۹۶/۹/۲، ۰۳:۴۶ صبح
هیچ چیز بیشتر از برگزاری یک رویداد کامل و بدون نقص نمیتواند برای برند تبلیغ کرده و مشتریها را به شرکت در رویدادهای بعدی تشویق کند.
برگزاری رویداد یا ایونت، یکی از بهترین راهها برای رشد و توسعهی کسبوکار است و حتی میتواند فرآیند سوددهی را تسریع کند. برخی آژانسهای بازاریابی به رویدادها به چشم یکی از ابزارهای بازاریابی محتوا نگاه کرده و رویدادهایی را برای مشتریهای خود در شهرها یا حتی کشورهای دیگر برگزار میکنند. این رویدادها به یک برند کمک میکند که در سطح جهانی شناخته شود. برگزاری یک رویداد هرقدر هم که کوچک باشد کار سختی است و باید به خوبی مدیریت شود. یکی از بزرگترین چالشهای برگزاری رویداد، بازاریابی کردن آن است.
طبق اعلام سایت Constant Contact، حدود ۵۹ درصد بازاریابان رویدادها در پیشبرد استراتژی شبکههای اجتماعی با مشکل روبهرو میشوند. بسیاری از هنرمندان بزرگ نیز در خلق آثار خود از کار دیگران الهام میگیرند بنابراین یکی از راههای بهبود مهارتها، نگاه کردن به نمونهی کاری افراد ماهر در زمینه بازاریابی شبکههای اجتماعی است.
Super Bowl را بهعنوان مثال یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی آمریکا در نظر بگیرید. در سال ۲۰۱۶ شرکت پپسی اعلام کرد که ۴۰ درصد بودجهی این رویداد را به تبلیغات دیجیتال اختصاص داده است؛ زیرا امروزه تمام صحبتها در فضای دیجیتال انجام میشوند. شرکت پپسی یک رویداد شمارش معکوس ۱۲ روزه در توییتر ترتیب داد و در طول بازی نیز با همکاری Snapchat مسابقه را به صورت پخش زنده به علاقهمندان نشان داد. در زمان استراحت میان دو نیمه قرار بود خوانندگان معروفی به اجرای زنده بپردازند. آنها نیز این موضوع را در شبکههای اجتماعی خود مطرح کردند و همین موضوع باعث شد هواداران آنها نیز به جمع تماشاگران این رویداد اضافه شوند.
برگزاری چنین رویدادی نیازمند بودجهی زیاد بوده و مطمئنا از توان شرکتهای کوچک خارج است. اما با این حال میتوان از اصول بازاریابی آنها برای برگزاری رویدادهای کوچکتر درس گرفت. در ادامهی مقاله به بررسی ۹ استراتژی بازاریابی رویداد میپردازیم.
۱- طرح بازاریابی چند منظوره بسازید
هیچ موقع نمیتوان با صرف تمام انرژی روی یک پلتفرم، به نتیجهی مورد نظر رسید. در عوض یک رویکرد متنوع سازماندهی شده را در نظر بگیرید و از بازاریابی ایمیل و شبکههای اجتماعی شروع کنید. یک هشتگ اختصاصی در نظر بگیرید تا مخاطبان بتوانند با دنبال کردن آن از تمام مراحل رویداد مطلع شوند. از روابط عمومی شرکت بخواهید بهطور مرتب در این مورد پست گذاشته و آگهی رویداد را در روزنامههای محلی چاپ کند. از همه مهمتر اینکه وبسایت خود را آماده کرده و تمام اطلاعات اضافه در مورد رویداد را در آن چاپ کنید. پیشنهاد میشود این مطالب را در صفحهی اصلی سایت منتشر کنید تا مخاطب راحتتر بتواند اطلاعات مورد نیاز را پیدا کند.
