۹۶/۱۲/۱۳، ۰۴:۵۸ عصر
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اختصاص پنل کاربری پیامک های تبلیغاتی (انبوه و ارزش افزوده) به هر مشترک موبایل با هدف انتخاب نوع و محتوای پیامک ها خبر داد.
نسترن محسنی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد معضل ارسال پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده بدون رضایت مشترکان عنوان کرد: در مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، راه حلی برای این مشکل در نظر گرفته شده است. به نحوی که مقرر شده به هر مشترک تلفن همراه یک پنل کاربری پیامک های تبلیغاتی اختصاص یابد که خود در ابتدا، پیامک هایی را که علاقه مند به دریافت آنها است، انتخاب کند.
ممکن است این پنل کاربری از نوع اپلیکیشن و یا وب بیس باشد و مشترک بتواند نوع پیامک هایی را که علاقه مند به دریافت آن است، انتخاب کند. به این ترتیب هر مشترک می تواند مشخص کند که برای مثال پیامک های اطلاع رسانی بانک ها را می خواهد اما پیامک تبلیغاتی برندهای پوشاک را نیازی ندارد.
در آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، لزوم ارتباط بین شرکت های ارائه دهنده خدمات محتوایی (CP ) و اپراتور موبایل دیده شده است و براین اساس اگر اپراتورهای ارائه دهنده محتوای پیامکی بخواهند در حوزه پیامک های تبلیغاتی، ارزش افزوده و اطلاع رسانی فعالیت قانونی داشته باشند، باید الزامات این مصوبه را بپذیرند. در غیر این صورت چنانچه مطابق با این مصوبه فعالیت نکنند، تخلف محسوب شده و با اطلاع رسانی کاربر به رگولاتوری، جلوی فعالیت آنها گرفته می شود.
اقدامات متعددی که تاکنون از سوی رگولاتوری برای حل مشکلات پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده ناخواسته صورت گرفته است که با راه اندازی سامانه ۸۰۰ امکان ثبت سرشماره های پیامکی ممکن شد و به دلیل عملکرد مناسب این سامانه، ارسال پیامک تبلیغاتی از سوی ارسال کنندگان از طریق شماره های شخصی آغاز شد. در این راستا نیز هم اکنون ضابطه این است که اگر در طول شبانه روز از طریق سرشماره های شخصی موبایل از یک تعدادی بیشتر و به شکل یکطرفه، این پیام ها ارسال شود، به عنوان اسپم شناخته شده و مسدود می شوند.
معاون رگولاتوری در مورد این موضوع که برغم اعلام شکایت مشترکان به سامانه ۸۰۰ برای درخواست قطع پیامک های تبلیغاتی، این پیامک ها مجددا ارسال می شوند، تصریح کرد: این مشکل برای پیامک های تبلیغاتی که از سرشماره های مشخص پیامکی ارسال می شود تا حدودی حل شده است و مشکل بیشتر مربوط به شماره های موبایل شخصی است که اقدام به ارسال پیام های انبوه می کنند که با راه اندازی پنل کاربری پیامک های تبلیغاتی به زودی شاهد حل کامل این معضل خواهیم بود.
در آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات جدیدی برای ارائه خدمات محتوایی پیامکی در نظر گرفته شده که بر مبنای این مصوبه، ارسال پیامک بدون اخذ اجازه قبلی از مشترک، توسط اپراتورها ممنوع است.
نسترن محسنی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد معضل ارسال پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده بدون رضایت مشترکان عنوان کرد: در مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، راه حلی برای این مشکل در نظر گرفته شده است. به نحوی که مقرر شده به هر مشترک تلفن همراه یک پنل کاربری پیامک های تبلیغاتی اختصاص یابد که خود در ابتدا، پیامک هایی را که علاقه مند به دریافت آنها است، انتخاب کند.
ممکن است این پنل کاربری از نوع اپلیکیشن و یا وب بیس باشد و مشترک بتواند نوع پیامک هایی را که علاقه مند به دریافت آن است، انتخاب کند. به این ترتیب هر مشترک می تواند مشخص کند که برای مثال پیامک های اطلاع رسانی بانک ها را می خواهد اما پیامک تبلیغاتی برندهای پوشاک را نیازی ندارد.
در آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، لزوم ارتباط بین شرکت های ارائه دهنده خدمات محتوایی (CP ) و اپراتور موبایل دیده شده است و براین اساس اگر اپراتورهای ارائه دهنده محتوای پیامکی بخواهند در حوزه پیامک های تبلیغاتی، ارزش افزوده و اطلاع رسانی فعالیت قانونی داشته باشند، باید الزامات این مصوبه را بپذیرند. در غیر این صورت چنانچه مطابق با این مصوبه فعالیت نکنند، تخلف محسوب شده و با اطلاع رسانی کاربر به رگولاتوری، جلوی فعالیت آنها گرفته می شود.
اقدامات متعددی که تاکنون از سوی رگولاتوری برای حل مشکلات پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده ناخواسته صورت گرفته است که با راه اندازی سامانه ۸۰۰ امکان ثبت سرشماره های پیامکی ممکن شد و به دلیل عملکرد مناسب این سامانه، ارسال پیامک تبلیغاتی از سوی ارسال کنندگان از طریق شماره های شخصی آغاز شد. در این راستا نیز هم اکنون ضابطه این است که اگر در طول شبانه روز از طریق سرشماره های شخصی موبایل از یک تعدادی بیشتر و به شکل یکطرفه، این پیام ها ارسال شود، به عنوان اسپم شناخته شده و مسدود می شوند.
معاون رگولاتوری در مورد این موضوع که برغم اعلام شکایت مشترکان به سامانه ۸۰۰ برای درخواست قطع پیامک های تبلیغاتی، این پیامک ها مجددا ارسال می شوند، تصریح کرد: این مشکل برای پیامک های تبلیغاتی که از سرشماره های مشخص پیامکی ارسال می شود تا حدودی حل شده است و مشکل بیشتر مربوط به شماره های موبایل شخصی است که اقدام به ارسال پیام های انبوه می کنند که با راه اندازی پنل کاربری پیامک های تبلیغاتی به زودی شاهد حل کامل این معضل خواهیم بود.
در آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات جدیدی برای ارائه خدمات محتوایی پیامکی در نظر گرفته شده که بر مبنای این مصوبه، ارسال پیامک بدون اخذ اجازه قبلی از مشترک، توسط اپراتورها ممنوع است.