۹۷/۵/۱۳، ۰۲:۵۹ صبح
تا به حال پیش آمده از خودتان بپرسید آیا در مسیر شغلی درست قرار دارید؟ اگر پاسخ منفی است چه موقع میخواهید از کار خود استعفا دهید؟ اینکه بدانید باید تلاشهای خود را دو برابر کنید یا موقعیت شغلی دیگری را پیدا کنید بسیار سخت و در عین حال مهم است.
برای پیدا کردن پاسخ این سوال ابتدا باید خودتان را ارزیابی کنید. باید ببینید آیا مشکل از خودتان است یا شرایط شغلی که در آن کار میکنید. درنتیجه ماهیت سوالها اهمیت زیادی دارد. بعد از پیدا شدن مشکل نوبت به حل آن رسیده و مشخص میشود باید روی چه موضوعی تمرکز کرد. به طور کلی دو حالت وجود دارد یعنی عدم رضایت پیش آمده یا از موقعیت شغلی ناشی میشود یا به رفتار خودتان بستگی دارد.
اگر ایراد از رفتار خودتان است و موقعیت شغلی که دارید برایتان مفید است، بهتر است به کارتان متعهد باشید و روی افزایش بهرهوری خودتان تمرکز کنید. اما اگر از کاری که انجام میدهید راضی نیستید باید تصمیم جدیتری بگیرید. ببینید اکنون در چه موقعیتی هستید و میخواهید در آینده کجا باشید، سایر مردم به چه کاری مشغول هستند و از چه راهی درآمد کسب میکنند؟ راهی را انتخاب کنید که شما را به موقعیت مورد نظر نزدیک میکند و آیندهی مورد نظر را برایتان رقم میزند.
اگر ایراد از رفتار خودتان است و موقعیت شغلی که دارید برایتان مفید است، بهتر است به کارتان متعهد باشید و روی افزایش بهرهوری خودتان تمرکز کنید. اما اگر از کاری که انجام میدهید راضی نیستید باید تصمیم جدیتری بگیرید. ببینید اکنون در چه موقعیتی هستید و میخواهید در آینده کجا باشید، سایر مردم به چه کاری مشغول هستند و از چه راهی درآمد کسب میکنند؟ راهی را انتخاب کنید که شما را به موقعیت مورد نظر نزدیک میکند و آیندهی مورد نظر را برایتان رقم میزند.
مهم نیست در چه موقعیت شغلی مشغول به کار هستید مهم این است که مهارتهای خود را افزایش دهید، نکات جدید یاد بگیرید و اعتمادبهنفس داشته باشید. مواردی که در ادامهی مقاله بررسی میکنیم دید بهتری از شرایط میدهند و تصمیمگیری را راحتتر میکنند.
فرهنگ سازمانی شرکت
- آیا فرهنگ سازمانی شرکت و رفتار کارمندان دوستانه و حمایتگرانه است؟ یا جو حاکم منفی است و هیچکس علاقهای به کمک ندارد؟
- آیا شرکت به اصول اخلاقی پایبند است؟
- آیا کارمندان از شغل خود رضایت دارند؟
- آیا همهی افراد شرکت به موقع در محل کار حضور پیدا میکنند؟
- رفتار همکاران نسبت به یکدیگر چگونه است؟
- آیا از موقعیت خود راضی هستند و احساس امنیت میکنند؟
- آیا از مأموریت خود احساس رضایت میکنید؟
- آیا رئیس شرکت از زحماتتان قدردانی میکند؟
- آیا برای شما و کاری که انجام میدهید احترام قائل هستند؟
- آیا اهداف مشخصی برای رشد کسبوکار در نظر گرفته شده است؟
- آیا مدیریت شرکت روی کسبوکار سرمایهگذاری کرده است؟
- فعالیتهای شرکت آیندهنگرانه است یا انفعالی؟
- آیا مدیریت ارشد شرکت هوشمندانه، اخلاقی و توانمند است؟
- آیا بابت کاری که انجام میدهید حقوق دریافت میکنید؟
- آیا حقوق دریافتی منصفانه است و عنوان شغلیتان مسئولیتهایتان را به خوبی بیان میکند؟
- سایر کارمندان نسبت به حقوق خود چه احساسی دارند؟ آیا راضی هستند یا فکر میکنند نسبت به کاری که انجام میدهند حقوق پایینی دارند؟
- اگر حقوقی که دریافت میکنید به اندازهی کافی نیست، آیا در حال یادگیری مهارتهای جدید هستید؟ آیا با افراد جدید آشنا میشوید، رابطه برقرار میکنید و شبکهی خود را گسترش میدهید؟
- چه مزایای دیگری دریافت میکنید که حقوق پایین را جبران میکند؟ آیا احساس میکنید رزومهی کاریتان رشد میکند و به مرور زمان اعتمادبهنفستان بالا میرود؟
بعد از بررسی شرایط موجود اگر به این نتیجه رسیدید که باید موقعیت شغلی جدیدی پیدا کنید موارد زیر را در ذهن داشته باشید:
۱- باید در مورد یک موقعیت شغلی تصمیم جدی گرفته و سایر فرصتها را نادیده بگیرید.
