۹۵/۱۰/۳۰، ۰۷:۱۶ عصر
شماری از مشتریان اپل دادخواستی علیه این کمپانی در دادگاه مطرح کردهاند که کاپرتینوییها را به انحصارطلبی در فروش اپلیکیشنهای اپاستور متهم کرده است.
کمپانی اپل برای پاسخگویی به شکایت جدید علیه این کمپانی باید در دادگاه حاضر شود. شماری از کاربران اپل این کمپانی را به انحصارطلبی در فروشگاه اینترنتی خود بهمنظور فروش اپلیکیشنها بین سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ متهم کردهاند. بر این اساس در صورت شکست اپل، این کمپانی باید چندین میلیون دلار بهعنوان خسارت پرداخت کند.
دادخواست مطرحشده روز پنجشنبه پس از بررسی دوبارهی آن توسط دادگاه استیناف فدرال، بار دیگر به جریان افتاده است، چراکه دادگاه رده پایینتر با بررسی این پرونده اعلام کرده بود که شاکیان پرونده شواهد لازم برای تحت تعقیب قرار دادن اپل بهعنوان خریداران اپلیکیشن از اپ استور در اختیار ندارند.
بر اساس دادخواست ارائهشده به دادگاه در سال ۲۰۱۱، شاکیان اپل مدعی هستند که این کمپانی قوانین رقابتی یا آنتیتراست را زیر پا گذاشته است. اپل متهم شده که با جلوگیری از فروش اپلیکیشنهای توسعهیافته خارج از فروشگاه اپ استور و لزوم قرار دادن اپلیکیشنها در این فروشگاه توسط توسعهدهندگان به دنبال انحصارطلبی است. بر اساس اطلاعات برگرفته از دادخواست مطرحشده علیه اپل، این کمپانی در ازای فروش اپلیکیشنها، ۳۰ درصد از مبلغ دریافتی را تصاحب میکند. بخشی از اتهام واردشده به اپل افزایش هزینهها و همچنین محروم کردن رقبا از فروش اپلیکیشنها برای این اکوسیستم است.
مارک ریفکین، یکی از وکلای شاکیان پرونده اعلام کرده است که اپل باید بخش عمده ۳۰ درصد دریافتی خود از فروش هر اپلیکیشن در اپ استور را بازگرداند. با توجه به اینکه به گفتهی این وکیل، پرونده مورد نظر هنوز یک دادخواست سنخی یا دادخواست با شاکیان زیاد نیست؛ خریداران اپلیکیشن از فروشگاه اپ استور میتوانند به جمع شاکیان اضافه شوند. بر اساس قوانین فدرال، در پروندههای مربوط به قوانین آنتیتراست، در صورت اثبات جرم، متهم باید سه برابر خسارت واردشده به شاکی را پرداخت کند. بر اساس برآوردهای اپل، پیشبینی میشود که جریمهی اپل به صدها میلیون دلار برسد.
اپل در دفاع خود اعلام کرده است که این کمپانی فروشندهی اپلیکیشن نیست و سرویس توزیع نرمافزار را در اختیار توسعهدهندگان قرار میدهد.