باشگاه کاربران روماک

نسخه‌ی کامل: بازاریابی گوشیهای تلفن همراه
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
{بازاریابی گوشیهای تلفن همراه، بخش اول}
بازاریابی گوشیهای تلفن همراه
 بیاموزیم که در قرن بیست و یکم شرکتها چگونه گوشیهای همراه تولیدی خود را در بازار به فروش میرسانند...
شما از طرفداران سیستم عامل اپل هستید یا از کاربران پیشرفته ی اندروید؟
فرصتها وجود دارند، اینکه شما خودتان هستید یا کس دیگری بستگی به این دارد که چه کاری انجام میدهید، ارزشهای شما چه چیزهایی هستند و شما چگونه با یک برند (نام تجاری) تشخیص داده میشوید. کسانی که به استفاده از آیفونها تمایل دارند، جوان، آگاه و قدردان دستگاههای کاربرپسند هستند، در حالی که طرفداران سیستم عامل آندروید به احتمال زیاد پیرتر و مذکر بوده و خصوصیات شدیدا فنی را به طراحی با احساس و دوستانه ترجیح میدهند.
 
راهنمای بازاریابی گوشیهای تلفن همراه

در این مقاله میخوانید ...

روانشناسی بازاریابی گوشیهای تلفن همراه

چگونه مصرف کنندگان از بین گوشیهای تلفن همراه یکی را انتخاب میکنند؟

شما چه نوع شخصیتی دارید؟

تلفیق روانشناسی و بازاریابی

مطالب مرتبط...

یافتن آموزشگاه های ارائه دهنده ی برنامه های بازاریابی مجاز و معتبر

++ادامه دارد...++
{بازاریابی گوشیهای تلفن همراه،بخش دوم}

روانشناسی بازاریابی گوشیهای تلفن همراه

برند و آگهی تبلیغاتی:
آیفون 4 اپل
”Facetime“
(زمان رویارویی)

تفسیر آگهی تبلیغاتی :
مردم عادی در حال استفاده از خصوصیت “Facetime” آیفون 4 خود برای در تماس بودن با افراد دیگر، دوستان قدیمی و اعضای خانواده نشان داده میشوند.

جمعیت شناسی:
مذکرها،
سنین 65-18 سال
مونث ها،
سنین 65-18 سال

واکنش های روانشناختی استنباط شده:
دلسوزی و اشتیاق: شما افرادی را میبینید که در حال استفاده از دوربین گوشی خود به منظور تجدید تماس تصویری به عزیزانشان هستند و از مشاهده ی آن احساس گرما و اشتیاق برای دیدن دوستان قدیمی استنباط میشود. برای استفاده از “Facetime” و تجدید تماس با عزیزان آیفون 4 بخرید.

برند و آگهی تبلیغاتی:
دروید 2 موتورولا
”Instrument of Efficiency“
(ابزار بهره وری)

تفسیر آگهی تبلیغاتی :
شخصی در یک جلسه کاری پیام دریافت شده در گوشی دروید 2 خود را نگاه میکند. با شروع پاسخ دادن به پیام، تغییر شکل داده و تبدیل به رباتی میشود که به سرعت متنی را تایپ کرده و جلسه ی کاری خود را نیز به اتمام میرساند.

جمعیت شناسی:
مذکر ها،
سنین 30-18 سال

واکنش های روانشناختی استنباط شده:
شور و هیجان: گوشی دروید 2 به عنوان یک اعجاز در فن آوری به تصویر کشیده میشود که شما را قادر میسازد در دنیای کسب و کار برتر باشید. دروید 2 بخرید و خود را تبدیل به یک ابزار بهره وری کنید.

برند و آگهی تبلیغاتی:
گالکسی اس 3 سامسونگ
“The Next Big Thing”
(دستاورد بزرگ بعدی)

تفسیر آگهی تبلیغاتی :
کاربران اپل در انتظار گوشی جدید آیفون 5 به عنوان افرادی که احمقانه برای خرید یک محصول در صفهای طولانی ایستاده اند، به تصویر کشیده میشود. کاربران سامسونگ به آنها نزدیک میشوند و گوشی گالکسی اس 3 خود را به نمایش میگذارند که بدون نیاز به انتظار کشیدن در صف ویژگیهای مشابهی را عرضه میکند. سپس پدر و مادر یک کاربر اپل در صف خرید به تصویر کشیده میشوند که همراه با دیگر کاربران اپل به انتظار ایستاده اند.

