باشگاه کاربران روماک

نسخه‌ی کامل: رفع مشکل دریافت و ارسال نکردن فکس
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شاید برای شما هم پبش آمده باشد که بخواهید از دستگاه فکس خود استفاده کنید ولی به هر دلیلی دستگاه فکس شما کار نمی‌کند و یا پیغام خطا می‌دهد.
ما در این مقاله راهکارهایی را برای شما تهیه کرده‌ایم که با انجام دادن و چک کردن آنها می‌توانید ایراد دستگاه خود را پیدا کرده و برطرف کنید.

[تصویر:  do.php?img=5027]

1- ابتدا شما باید از خط تلفن خود مطمئن شوید که سالم است و بوق دارد و یا یکطرفه نشده باشد.
برای این کار سیم تلفن را از پشت دستگاه جدا کرده و به گوشی تلفن متصل کنید و از طریق گوشی تماس بگیرید و یا به گوشی زنگ بزنید و از سالم بودن خط اطمینان حاصل کنید.
2- در صورت سالم بودن خط پشت دستگاه را چک کنید و مطمئن شوید که سیم به سوکت درست متصل شده باشد.

[تصویر:  do.php?img=5028]

منظور از سوکت درست یعنی به قسمت ورودی (line) وصل شده باشد و به سوکت خروجی (Ext) وصل نباشد.

3- سیم تلفن را چک کنید که دارای دو رشته سیم باشد و از نوع 4 رشته‌ای نباشد. زیرا همین باعث عدم کارکرد صحیح دستگاه می‌شود (شماره1)

[تصویر:  do.php?img=5030]

4- مطمئن شوید که سیم تلفن از پریز روی دیوار مستقیم به دستگاه متصل شده باشد و مابین دستگاه و سیم تلفن وسیله دیگری مانند دستگاه کارت خوان، گوشی تلفن و… نباشد و یا در اتاق دیگری از این خط تلفن استفاده نمی‌شود.

5- در صورتی که خط شما دارای اینترنت است، باید قبل از اتصال خط به دستگاه حتما از یک اسپلیتر استفاده کنید تا نویز خط را گرفته و دستگاه دچار مشکل نشود.

[تصویر:  do.php?img=5029]

بعد از چک کردن موارد بالا و درست نشدن، باید سراغ دستگاه رفته و آن را چک کنید که مراحل آن را برای شما توضیح می‌دهیم.

1- ابتدا چک کنید که دریافت فکس روی حالت اتوماتیک باشد و یا اگر دستی تنظیم شده، آن را به حالت اتوماتیک برگردانید.

[تصویر:  do.php?img=5031]

2- اگر دستگاه، پیغام No Fax Detect می‌دهد، شماره تماس گرفته شده مربوط به فکس نیست.
3- اگر پیغام Com Error می‌دهد، خط ایراد دارد و احتمالا نویز دارد که این مشکل می‌تواند هم از سمت شما باشد و هم از سمت طرف دیگر باشد.
4- اگر پیغام No Answer می‌دهد، دستگاه طرف مقابل استارت نمی‌شود.
5- در دستگاه‌های اچ پی که بصورت چهارکاره عرضه می‌شوند، قابلیتی وجود دارد که شما می‌توانید از طریق آن، فکس دستگاه خود را چک کنید و از سلامت آن مطمئن شوید.
برای این کار از طریق پنل دستگاه، وارد منو شوید و گزینه سرویس (Service) را پیدا کنید و وارد شوید.

[تصویر:  do.php?img=5032]

سپس در این منو، گزینه Run Fax Test را اجرا کنید. دستگاه در این مرحله خط و سخت افزار را از لحاظ سلامت چک می‌کند و در آخر یک برگه شامل نتیجه تست را برا شما پرینت می‌گیرد که در این برگه شما می‌توانید سلامت دستگاه را چک کنید و اگر ایرادی داشته باشد آن را برطرف کنید.

[تصویر:  do.php?img=5033]

در ادامه، در برگه چاپ شده در قسمت بالای صفحه 4 گزینه وجود دارد که روبروی هرکدام از آنها کلمه‌ای با عنوان Pass باید باشد که نشانه سالم بودن دستگاه است و اگر Failed یا Skipped باشد، نشانه خرابی در آن قسمت است که ما در ادامه، برای شما آنها را توضیح می‌دهیم:

[تصویر:  do.php?img=5034]
[تصویر:  do.php?img=5035]
  • Fax Hardware test (سالم بودن سخت افزار)
  • Fax Connected to Active Telephone Wall Jack (دستگاه به خط تلفن فعال متصل شده است)
  • Phone Cord Connected To correct Port On fax (سیم تلفن به سوکت درست در دستگاه متصل شده است)
  • Dial Tone Detection (خط تلفن، بوق درست دارد)
در صورتیکه هرکدام از این گزینه‌ها دارای ایراد باشد، فکس درست عمل نمی‌کند و باید نسبت به درست کردن آن اقدام کنید.
در صورتیکه با انجام این مراحل و چک کردن آنها ایراد برطرف نشد دستگاه را یک بار ریست کارخانه کرده و مجدد تست کنید و در صورت درست نشدن خط تلفن را تعویض کنید و باخط دیگر و یا در محل دیگری دستگاه را تست کنید.
اگر با خط دیگر و یا درمحل دیگر نیز ایراد حل نشد دستگاه ایراد سخت افزاری دارد و باید نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.