانشآموزان فرصت میدهد چیزی که میخواهند یاد بگیرند یا کاری را که میخواهند انجام دهند، انتخاب کنند.
شرکت گوگل حتی در محیطهای کاری خود نیز چنین زمانی را در نظر گرفته است. ساعت نبوغ در مدرسهها و کلاسهای درس قابل پیادهسازی است. بهعنوان یک معلم یا مربی، اگر در طول روز وقت دارید، میتوانید آن را به دانشآموزان اختصاص دهید تا روی پروژهها و ایدههایی که به آنها علاقمند هستند، کار کنند. همچنین میتوانید به آنها اجازه بدهید از این زمان برای کشف موضوعات تازه استفاده کنند، پروژههایی تعریف کنند و بر موضوعاتی خارج از مباحث درسی تمرکز کنند.
شاید دانشآموزان در ابتدا کمی گیج بشوند؛ زیرا آنها را مسئول آموزش دادن به خودشان میکنید. این موضوع برای دانشآموزانی که انتظار دارند معلم به آنها آموزش بدهد کمی گیجکننده است. باید در ابتدای کار سعی کنید آنها را تشویق کنید ایدههایشان را بیان کنند تا بدین ترتیب قدرت تصویر سازی و خلاقیتشان شکوفا شود. به آنها آموزش بدهید تا یافتهها و ایدههایشان را با دوستانشان در کلاسها یا مدرسههای دیگر به اشتراک بگذارند. در طول این فرآیند سعی کنید نقش آسانکننده پروژه را ایفا کنید تا مطمئن شوید که آنها وظایفشان را بهدرستی تا انتها انجام میدهند.
کلابهای Ted-ed
اگر با دانشآموزان بزرگتر کار میکنید، آنها را به تماشای برنامههایی TEDx که سخنرانان آن نوجوانان هستند، تشویق کنید. سخنرانیهای TED راههای قدرتمندی برای نشان دادن و تمرین مهارتهای سخنرانی در جمع، به اشتراک گذاشتن ایدههای خلاقانه و همچنین داشتن اعتمادبهنفس برای بیان ایدهها هستند.
پروژه TED-Ed به دانشآموزان از سراسر دنیا امکان میدهد که به انجمنهای TED-Ed در مدرسه ملحق شوند. در انجمنهای TED-Ed دانشآموزان به گروههایی تقسیم میشوند و درباره ایدههای تازه، خلاق و نوآورانه خود بحث و تبادل نظر میکنند. راهنماهای انجمن از TED-Ed برنامههای تحصیلی و آموزشی دریافت میکنند تا بتوانند به دانشآموزان در طی این جلسهها یاری برسانند و الهامبخش این کارآفرینان جوان باشند. دانشآموزان تمام دنیا میتوانند نحوه ارائه ایدههای خلاقانه خود را از سخنرانیهای TED یاد بگیرند و تجربه کنند.
وظیفهی آموزش صحیح مهارتهای اجتماعی و کسب و کار، یکی از وظایف معلمها است. با توجه به رشد سریع تکنولوژی، اصولی نظیر کارآفرینی، نوآوری، حل مسئله و تفکر نقادانه، مواردی هستند که در مقطع ابتدایی و اوایل دوره متوسطه باید به دانشآموزان آموخت.
آموزش، مدلسازی و مشارکت دادن دانشآموزان در فرصتهای کارآفرینی معمولا در لیست وظایف معلمهای مدرسه نوشته نمیشود؛ اما برای رشد و آماده کردن جوانان برای فرصتهایی که در آینده پیش روی آنها قرار میگیرد، ضروری است.
بهعنوان مثال، کارآفرینی به دانشآموزان درباره پول، سرمایهگذاری، استراتژیهای کسب و کار، وام و تولید بودجه آموزش میدهد. در عین حال، دانشآموزان میتوانند مهارتهای مهم زندگی نظیر حل مسئله، ایده پردازی، ریسکپذیری، مواجه شدن با شکست و دوباره برخاستن، هدفگذار، کار گروهی و همچنین توانایی مستقل کار کردن را بیاموزند.