۲- آگهیهای پولی چاپ کنید
اسنپچت، فیسبوک و توییتر تنها نمونههایی از شبکههای اجتماعی هستند که در ازای دریافت مبلغی، آگهی برندهای مختلف را چاپ میکنند. آگهیهای پولی اطلاعات کامل مخاطبان مورد نظر مانند محل اقامت، سن، دستگاهی که توسط آنلاین شدهاند و حتی زمانی که از شبکهی اجتماعی استفاده کردهاند را در اختیار برند قرار میدهند. شاید برخی از این اطلاعات مهم به نظر نرسد اما تمام آنها کمک میکنند که بتوانید بعد از برگزاری رویداد نیز ارتباط خود را با آنها حفظ کنید.
۳- هدفگیری مجدد انجام دهید
Eventbrite یک منبع کامل و مفید برای هر سازمانی است که بخواهد یک رویداد خوب و تأثیرگذار برگزار کند. این شرکت معتقد است که هدفگیری مجدد (retargeting) یکی از بهترین ابزارها برای جذب مخاطب و تشویق آنها به شرکت در رویداد است. هدفگیری مجدد روی افرادی تمرکز میکند که بهعنوان مثال از وبسایت شما بازدید کردهاند اما خریدی انجام ندادهاند و درنتیجه رویکرد دقیقتری از تبلیغات پولی به شما ارائه میدهد. شاید فکر کنید این کار ترساندن مشتری باشد اما آمار نشان میدهد ۵۹ درصد مردم نسبت به هدفگیری مجدد بیاعتنا هستند و ۳۰ درصد آنها واکنش مثبتی به این موضوع نشان میدهند. علاوه بر اینها هدفگیری مجدد میتواند تبلیغات شما را ۴۰۰ درصد بهبود ببخشد.
۴- تبلیغات گرافیکی را فراموش نکنید
طبق اطلاعات منتشر شده از سایت Ethos3، حدود ۶۵ درصد مردم از طریق نگاه کردن یاد میگیرند. بنابراین تهیهی طراحیهای گرافیکی یکی از راههای خوب برای تبلیغ کردن در مورد برند است. بزرگترین رویداد ورزشی آمریکا که در ابتدای مقاله مثال زدیم را به یاد بیاورید. یک شرکت تبلیغاتی بزرگ مسئولیت تهیهی بنرهای خیابانی و تبلیغات داخل ورزشگاه این رویداد را بر عهده داشت. بیش از ۷۰ هزار نفر در این رویداد شرکت کرده و طبق گزارش CBS حدود ۱۶۷ میلیون نفر مراسم را از طریق تلویزیون مشاهده کردند. این رویداد پربازدیدترین رویداد تاریخ بود و نمیتوان تأثیر تبلیغات گرافیکی آن را انکار کرد.
۵- از ارائهدهندگان کمک بگیرید
تهیهی ایمیلهای تبلیغاتی، پستهای شبکههای اجتماعی و تبلیغات گرافیکی نقش پررنگی روی محبوبیت رویداد دارند. یکی دیگر از استراتژیهای مهم این است که از سخنرانها کمک بگیرید. از کسانی که قرار است در رویداد شما سخنرانی کنند بخواهید که ویدئوی کوتاه تهیه کنند و در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند. هرقدر افراد بیشتری در مورد رویداد شما تبلیغ کنند، اهمیت آن از نظر کاربران بیشتر خواهد شد.
۶- با دیگر برگزارکنندگان رویداد همکاری کنید
کمی زمان بگذارید و رویدادهای دیگری که در حال برگزار شدن هستند را شناسایی کنید. سایتهای زیادی به معرفی این رویدادها میپردازند و میتوانید اطلاعات مورد نظر خود را از آنجا استخراج کنید. زمینهی فعالیت هر رویداد را به دقت مورد بررسی قرار دهید و اگر احساس میکنید موضوع مشابه دارید و هیچ رقابتی میانتان برقرار نیست با هم همکاری کنید. همکاری کردن با نشریات مختلف و سایر رویدادها کمک میکند که تعداد مخاطبان و افراد شرکتکننده افزایش پیدا کند.