جمعیت شناسی:
مذکر ها،
سنین 30-18 سال
مونث ها،
سنین 30-18 سال
کاربران اپل

واکنش های روانشناختی استنباط شده:
شوخ طبعی و حسادت: کاربران اپل معمولا به عنوان افرادی افسرده و با حالت مالیخولیایی دیده میشوند که در یک حالت مضحک به نمایش در می آیند، چون در انتظار دستاوردی هستند که "از پیشترها وارد شده است". همان طوری که سامسونگ از کاربران اپل به شدت انتقاد میکند، ویژگی های گالکسی اس 3 خودنمایی میکند و علاقه ای را از طرف افراد در صف ایستاده بر می انگیزد.

++ادامه دارد...++
[In reply to Learn Marketing]
{بازاریابی گوشیهای تلفن همراه، بخش سوم}

بازاریابان تلفن های همراه به خوبی از عواملی که هنگام خرید گوشیهای تلفن همراه روی تصمیم مصرف کنندگان تاثیر می گذارند، آگاهند – عواملی که در این میان به حساب میآیند نه فقط سرعت، اتصال و ویژگیهای خاص بلکه خصوصیات روانشناختی نظیر شخصیت، سبک زندگی و وفاداری نسبت به یک برند خاص هستند. این نوع آگاهی، در نمونه های تبلیغات و آگهی های بازرگانی گوشیهای تلفن همراه که گرایش به اهمیت دادن به سبک زندگی و احساسات فرد دارند و به طور منصفانه ای نشان میدهند چگونه گوشی تلفن همراه شیوه ی زندگی مصرف کننده را بهبود می بخشد، درک میشود.
تحقیقات روی مصرف کننده ها به گردانندگان این تلاشهای تبلیغاتی کمک میکند تا شرکتها از آنچه مشتریانشان خواهان آن هستند آگاه شوند؛ حتی قبل از آنکه خود مشتریها تصمیم بگیرند که چه میخواهند. تولید کنندگان گوشیهای تلفن همراه با توفیق زیاد روی این تحقیقات سرمایه گذاری میکنند و درک صحیحی از نوع و کیفیت عکس العمل های روان شناختی مشتریانشان نسبت به محصولات، برندها و تبلیغات شان بدست می آورند.

++ادامه دارد..++
{بازاریابی گوشیهای تلفن همراه، بخش چهارم}

چگونه مصرف کنندگان از بین گوشیهای تلفن همراه یکی را انتخاب میکنند؟
شما گوشیهای هوشمند جدید، گران قیمت و با فن آوریهای پیشرفته را انتخاب میکنید یا گوشیهای ساده ی کم بها، اقتصادی و سنتی؟
تولیدکنندگان گوشیهای تلفن همراه امروزه بیش از هر زمانی، گزینه در هنگام خرید تلفن همراه جدید پیش روی مصرف کنندگان قرار میدهند؛ اما توسعه و ساخت گوشی جدید یک تعهد پرخرج است، به این معنی که پژوهشگران بازار باید به تولیدکنندگان در زمینه ی تعیین دقیق آن چیزی که مصرف کنندگان از یک گوشی انتظار دارند، کمک کنند.
به عقیده ی نویسندگان مقاله ی "عوامل موثر بر انتخاب گوشی تلفن همراه توسط مصرف کننده، نتایج دو تحقیق صورت گرفته در فنلاند" منتشر شده در The Journal of Euromarketing (نشریه ی بازاریابی اروپا)، اینکه مصرف کننده بین یک گوشی تلفن و دیگری یکی را انتخاب کند یا نه، ناشی از خصوصیات متعددی نظیر موارد زیر میباشد:
قیمت
برند
اندازه
رابط کاربری
ویژگیهای فنی

بازار رو به رشد گوشیهای تلفن همراه

با توجه به آمار ارائه شده در گزارش گوشیهای تلفن همراه مصرف کنندگان در سال2011، بازار ایالات متحده برای گوشیهای تلفن همراه در دو دهه ی گذشته رشد فوق العاده ای را تجربه کرده است.

تعداد مشترکین تلفن همراه در سال 1990 ، پنج میلیون نفر بود.

تعداد مشترکین تلفن همراه در سال 2008 ، دویست و شصت و سه میلیون نفر بود.

86 درصد امریکایی ها گوشی تلفن همراه دارند.

امروزه درآمد سالانه ارائه دهنگان خدمات عمده تلفن همراه در مجموع بیش از 150 میلیارد دلار است.