۲- در حال حاضر کار شما این است که فرصت شغلی جدیدی پیدا کنید.
۳- با سایر همکاران خود در ارتباط باشید.
۴- به پیدا کردن شغل جدید امیدوار باشید.
۵- شرکتها به رزومهی افراد اهمیت چندانی نمیدهند. آنها دنبال استخدام کسانی هستند که به کمکشان شرکت را رو به جلو رشد دهند.
۶- به دلالان و سایر افراد برای پیدا کردن موقعیت شغلی جدید اکتفا نکنید.
۷- به مصاحبه با کارمندان منابع انسانی راضی نشوید و از هر فرصتی برای صحبت با سایر مدیران و حتی رهبر شرکت استفاده کنید.
۸- اینترنت و شبکههای اجتماعی منبع خوبی برای پیدا کردن موقعیتهای شغلی بوده اما کافی نیستند.
۹- به قصد مصاحبه وارد شرکت جدید نشوید، تلاش کنید خودتان را به آنها بفروشید.
۱۰- در جلسات مصاحبه در مورد اشتباههایی که داشتهاید صحبت نکنید.
۱- باید در مورد یک موقعیت شغلی تصمیم جدی گرفته و سایر فرصتها را نادیده بگیرید.
۲- در حال حاضر کار شما این است که فرصت شغلی جدیدی پیدا کنید.
۳- با سایر همکاران خود در ارتباط باشید.
۴- به پیدا کردن شغل جدید امیدوار باشید.
۵- شرکتها به رزومهی افراد اهمیت چندانی نمیدهند. آنها دنبال استخدام کسانی هستند که به کمکشان شرکت را رو به جلو رشد دهند.
۶- به دلالان و سایر افراد برای پیدا کردن موقعیت شغلی جدید اکتفا نکنید.
۷- به مصاحبه با کارمندان منابع انسانی راضی نشوید و از هر فرصتی برای صحبت با سایر مدیران و حتی رهبر شرکت استفاده کنید.
۸- اینترنت و شبکههای اجتماعی منبع خوبی برای پیدا کردن موقعیتهای شغلی بوده اما کافی نیستند.
۹- به قصد مصاحبه وارد شرکت جدید نشوید، تلاش کنید خودتان را به آنها بفروشید.
۱۰- در جلسات مصاحبه در مورد اشتباههایی که داشتهاید صحبت نکنید.
اگر واقعا دنبال پیدا کردن موقعیت شغلی جدیدی هستید روی یک صنعت کاری تمرکز نکنید. ذهن خود را باز نگهدارید و روی مردم تمرکز کنید. به این فکر کنید برای چه شخصی میخواهید کار کنید؟ افرادی که قرار است با آنها همکاری کنید چه شخصیتی دارند؟ چگونه میتوانید به این افراد کمک کنید؟ چهار یا پنج نفری که میتوانند تأثیر بزرگی روی زندگیتان داشته باشند را شناسایی کرده و با آنها صحبت کنید. مهم نیست چه کاری انجام میدهید مهم این است که همیشه میتوانید موقعیت خود را در زندگی بهبود دهید. مهارتهای خود را افزایش دهید، دانش و اعتمادبهنفس خود را بالا ببرید تا ارزش بیشتری برای بازار داشته باشید.