۹۶/۸/۱۹، ۰۶:۴۱ عصر
ویدیو ابزار قدرتمندی در بازاریابی محتوا محسوب میشود؛ ولی تولید ویدیوی مناسبی که با مخاطبان بهخوبی ارتباط برقرار کند، به کمی تخصص نیاز دارد.
اگر مقالاتی را که در چند سال اخیر در مورد بازاریابی محتوا نوشته شدهاند بخوانید، میبینید که اغلب آنها روی محتوای ویدیویی تأکید ویژهای دارند. ولی اگر یاد نگرفته باشید که این محتوای ویدیویی را چگونه تولید کنید، تلاش شما در این حوزه فقط به خستگی و دلسردی منجر میشود.
محتوای ویدیویی محبوبیت خود را از آنجا به دست آورد که درآمدزایی بالا و هزینهی تولیدی کمی داشت. همچنان که روندهای فناوری رو به گسترش هستند، هزینهی تولید ویدیو نیز پایینتر میآید. بهعلاوه، ابزارهای ارتقاء محتوا و پیگیری نتایج، به پیشرفت تبلیغات کمک زیادی کردهاند و بازاریابان بهراحتی میتوانند با قیمتی مناسب، محتوای موفق تولید کنند.
نکتهی مهم این است که ساخت ویدیوی موفق، بیش از آنکه مستلزم تخصیص بودجه باشد، به استراتژی خوب بازاریابی نیاز دارد. پس قبل از اینکه همهی کارهایتان را برای شروع فیلمبرداری رها کنید، یک استراتژی خوب برای مفهوم محتوای بصری خود پیدا کنید.
پیش از تولید ویدیو، خوب فکر کنید
درست مثل همهی محصولات تجاری دیگر که باید مرحلهی تست و آزمایش اولیه را بگذرانند، استراتژی شما هم نباید بدون بررسی و تحلیل دقیق، ویدیو را اولویت اول سرمایهگذاریهای بازاریابی قرار دهد. هرچند موتورهای جستجو و رسانههای اجتماعی بیش از هر زمان دیگری مردم را به سمت ویدیو سوق میدهند و به خرید پلتفرمهای مخصوص تشویق میکنند؛ ولی یک رویکرد متفکرانه، هرگز سریع و نامطمئن پیش نمیرود.
محتوای شما تنها در صورتی تأثیرات گستردهای خواهد داشت که بهخوبی طراحی شده باشد، با قوانین دنیای تجارت سازگاری داشته باشد و پیام پر مفهومی را ارسال کند. در غیر این صورت ویدیوی شما نمیتواند بازگشت سرمایه را تضمین کند و تلاش تیم بازاریابی را هدر میدهد.
سعی کنید در گروه شرکتهایی قرار نگیرید که با ویدیوهای نازل و بیکیفیت فراوان، این بازار را پرازدحام کردهاند. به چهار مرحلهای که در ادامهی مطلب ذکر میکنیم توجه کنید و این نکات را در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنید:
استراتژی بازاریابی خود را بهروز کنید
هر زمان که بخواهید یکی از عناصر استراتژی بازاریابی محتوا را اضافه یا حذف کنید، باید این تغییر را مستند کنید. این کار به شما کمک میکند پیش از اینکه به تولید محتوا دست بزنید، جایگاه خود را درک کنید. بهعلاوه باعث میشود متوجه شوید چه نوع محتوای خاص، شما را به موفقیت میرساند.
هنگامیکه ویدیو را به اسناد بازاریابی اضافه میکنید، دلیل تصمیم خود را برای اختصاص منابع بیشتر به ویدیو توضیح دهید. چه عاملی شما را به سمت این تصمیم سوق داده است؟ از این استراتژی چه هدفی را دنبال میکنید؟ برنامهی دقیق شما چیست؟
همهچیز را با جزئیات بنویسید: اهداف، پارامترها، نتایج مورد انتظار از آزمایشها، مخاطبان، استراتژی توزیع و ... . این کار را حتماً پیش از شروع ضبط ویدیو انجام دهید. بهاینترتیب راحتتر با چالشهای غیر منتظره روبرو میشوید.
مخاطبان خود را بشناسید و شرایط آنها را درک کنید
آیا مخاطبان هدف از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند؟ معمولاً از چه پلتفرمی بیشتر استفاده میکنند؟ بهجز ویدیو، با چه محتوایی بهتر ارتباط برقرار میکنند؟
محتوای پیشین خود را بررسی کنید. چه آنها که موفقیتآمیز بودهاند و چه مواردی که شکست خوردهاند. بهاینترتیب میتوانید برآورد کنید که چه ویدیویی برای کسبوکار شما مناسب است. اگر ویدیوی خود را در یوتیوب پست کنید درحالیکه اکثر مخاطبان شما از اینستاگرام استفاده میکنند، به موفقیت نمیرسید. با ارزیابی رفتار مخاطبان، میتوانید اطمینان حاصل کنید که ویدیوهای شما توسط افرادی که در دایرهی هدفتان قرار دارند، دیده میشوند.
