با پسوند mobi. بیشتر آشنا شویم - نسخهی قابل چاپ +- باشگاه کاربران روماک (https://forum.romaak.ir) +-- انجمن: انجمن کامپیوتر، سرور و شبکه (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=3) +--- انجمن: شبکه و سرور (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=7) +---- انجمن: هاست و دامين (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=172) +---- موضوع: با پسوند mobi. بیشتر آشنا شویم (/showthread.php?tid=624) |
با پسوند mobi. بیشتر آشنا شویم - saberi - ۹۴/۹/۱۱ امروزه تعداد تلفن های همراه در سرتاسر جهان از تعداد تلویزیون ها و کامپیوترهای شخصی بیشتر شده است (تقریبا چهار برابر) و براساس تحقیقات به عمل آمده توسط شرکت ارتباطات سیار mobinet , بیش از نیمی از گوشی های تلفن همراه که اکثرا دارای امکانات کامل دسترسی به شبکه اینترنت هستند , کمتر از یک سال عمر دارند.
آنچه باعث موفقیت بیشتر نام دامنه .mobi شده میزان دسترسی بالاتر به محتوای موردنیاز است. در این حال بازارهایی که محصولات خطوط ارتباطی ثابت (سیمی) ارایه می دادند با کمبود سرویس مواجه شدند و تحلیلگران , راهحل بی سیم را تنها انتخاب ممکن برای ایجاد کانال های ارتباطی موثر پیش بینی کردند. در همین زمان بود که dotMobi وارد عرصه ارتباطات شد و بدین ترتیب تلفن همراه به عنوان ابزاری قابل حمل جهت مرور صفحات وب و استفاده از سرویس های اطلاعاتی روی اینترنت طرفداران بسیاری پیدا کرد. dotMobi میان سرویس دهندگان تلفن همراه (اپراتورهای تلفن همراه) , سرویس های اینترنتی و کاربران تلفن همراه پیوند محکمی ایجاد کرده است. تلفن همراه امروزه به عنوان ابزار مخابراتی مهمی در دسترسی به سرویس های اینترنتی شناخته می شود. شرکت نام دامنه مرتبه بالای .mobi که به اختصار mTLD نامیده می شود , بر نام دامنه های .mobi نظارت دارد. .mobi اولین و تنها دامنه سطح بالایی است که جهت انتقال محتوای اینترنت به ابزارهای تلفن های همراه , اختصاص داده شده است. dotMobi با این عمل انقلابی عظیم در راستای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد کرده است. dotMobi دارای سرویس های ویژه ای جهت راهنمایی کاربران تلفن های همراه در استفاده از اینترنت و دسترسی مطمئن به محتویات و سرویس های آن است. جدول زیر خلاصه ای از رویدادهای مهم که بین سال های ۲۰۰۰ تاکنون در راستای تشکیل mTLD صورت گرفته است را نشان می دهد. دامنه مرتبه بالای .mobi در ماه جولای سال ۲۰۰۵ توسط ICANN تصویب شد و مورد حمایت کنسرسیومی از شرکتهای بزرگ در صنعت تلفن همراه مانند اریکسون , نوکیا , تی- موبایل و ودافون , همچنین سازمان GMS یا GSM Association که در حال حاضر بیش از ۶۹۰ سیستم تلفن همراه GSM در ۲۱۳ ناحیه جغرافیایی و کشورهای جهان ارایه کرده است قرار گرفت. گوگل و مایکروسافت نیز علاوه بر شرکت های مخابراتی فوق در راس حمایت کنندگان dotMobi قرار دارند. dotMobi همچنین از فعالیتهای انجام شده در کنسرسیوم شبکه جهانی وب در زیرمجموعه تلفن همراه وب حمایت می کند. با حمایت فراوانی که شرکت ها و بخش های مختلف فعال در زمینه صنعت تلفن همراه از dotMobi کردند , آن را از خطر مرگ زودهنگام به دلیل عدم پذیرش عمومی مصون داشتند. الکسا راد , نایبرییس بازاریابی و توسعه تجارت dotMobi در مصاحبهای در این رابطه میگوید: “زیبایی این امر اینست که اگرچه فعالیت های شرکتهای حمایتکننده dotMobi با هم فرق دارند , اما همگی یک هدف را دنبال می کنند و همگی خواستار محتوای بیشتر اینترنتی و تجربه جذاب تری برای کاربران هستند. ایجاد یک رابط جذاب تر برای کاربران , بخش اعظم فعالیت های dotMobi را تشکیل می دهد. در حال حاضر دسترسی به محتوای اینترنت از طریق تلفن های همراه چالش های بسیاری به همراه دارد. جهت اصلاح این وضعیت , dotMobi