۹۵/۸/۱۸، ۱۰:۰۱ عصر
مدیران هوشمند پاداش دادن به کارمندان را یک سرمایهگذاری میدانند که باعث رشد مجموعه آنها و بالاتر رفتن میزان فعالیت و وفاداری کارمندانشان میشود.
برای بالا بردن راندمان کاری کارمندان از روشهای متفاوتی استفاده میشود. یکی از این روشها پاداش دادن به کارمندان است که البته در کنار بالاتر رفتن راندمان کاری باعث ایجاد حس وفاداری به کمپانی نیز میشود.
اصولا کارمندان جوان که فعالیتهای زیادی نیز دارند همیشه میخواهند بدانند آیا مدیر شرکت یا کمپانی به فعالیتهای آنها توجه کرده و قدردان زحمات آنها هست یا خیر. دادن پاداش نیز نه تنها باعث میشود که این کارمندان جوان به کار خود با روحیه و انگیزه بالاتری ادامه دهند بلکه نوآوری و خلاقیت را نیز چاشنی کارشان میکنند.
مدیران هوشمند همیشه از گزینهای به نام پاداش برای اهداف خود بهخوبی استفاده میکنند. آنها میدانند اعضای کلیدی کمپانی چه کسانی هستند و نباید این افراد از کارشان دلسرد شده یا وفاداری آنها به مجموعه کم شود. همچنین میدانند که چه کسانی توانایی بالایی داشته و میتوانند به اعضای کلیدی شرکت تبدیل شوند بنابراین با هدیهها و پاداشهای مناسب انگیزه لازم برای پیشرفت را به این کارمندان میدهند.
اگر کسبوکار امروز را به یک میدان جنگ تشبیه کنیم بزرگترین ضربهای که میتوان به یک شرکت یا کمپانی زد بیشتر فروختن یا خدمات بهتری نسبت به آنها داشتن نیست بلکه جذب افراد مستعد کمپانیهای رقیب است.
فرض کنید کارمندی پس از دو سال کار برای شما به مجموعه دیگری رفته است مهم نیست که زمان ورود به شرکت شما چقدر توانایی داشته است. آنچه باید به آن توجه کنید این است که کارمند شما پس از کسب ۲ سال تجربه، یاد گرفتن تمام نکات لازم، پیدا کردن دید درست در کسبوکار و موارد دیگر به مجموعه رقیبتان پیوسته است.
درواقع شما ۲ سال هزینه آموزش کارمندی را تقبل شدهاید که درنهایت برای کمپانی رقیبتان کار کند. مهم نیست که جایگزین این کارمند چه کسی باشد آنچه اهمیت دارد این است که شما در طول مدت ۲ سال نتوانستهاید کارمند وفادار به مجموعه تربیت کنید؛ بنابراین احتمال اینکه کارمندان دیگر و حتی کارمندان جدید نیز روزی از شما جدا شوند زیاد است.
هر فردی علاقه دارد که از او قدرشناسی شود. خیلی از کمپانیها نیز هوشمندانه با این موضوع برخورد میکنند مخصوصا در کسبوکار امروز که بهراحتی میتوان مهرههای کلیدی را از دست داد. به همین دلیل است که کمپانیها از ترفندهای مختلف مانند اهدای پاداش برای انگیزه دادن و ایجاد حس وفاداری در کارکنانشان استفاده میکنند.
اگرچه باید در نظر گرفت که پاداشها نیز باید هوشمندانه انتخاب شده و به افرادی که صلاحیت دارند تعلق گیرد. مطالعهای توسط دانشگاه هاروارد نشان داده است که بیبرنامه بودن در اهدای پاداش باعث میشود تا انگیزه کارمندان افت کند.
در این مطالعه به دو گروه از کارمندان جایزه داده شد. گروه اول متشکل از افراد وقت شناس بوده و گروه دوم را نیز فعالترینهای مجموعه تشکیل میدانند. بعد از اهدای پاداشها مشاهده شد که بین ۶ تا ۸ درصد از فعالیت اعضای هر دو گروه کاهش یافت.
علت آن نیز این بود که افرادی که وقت شناس هستند نیازی به پاداش برای بهموقع حاضر شدن در محل کارشان ندارند. برای گروه دیگر نیز پاداش دادن به افرادی که عملکردشان چندان مهم نبوده و تنها وقت شناس بودن باعث باارزش شدنشان گشته سبب شده تا نسبت به فعالیتشان بیانگیزه شوند و میزان وفاداریشان به کمپانی نیز کاهش یابد.
