رویه اشتباه اپراتورها برای واگذاری اینترنت موجب نارضایتی مشترکان - نسخهی قابل چاپ +- باشگاه کاربران روماک (https://forum.romaak.ir) +-- انجمن: اخبار فناوری (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=159) +--- انجمن: اخبار فناوری ایران (https://forum.romaak.ir/forumdisplay.php?fid=160) +--- موضوع: رویه اشتباه اپراتورها برای واگذاری اینترنت موجب نارضایتی مشترکان (/showthread.php?tid=4520) |
رویه اشتباه اپراتورها برای واگذاری اینترنت موجب نارضایتی مشترکان - saman - ۹۶/۱۱/۱۵ وزیر ارتباطات یکی از دلایل اعتراض مشترکان به تعرفه های جدید اینترنت را رویه اشتباه اپراتورهای در واگذاری بدون توجه به امکانات فنی خطوط تلفن ثابت مشترک، عنوان کرد.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم روز ملی فناوری فضایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال مبنی بر نارضایتی کاربران اینترنت از تعرفه های جدید اینترنت که آذر ماه مصوب شده است، دلایل این اعتراض ها را توضیح داد. وی با تاکید بر اینکه چند اشکال در اجرای مصوبه جدید اینترنت به ما گزارش شده است، عنوان کرد: نخستین موضوع این است که اپراتورهای اینترنتی، در واگذاری سرویس رویه اشتباهی را دنبال کرده اند و قبل از ارزیابی امکانات فنی، به هر میزانی که مشترک درخواست داشته، سرعت اینترنت وی را تایید کرده اند. اپراتورها به این موضوع توجهی نداشته اند که آیا این سرویس با این میزان سرعت، روی خطوط تلفن ثابت مشترک، قابل واگذاری است یا خیر. رویه اشتباه اپراتورهای اینترنت در فروش سرعت جهرمی ادامه داد: به بیان دیگر، اپراتور بدون توجه به اینکه خط مشترک از نظر فنی با سرعتی که تقاضا داده است همخوانی دارد یا خیر، سرویس واگذار کرده است. این رویه اشتباه در اپراتورها دیده می شود که تلاش می کنند اینترنت را با سرعت بالاتر به متقاضی بفروشند و از اینکه خط تلفن، ظرفیت این واگذاری را دارد اطلاعی ندارند. اما پس از آنکه سرویس به مشترک فروخته شد در عرصه میدانی، ارزیابی نشان می دهد که این میزان سرعت قابل واگذاری نبوده و این خط تلفن، کشش واگذاری این سرعت را نداشته است. در صورت مواجهه با این موضوع دو مورد پیش می آید؛ یا مشترک اعتراض می کند و برای دریافت هزینه و کاهش میزان سرعت مطابق با امکانات فنی خطوط خود اقدام می کند و یا اینکه ناراضی است و اطلاعی از این موضوع ندارد که حقش است که برود با تغییر سرویس خود، هزینه کمتری پرداخت کند. وی با تاکید بر اینکه این موضوع اجحاف در حق مشترک است و ما از رگولاتوری خواستیم که این موضوع را رسیدگی کند، خاطرنشان کرد: این روال باید اصلاح شود و اطلاع رسانی به مشترک صورت گیرد. مشترک در صورتی که سرویس ۴ مگابیتی خرید اما خط تلفن وی بیش از ۲ مگابیت پاسخگو نبود باید بداند که می تواند به اپراتور مراجعه کرده و درخواست بازگرداندن پول خود را کند. جهرمی با بیان اینکه رگولاتوری نیز باید نظارت خود را در این زمینه دقیق تر و موثرتر صورت دهد، افزود: این را از رگولاتوری خواسته ایم که هم در استانها و هم در ستاد معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات، نظارت دقیق تر بر واگذاری خطوط اینترنت داشته باشد و تذکرات لازم را به اپراتورها و اطلاع رسانی لازم را به مشترکان انجام دهد. مدل مصرف منصفانه باید مطابق اصل مصوبه باشد وزیر ارتباطات نکته دوم مورد نارضایتی کاربران را مربوط به تعریف مصرف منصفانه اینترنت عنوان کرد و بیان کرد: مطابق با این مصوبه با توجه به اینکه هزینه تمام شده ترافیک داخلی کمتر از بین الملل است، باید در محاسبات قیمت ترافیک داخلی