باشگاه کاربران روماک

نسخه‌ی کامل: چگونه به مدیران نشان دهیم که وجودمان برای شرکت ضروری است
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
این روزها دنیای اطراف ما با سرعت زیادی در حال تغییر است و اگر شخصی نتواند کیفیت کاری مورد نظر کارفرما را برآورده کند، با نیروهای جدید و با استعدادتر جایگزین می‌شود.

«کاری کنید که مشتری‌ها و کارفرماها نتوانند شما را کنار بگذارند.» همه‌ی ما این جمله را تا به حال زیاد شنیده‌ایم. سرعت تغییرات اقتصادی دنیای امروز بسیار بالا است و هر لحظه این احتمال وجود دارد که یک نیروی کار با یک فرد بااستعدادتر جایگزین شود. بنابراین هر کارمندی باید ثابت کند که وجودش برای شرکت ضروری است و این اصلا کار آسانی نیست. برای انجام این کار نیازی نیست از همه نظر تمام و کمال باشید. فقط کافی است از یک سری عناصر کلیدی و ضروری کسب‌و‌کار اطلاع داشته باشید.

داشتن صفات خوب کافی نیست
آیا مشتری‌های شما می‌دانند که کسب‌و‌کارتان دارای چه ویژگی‌هایی است و به این موضوع باور دارند که نمی‌توانند شما را با کسب‌و‌کار دیگری جایگزین کنند؟ شرکت‌های بزرگ و کوچک معمولا اهمیت نقش مردم را در موفقیت خود دست کم می‌گیرند. مردم گاهی اوقات غیر منطقی فکر می‌کنند و اگر انگیزه پیدا کنند، می‌توانند به کسب‌وکار پایان دهند. بنابراین عالی بودن و داشتن ویژگی‌های خوب کافی نیست؛ باید کاری کنید که مشتری‌ها از این مسئله آگاه شوند و پشتیبان برند شما باشند. این موضوع در مورد کارمند یک شرکت نیز صدق می‌کند و کارفرما باید اهمیت این شخص را در شرکت درک کند.
قدرت نفوذ در کسب‌و‌کار به معنای ویژگی‌هایی یک فرد است که توسط دیگران درک می‌شود. اصول کار ساده است. شما به‌طور قانونی مالک یا کنترل‌کننده‌ی کسب‌و‌کاری هستید و باید از این موضوع برای میزان درگیری مخاطبان با برند استفاده ‌کنید. به‌عنوان مثال کنترل روی روابط، وب‌سایت، اپلیکیشن، پلتفرم و پایگاه داده یا حتی آشنایی با افراد واسطه‌ای که برای یک کسب‌و‌کار مفید باشند، نمونه‌هایی از نفوذپذیری در کسب‌و‌کار هستند.

درک قدرت نفوذپذیری معمولا به عواملی مانند زمان، انرژی و توجه به عوامل مورد نیاز برای جایگزین دارد. هرقدر زمان بیشتر باشد، قدرت تأثیرگذاری نیز بیشتر است. اگر منابع یا کنترلی که در اختیار دارید به‌راحتی و بعد از گذشت یک روز بتواند جایگزین شود؛ یعنی هیچ قدرتی برای نفوذ ندارید. اگر بازار پر از جایگزین باشد میزان نفوذپذیری شما تقریبا صفر یا در بهترین حالت ضعیف است. ادراک بسیار قوی‌تر از واقعیت است و اگر طرف مقابل متوجه نفوذ شما نشود، هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نخواهد داد.

تقویت نفوذپذیری
یکی از بهترین عوامل برای اندازه‌گیری ارزش قدرت نفوذ این است که ببینید آیا مقدار آن از حقوق سالیانه‌ای که می‌گیرید بیشتر است یا خیر. هرقدر مقدار آن بیشتر باشد یعنی قدرت بالاتری دارد.

چگونه و چه زمانی از آن استفاده کنیم

اگر احساس می‌کنید توجه زیادی به شما نمی‌شود و از بسیاری از مسائل کنار گذاشته می‌شوید یا احساس می‌کنید ممکن است اخراج شوید، یعنی زمان نشان دادن قدرت نفوذپذیری فرا رسیده است.

هدف خود را مشخص کنید

ابتدا باید مشخص کنید که هدف از نشان دادن قدرت نفوذ چیست؟ آیا می‌خواهید قرارداد جدیدی امضا کنید یا می‌خواهید روابط خود را با شخص یا مشتری خاصی پایان دهید؟

اجازه بدهید دیگران دوباره فکر کنند
از قدرت نفوذ برای حل کردن مسائل و پیش بردن مذاکرات استفاده کنید؛ نه اینکه به دیگران زور بگویید. این یعنی مسائل را واضح برای دیگران توضیح بدهید و مقدار کمی از عواقب خطر را برای آن‌ها بازگو کنید تا مجددا به شرایط موجود فکر کنند. به یاد داشته باشید که شما در جنگ با دیگران نیستید و اگر هدفتان این است که شرایط ادامه پیدا کند، نباید به طرف مقابل فشار وارد کنید. فقط کافی است کمی تنش ایجاد کنید تا مسیر گفتگو مطابق میل شما پیش برود. اگر شرایط به‌گونه‌ای است که همه چیز باید با گذشت زمان پیش برود، اصراری روی تصمیم‌گیری سریع نداشته باشید. گاهی اوقات عجله کردن باعث می‌شود از ارزش‌های شما کاسته شود و فرآیند تصمیم‌گیری را تحت تأثیر قرار دهد. به یاد داشته باشید که استفاده از قدرت نفوذ تنها زمانی کاربرد دارد که منافع شما و طرف مقابل حفظ شود؛ بنابراین به طرف مقابل نیز فرصت فکر کردن بدهید و بگذارید تمام جوانب کار را در نظر بگیرد.

راه حل ارائه دهید
اگر صحبت‌هایتان قانع‌کننده باشند، مطمئنا طرف مقابل از موضع خود کوتاه می‌آید و به دنبال راهی برای حل کردن مسئله است. بنابراین از قبل فکر کنید و راه حل خود را در پایان مذاکره ارائه دهید. سپس کمی زمان بدهید تا او نیز با در نظر گرفتن تمام جوانب تصمیم بگیرد.

قطع کردن روابط

همان‌طور که گفتیم، نشان دادن میزان نفوذپذیری گاهی اوقات به‌منظور قطع روابط انجام می‌شود. در چنین شرایطی نیز به طرف مقابل فشار وارد نکنید و اصطلاحا فرش را از زیر پایش نکشید. فرآیند خروج هرقدر بیشتر طول بکشد بهتر است. شاید طرف مقابل تصمیم بگیرید با پرداخت حقوق بیشتر شما را در شرکت نگه دارد. سریع تصمیم‌گیری نکنید. کمی زمان بگذارید و تمام شرایط را با دقت بررسی کنید.

هیچ فردی دوست ندارد زیر بار منت شخص دیگری باشد؛ اما نشان دادن قابلیت‌ها و میزان نفوذپذیری تضمین می‌کند که صدایتان به گوش مشتری یا کارفرما برسد.