با بررسی مطالعه دانشگاه هاروارد میتوان به دو موضوع پی برد. پاداشها شخصی نیستند بلکه میتوانند بر روی عملکرد دیگران نیز تاثیر بگذارند؛ بنابراین در انتخاب افرادی که پاداش میگیرند دقت باید کرد. برای مثال گاهی اوقات به جای تنبیه فرد یا گروهی کافی است به شخصی که وظیفهی مد نظر را بهخوبی انجام داده پاداش درخوری بدهید تا مشاهده کنید که دیگران نیز مانند او عمل خواهند کرد.
در مورد دوم نیز باید گفت که گاهی اوقات هوشمندانه انتخاب نشدن فردی که باید پاداش بگیرد باعث میشود تا دیگران انگیزه خود را از دست بدهند. فرض کنید در کمپانی خود به دپارتمانها اعلام کردهاید دپارتمانی که بهترین عملکرد را در انتهای فصل داشته باشد پاداش دریافت خواهد کرد. یکی از دپارتمانها درنهایت پیروز خواهد شد اما این موضوع مشکل دیگری به وجود میآورد.
در هر دپارتمان افرادی وجود دارند فعال هستند و برنده نشدن دپارتمان آنها باعث ایجاد اختلاف با همکارانشان شده یا آنها را از فعالیتشان دلسرد میکند. اگر چنین برنامهای اجرا میکنید سعی کنید به کارکنان فعال دپارتمانهای دیگر نیز پاداش دهید. این کار باعث میشود تا نه تنها انگیزه آنها کمتر نشود بلکه محرکهای برای فعالیت بیشتر همکارانشان خواهد شد.
جالب است بدانید بهترین نوع پاداش دادن این است که بهصورت سورپرایز باشد. برنده شدن در مسابقه خوب است اما هدیهای از طرف مدیر که برای قدردانی از زحمات کارمندان داده شده باعث ایجاد دلگرمی در میان آنها خواهد شد؛ بنابراین از قدرت سورپرایز کردن کارکنانتان غافل نشوید. پاداشها باید انگیزه داده و الهامبخش باشند اما درعینحال ایجاد حس قدردانی نیز در کارمند کنند. در ادامه روشهایی را بیان خواهیم کرد تا در این زمینه بیشتر کمکتان کنیم.
از المانهای سورپرایز استفاده کنید.
یک کمپانی به تمام اعضای جدید مجموعه خود بعد از اینکه استخدام میشوند ۲۰۰ دلار هدیه میدهد. البته به جای اینکه هدیه بهصورت رسمی باشد سعی میکنند با نامهای محبتآمیز که نام کارمند و همسرش در آن ذکر شده است وی را سورپرایز کنند.
کارمندان این کمپانی همیشه در برخورد با چنین پاداشهایی سورپرایز شده و به این موضوع پی میبرند که کمپانی از اعضای خود مراقبت میکند.
بهعنوان یک مدیر، شما نیز باید به کارمندان زمانی پاداش بدهید که کمترین توقع را داشته و درعینحال لایق آن باشند. آنها باید متوجه شوند که تلاش و فعالیتشان نظاره شده و به آنها اهمیت داده میشود. همین امر باعث خواهد شد تا بهترین عملکردشان را داشته باشند.
کارهای غیرمعمول انجام دهید.
انجام امور خانه برای کارمندانی که تماموقت کار میکنند بسیار جدی است زیرا گاهی اوقات زمان کافی یا انرژی لازم برای انجام دادن آنها را ندارند. پیدا کردن راهحلی برای این مشکل بزرگ میتواند به کارمندانتان کمک کند تا وقت بیشتری را با خانواده سپری کرده و درنتیجه باعث کاهش استرس و افزایش انگیزه در آنها شود.
یک کمپانی با هزینه کردن چند صد هزار دلار در سال امکانی را برای کارمندانش فراهم کرده که کارهای خانه آنها توسط نظافتچیانی انجام داده شود. نتیجه نیز فوقالعاده جالب بوده است. نه تنها راندمان کاری کارمندان بالاتر رفته بلکه میزان وفاداری آنها به کمپانی افزایش یافته است بهنحویکه کارمندان حتی پیشنهادهایی با حقوق بیشتر را نیز رد کردهاند.
این اقدام نشان دهنده هوش بالای مدیران آن کمپانی است زیرا آنها میدانند که پاداش به کارمندان باید ابتدا در زندگی شخصیشان نتیجه دهد و سپس ثمره آن را در محیط کاری ببینند. مدیران باهوش میدانند که هدف اصلی هر یک از کارمندان آنها بهتر شدن زندگیشان است بنابراین هر کمکی که به این امر کنند بر روی راندمان کاری و میزان وفاداری کارکنانشان تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.
