وزیر ارتباطات: سرویس مشابه تلگرام موجود نیست - نسخهی قابل چاپ +- باشگاه کاربران روماک (https://forum.romaak.ir) +-- انجمن: اخبار فناوری (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=159) +--- انجمن: اخبار فناوری ایران (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=160) +--- موضوع: وزیر ارتباطات: سرویس مشابه تلگرام موجود نیست (/showthread.php?tid=4584) |
وزیر ارتباطات: سرویس مشابه تلگرام موجود نیست - farnaz - ۹۶/۱۱/۲۰ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است مسائلی مانند چگونگی فعالیت پیام رسان ها و توییتر و موضوع رفع فیلترینگ که در دولت های قبل اتفاق افتاده، مزایا و معایبی دارد و در عین حال که نمی توان تنها از وزارت ارتباطات مطالبه داشت، برطرف کردن این چالش ها را که دربارهشان اختلاف نظر وجود دارد، باید با گفتگو به جمع بندی رساند و این مهم با ظرفیت شورای عالی فضای مجازی محقق خواهد شد.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، بر این عقیده است که برخی اختلاف نظرها در حوزه فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) تنها با گفت و گو حل می شود؛ گفت و گویی که البته باید در جلسه اتفاق بیفتد و نه اینکه نظرات در یک رسانه یا افکار عمومی مطرح و در نهایت به یک مسئله سیاسی و ایجاد دو قطبی در حاکمیت تبدیل شود. وی با اعتقاد بر اینکه ضرر این موضوع متوجه مردم و سود آن نصیب سرویس های خارجی خواهد شد، تاکید دارد که باب این گفت و گو در شورای عالی فضای مجازی و با حضور نخبگان، فعالان و مسئولان متولی باید باز شود و اینکه مردم همه انتظارات را از دولت و وزارت ارتباطات داشته باشند، کافی نیست. آذری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره رفع فیلترینگ توییتر اظهار داشت: عده ای اعتقاد دارند اگر اکنون اقدام به رفع فیلترینگ توییتر کنیم، اهمیت و تک قطبی بودن تلگرام در حوزه رسانه می شکند و عده ای هم در مقابل معتقدند اگر توییتر را باز کنیم، بدتر است؛ زیرا این شبکه اجتماعی مقررات حاکمیتی ما را قبول نمی کند و این یک تهدید جدید رسانه ای است. اما این موضوع با گفتگو حل می شود و امیدواریم این اتفاق با ظرفیتی که شورای عالی فضای مجازی دارد، رخ دهد و با طرح دیدگاه های مختلف به یک جمع بندی برسیم. آذری جهرمی با بیان اینکه باید باب گفتگو در شورای عالی فضای مجازی باز شود و آنها پاسخگو باشند، عنوان کرد: اینکه مردم همه انتظارات را از دولت و وزارت ارتباطات داشته باشند، کافی نیست. ما پاسخگوی نظرات و مطالبات مردم هستیم اما این مطالبه تک بعدی از این وزارتخانه صرفا پاسخگو نیست و دستگاه های دیگر هم مسئولند؛ مثلا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه رسانه مسئولیت دارد، مسئول جمع بندی هم مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی است و مطالبات باید از مسیر خودش پیگیری شود. در این راستا قطعا نظر مردم مفید است و می توانیم با تعیین یک چارچوب و مشخص شدن مزایا و معایب، در نهایت به یک تصمیم جمع بندی شده برسیم که بر سر آن اتفاق نظر وجود داشته باشد. سرویس مشابه تلگرام هنوز در دسترس نیست وی تصریح کرد: اپلیکیشنی که اکنون همه قابلیت ها را داشته باشد و اجتماع بزرگی هم در آن فراهم باشد، نه داخل و نه در خارج فراهم نیست و نکته سوم هم احترام به حریم خصوصی افراد است که البته بیشتر درباره آن فضاسازی شده تا واقعیت گویی و مهم تر از آن بحث برخوردهای سلیقه ای با رسانه است؛ چرا که امروز بحث شبکه های اجتماعی موضوع فناوری نیست بلکه رسانه و اطلاع رسانی است. این در حالی است که ما سیاست های کلان خود را مشخص نکرده و می خواهیم سراغ تکنولوژی برویم. بنابراین اینکه صرفا بگوییم پیام رسان های داخلی ضعف فنی داشتند یا مردم به آنها اعتماد نکردند، صحیح نیست و همه این ابعاد باید در نظر گرفته شود. |