باشگاه کاربران روماک

نسخه‌ی کامل: مکالمه عجیب ربات‌های فیسبوک
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شرکت فیسبوک دو ربات انسان‌نمای خود که از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌بردند را به دلیل مکالمات عجیب و غریبی که با یکدیگر داشتند و تنها خودشان متوجه آن می‌شدند، از کار انداخت.
به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، "هان" ربات انسان نمایی است که توسط شرکت "هانسون رباتیک" طراحی شده و توسعه یافته و چهره آن به دستورات فرستاده شده از طریق تلفن همراه واکنش نشان می‌دهد در نمایشگاه بین‌المللی بهاری هنگ‌کنگ در سال 2015 رونمایی شد.
این دو ربات سخنگو برای تعامل بهتر با یکدیگر، زبان انگلیسی را تغییر دادند اما به گونه‌ای که افرادی که مسئولیت مراقبت از آنها را بر عهده داشتند متوجه این زبان نمی‌شدند.


[تصویر:  do.php?img=4008]


این دیالوگ‌های عجیب و غریب از آنجایی پدید آمد که فیسبوک این ربات‌ها را به چالش کشید تا با یکدیگر در زمینه تجارت و تلاش برای مبادله کالاهایی مانند کلاه‌ها، توپ‌ها و کتاب‌ها مذاکره کنند. اما این مذاکرات به سرعت تبدیل به مکالمه ای شد که فقط خود ربات‌ها آن را متوجه می‌شدند و درک آن برای انسان‌ها تقریبا غیرممکن بود.
با وجود اینکه مکالمات آنها با همان زبان عجیب و غریب با موفقیت خاتمه یافت، اما سبب پدید آمدن زبان بیگانه‌ای شد که فیسبوک را به غیرفعال کردن آنها وادار کرد.

ماه پیش محققان فیسبوک دریافتند که دو ربات سخنگو که در بخش هوش مصنوعی این شرکت ساخته شده بودند به صورتی پیش بینی نشده با یکدیگر شروع به برقراری ارتباط کردند. این دو ربات که باب و آلیس نام دارند زبان خودشان را ساخته اند.
باب: I can can I I everything else.""
آلیس: "Balls have zero to me to me to me to me to me to me to me to me to."
چیزی که در بالا خواندید شاید به نظر بی معنی و یک اشتباه بیاید، ولی محققان معتقدند که این روش صحبت کردن نوعی خلاصه گویی است. داستان از آنجایی شروع می شود که در ماه خرداد امسال فیسبوک ربات‌هایی را معرفی کرد که قادر به مذاکره بودند.
ربات‌ها نرم افزارهایی هستند که می توانند برای انجام وظایف با انسان و دیگر کامپیوترها ارتباط برقرار کنند. برای مثال قرار ملاقات بگذارند و یا یک رستوران خوب پیشنهاد بدهند.
ربات‌های فیسبوک به حال خود رها شدند تا همانطور که می خواهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و برای آن‌ها دستورالعملی تعریف نشد که لزوماٌ به زبان انگلیسی پایبند باشند. در نتیجه ربات‌ها از زبان معیار منحرف شدند تا بتوانند به صورت مؤثرتری با یک دیگر ارتباط برقرار کنند.
این اتفاق جدید نیست. محققین اوپن ای آی ، آزمایشگاهی که توسط سازنده تسلا، الون ماسک ساخته شد نیز روی پروژه مشابهی کار می کنند.
این موضوع که هوش مصنوعی می تواند زبان خود را اختراغ کند باعث شده تا سوالات زیادی مطرح شود: آیا این موضوع خوب است و یا محققان باید جلوی آن را بگیرند؟ این موضوع چه سودی می تواند برای ما داشته باشد؟ چگونه می توانیم از این موضوع به نفع خود استفاده کنیم؟
فیسبوک در این زمینه هیچ نظری نداده است.
فیسبوک ربات‌های سخنگوی خود را در اپلیکیشن مسنجر نیز جای داده است. این شرکت می خواهد که 1.2 میلیارد کاربر اپلیکیشن مسنجر و فسبوک از آن برای خرید و حتی سفارش غذا استفاده کنند. فیسبوک همچنین می خواهد که آن را به یک سرویس خدمات رسانی به مشتری تبدیل کند که در آن مردم به جای تماس تلفنی با شرکت ها با روبات ها در ارتباط باشند.
شرکت های دیگر مانند آمازون با نرم افزار کمک رسان دیجیتالی الکسا و گوگل با اسیستنت خود در حال تحقیق و پژوهش روی آموزش ماشینی و هوش مصنوعی هستند.
در نهایت فیسبوک ناچار شد ربات‌های خود را که شروع به ساخت یک زبان کرده بودند متوقف کند، چرا که هدف آن‌ها از ساخت این ربات‌ها چیز دیگری بوده است. اما سؤال‌هایی که این موضوع پیش می‌آورد هنوز بی‌جواب مانده‌اند.
متشکرم از پست خوبتون
جالب بود مرسی