شما عضو این انجمن نبوده یا وارد نشده اید. لطفا برای مشاهده کامل انجمن و استفاده از آن وارد شوید یا ثبت نام کنید .
باشگاه کاربران روماک
7 راه برای اطمینان از این‌که مرکز داده - نسخه‌ی قابل چاپ

+- باشگاه کاربران روماک (https://forum.romaak.ir)
+-- انجمن: انجمن کامپیوتر، سرور و شبکه (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=3)
+--- انجمن: کامپیوتر و اینترنت (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=6)
+--- موضوع: 7 راه برای اطمینان از این‌که مرکز داده (/showthread.php?tid=5157)



7 راه برای اطمینان از این‌که مرکز داده - arenanoc - ۹۷/۲/۲

7 راه برای اطمینان از این‌که مرکز داده‌تان آماده بهره‌برداری از VoIP، UC و IoT است

یک راهکار رایج برای تعریف بازارهای فناوری اطلاعات تفکیک آنها در قالب سه قطعه بزرگ و تعیین راه‌های آماده‌سازی هر قطعه برای فاز بعدی آمادگی مرکز داده خواهد بود: 
•    کسب و کارهای کوچک و متوسط
•    بنگاه‌های اقتصادی بزرگ
•    ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی شده یا ابر

تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که 26 میلیارد دستگاه IoT تا سال 2020 به‌صورت آنلاین در خواهند آمد؛ درحالی‌که سایر کارشناسان این رقم 80 میلیارد برآورده‌اند. این پیش‌بینی‌ها به نظر غیرمنطقی و بالا به نظر می‌رسند، ولی با فرض آنها شما بهتر می‌توانید کسب و کار و مرکز داده خود را برای رشد احتمالی آتی آماده سازید. 

از آنجایی‌که این دستگاه‌ها از قابلیت IP سود می‌برند، لذا آنها بخشی از تغییر و تحول دیجیتال امروز خواهند بود؛ درحالی‌که کل این ترافیک IP جدید از طریق اینترنت انتقال خواهد یافت. تقریبا کلیه سطوح تحت تاثیر این دستگاه‌های جدید قرار خواهند گرفت. با در نظر گرفتن ارتباطات ماشین با ماشین، محاسبات شناختی، اتوماسیون، واقعیت مجازی و واقعیت مجازی ارتقا یافته، شما می‌توانید تاثیر تغییر و تحولات آتی را بر شبکه خود تجسم نمایید. 

نگاشت این ایده‌های آینده‌نگرانه به شبکه‌های VoIP/UC می‌تواند مسئله‌ای چالش‌برانگیز باشد، ولی با تکیه بر پیشنهادات ارائه شده در این مقاله شما می‌توانید برنامه‌ها و ایده‌های قابل قبول‌تری را در این ارتباط برای آینده کسب و کار خود تدوین نمایید. 


مراکز داده کسب و کارهای کوچک و متوسط
بیشتر کسب و کارهای کوچک و متوسط مالکیت مرکز داده انحصاری را در اختیار ندارند؛ ولی آنها می‌توانند تاسیسات داده خود را دارند که تجهیزات   بندی و PBX (شاما بر دسترسی پهن‌باند، مسیریاب، فایروال و سوئیچ ‌ها) را در بر می‌گیرد. این ابزارها و تجهیزات در راستای ارائه کیفیت خدماتی و پهنای باند لازم برای تحویل خدمات VoIP و UC مورد نیاز هستند. افزودن IoT نیز خود به استفاده کسب و کار از دستگاه‌های دارای قابلیت IP و موبایل بستگی خواهد داشت؛ البته کسب و کار درصورتی‌که خود محصولات IoT را تولید و به بازار عرضه نکند (که لزوما نیازمند پشتیبانی اضافی خواهد بود)، چیزی از موارد مذکور نیاز نخواهد بود. به‌علاوه اگر کسب و کار اندازه منابع خود را متناسب با نیازهای VoIP/UC تغییر دهد، آنگاه مرکز داده لزوما گسترش خواهد یافت. با این وجود کسب و کارهای کوچک و متوسط امروز درحال مهاجرت به ابرها هستند، جایی‌که این خدمات بوده که آمادگی برای بهره‌گیری از مزایای VoIP/UC و IoT را تعیین خواهند کرد.

مرکز داده بنگاه‌های اقتصادی بزرگ
در مقایسه کسب و کارهای کوچک و متوسط با بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، تفاوت مدل مرکز داده آشکار می‌گردد. بنگاه‌های اقتصادی امروز بیش از گذشته از مزایای فناوری ابر استفاده می‌کنند؛ و این در حالی است که هم اکنون پروژه‌های آزمایش راه‌حل‌های هیبرید بر پایه استفاده از راه‌حل‌های ابر توام با راه‌حل‌های On-Premises (که‌ به‌طور فیزیکی در داخل سازمان قرار گرفته‌اند) را نیز در برخی بنگاه‌های اقتصادی بزرگ دنبال می‌گردند. بسیاری از مراکز داده شرکت‌ها بزرگ هم اکنون درحال تجربه روند تغییر معماری بر پایه شبکه‌بندی مبتنی بر نرم‌افزار و گسترش برای مدیریت حجم اضافی و روزافزون داده‌های خویش هستند. VoIP و UC برنامه‌های کاربردی شبکه سنتی بوده‌اند که کم‌کم جایگاه پیشتاز خود را از دست داده‌اند؛ 
درحالی‌که با افزودن قابلیت مدیریت حجم درحال انفجار داده برآمده از IoT و سایر برنامه‌های کاربردی داده محور باعث افزایش پهنای باند از G40/10/1 به G100/4 در مرکز داده می‌شوند. 