۷- رویدادهای کوچک و محلی برگزار کنید
بهعنوان مثال رویداد Startup Grind که یکی از بزرگترین رویدادهای کارآفرینی است را در نظر بگیرید. این رویداد در طی سال صدها رویداد کوچک و محلی برگزار میکند و همین باعث میشود که هزاران نفر از رویداد سالیانهی آنها بازدید کنند. رویدادهای کوچک و محلی شما را به مخاطبان معرفی میکنند و میزان استقبال از رویدادهای سالیانه را افزایش میدهند.
۸- رویداد بدون نقص برگزار کنید
گاهی اوقات سازمانها به اندازهای درگیر تبلیغات میشوند که فراموش میکنند برگزاری یک رویداد بدون نقص بهترین راه برای تبلیغ برند است. تمام انرژی و تمرکز خود را روی رویدادی بگذارید که پیش رو دارید. مطمئن باشید اگر همه چیز خوب پیش برود، شرکتکنندگان در مورد این موضوع با دیگران صحبت کرده و این بهترین تبلیغ برای برند و رویدادهای آینده است.
۹- بعد از رویداد نیز در مورد آن صحبت کنید
در طول رویداد از عکاسان بخواهید که عکسهای حرفهای بگیرند. همچنین هشتگ مرتبط با رویداد را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید و عکس شرکتکنندگان را نیز در صفحهی برند به اشتراک بگذارید. با این کار موج دومی از علاقهمندی برای برند به راه خواهد افتاد. همچنین میتوانید نظرات دیگران را بررسی کرده و ببینید آیا از همه چیز راضی بودهاند یا خیر. ضعفها و ایرادهای کار را یادداشت کرده و آنها را برای رویدادهای بعدی از بین ببرید. همچنین در پایان از تمام کسانی که به شما کمک کردهاند تشکر کنید.
در آخر به یاد داشته باشید که موارد گفته شده تنها در صورت وجود اعتبار میتوانند موفقیت یک رویداد را تضمین کنند. اعتبار تنها عاملی است که مخاطبان را با برند شما درگیر میکند. بنابراین هدف از برگزاری رویداد را با هدف برند هماهنگ کنید تا تأثیر بیشتری روی مخاطبان بگذارید.
برگزاری رویداد یا ایونت، یکی از بهترین راهها برای رشد و توسعهی کسبوکار است و حتی میتواند فرآیند سوددهی را تسریع کند. برخی آژانسهای بازاریابی به رویدادها به چشم یکی از ابزارهای بازاریابی محتوا نگاه کرده و رویدادهایی را برای مشتریهای خود در شهرها یا حتی کشورهای دیگر برگزار میکنند. این رویدادها به یک برند کمک میکند که در سطح جهانی شناخته شود. برگزاری یک رویداد هرقدر هم که کوچک باشد کار سختی است و باید به خوبی مدیریت شود. یکی از بزرگترین چالشهای برگزاری رویداد، بازاریابی کردن آن است.
طبق اعلام سایت Constant Contact، حدود ۵۹ درصد بازاریابان رویدادها در پیشبرد استراتژی شبکههای اجتماعی با مشکل روبهرو میشوند. بسیاری از هنرمندان بزرگ نیز در خلق آثار خود از کار دیگران الهام میگیرند بنابراین یکی از راههای بهبود مهارتها، نگاه کردن به نمونهی کاری افراد ماهر در زمینه بازاریابی شبکههای اجتماعی است.
Super Bowl را بهعنوان مثال یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی آمریکا در نظر بگیرید. در سال ۲۰۱۶ شرکت پپسی اعلام کرد که ۴۰ درصد بودجهی این رویداد را به تبلیغات دیجیتال اختصاص داده است؛ زیرا امروزه تمام صحبتها در فضای دیجیتال انجام میشوند. شرکت پپسی یک رویداد شمارش معکوس ۱۲ روزه در توییتر ترتیب داد و در طول بازی نیز با همکاری Snapchat مسابقه را به صورت پخش زنده به علاقهمندان نشان داد. در زمان استراحت میان دو نیمه قرار بود خوانندگان معروفی به اجرای زنده بپردازند. آنها نیز این موضوع را در شبکههای اجتماعی خود مطرح کردند و همین موضوع باعث شد هواداران آنها نیز به جمع تماشاگران این رویداد اضافه شوند.
