باشگاه کاربران روماک

نسخه‌ی کامل: چطور یک رزومه‌ کاری فوق‌العاده بنویسیم؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
رزومه‌‍ کاری شما می‌تواند منجر به شکست و یا موفقیت در انتخاب یک شغل شود، بنابراین ضروری است که زمانی را برای تکمیل توانایی‌های حرفه‌ای خود در رزومه‌ کاری و اطمینان از صحت آن‌ها اختصاص دهید.
اگر چه فرمت و طراحی رزومه شما براساس ترجیحات شخصی و یا صنایع مختلف متفاوت است، اما برخی الزامات استانداردسازی برای رزومه‌ کاری وجود دارد که نباید آن‌ها را نادیده بگیرید. این چک‌لیست، لیست تمام ملزوماتی را که شما باید در رزومه‌ کاری خود بنویسید را شامل می‌شود:

یک رزومه‌ کاری فوق‌العاده شامل چه چیزهایی است؟

اطلاعات تماس
نوشتن جزپیات تماس در رزومه کاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا کارفرمایان می‌بایست اطلاعات تماس شما را داشته باشند تا هر زمان که می‌خواهند برای مصاحبه کاری با شما تماس بگیرند. آدرس پستی همیشه لازم است، اما بهتر است شما شماره تماس و آدرس ایمیل(یک آدرس ایمیل حرفه‌ای، مانند example@gmail.com) را نیز به رزومه کاری خود اضافه کنید.
عنوان
برای شروع رزومه‌ کاری خود، بهتر است بیانیه‌ای کوتاه بنویسید که شما و آن‌چه را که شما می‌توانید ارائه دهید شرح دهد. آن باید مهارت‎‌‌ها و ویژگی‌هایی کاری شما را برجسته کند و گیرنده براساس آن تشخیص دهد که می‌خواهد بقیه‌ی رزومه‌ی شما را بخواند یا نه؟ عنوان باید در حدود ۳۰ ثانیه توضیح دهد که شما چه کسی هستید، چه کاری انجام می‌دهید و چرا کاندید مناسبی برای این شغل هستید.
تجربه‌ها
یکی از اهداف اصلی رزومه‌ی کاری این است که تجربه‌های کاری گذشته‌ی خود را داخل آن بنویسید. نقش‌های قبلی خود در سازمان‌های مختلف به ترتیب زمانی معکوس یادداشت کنید. اگر مدت‌زمان طولانی است که کار می‌کنید بیشتر بر روی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته تمرکز کنید. برای هر نقشی که داشتید باید نام شرکت، زمانی را که طی آن مشغول کار بودید، موقعیت شغلی خود، مسئولیت‌ها و دستاوردهای خود را طی آن بیان کنید.
تحصیلات
در بخشی از رزومه که باید تحصیلات خود را بنویسید، لازم نیست تا کل آموزش‌های خود را توضیح دهید بلکه تنها اشاره به بالاترین سطح تحصیلات کافیست. به عنوان مثال اگر در دانشگاه حضور داشته‌اید، لازم نیست اطلاعات مدرسه‌ها‌ی خود را نیز بنویسید. هنگامی که لیست تحصیلات خود را تکمیل کردید، آخرین مدرک تحصیلی و سال فارغ‌التحصیلی خود را بنویسید.
ویژگی‌های شخصیتی
هرگونه ویژگی شخصیتی را که احساس می‌کنید با نقش شما در شغل جدید متناسب است یادداشت کنید.
افزودنی‌های پیشنهاد شده
در این بخش شما می‌توانید هر مجوز، گواهی‌نامه و یا هر جایزه‌ای را که دریافت کرده‌اید یادداشت کنید. شما هم‌چنین می‌توانید به وبلاگ، نمونه‌کارها و یا آدرس شبکه‌های اجتماعی خود (اگر به صورت حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنید) لینک بدهید.
قالب‌بندی
رزومه‌ کاری شما هرگز نباید بیش از حد طولانی باشد، بنابراین سعی کنید آن را در یک یا دو صفحه تمام کنید. یک راه خوب برای فرمت‌‌بندی رزومه کاری در قالب بولت‌پوینت است که باعث می‌شود کارفرما با تمرکز اندکی به تمامی اطلاعات دسترسی پیدا کند. هم‌چنین بسیاری از کارفرمایان از سیستم‌های پیگیری متقاضی استفاده می‌کنند، سیستمی که به دنبال کلمات کلیدی مربوط به مسئولیت‌های شغلی است، بنابراین سعی کنید از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.
دستور زبان
هرگونه املا و اشتباهات دستوری را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ‌ اشتباهی مرتکب نشده باشید. برای این‌که بفهمید هیچ ایرادی در رزومه‌ کاری شما نیست از کسی بخواهید تا رزومه‌ی شما را بخواند و در صورتی‌که خطایی در آن باشد، به شما اطلاع دهد. سعی کنید از زبان عامیانه استفاده نکنید و اغلب افعال شما جزو افعال عملی باشند.

[تصویر:  Resume-Checklist.png]