با وجود ناشناختههای بازار کار آینده، بسیار مهم است که به دانشآموزان مهارتهای لازم برای فرصتآفرینی آموزش داده شود. راه و روشهای زیادی وجود دارد که معلمها میتوانند برای روشن کردن راه دانشآموزان به کار بگیرند. بهجای آنکه تمام مرکز خود را به روشهای سنتی آموزش مدرسهای معطوف کنند، میتوانند بهعنوان یک راهنما و مربی همراه دانشآموزان باشند و به آنها فرصت بدهند تا راه را پیدا کنند و استعدادهایشان را بروز دهند. دانشآموزان ممکن است در قسمتهای مختلف استعدادهای مختلف داشته باشند. باید به آنها فرصت داد تا این تواناییها و استعدادها را شکوفا کنند و در عین حال المانهای کسب و کار را نیز بیاموزند.
جعبههای طوفان فکری
در کلاس خود جعبهای برای بیان کردن ایدههای کسب و کاری قرار دهید. مثلا میتوانید از آنها برای شروع و برنامهریزی یک پروژه مهم درسی در مدرسه استفاده کنید. وقتی این پروژه را زود شروع کنید، به دانشآموزان خود این پیام را میدهید که آنها و ایدههایشان را باور دارید و نظرات آنها اهمیت دارد. همچنین با ایجاد فضایی برای خودآموزی، اعتمادبهنفس آنها را افزایش میدهید.
جعبهی طوفان فکری میتواند کاتالیزوری برای خلق و به اشتراک گذاشتن ایدهها در یک مکان امن باشد و در عین حال مهارتهای تفکر نقادانه و حل مسئله نیز به کمک آن تقویت شود. این کار همچنین به دانشآموزان کمک میکند تا بتوانند تصویری بزرگتر از آنچه مطرح میشود ببینند؛ زیرا هدف گذاری و زمانبندی صحیح را یاد میگیرند. هر پنجشنبه در اولین ماه تحصیلی، با حضور آنها ایدهها را بررسی کنید. در طول سال، هر ماه یکی از اهداف کارآفرینی که آنها را به سمت پروژه نهایی کسب و کارشان در پایان سال رهنمون میشود انتخاب کنید.
جعبههای راهکار
گاهی دانشآموزان موضوعاتی در مدرسه پیدا میکنند که نسبت به آنها اعتراض و شکایت دارند. بهجای آنکه آنها را به اعتراض تشویق کنید، از آنها بخواهید راهی برای بیان مشکلاتشان و همچنین راهی برای رفع مشکل پیدا کنند. دانشآموزان را تشویق کنید تا همه ایدههایشان را که به حل مشکل ختم میشوند، بیان کنند. جعبهی راهکار در این زمینه میتواند کمک خوبی باشد. در این جعبهها علاوه بر اعتراضات و شکایتها، راه حلهای پیشنهادی نیز مطرح میشوند. این کار به بهبود ارتباط بین دانشآموزان، افزایش اعتمادبهنفس و تشویق برای حل مسئله برای اعتراض کمک میکند.
شارک تنک برای بچهها
شارک تنک (Shark Tank - تنگ کوسه) یک برنامه تلویزیونی آمریکایی است که از سال ۲۰۰۹ فعالیت میکند. در این برنامه ایدههای کسب و کار شرکتکنندگان در مقابل ۵ سرمایهگذار - که در واقع همان کوسهها هستند- مطرح میشود و سرمایهداران سؤالاتی مطرح میکنند و به این ترتیب به ارزیابی ایده میپردازند و در نهایت آن را رد یا قبول میکنند.