++ادامه دارد...++
{بازاریابی گوشیهای تلفن همراه،بخش پنجم}

محققان، هیکی کاریولوتو و همکارانش، در مطالعه ی خود به این نکته اشاره کردند که عواملی نظیر قیمت و ویژگیهای فنی برای مصرف کنندگان مسن تر از اهمیت زیادی برخوردار است و برای افراد جوانتر برند و رابط کاربری به مراتب مهم تر هستند.
مصرف کنندگان مسن تر گرایش به گوشیهای با ارزشی دارند که به آنها در مدیریت موثرتر زمان کمک کرده و با ارائه ی ویژگیها و برنامه های کاربردی، بار فشارهای زندگی روزمره شان را سبک کنند. برای مصرف کنندگان جوان تر که مسئولیتهای آنچنان زیادی ندارند، این برنامه ها در مقایسه با ویژگیهایی نظیر دوربین، بازیها و مرورگرهای وب از لحاظ اهمیت درجه دو به حساب میآیند.
مطالعه صورت گرفته به این نکته اشاره دارد که این یافته ها مفاهیم خطیر و ارزشمندی را برای مقاصد تبلیغاتی به همراه دارند. محققان به تولید کنندگان گوشیهای تلفن همراه توصیه میکنند که ویژگیهای فنی گوشیهای تلفن همراه خود را به منظور تعامل با مشتریان بالقوه ی پرشمارتر، برجسته و پررنگ کنند. با این حال، این برجسته سازی باید فراتر از تهیه ی فهرست ساده ای از ویژگیها با اصطلاحات فنی پیش برود و این ویژگیها را به واقع در عمل نشان داده و روشن ساخت که چگونه این محصولات میتوانند زندگی مصرف کننده را بهبود بخشند.

گرایشهای اصلی در بین ویژگیهای گوشیهای تلفن همراه

خدمات ارتباطی - صوتی، متنی، تصویری

اینترنت وایرلس- مرورگر، پست الکترونیکی، ویدئو آنلاین

خدمات رسانه ای-نرم افزارها، فیلمها، موسیقی

منبع: مقاله ی "عوامل موثر بر انتخاب گوشی تلفن همراه توسط مصرف کننده، نتایج دو تحقیق صورت گرفته در فنلاند"

++ادامه دارد...++
{بازاریابی گوشیهای تلفن همراه،بخش ششم}

شرکت اپل این اطلاعات را به عنوان جوهر و جان کلام تلاشهای تبلیغاتی خود برای آیفون مد نظر گرفت. آگهی های تبلیغاتی برای آیفون با تعداد بسیار زیادی از جنبه های فنی بدون سردرگم کردن بیننده، گرایش به نشان دادن این نکته دارند که آیفون دقیقا چگونه می تواند در زندگی روزمره ی شما تاثیر بگذارد.
یک آگهی تجاری خاص که ویژگی سرعت بالای جستجوی اینترنتی یک گوشی را در ویترین نمایش میدهد و شخصی در حال تماشای صحنه ای از فیلم "دزدان دریای کارائیب" می باشد که در آن یک ماهی مرکب غول پیکر کشتی دزدان دریایی را در بر می گیرد. شخص نفس عمیقی کشیده و سپس بوسیله ی مرورگر اینترنتی سریع گوشی اپل به جستجوی کالاماری (غذای تهیه شده از ماهی مرکب) در منطقه خود پرداخته و به رستورانی در همان نزدیکی هدایت می شود.
همچنین اپل ویژگیها و شخصیت برند خود را بواسطه ی برجسته و پررنگ کردن این نکته که گوشیهای آیفون چگونه زندگی شما را بهبود میبخشند، بوجود آورد. محصولات اپل که به عنوان کالاهایی کاربرپسند، ساده و در اصطلاح عامیانه باحال شناخته میشوند، گرایش به جذب شخصیتهای خاص دارند – شخصیتها بوسیله ی تلاشهای بازاریابی هدف قرار میگیرند.

شما چه نوع شخصیتی دارید؟
در موقع بازاریابی محصولاتی نظیر گوشیهای تلفن همراه، شرکتها تلاش زیادی را صرف افتراق خود از سایرین بواسطه ی رقابت میکنند. بسیاری از مردم تعهدات سرسختانه ای در قبال برندها از خود بروز میدهند، ولو این که گوشیهای تلفن همراه به نظر ویژگیهای مشابهی را ارائه کنند و مشخصات فنی مشابهی داشته باشند.
چرا این گونه است؟ اگر یک گوشی تلفن همراه بسیاری از ویژگیهای مشابه گوشی دیگر را ارائه دهد، چگونه مصرف کنندگان میتوانند چنین تعهداتی را از خود نشان دهند؟ بخش عمدهای از این تعهدات بواسطه ی تلاشهای تبلیغاتی از جانب تولید کنندگان گوشیهای تلفن همراه است که به محصولات خود شخصیتهای خاصی میبخشند.
بر طبق “Dimensions of Brand Personality” (ابعاد شخصیتی برندها) نوشته ی جنیفر آکر، برندها حامل مجموعهای از ویژگیها هستند که انواع خاصی از مصرف کنندگان را به خود جذب میکنند. خانم آکر مینویسد که شرکتها و برندها بسیار شبیه به انسان شخصیت خود را در طول زمان تکامل میبخشند.
این شخصیتها بواسطه ی عواملی در داخل و خارج شرکت، از مدیرعامل و کارکنان گرفته تا ستایش محصولات و راهبردهای تبلیغاتی، شکل گرفته اند. در مورد شرکتهایی نظیر اپل، نوآوری و شخصیت برند برای مدت زمان زیادی توسط مدیر عامل اسبق استیو جابز، شخصی که نمونه ی بارز صفاتی همچون کمال گرایی، قوه ی ابتکار و نبوغ بود، به پیش برده شد و تکامل یافت.
خانم آکر همچنان به توصیف این نکته ادامه میدهد که بیشترین تشابه بین ویژگیهایی که افراد را توصیف میکنند و خصوصیاتی که برندها را شرح میدهند، بزرگترین دلیل در ترجیح افراد برای آن برند است. این امر توضیح میدهد که چرا برخی از مصرف کنندگان چنین احساسات قوی را نسبت به یک برند خاص گوشی تلفن همراه از خود بروز میدهند.