راهبردهایی در مورد اینکه چطور سایتی سازگار با تلفن همراه بسازیم ارایه داده است و همچنین در ایجاد سازگاری بین گوشی های مختلف و وب سایت های طراحی شده جهت تلفن های همراه , تلاش های زیادی انجام داده است. همه سایت هایی که برای تلفن همراه طراحی می شوند باید چندین استاندارد مختلف را رعایت کنند.” آقای راد در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره کرد که هدف آن ها سهولت در دسترسی کاربران عادی به اینترنت با استفاده از تلفنهمراه , صرف نظر از نوع آن و برنامه نرمافزاری است که استفاده میکند. آنچه باعث موفقیت بیشتر نام دامنه .mobi شده است میزان دسترسی بالاتر به محتوای موردنیاز است. راد در این زمینه معتقد است که مقصود تنها آمازون و eBay نیست , اینترنت زمانی رشد می کند که تجارت های جزئی نیز به صورت آنلاین انجام شوند. dotMobi خواستار سهولت در ایجاد محتواست و اولین قدم آن در این راستا فراهم آوردن راهبردهای لازم است. dotMobi با حمایت شرکت های صنعتی بزرگ و با کمک ابزاری که بسیاری از مردم در کل ساعات روز با خود به همراه دارند به سرعت نیز در حال پیش روی است. ثبت دامنه .mobi از ۲۲ ماه می ۲۰۰۶ آغاز شد , در آن زمان تنها شرکت های فعال در زمینه صنایع مخابراتی امکان ثبت این نام دامنه را داشتند. پس از آن در ۱۲ ماه ژوئن دارندگان علایم تجاری نیز قادر به ثبت دامنههای .mobi شدند که در همان ابتدا و تنها دو ساعت پس از شروع اجازه ثبت این نام دامنه بیش از چهار هزار شرکت از جمله BBC، BskyB، Virgin، Marks & Spencer و Nike , نام دامنه های خود را با پسوند .mobi به ثبت رساندند. ثبت نام دامنههای .mobi از تاریخ ۲۶ سپتامبر نیز برای عموم آزاد خواهد بود. از اهداف ایجاد نام دامنه dotMobi اینست که کاربران می دانند آدرس هایی که به پسوند .mobi ختم شوند , مخصوص گوشی های تلفن همراه طرح ریزی شده است. همچنین در حال حاضر بسیاری از وبسایت ها از لحاظ فناوری طوری طراحی شدهاند که می توانند تشخیص دهند کاربر از طریق کامپیوتر شخصی خود به آن وب سایت دسترسی یافته است و یا از طریق تلفن همراه تا بدین ترتیب امکانات لازم را در اختیار وی قرار دهند. بسیاری از شرکت ها و سایت هایی که داری علایم معروف تجاری هستند در حال راهاندازی وب سایت هایشان با پسوند .mobi هستند. اما بسیاری از آنها نیز هنوز فاقد وب سایت سازگار با تلفن های همراه هستند. گوگل و یاهو از اولین شرکتهای ثبت کننده وب سایت خود با پسوند .mobi هستند و سایت آن ها روی تلفن های همراه قابل دسترسی است. .mobi بزرگترین موانع جهت استفاده از تلفن همراه برای اتصال به سایتهای اینترنتی را از میان برداشته است. این موانع عبارتند از:
dotMobi در راستای توسعه اهداف خود اقدام به راه اندازی گروه مشورتی dotMobi کرده است. هدف اصلی در سازمان دهی این گروه مشورتی که MAG یا dotMobi Advisory Group نام دارد , ایجاد , طراحی و توسعه جایگاهی است که در آن به بررسی مواردی چون دستورالعمل های فنی قابل استفاده از dotMobi , بهترین تجربیات به دست آمده , سیاست گذاری های مربوط به نام های دامنه و بازاریابی تجاری پرداخته می شود. این گروه مشورتی برای ذی نفعان صنایع تلفن همراه بهعنوان یک رسانه عمل می کند و نظرات آن ها را در بهبود عملکرد dotMobi به گوش همگان می رساند. یکی از مقاصد اصلی MAG فراهم آوردن خط مشی برای هیات مشورتی سیاست گذاری dotMobi , (PAB) و هدف آن ایجاد منافع بسیار برای جامعه mTLD و اینترنت به طور کلی است. علاوه بر این , MAG با به کارگیری استراتژی های توسعه گرایانه و رهبری های متفکرانه , اهداف و ارزش های mTLD را بهبود می بخشد و بدین ترتیب باعث توسعه ارتباطات میان شرکت های فعال در زمینه تلفن های همراه با رسانهها , سازمان های استاندارد سازی و شرکت های تجاری می شود. تاریخ رویدادهای مهم:
|