پاداشها درخور جایگاه و مقام هر فرد باشد.
اگر کارمندی دارید که حقوقش ۵۰۰۰۰ دلار است پاداشی به ارزش ۳ دلار به او ندهید. مطمئن شوید که پاداش درخور جایگاه و منصب وی در کمپانی یا شرکتتان باشد. طبیعتا پاداشی که برای یک مدیر در نظر گرفته شده باید بالاتر از پاداش یک کارمند باشد اما با این موضوع هوشمندانه برخورد کنید. هر فردی شایسته تشویق و مورد توجه قرار گرفتن است و همچنین در نظر داشته باشید که هر پاداش مانند یک سرمایهگذاری برای پیشرفت کسبوکارتان خواهد بود.
در یک کمپانی، فردی دوره کارآموزی خود را پشت سر میگذاشت و فعالیت خوب وی باعث شده بود تا مسئولان علاقهمند به استخدام وی شوند. آنها تصمیم گرفتند یک هدفون ۲۰۰ دلاری به وی پاداش بدهند تا برای درس خواندن و آماده شدن برای امتحانات از این هدفون استفاده کند.
کارآموز از سخاوتی که مدیران داشتند به وجد آمده بود. وی فهمید که طبیعتا اگر استخدام شود نحوه برخورد با او بهتر نیز خواهد شد. یک پاداش ۲۰۰ دلاری باعث شد تا کمپانی بتواند کارمند مستعدی را استخدام کند.
پاداشها همراه با یک نامه محبتآمیز باشند.
هر هدیه یا پاداشی که میدهید شامل یک نامه به دستخط خودتان باشد؛ مخصوصا اگر قرار است یک هدیه برای چند نفر از کارکنان ارسال شود. نوشته ساده اما محبتآمیز میتواند باعث دلگرمی کارکنان شود.
از این نوشته باید نهایت استفاده را بکنید. کارمندان با خواندن این نوشته و درک اینکه مورد توجه شما قرار دارند دلگرم شده و مطمئن خواهند شد در کمپانی که کار میکنند با آنها به شایستگی برخورد شده و در صورتی که عملکرد خوبی داشته باشند از آنها قدردانی نیز خواهد شد.
برای بالا بردن راندمان کاری کارمندان از روشهای متفاوتی استفاده میشود. یکی از این روشها پاداش دادن به کارمندان است که البته در کنار بالاتر رفتن راندمان کاری باعث ایجاد حس وفاداری به کمپانی نیز میشود.
اصولا کارمندان جوان که فعالیتهای زیادی نیز دارند همیشه میخواهند بدانند آیا مدیر شرکت یا کمپانی به فعالیتهای آنها توجه کرده و قدردان زحمات آنها هست یا خیر. دادن پاداش نیز نه تنها باعث میشود که این کارمندان جوان به کار خود با روحیه و انگیزه بالاتری ادامه دهند بلکه نوآوری و خلاقیت را نیز چاشنی کارشان میکنند.
مدیران هوشمند همیشه از گزینهای به نام پاداش برای اهداف خود بهخوبی استفاده میکنند. آنها میدانند اعضای کلیدی کمپانی چه کسانی هستند و نباید این افراد از کارشان دلسرد شده یا وفاداری آنها به مجموعه کم شود. همچنین میدانند که چه کسانی توانایی بالایی داشته و میتوانند به اعضای کلیدی شرکت تبدیل شوند بنابراین با هدیهها و پاداشهای مناسب انگیزه لازم برای پیشرفت را به این کارمندان میدهند.
اگر کسبوکار امروز را به یک میدان جنگ تشبیه کنیم بزرگترین ضربهای که میتوان به یک شرکت یا کمپانی زد بیشتر فروختن یا خدمات بهتری نسبت به آنها داشتن نیست بلکه جذب افراد مستعد کمپانیهای رقیب است.
فرض کنید کارمندی پس از دو سال کار برای شما به مجموعه دیگری رفته است مهم نیست که زمان ورود به شرکت شما چقدر توانایی داشته است. آنچه باید به آن توجه کنید این است که کارمند شما پس از کسب ۲ سال تجربه، یاد گرفتن تمام نکات لازم، پیدا کردن دید درست در کسبوکار و موارد دیگر به مجموعه رقیبتان پیوسته است.