++ادامه دارد...++
{بازاریابی گوشیهای تلفن همراه، بخش هفتم}

پنج عامل شخصیتی برای برند وجود دارد که مصرف کنندگان هنگام انتخاب بین برندهای مختلف شرکت ها آنها را مد نظر می گیرند:

خلوص = آیا محصول واقعی و معقول است؟ دارای روح است؟ صادق است؟

اشتیاق = آیا محصول عنصر موثر و برخوردار از قوه ی تخیل است؟

شایستگی = آیا محصول قابل اعتماد، موفق و به ظاهر هوشمند است؟

اغوا = آیا محصول جذاب است؟ آیا باعث بالا رفتن جایگاه اجتماعی من میشود؟

استحکام = آیا محصول محکم است و به راحتی شکسته نمیشود؟


زمانی که مصرف کنندگان، آگهی های تبلیغاتی تصویری به نمایش درآمده یا چاپ شده برای گوشیهای تلفن همراه را می بینند، عکس العملهای آنها تا حد زیادی توسط این عوامل شخصیتی هدایت میشود. مصرف کنندگان وابستگیهای شخصیتی برند را به ذهن خود میسپارند و هنگام تصمیم گیری برای خرید، این وابستگیها در دسترس شان قرار میگیرد.
به عنوان مثال، برند دروید عموما تبلیغات بسیار اکشن و وزین با پیچ و تابهای علمی-تخیلی میسازد. تبلیغاتی را در نظر بگیرید که در آن مردی سوار بر موتورسیکلتی پیشرفته، یک کامیون حامل محموله ای مخفی را می رباید. پس از فرار از دست تعقیب کنندگان، شروع به کاوش در محموله برای یافتن گوشی جدید براق و صیغلی دروید میکند. این آگهی تبلیغاتی موجب بروز احساس هیجان و خطر در بیننده شده و به او اینگونه القا میکند که گوشی تلفن دروید عنصری موثر و قدرتمند است که نیاز به حمل و نقل مسلحانه دارد.
به عنوان گزینه ای دیگر، آگهی های تبلیغاتی آیفون اپل گرایش به تاکید روی کمال و جذابیت، شایستگی و صداقت دارند. موسیقی سرزنده و شاد نمایان شده در آگهی های تبلیغاتی یک حس غرابت و شگفتی را به ذهن می آوردند؛ در حالی که مدام سکانس هایی از افراد مشهور را نشان داده و گوشزد میکند که این گوشی مورد علاقه ی افراد کلاس بالا و مشهور است.

++ادامه دارد...++
با سلام و شب بخیر
از مطالب مفیدی که با حوصله در انجمن قرار میدید ممنونم. خیلی به دردم خورد مخصوصا برای تحقیق های دانشگاه .
البته منبع رو در تحقیقی که ارائه دادم ذکر کردم.
(۹۴/۱۰/۲۷، ۰۲:۱۵ صبح)saman نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
با سلام و شب بخیر
از مطالب مفیدی که با حوصله در انجمن قرار میدید ممنونم. خیلی به دردم خورد مخصوصا برای تحقیق های دانشگاه .
البته منبع رو در تحقیقی که ارائه دادم ذکر کردم.

سلام سامان عزیز
ممنون از اینکه مقاله ت رو با ذکر منبع ارائه دادی.
هرچقدر فیدبک های ارسالی شما عزیزان بیشتر باشه ما انرژی و توان بیشتری در این زمینه خواهیم گذاشت.
با عرض پوزش فراوان از دوستان و عزیزانی که مطالب ما رو مطالعه می کنن، من بعلتی مفصل دیشب قادر به پست گذاشتن نشدم و امشب هم دیروقت پست رو می گذارم، باشد که مورد قبول واقع شود...
صفحه‌ها: 1 2