شما عضو این انجمن نبوده یا وارد نشده اید. لطفا برای مشاهده کامل انجمن و استفاده از آن وارد شوید یا ثبت نام کنید .
باشگاه کاربران روماک
تعریف مارکتینگ یا بازاریابی - نسخه‌ی قابل چاپ

+- باشگاه کاربران روماک (https://forum.romaak.ir)
+-- انجمن: انجمن مدیریت و بازاریابی (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=74)
+--- انجمن: مدیریت و کسب و کار (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=29)
+--- موضوع: تعریف مارکتینگ یا بازاریابی (/showthread.php?tid=890)



تعریف مارکتینگ یا بازاریابی - learn_marketing - ۹۴/۱۱/۱۵

{مارکتینگ یا بازاریابی چیست؟}



تعاریف بسیاری از بازاریابی در دوره‌ها و زمان‌های مختلف ارائه‌شده‌است. بهترین تعاریف ارائه‌شده مترکز بردیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
و ارضای نیازهای مشتری هستند. در این مقاله سعی داریم که چندین تعریف از بازاریابی را با هم مرور کنیم:

 

نقل قول: بازاریابی فعالیت مجموعه‌ای از نهادها و فرآیندها به منظور ایجاد ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادهایی است که برای مشتری و به طور کلی جامعه ارزش و بها داشته باشد.
پنل مدیران انجمن بازاریابی امریکا

تعریف بعدی در سال ۱۹۷۶ توسط آقای Baker ارائه‌شده‌است. بیکِر به مثال فیل در اتاق اشاره می‌کند و می‌گوید که بازاریابی همیشه بخشی از فعالیت تجاری بوده‌است و این عجیب است که اگر آن را به عنوان یک علم تازه و نو مطرح کنیم.

نقل قول: معما و بیان مبهمی که در مورد بازاریابی وجود دارد این است که بازاریابی یکی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های انسانی است. با این حال، به آن به عنوان یکی از روش‌های جدید منظم و قاعده‌مند کردن کسب و کارها نگریسته می‌شود.
بیکر، ارائه‌شده در سال ۱۹۷۶ میلادی

نقل قول: بازاریابی یک فرآیند اجتماعی است که در آن افراد و سازمان ها آنچه را که نیاز دارند از طریق ایجاد ارزش و تبادل این ارزش با دیگران به دست می‌آورند.
کاتلر و آرمسترانگ (۲۰۱۰).

این تعریف مبتنی بر تبادل و مبادله می‌باشد و اهمیت ارزش و ارزش رسانی به مشتری را بیان می‌کند.

نقل قول: بازاریبی فرآیندی است که در آن شرکت ها ارزش را برای مشتریان ایجاد کرده و سپس روابط قوی‌ای را با مشتری ها برقرار می‌کنند تا در عوض ارزشی را به صورت متقابل از آن‌ها دریافت کنند.
کاتلر و آرمسترانگ (۲۰۱۰).

کاتلر و آرمسترانگ تعریف اولیه‌ی خود از بازاریابی را جامع‌تر کرده‌اند و در تعریف جدید به اهمیت روابط بلند مدت با مشتری تاکید کرده‌اند. این امر به وسیله‌ی بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) انجام می‌پذیرد. 

نقل قول: بازاریابی فرآیندی است برای شناسایی، پیش‌بینی و ارضای نیازهای مشتری به گونه‌ای سودمند.
ارائه‌شده توسط مرکز CIM (مخفف The Chartered Institute of Marketing) در سال ۲۰۱۲ میلادی

 
این تعریف نه فقط به شناسایی نیازهای مشتری، بلکه به جلب رضایت مشتری (در کوتاه مدت) و پیش‌بینی نیازهای او در آینده (نگهداری و حفظ مشتری به صورت بلند مدت) نیز می‌پردازد. این تعریف همچنین اهمیت وجود یک فرآیند برای بازاریابی را بیان می‌کند که در این فرآیند اهداف و خروجی‌ها باید شناخته و تعریف شوند (نهاد CIM‌ به عنوان یکی از با معتبرترین نهادهای بازاریابی در جهان شناخته شده‌است).