۹۶/۸/۲۴، ۱۰:۱۳ عصر
روزانه با شرکت های بسیاری مواجه می شویم که ادعای فروش و جذب بازاریاب با پلن تک سطحی دارند و کار را به بازاریاب به صورتی معرفی می کنند که یک بازاریابی ساده و تک سطحی است که از فروش محصولات یا ارائه خدمات، پورسانتی دریافت می کنند. اما گاها بعد از بررسی دقیق و کارشناسانه در پلن این شرکت ها و جزوه های آموزشی آنها، متوجه می شویم که این شرکت ها به صورت تک سطحی فعالیت نمی کنند و به دلیل اینکه پروانه کسب بازاریابی شبکه ای را از اتاق اصناف وزارت صنعت و معدن و تجارت دریافت نکرده اند، غیر قانونی می باشند و فعالیت آنها با مشکل مواجه می شود.
چگونه شرکت بازاریابی چند سطحی را از بازاریابی تک سطحی تشخیص دهیم؟
بازاریابی تک سطحی 4 مشخصه بارز دارد:
1 . فرد فروشنده در این سیستم، توانایی جذب و عضویت بازاریاب جدید را ندارد (طبق بند ماده 1 آئین نامه ماده 87 ).
2 . پرداخت پورسانت و پاداش ناشی از تنها فروش شخصی است.
3 . در صورت ارجاع مصرف کننده نهایی برای ثبت نام در سایت شرکت، لازم است در فرم قرارداد پذیرش، شرط عدم دریافت پورسانت، بازاریابی و عضوگیری بیان گردد.
4 . هر گونه قرعه کشی یا اعطای جوایز صرفا از محل اموال و فروش واقعی شرکت صورت می پذیرد.
بازاریابی شبکه ای چگونه است؟
1 . بازاریاب بابت خرید کالا (خرده فروشی یا استفاده شخصی) پورسانت دریافت می کند.
2 . بازاریاب افراد دیگری را به عنوان بازاریاب به شرکت معرفی می کند و آنها را آموزش می دهد.
3 . بازاریاب از فروش افرادی که به عنوان بازاریاب آنها را به شرکت معرفی، آموزش و حمایت کرده است، پورسانت مجموعه ای یا پاداش دریافت می کند.
با این اوصاف تفاوت این دو نوع بازاریابی کاملا مشهود است و می توان گفت به مجرد اینکه بازاریاب، شخص دیگری را به عنوان بازاریاب به شرکت برای فروش محصولات معرفی می کند و درآمدی از قبال آموزش و فروش آن شخص بدست آورد، این شیوه بازاریابی از تک سطحی خارج شده و چند سطحی تلقی می شود که برای فعالیت در این سیستم، شرکت نیاز به دریافت مجوز بازاریابی شبکه ای دارد.
بنابراین تمامی شرکت هایی که ادعای فروش تک سطحی دارند، باید بدانند که در صورتی که در پلن خود، بازاریاب می بایست شخص دیگری را نیز معرفی کند، نیاز به ارائه طرح خود به دبیرخانه مرکز امور اصناف برای بررسی و تایید این مرکز را دارند.
نکته دیگر اینکه صرف کسب مجوزهایی مثل نماد اعتماد و ... به معنی تایید این شرکت و اعطای مجوزی برای فعالیت قانونی در بازاریابی شبکه ای نمی باشد و برای فعالیت قانونی بازاریابی چند سطحی، حتما دریافت پروانه کسب بازاریابی شبکه ای از اتاق اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت ضروری است.
چگونه شرکت بازاریابی چند سطحی را از بازاریابی تک سطحی تشخیص دهیم؟
بازاریابی تک سطحی 4 مشخصه بارز دارد:
1 . فرد فروشنده در این سیستم، توانایی جذب و عضویت بازاریاب جدید را ندارد (طبق بند ماده 1 آئین نامه ماده 87 ).
2 . پرداخت پورسانت و پاداش ناشی از تنها فروش شخصی است.
3 . در صورت ارجاع مصرف کننده نهایی برای ثبت نام در سایت شرکت، لازم است در فرم قرارداد پذیرش، شرط عدم دریافت پورسانت، بازاریابی و عضوگیری بیان گردد.
4 . هر گونه قرعه کشی یا اعطای جوایز صرفا از محل اموال و فروش واقعی شرکت صورت می پذیرد.
بازاریابی شبکه ای چگونه است؟
1 . بازاریاب بابت خرید کالا (خرده فروشی یا استفاده شخصی) پورسانت دریافت می کند.
2 . بازاریاب افراد دیگری را به عنوان بازاریاب به شرکت معرفی می کند و آنها را آموزش می دهد.
3 . بازاریاب از فروش افرادی که به عنوان بازاریاب آنها را به شرکت معرفی، آموزش و حمایت کرده است، پورسانت مجموعه ای یا پاداش دریافت می کند.
با این اوصاف تفاوت این دو نوع بازاریابی کاملا مشهود است و می توان گفت به مجرد اینکه بازاریاب، شخص دیگری را به عنوان بازاریاب به شرکت برای فروش محصولات معرفی می کند و درآمدی از قبال آموزش و فروش آن شخص بدست آورد، این شیوه بازاریابی از تک سطحی خارج شده و چند سطحی تلقی می شود که برای فعالیت در این سیستم، شرکت نیاز به دریافت مجوز بازاریابی شبکه ای دارد.
بنابراین تمامی شرکت هایی که ادعای فروش تک سطحی دارند، باید بدانند که در صورتی که در پلن خود، بازاریاب می بایست شخص دیگری را نیز معرفی کند، نیاز به ارائه طرح خود به دبیرخانه مرکز امور اصناف برای بررسی و تایید این مرکز را دارند.
نکته دیگر اینکه صرف کسب مجوزهایی مثل نماد اعتماد و ... به معنی تایید این شرکت و اعطای مجوزی برای فعالیت قانونی در بازاریابی شبکه ای نمی باشد و برای فعالیت قانونی بازاریابی چند سطحی، حتما دریافت پروانه کسب بازاریابی شبکه ای از اتاق اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت ضروری است.