اگر مدرسه موافقت میکند، به دانشآموزان اجازه بدهید چند قسمت از این برنامه را تماشا کنند. بهخصوص قسمتهایی که شرکتکنندگان برنامه از کارآفرینان جوانتر هستند. نمونههای دیگری از این دست برنامهها نیز وجود دارد که مثلا بچههای کمسنتر ایدههای خود را برای شارکها بیان میکنند. تماشای این ویدئوها و تبادل نظر با دانشآموزان درباره آنها، بهنوعی میتواند امکان به وجود آوردن شارک تنک مشابهی در محیط مدرسه را فراهم آورد. در نتیجهی چنین کاری، دانشآموزان نهتنها مهارتهای کارآفرینی بسیاری یاد میگیرند، بلکه با مفاهیمی نظیر سرمایهگذاری، دارایی و سرمایه، تولید محصول و خدمات نیز آشنا میشوند و مهارت سخنرانی و بیان دیدگاهها در برابر جمعیت را نیز به دست میآورند. تمرکز بر این مهارتها و ارائه کردن آنها میتواند علاقه دانشآموزان به یادگیری بلندمدت را افزایش دهد.
ساعت نبوغ
بر اساس وبسایت Genius Hour، ساعت نبوغ جنبشی است که به دانشآموزان امکان میدهد علاقه خود در نوآوری و خلاقیت را در کلاس درس کاوش و ارزیابی کنند. این زمان به دانشآموزان فرصت میدهد چیزی که میخواهند یاد بگیرند یا کاری را که میخواهند انجام دهند، انتخاب کنند.
شرکت گوگل حتی در محیطهای کاری خود نیز چنین زمانی را در نظر گرفته است. ساعت نبوغ در مدرسهها و کلاسهای درس قابل پیادهسازی است. بهعنوان یک معلم یا مربی، اگر در طول روز وقت دارید، میتوانید آن را به دانشآموزان اختصاص دهید تا روی پروژهها و ایدههایی که به آنها علاقمند هستند، کار کنند. همچنین میتوانید به آنها اجازه بدهید از این زمان برای کشف موضوعات تازه استفاده کنند، پروژههایی تعریف کنند و بر موضوعاتی خارج از مباحث درسی تمرکز کنند.
شاید دانشآموزان در ابتدا کمی گیج بشوند؛ زیرا آنها را مسئول آموزش دادن به خودشان میکنید. این موضوع برای دانشآموزانی که انتظار دارند معلم به آنها آموزش بدهد کمی گیجکننده است. باید در ابتدای کار سعی کنید آنها را تشویق کنید ایدههایشان را بیان کنند تا بدین ترتیب قدرت تصویر سازی و خلاقیتشان شکوفا شود. به آنها آموزش بدهید تا یافتهها و ایدههایشان را با دوستانشان در کلاسها یا مدرسههای دیگر به اشتراک بگذارند. در طول این فرآیند سعی کنید نقش آسانکننده پروژه را ایفا کنید تا مطمئن شوید که آنها وظایفشان را بهدرستی تا انتها انجام میدهند.
کلابهای Ted-ed
اگر با دانشآموزان بزرگتر کار میکنید، آنها را به تماشای برنامههایی TEDx که سخنرانان آن نوجوانان هستند، تشویق کنید. سخنرانیهای TED راههای قدرتمندی برای نشان دادن و تمرین مهارتهای سخنرانی در جمع، به اشتراک گذاشتن ایدههای خلاقانه و همچنین داشتن اعتمادبهنفس برای بیان ایدهها هستند.
پروژه TED-Ed به دانشآموزان از سراسر دنیا امکان میدهد که به انجمنهای TED-Ed در مدرسه ملحق شوند. در انجمنهای TED-Ed دانشآموزان به گروههایی تقسیم میشوند و درباره ایدههای تازه، خلاق و نوآورانه خود بحث و تبادل نظر میکنند. راهنماهای انجمن از TED-Ed برنامههای تحصیلی و آموزشی دریافت میکنند تا بتوانند به دانشآموزان در طی این جلسهها یاری برسانند و الهامبخش این کارآفرینان جوان باشند. دانشآموزان تمام دنیا میتوانند نحوه ارائه ایدههای خلاقانه خود را از سخنرانیهای TED یاد بگیرند و تجربه کنند.