برگزاری چنین رویدادی نیازمند بودجهی زیاد بوده و مطمئنا از توان شرکتهای کوچک خارج است. اما با این حال میتوان از اصول بازاریابی آنها برای برگزاری رویدادهای کوچکتر درس گرفت. در ادامهی مقاله به بررسی ۹ استراتژی بازاریابی رویداد میپردازیم.
۱- طرح بازاریابی چند منظوره بسازید
هیچ موقع نمیتوان با صرف تمام انرژی روی یک پلتفرم، به نتیجهی مورد نظر رسید. در عوض یک رویکرد متنوع سازماندهی شده را در نظر بگیرید و از بازاریابی ایمیل و شبکههای اجتماعی شروع کنید. یک هشتگ اختصاصی در نظر بگیرید تا مخاطبان بتوانند با دنبال کردن آن از تمام مراحل رویداد مطلع شوند. از روابط عمومی شرکت بخواهید بهطور مرتب در این مورد پست گذاشته و آگهی رویداد را در روزنامههای محلی چاپ کند. از همه مهمتر اینکه وبسایت خود را آماده کرده و تمام اطلاعات اضافه در مورد رویداد را در آن چاپ کنید. پیشنهاد میشود این مطالب را در صفحهی اصلی سایت منتشر کنید تا مخاطب راحتتر بتواند اطلاعات مورد نیاز را پیدا کند.
۲- آگهیهای پولی چاپ کنید
اسنپچت، فیسبوک و توییتر تنها نمونههایی از شبکههای اجتماعی هستند که در ازای دریافت مبلغی، آگهی برندهای مختلف را چاپ میکنند. آگهیهای پولی اطلاعات کامل مخاطبان مورد نظر مانند محل اقامت، سن، دستگاهی که توسط آنلاین شدهاند و حتی زمانی که از شبکهی اجتماعی استفاده کردهاند را در اختیار برند قرار میدهند. شاید برخی از این اطلاعات مهم به نظر نرسد اما تمام آنها کمک میکنند که بتوانید بعد از برگزاری رویداد نیز ارتباط خود را با آنها حفظ کنید.
۳- هدفگیری مجدد انجام دهید
Eventbrite یک منبع کامل و مفید برای هر سازمانی است که بخواهد یک رویداد خوب و تأثیرگذار برگزار کند. این شرکت معتقد است که هدفگیری مجدد (retargeting) یکی از بهترین ابزارها برای جذب مخاطب و تشویق آنها به شرکت در رویداد است. هدفگیری مجدد روی افرادی تمرکز میکند که بهعنوان مثال از وبسایت شما بازدید کردهاند اما خریدی انجام ندادهاند و درنتیجه رویکرد دقیقتری از تبلیغات پولی به شما ارائه میدهد. شاید فکر کنید این کار ترساندن مشتری باشد اما آمار نشان میدهد ۵۹ درصد مردم نسبت به هدفگیری مجدد بیاعتنا هستند و ۳۰ درصد آنها واکنش مثبتی به این موضوع نشان میدهند. علاوه بر اینها هدفگیری مجدد میتواند تبلیغات شما را ۴۰۰ درصد بهبود ببخشد.
۴- تبلیغات گرافیکی را فراموش نکنید
طبق اطلاعات منتشر شده از سایت Ethos3، حدود ۶۵ درصد مردم از طریق نگاه کردن یاد میگیرند. بنابراین تهیهی طراحیهای گرافیکی یکی از راههای خوب برای تبلیغ کردن در مورد برند است. بزرگترین رویداد ورزشی آمریکا که در ابتدای مقاله مثال زدیم را به یاد بیاورید. یک شرکت تبلیغاتی بزرگ مسئولیت تهیهی بنرهای خیابانی و تبلیغات داخل ورزشگاه این رویداد را بر عهده داشت. بیش از ۷۰ هزار نفر در این رویداد شرکت کرده و طبق گزارش CBS حدود ۱۶۷ میلیون نفر مراسم را از طریق تلویزیون مشاهده کردند. این رویداد پربازدیدترین رویداد تاریخ بود و نمیتوان تأثیر تبلیغات گرافیکی آن را انکار کرد.