تغییرات در مرکز داده بنگاه اقتصادی افزایش فیبر نوری لازم برای تامین افزایش پهنای باند و کابل‌بندی ساده‌تر، افزایش کاربرد مجازی‌سازی سرور، رشد انفجارگونه نیازمندی‌های ذخیره‌سازی، افزایش نیازمندی‌های امنیتی (به‌ویژه با افزایش تعداد دستگاه‌های جدید دارای قابلیت IP) و تحلیل داده‌ها را در راستای مدیریت و دست یافتن به اطلاعات تجاری بحرانی بر پایه این داده‌های جدید شامل خواهند شد. 

مراکز داده میزبانی شده و مبتنی‌بر ابر

مراکز داده ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی‌شده و مبتنی‌بر ابر کانون رشد روزافزون و تغییرات چشمگیر هستند. برای مثال، ارائه‌دهندگان خدمات VoIP/UC را در نظر بگیرید. با فرض بلوغ این ارائه‌دهندگان خدمات در بازار، نباید فراموش کرد که این 
ارائه‌دهندگان خدمات غالبا چندین مرکز داده با چندین اپراتورها ارتباطات دارند و به لحاظ جغرافیایی متفاوتی در سطح جهان توزیع‌ شده‌اند. این موضوع باعث می‌گردد که بیشتر آنها دارای مولفه‌ها تکراری (و افزونه) باشند و بتوانند پیوستار خدمات کسب و کار را تحت شرایط بسیار نامساعد نیز تامین نمایند. 

با فرض قیمت و دسترس‌پذیری ویژگی‌ها، این رشد فرصتی عالی برای کسب و کارهایی فراهم ساخته است که میزبانی شده VoIP/UC را خریداری می‌نمایند. ادغام در این بازار همچنان ادامه دارد، پویایی بازار که احتمالا کسب و کار شما پیش‌تر تجربه کرده است. آیا ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی شده و مبتنی‌بر ابر باید خود را برای IoT آماده سازند؟ اگر خدمات آنها یکپارچه‌سازی دستگاه‌های IoT با برنامه‌های کاربردی UC را در برگیرند، آنگاه قطعا باید برنامه‌ریزی لازم را برای آمادگی در مقابل تحولات آتی انجام دهند. در راستای تامین نیازهای همکاری، اشتراک دانش و اطلاعات، دستگاه‌های جدید با آغوش باز پذیرفته خواهند شد و ارزش برنامه‌های کاربردی UC جدید و نوظهور را دوچندان خواهند ساخت. 

تغیییرات در ابر عبارتند از: کاهش زمان تاخیر شبکه‌ها در انتقال بهتر ترافیک سرور به سرور و ترافیک عملیاتی VoIP/UC، مراکز داده چندگانه برای تامین افزونگی و پیوستار کسب و کار، افزایش پهنای باند، چندین اپراتور و غیره. 

چگونه اطمینان حاصل نمایید که مرکز داده‌تان آماده است؟

پس از نگاه دقیق‌تر به هر قطعه کسب و کار، کدام اقدامات باید در راستای آمادگی برای مدیریت VoIP، UC، IoT و سایر برنامه‌های کاربردی جدید و داده‌هایی اتخاذ شوند که از طریق شبکه شما در دنیای دیجیتال امروز گذر خواهند کرد؟


هفت گزینه ذیل قابل پیشنهاد خواهند بود که مدنظر قرارگیرند:

•    افزایش پهنای باند برای کلیه دستگاه‌های شبکه‌بندی
•    افزایش مجازی‌سازی سرور برای بهبود هزینه و کارایی
•    استفاده از شبکه‌های دارای زمان تاخیر کمتر که ویژگی افزونگی سود می‌برند و ارتباطات صوتی و تصویری با کیفیت بالا را به‌رغم افزایش ترافیک داده‌ها امکان‌پذیر می‌سازند 
•    پیاده‌سازی برنامه‌های بهبود پیوسته برای ارتقا سطح امنیتی به‌ویژه کاربرد SRTP برای اتصال‌های VoIP
•    در ارتباط با شبکه‌های ابر و شبکه‌های بزرگتر، کاربرد هوش از همان لایه 1 برای ارتقا مدیریت ترافیک انفجارگونه داده‌ها
•    درنظر گرفتن قابلیت تحلیل داده و نظارت اضافی برای اعتبارسنجی داده‌ها
•    ارائه برنامه احیا پس از وقوع فاجعه در راستای حفظ پیوستار کسب و کار به‌هنگام وقوع فجایع و قطعی‌های برق قابل‌ملاحظه؛ با افزایش داده‌ها و ترافیک بر روی کابل‌ها و بسترهای شبکه‌سازی، این موضوع در موفقیت کلیه کسب و کارها حائز اهمیت خواهد بود. 

2016 سال تغییر و تحول دیجیتال خواهد بود، که معماری‌های جدید و رشد پیوسته نفوذ UC و VoIP را در بازار شاهد خواهیم بود. البته IoT قبلا در بازار جایگاه خود را یافته است و با سرعت نمایی درحال رشد است. بدون توجه به اندازه کسب و کار، اطلاع و آگاهی از تغییراتی که امروز و یا در آینده رخ داده از اهمیت بالایی برخوردار است.