رقیب جدید یوتیوب؛ اینستاگرام روز ۳۰ خرداد از پلتفرم ویدئوی بلند خ - نسخهی قابل چاپ +- باشگاه کاربران روماک (https://forum.romaak.ir) +-- انجمن: انجمن موبایل، تبلت، گجت ها و صفحات اجتماعی (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=77) +--- انجمن: شبکه های اجتماعی (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=36) +---- انجمن: اینستاگرام (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=117) +---- موضوع: رقیب جدید یوتیوب؛ اینستاگرام روز ۳۰ خرداد از پلتفرم ویدئوی بلند خ (/showthread.php?tid=5595) |
رقیب جدید یوتیوب؛ اینستاگرام روز ۳۰ خرداد از پلتفرم ویدئوی بلند خ - سحر - ۹۷/۳/۲۴ هرچند اینستاگرام بهعنوان شبکهای برای اشتراکگذاری تصاویر و ویدئوهای کوتاه شناخته میشود؛ اما اخیرا گزارشهایی منتشر شدهاند که نشان میدهند این شبکهی اجتماعی آمادهی پردهبرداری از پلتفرمی ویژهی ویدئوهای بلند است.
پیش از این در گزارشها اشاره شده بود که زمان احتمالی معرفی این سرویس جدید ۳۰ام خردادماه (۲۰ ژوئن) است؛ اکنون، اینستاگرام (Instagram) دعوتنامههایی را برای اصحاب رسانه ارسال کرده و از آنها خواسته تا در مراسمی به تاریخ ۳۰ام خرداد حضور پیدا کنند. این مسئله مؤید همان تاریخی است که در گزارشهای اولیه به آن اشاره شده بود.
متاسفانه این دعوتنامهها حاوی اطلاعات خاصی نیستند؛ در متن دعوتنامهها صرفا ذکر شده است: اینستاگرام میخواهد خبری را با شما به اشتراک بگذارد و ما میخواهیم شما اولین کسانی باشید که این خبر را میشنوید. اینستاگرام در نظر دارد روز سیام خرداد از پلتفرم ویدئوی بلند خود رونمایی کند. این پلتفرم میتواند به رقیبی برای یوتیوب تبدیل شود. معرفی پلتفرم ویدئوهای بلند، به اینستاگرام این شانس را میدهد که پا را از حوزهی «رسانههای اجتماعی» فراتر بگذارد و به یک «رسانه» تبدیل شود. در چنین وضعیتی، اینستاگرام وارد رقابت با یوتیوب و بخش Discover در اپلیکیشن اسنپچت خواهد شد.
در ادامه، با ویژگیهای پلتفرم ویدئوهای بلند اینستاگرام آشنا میشویم. اطلاعات ذیل از منابع مختلفی جمعآوری شدهاند.
پلتفرم ویدئوی بلند اینستاگرام این شانس را خواهد داشت که در جایگاهی میان یوتیوب و بخش Discover اپلیکیش اسنپچت قرار گیرد. سرویس ویدئویی گوگل، یوتیوب، گسترهی وسیعی از محتوا را ارائه میکند؛ اما به واسطهی وجود تعداد پرشماری ویدئوهای بیکیفیت، پیدا کردن محتوای عالی در یوتیوب گاهی سخت میشود. در عین حال، با استفاده از الگوریتمهای اختصاصی، دستچین کردن ویدئوها بهطور شخصی و محدود کردن منابع جمعآوری محتوا، اینستاگرام این شانس را خواهد داشت که ویدئوهای مناسب با انتظارات کاربران را در اختیار آنان قرار دهد. در چنین حالتی، کاربران میتوانند در سفرهای کوتاه مدت شهری یا در زمانهای استراحتِ بین کار، بهجای وبگردیهای بیهوده، از تماشای ویدئوهای بلند اینستاگرام لذت ببرند.
از سوی دیگر، ویدئوهای بخش Discover در اپلیکیشن اسنپچت با سختگیری زیاد و تنها از منابع مشخصی جمعآوری میشوند. اما این مسئله میتواند به معنای محدودیت باشد و برخی کاربران نمیتوانند محتوای مورد علاقهشان را در این پلتفرم پیدا کنند. اخیرا، ضمن اعمال برخی تغییرات در اپلیکیشن اسنپچت، ویدئوهای حرفهای در کنار استوریهای ارسال شده توسط دوستان و تولیدکنندگان نیمهحرفهای قرار میگیرند. اما نباید فراموش کنیم که آمار کاربران روزانهی اسنپچت به ۱۹۱ میلیون نفر محدود است؛ در حالی که روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر از اینستاگرام استفاده میکنند. همین مسئله میتواند مشوق بزرگی برای تولیدکنندگان محتوا باشد؛ آنها میتوانند با تولید ویدئوهای بلند در اینستاگرام، ضمن جذب مخاطب و ارتقاء برندشان، به کسب درآمد نیز بپردازند.
این همان کاری است که فیسبوک در نظر داشت از طریق پلتفرم Facebook Watch به انجام برساند؛ اما وجود تعداد زیادی مجموعهی تلویزیونی و مستند بیکیفیت در این پلتفرم باعث شد مخاطبان جوانتر رغبتی برای استفاده از این پلتفرم نداشته باشند. حقیقت این است که فیسبوک ابزاری فراگیر است؛ اما فراگیر بودن آن به معنای جذاب بودنش نیست.
|