با قدمهای کوچک شروع کنید
هرگز در یک روز ، تعداد زیادی ویدیو پشت سرهم پست نکنید! در عوض، فیلمها را به محتوای نوشتاری موجود (مثل پستهایی که کارایی بالایی داشتهاند، یا صفحات خدمات و پشتیبانی وبسایتتان) اضافه کنید. صفحات فعلی سایت را ارتقاء دهید و با مقایسهی عملکرد حال و گذشته، دید بهتری نسبت به تغییرات جدید به دست آورید.
فیلمهای اولیه را کوتاه نگهدارید؛ مثلاً در حد ۱۵ تا ۳۰ ثانیه برای شبکههای اجتماعی. ممکن است اوایل کار اصلاً نیازی به فیلمبرداری نداشته باشید و بتوانید با استفاده از عکسها و تصاویر (و گاهی چند جملهی متنی) یک ویدیوی ساده تولید کنید. ممکن است مخاطبان شما از یک اسلایدشو لذت ببرند؛ ولی برای موفقیت استراتژی بازاریابی، نیازی نیست با اسپیلبرگ قرارداد ببندید!
تست کردن
فرض کنیم شما از ویدیوهای کوتاه شروع کردهاید و حالا چندین ویدیوی باکیفیت تولید کردهاید که موردعلاقهی مخاطبان قرار گرفتهاند. تبریک میگوییم؛ ولی هنوز کار به پایان نرسیده است. فقط به این دلیل که برخی از ویدیوهای شما با استقبال مشتریان مواجه شدهاند، به این معنی نیست که همیشه همهی فیلمهایتان کارآمد خواهند بود.
بهجای تکیه به موفقیتهای موقت و نامطمئن، بهطور مداوم رویکرد خود را ارزیابی کنید و در صورت لزوم کارتان را اصلاح کنید. عملکردتان را بررسی کنید، روی محتوای جدیدتان تست A/B انجام دهید و هر زمان که فاکتورهای مورد آزمایش به شما اشاره میکنند، تغییرات لازم را اعمال کنید.
طرحی را که در مرحلهی اول نوشته بودید به یاد دارید؟ با بهروزرسانی این طرح، تایم لاین موفقیت محتوای ویدیویی خود را مشاهده میکنید. اگر ویدیوهای شما موفق به نظر میرسند ولی هنوز نتوانستهاید به اهداف اصلی دست پیدا کنید، دادهها را چک کنید و در صورت لزوم، روش کارتان را عوض کنید.
محتوای ویدیویی میتواند ابزار قدرتمندی برای بازاریابی شما باشد؛ ولی مثل همهی ابزارهای مؤثر، به تخصص نیاز دارد. شما با پیروی از این مراحل ساده، میتوانید درآمد بازاریابیتان را در این بخش به حداکثر برسانید.
اگر مقالاتی را که در چند سال اخیر در مورد بازاریابی محتوا نوشته شدهاند بخوانید، میبینید که اغلب آنها روی محتوای ویدیویی تأکید ویژهای دارند. ولی اگر یاد نگرفته باشید که این محتوای ویدیویی را چگونه تولید کنید، تلاش شما در این حوزه فقط به خستگی و دلسردی منجر میشود.
محتوای ویدیویی محبوبیت خود را از آنجا به دست آورد که درآمدزایی بالا و هزینهی تولیدی کمی داشت. همچنان که روندهای فناوری رو به گسترش هستند، هزینهی تولید ویدیو نیز پایینتر میآید. بهعلاوه، ابزارهای ارتقاء محتوا و پیگیری نتایج، به پیشرفت تبلیغات کمک زیادی کردهاند و بازاریابان بهراحتی میتوانند با قیمتی مناسب، محتوای موفق تولید کنند.
نکتهی مهم این است که ساخت ویدیوی موفق، بیش از آنکه مستلزم تخصیص بودجه باشد، به استراتژی خوب بازاریابی نیاز دارد. پس قبل از اینکه همهی کارهایتان را برای شروع فیلمبرداری رها کنید، یک استراتژی خوب برای مفهوم محتوای بصری خود پیدا کنید.
پیش از تولید ویدیو، خوب فکر کنید
درست مثل همهی محصولات تجاری دیگر که باید مرحلهی تست و آزمایش اولیه را بگذرانند، استراتژی شما هم نباید بدون بررسی و تحلیل دقیق، ویدیو را اولویت اول سرمایهگذاریهای بازاریابی قرار دهد. هرچند موتورهای جستجو و رسانههای اجتماعی بیش از هر زمان دیگری مردم را به سمت ویدیو سوق میدهند و به خرید پلتفرمهای مخصوص تشویق میکنند؛ ولی یک رویکرد متفکرانه، هرگز سریع و نامطمئن پیش نمیرود.
محتوای شما تنها در صورتی تأثیرات گستردهای خواهد داشت که بهخوبی طراحی شده باشد، با قوانین دنیای تجارت سازگاری داشته باشد و پیام پر مفهومی را ارسال کند. در غیر این صورت ویدیوی شما نمیتواند بازگشت سرمایه را تضمین کند و تلاش تیم بازاریابی را هدر میدهد.