درواقع شما ۲ سال هزینه آموزش کارمندی را تقبل شدهاید که درنهایت برای کمپانی رقیبتان کار کند. مهم نیست که جایگزین این کارمند چه کسی باشد آنچه اهمیت دارد این است که شما در طول مدت ۲ سال نتوانستهاید کارمند وفادار به مجموعه تربیت کنید؛ بنابراین احتمال اینکه کارمندان دیگر و حتی کارمندان جدید نیز روزی از شما جدا شوند زیاد است.
هر فردی علاقه دارد که از او قدرشناسی شود. خیلی از کمپانیها نیز هوشمندانه با این موضوع برخورد میکنند مخصوصا در کسبوکار امروز که بهراحتی میتوان مهرههای کلیدی را از دست داد. به همین دلیل است که کمپانیها از ترفندهای مختلف مانند اهدای پاداش برای انگیزه دادن و ایجاد حس وفاداری در کارکنانشان استفاده میکنند.
اگرچه باید در نظر گرفت که پاداشها نیز باید هوشمندانه انتخاب شده و به افرادی که صلاحیت دارند تعلق گیرد. مطالعهای توسط دانشگاه هاروارد نشان داده است که بیبرنامه بودن در اهدای پاداش باعث میشود تا انگیزه کارمندان افت کند.
در این مطالعه به دو گروه از کارمندان جایزه داده شد. گروه اول متشکل از افراد وقت شناس بوده و گروه دوم را نیز فعالترینهای مجموعه تشکیل میدانند. بعد از اهدای پاداشها مشاهده شد که بین ۶ تا ۸ درصد از فعالیت اعضای هر دو گروه کاهش یافت.
علت آن نیز این بود که افرادی که وقت شناس هستند نیازی به پاداش برای بهموقع حاضر شدن در محل کارشان ندارند. برای گروه دیگر نیز پاداش دادن به افرادی که عملکردشان چندان مهم نبوده و تنها وقت شناس بودن باعث باارزش شدنشان گشته سبب شده تا نسبت به فعالیتشان بیانگیزه شوند و میزان وفاداریشان به کمپانی نیز کاهش یابد.
با بررسی مطالعه دانشگاه هاروارد میتوان به دو موضوع پی برد. پاداشها شخصی نیستند بلکه میتوانند بر روی عملکرد دیگران نیز تاثیر بگذارند؛ بنابراین در انتخاب افرادی که پاداش میگیرند دقت باید کرد. برای مثال گاهی اوقات به جای تنبیه فرد یا گروهی کافی است به شخصی که وظیفهی مد نظر را بهخوبی انجام داده پاداش درخوری بدهید تا مشاهده کنید که دیگران نیز مانند او عمل خواهند کرد.
در مورد دوم نیز باید گفت که گاهی اوقات هوشمندانه انتخاب نشدن فردی که باید پاداش بگیرد باعث میشود تا دیگران انگیزه خود را از دست بدهند. فرض کنید در کمپانی خود به دپارتمانها اعلام کردهاید دپارتمانی که بهترین عملکرد را در انتهای فصل داشته باشد پاداش دریافت خواهد کرد. یکی از دپارتمانها درنهایت پیروز خواهد شد اما این موضوع مشکل دیگری به وجود میآورد.
در هر دپارتمان افرادی وجود دارند فعال هستند و برنده نشدن دپارتمان آنها باعث ایجاد اختلاف با همکارانشان شده یا آنها را از فعالیتشان دلسرد میکند. اگر چنین برنامهای اجرا میکنید سعی کنید به کارکنان فعال دپارتمانهای دیگر نیز پاداش دهید. این کار باعث میشود تا نه تنها انگیزه آنها کمتر نشود بلکه محرکهای برای فعالیت بیشتر همکارانشان خواهد شد.
جالب است بدانید بهترین نوع پاداش دادن این است که بهصورت سورپرایز باشد. برنده شدن در مسابقه خوب است اما هدیهای از طرف مدیر که برای قدردانی از زحمات کارمندان داده شده باعث ایجاد دلگرمی در میان آنها خواهد شد؛ بنابراین از قدرت سورپرایز کردن کارکنانتان غافل نشوید. پاداشها باید انگیزه داده و الهامبخش باشند اما درعینحال ایجاد حس قدردانی نیز در کارمند کنند. در ادامه روشهایی را بیان خواهیم کرد تا در این زمینه بیشتر کمکتان کنیم.
از المانهای سورپرایز استفاده کنید.