نصف ترافیک اینترنت بین الملل محاسبه شود. در زمان ابلاغ این مصوبه، اپراتورهای اینترنت به دلیل آنکه سقف مصرف منصفانه را در فرایندهای تجاری به نوعی جذاب تر نشان دهند، سقف مصرف منصفانه را عدد ترافیک داخلی قرار دادند. برای مثال در حجم مصرفی ۸۰۰ گیگابایت استفاده از ترافیک داخلی، میزان ترافیک خارجی معادل ۴۰۰ گیگابایت محاسبه می شد. این مساله سبب شد که این برداشت اشتباه در ذهن مشترکان جا بیافتد که اینترنت بین الملل دو برابر ترافیک داخلی محاسبه می شود و به نوعی در پس ذهن کاربران اینطور القا شد که اینترنت گران تر شده است. جهرمی با دفاع از مصوبه تعرفه اینترنت در جهت کاهش قیمت افزود: با اعمال این تعرفه، ۳۰ درصد در قیمت داخلی کاهش مشاهده می شود. به نحوی که کاربرانی که هنوز سرویس حجمی استفاده می کنند هر گیگابایت اینترنت را ۳۶۰۰ تومان می خرند و این درحالی است که در مصوبه جدید هر گیگابایت اینترنت، ۲ هزار تومان محاسبه می شود. این به معنای کاهش هزینه فروش هر گیگابایت ترافیک تا حدود ۳۳ درصد است. اما متاسفانه این مفهوم به غلط در ذهن مردم جا افتاده که اینترنت گران شده است. وی تاکید کرد: به همین دلیل ما معتقدیم که این تعریف مدل مصرف منصفانه باید به اصل مصوبه بازگردد. در این زمینه رگولاتوری نیز به اپراتورها تذکر داده که سقف مصرف منصفانه را به ترافیک بین الملل بازگردانند و ترافیک داخلی را نیم بها محاسبه کنند. تمامی سایت های داخلی مشمول ترافیک نیم بها شدند وزیر ارتباطات نارضایتی بعدی کاربران اینترنت را در محاسبه ترافیک نیم بها برای ۵۰۰ سایت پربازدید عنوان کرد و گفت: در این مصوبه تمامی سایت های پربازدید مشمول تعرفه نیم بها شده اند و این درحالی است که قبل از اعمال این مصوبه، ۵۰۰ سایت پربازدید از سوی اپراتورها مشمول ترافیک نیم بها شده بود. وی با اشاره به برخی انتقادات از لیست سایت هایی که از سوی اپراتورها، به عنوان ۵۰۰ سایت پربازدید اعلام شده است، تاکید کرد: این مکانیزم از دید ما منسوخ است و شرکت ها موظفند همه سایت هایی که ترافیکشان در داخل کشور میزبانی می شود را مشمول ترافیک نیم بها قرار دهند. اپراتورهای اینترنت موظف به اعلام لیست تمامی سایتهای داخلی هستند و تمام سایتهایی که از مرکز ملی تبادل ترافیک استفاده می کنند مشمول ترافیک نیم بها می شوند و شرکتها باید روی پرتال خود، اسامی سایتها را اعلام کنند. در همین حال رگولاتوری با راه اندازی پرتالی موضوع حمایت از دارندگان محتوا را عملیاتی کرده است و دارندگان محتوا می توانند به این پرتال مراجعه کرده و آدرس سایت خود را ثبت کنند تا اسامی شان در جهت حمایت از محتوا، به اپراتورهای اینترنت اعلام شود. ۷۰ درصد کاربران از تعرفه های جدید اینترنت راضی اند وزیر ارتباطات موضوع بعدی نارضایتی کاربران به تعرفه های جدید اینترنت را مربوط به برخی کسب و کارهایی عنوان کرد که نیاز به سرعت بالا و سقف مصرف پایین دارند و گفت: این موضوع از ابتدای صدور مجوز نیز مدنظر ما بود و برای آنکه اعمال همزمان آن در مصوبه اصلی، اختلال ایجاد نکند برای آن ۳ ماه زمان در نظر گرفتیم. هم اکنون پیشنهاد تعریف تعرفه جدید برای این مدل مصرف، آماده است و تلاش می کنیم تا فروردین ماه آن را اعلام کنیم. اما راهکار این است که کاربران فعلا از ظرفیت موبایل استفاده کنند تا این تعرفه تدوین شود. با تمام این مجموعه اعتراضات به بحث تعرفه جدید، اما نظرسنجی انجام شده از رضایت بیش از ۷۰ درصدی کاربران از این مصوبه حکایت دارد که با اصلاح این رویه، میزان رضایت مندی افزایش می یابد. به طور کل می توان گفت که به اهدافمان در رشد محتوای داخلی رسیده ایم. |