۵- از ارائهدهندگان کمک بگیرید
تهیهی ایمیلهای تبلیغاتی، پستهای شبکههای اجتماعی و تبلیغات گرافیکی نقش پررنگی روی محبوبیت رویداد دارند. یکی دیگر از استراتژیهای مهم این است که از سخنرانها کمک بگیرید. از کسانی که قرار است در رویداد شما سخنرانی کنند بخواهید که ویدئوی کوتاه تهیه کنند و در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند. هرقدر افراد بیشتری در مورد رویداد شما تبلیغ کنند، اهمیت آن از نظر کاربران بیشتر خواهد شد.
۶- با دیگر برگزارکنندگان رویداد همکاری کنید
کمی زمان بگذارید و رویدادهای دیگری که در حال برگزار شدن هستند را شناسایی کنید. سایتهای زیادی به معرفی این رویدادها میپردازند و میتوانید اطلاعات مورد نظر خود را از آنجا استخراج کنید. زمینهی فعالیت هر رویداد را به دقت مورد بررسی قرار دهید و اگر احساس میکنید موضوع مشابه دارید و هیچ رقابتی میانتان برقرار نیست با هم همکاری کنید. همکاری کردن با نشریات مختلف و سایر رویدادها کمک میکند که تعداد مخاطبان و افراد شرکتکننده افزایش پیدا کند.
۷- رویدادهای کوچک و محلی برگزار کنید
بهعنوان مثال رویداد Startup Grind که یکی از بزرگترین رویدادهای کارآفرینی است را در نظر بگیرید. این رویداد در طی سال صدها رویداد کوچک و محلی برگزار میکند و همین باعث میشود که هزاران نفر از رویداد سالیانهی آنها بازدید کنند. رویدادهای کوچک و محلی شما را به مخاطبان معرفی میکنند و میزان استقبال از رویدادهای سالیانه را افزایش میدهند.
۸- رویداد بدون نقص برگزار کنید
گاهی اوقات سازمانها به اندازهای درگیر تبلیغات میشوند که فراموش میکنند برگزاری یک رویداد بدون نقص بهترین راه برای تبلیغ برند است. تمام انرژی و تمرکز خود را روی رویدادی بگذارید که پیش رو دارید. مطمئن باشید اگر همه چیز خوب پیش برود، شرکتکنندگان در مورد این موضوع با دیگران صحبت کرده و این بهترین تبلیغ برای برند و رویدادهای آینده است.
۹- بعد از رویداد نیز در مورد آن صحبت کنید
در طول رویداد از عکاسان بخواهید که عکسهای حرفهای بگیرند. همچنین هشتگ مرتبط با رویداد را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید و عکس شرکتکنندگان را نیز در صفحهی برند به اشتراک بگذارید. با این کار موج دومی از علاقهمندی برای برند به راه خواهد افتاد. همچنین میتوانید نظرات دیگران را بررسی کرده و ببینید آیا از همه چیز راضی بودهاند یا خیر. ضعفها و ایرادهای کار را یادداشت کرده و آنها را برای رویدادهای بعدی از بین ببرید. همچنین در پایان از تمام کسانی که به شما کمک کردهاند تشکر کنید.
در آخر به یاد داشته باشید که موارد گفته شده تنها در صورت وجود اعتبار میتوانند موفقیت یک رویداد را تضمین کنند. اعتبار تنها عاملی است که مخاطبان را با برند شما درگیر میکند. بنابراین هدف از برگزاری رویداد را با هدف برند هماهنگ کنید تا تأثیر بیشتری روی مخاطبان بگذارید.