یک کمپانی به تمام اعضای جدید مجموعه خود بعد از اینکه استخدام میشوند ۲۰۰ دلار هدیه میدهد. البته به جای اینکه هدیه بهصورت رسمی باشد سعی میکنند با نامهای محبتآمیز که نام کارمند و همسرش در آن ذکر شده است وی را سورپرایز کنند.
کارمندان این کمپانی همیشه در برخورد با چنین پاداشهایی سورپرایز شده و به این موضوع پی میبرند که کمپانی از اعضای خود مراقبت میکند.
بهعنوان یک مدیر، شما نیز باید به کارمندان زمانی پاداش بدهید که کمترین توقع را داشته و درعینحال لایق آن باشند. آنها باید متوجه شوند که تلاش و فعالیتشان نظاره شده و به آنها اهمیت داده میشود. همین امر باعث خواهد شد تا بهترین عملکردشان را داشته باشند.
کارهای غیرمعمول انجام دهید.
انجام امور خانه برای کارمندانی که تماموقت کار میکنند بسیار جدی است زیرا گاهی اوقات زمان کافی یا انرژی لازم برای انجام دادن آنها را ندارند. پیدا کردن راهحلی برای این مشکل بزرگ میتواند به کارمندانتان کمک کند تا وقت بیشتری را با خانواده سپری کرده و درنتیجه باعث کاهش استرس و افزایش انگیزه در آنها شود.
یک کمپانی با هزینه کردن چند صد هزار دلار در سال امکانی را برای کارمندانش فراهم کرده که کارهای خانه آنها توسط نظافتچیانی انجام داده شود. نتیجه نیز فوقالعاده جالب بوده است. نه تنها راندمان کاری کارمندان بالاتر رفته بلکه میزان وفاداری آنها به کمپانی افزایش یافته است بهنحویکه کارمندان حتی پیشنهادهایی با حقوق بیشتر را نیز رد کردهاند.
این اقدام نشان دهنده هوش بالای مدیران آن کمپانی است زیرا آنها میدانند که پاداش به کارمندان باید ابتدا در زندگی شخصیشان نتیجه دهد و سپس ثمره آن را در محیط کاری ببینند. مدیران باهوش میدانند که هدف اصلی هر یک از کارمندان آنها بهتر شدن زندگیشان است بنابراین هر کمکی که به این امر کنند بر روی راندمان کاری و میزان وفاداری کارکنانشان تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.
پاداشها درخور جایگاه و مقام هر فرد باشد.
اگر کارمندی دارید که حقوقش ۵۰۰۰۰ دلار است پاداشی به ارزش ۳ دلار به او ندهید. مطمئن شوید که پاداش درخور جایگاه و منصب وی در کمپانی یا شرکتتان باشد. طبیعتا پاداشی که برای یک مدیر در نظر گرفته شده باید بالاتر از پاداش یک کارمند باشد اما با این موضوع هوشمندانه برخورد کنید. هر فردی شایسته تشویق و مورد توجه قرار گرفتن است و همچنین در نظر داشته باشید که هر پاداش مانند یک سرمایهگذاری برای پیشرفت کسبوکارتان خواهد بود.
در یک کمپانی، فردی دوره کارآموزی خود را پشت سر میگذاشت و فعالیت خوب وی باعث شده بود تا مسئولان علاقهمند به استخدام وی شوند. آنها تصمیم گرفتند یک هدفون ۲۰۰ دلاری به وی پاداش بدهند تا برای درس خواندن و آماده شدن برای امتحانات از این هدفون استفاده کند.
کارآموز از سخاوتی که مدیران داشتند به وجد آمده بود. وی فهمید که طبیعتا اگر استخدام شود نحوه برخورد با او بهتر نیز خواهد شد. یک پاداش ۲۰۰ دلاری باعث شد تا کمپانی بتواند کارمند مستعدی را استخدام کند.
پاداشها همراه با یک نامه محبتآمیز باشند.
هر هدیه یا پاداشی که میدهید شامل یک نامه به دستخط خودتان باشد؛ مخصوصا اگر قرار است یک هدیه برای چند نفر از کارکنان ارسال شود. نوشته ساده اما محبتآمیز میتواند باعث دلگرمی کارکنان شود.
از این نوشته باید نهایت استفاده را بکنید. کارمندان با خواندن این نوشته و درک اینکه مورد توجه شما قرار دارند دلگرم شده و مطمئن خواهند شد در کمپانی که کار میکنند با آنها به شایستگی برخورد شده و در صورتی که عملکرد خوبی داشته باشند از آنها قدردانی نیز خواهد شد.