تعریف مارکتینگ یا بازاریابی - نسخهی قابل چاپ +- باشگاه کاربران روماک (https://forum.romaak.ir) +-- انجمن: انجمن مدیریت و بازاریابی (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=74) +--- انجمن: مدیریت و کسب و کار (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=29) +--- موضوع: تعریف مارکتینگ یا بازاریابی (/showthread.php?tid=890) |
تعریف مارکتینگ یا بازاریابی - learn_marketing - ۹۴/۱۱/۱۵ {مارکتینگ یا بازاریابی چیست؟}
تعاریف بسیاری از بازاریابی در دورهها و زمانهای مختلف ارائهشدهاست. بهترین تعاریف ارائهشده مترکز بردیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
و ارضای نیازهای مشتری هستند. در این مقاله سعی داریم که چندین تعریف از بازاریابی را با هم مرور کنیم: نقل قول: بازاریابی فعالیت مجموعهای از نهادها و فرآیندها به منظور ایجاد ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادهایی است که برای مشتری و به طور کلی جامعه ارزش و بها داشته باشد. تعریف بعدی در سال ۱۹۷۶ توسط آقای Baker ارائهشدهاست. بیکِر به مثال فیل در اتاق اشاره میکند و میگوید که بازاریابی همیشه بخشی از فعالیت تجاری بودهاست و این عجیب است که اگر آن را به عنوان یک علم تازه و نو مطرح کنیم. نقل قول: معما و بیان مبهمی که در مورد بازاریابی وجود دارد این است که بازاریابی یکی از قدیمیترین فعالیتهای انسانی است. با این حال، به آن به عنوان یکی از روشهای جدید منظم و قاعدهمند کردن کسب و کارها نگریسته میشود. نقل قول: بازاریابی یک فرآیند اجتماعی است که در آن افراد و سازمان ها آنچه را که نیاز دارند از طریق ایجاد ارزش و تبادل این ارزش با دیگران به دست میآورند. این تعریف مبتنی بر تبادل و مبادله میباشد و اهمیت ارزش و ارزش رسانی به مشتری را بیان میکند. نقل قول: بازاریبی فرآیندی است که در آن شرکت ها ارزش را برای مشتریان ایجاد کرده و سپس روابط قویای را با مشتری ها برقرار میکنند تا در عوض ارزشی را به صورت متقابل از آنها دریافت کنند. کاتلر و آرمسترانگ تعریف اولیهی خود از بازاریابی را جامعتر کردهاند و در تعریف جدید به اهمیت روابط بلند مدت با مشتری تاکید کردهاند. این امر به وسیلهی بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) انجام میپذیرد. نقل قول: بازاریابی فرآیندی است برای شناسایی، پیشبینی و ارضای نیازهای مشتری به گونهای سودمند. این تعریف نه فقط به شناسایی نیازهای مشتری، بلکه به جلب رضایت مشتری (در کوتاه مدت) و پیشبینی نیازهای او در آینده (نگهداری و حفظ مشتری به صورت بلند مدت) نیز میپردازد. این تعریف همچنین اهمیت وجود یک فرآیند برای بازاریابی را بیان میکند که در این فرآیند اهداف و خروجیها باید شناخته و تعریف شوند (نهاد CIM به عنوان یکی از با معتبرترین نهادهای بازاریابی در جهان شناخته شدهاست). |