سعی کنید در گروه شرکتهایی قرار نگیرید که با ویدیوهای نازل و بیکیفیت فراوان، این بازار را پرازدحام کردهاند. به چهار مرحلهای که در ادامهی مطلب ذکر میکنیم توجه کنید و این نکات را در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنید:
استراتژی بازاریابی خود را بهروز کنید
هر زمان که بخواهید یکی از عناصر استراتژی بازاریابی محتوا را اضافه یا حذف کنید، باید این تغییر را مستند کنید. این کار به شما کمک میکند پیش از اینکه به تولید محتوا دست بزنید، جایگاه خود را درک کنید. بهعلاوه باعث میشود متوجه شوید چه نوع محتوای خاص، شما را به موفقیت میرساند.
هنگامیکه ویدیو را به اسناد بازاریابی اضافه میکنید، دلیل تصمیم خود را برای اختصاص منابع بیشتر به ویدیو توضیح دهید. چه عاملی شما را به سمت این تصمیم سوق داده است؟ از این استراتژی چه هدفی را دنبال میکنید؟ برنامهی دقیق شما چیست؟
همهچیز را با جزئیات بنویسید: اهداف، پارامترها، نتایج مورد انتظار از آزمایشها، مخاطبان، استراتژی توزیع و ... . این کار را حتماً پیش از شروع ضبط ویدیو انجام دهید. بهاینترتیب راحتتر با چالشهای غیر منتظره روبرو میشوید.
مخاطبان خود را بشناسید و شرایط آنها را درک کنید
آیا مخاطبان هدف از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند؟ معمولاً از چه پلتفرمی بیشتر استفاده میکنند؟ بهجز ویدیو، با چه محتوایی بهتر ارتباط برقرار میکنند؟
محتوای پیشین خود را بررسی کنید. چه آنها که موفقیتآمیز بودهاند و چه مواردی که شکست خوردهاند. بهاینترتیب میتوانید برآورد کنید که چه ویدیویی برای کسبوکار شما مناسب است. اگر ویدیوی خود را در یوتیوب پست کنید درحالیکه اکثر مخاطبان شما از اینستاگرام استفاده میکنند، به موفقیت نمیرسید. با ارزیابی رفتار مخاطبان، میتوانید اطمینان حاصل کنید که ویدیوهای شما توسط افرادی که در دایرهی هدفتان قرار دارند، دیده میشوند.
با قدمهای کوچک شروع کنید
هرگز در یک روز ، تعداد زیادی ویدیو پشت سرهم پست نکنید! در عوض، فیلمها را به محتوای نوشتاری موجود (مثل پستهایی که کارایی بالایی داشتهاند، یا صفحات خدمات و پشتیبانی وبسایتتان) اضافه کنید. صفحات فعلی سایت را ارتقاء دهید و با مقایسهی عملکرد حال و گذشته، دید بهتری نسبت به تغییرات جدید به دست آورید.
فیلمهای اولیه را کوتاه نگهدارید؛ مثلاً در حد ۱۵ تا ۳۰ ثانیه برای شبکههای اجتماعی. ممکن است اوایل کار اصلاً نیازی به فیلمبرداری نداشته باشید و بتوانید با استفاده از عکسها و تصاویر (و گاهی چند جملهی متنی) یک ویدیوی ساده تولید کنید. ممکن است مخاطبان شما از یک اسلایدشو لذت ببرند؛ ولی برای موفقیت استراتژی بازاریابی، نیازی نیست با اسپیلبرگ قرارداد ببندید!
تست کردن
فرض کنیم شما از ویدیوهای کوتاه شروع کردهاید و حالا چندین ویدیوی باکیفیت تولید کردهاید که موردعلاقهی مخاطبان قرار گرفتهاند. تبریک میگوییم؛ ولی هنوز کار به پایان نرسیده است. فقط به این دلیل که برخی از ویدیوهای شما با استقبال مشتریان مواجه شدهاند، به این معنی نیست که همیشه همهی فیلمهایتان کارآمد خواهند بود.
بهجای تکیه به موفقیتهای موقت و نامطمئن، بهطور مداوم رویکرد خود را ارزیابی کنید و در صورت لزوم کارتان را اصلاح کنید. عملکردتان را بررسی کنید، روی محتوای جدیدتان تست A/B انجام دهید و هر زمان که فاکتورهای مورد آزمایش به شما اشاره میکنند، تغییرات لازم را اعمال کنید.
طرحی را که در مرحلهی اول نوشته بودید به یاد دارید؟ با بهروزرسانی این طرح، تایم لاین موفقیت محتوای ویدیویی خود را مشاهده میکنید. اگر ویدیوهای شما موفق به نظر میرسند ولی هنوز نتوانستهاید به اهداف اصلی دست پیدا کنید، دادهها را چک کنید و در صورت لزوم، روش کارتان را عوض کنید.
محتوای ویدیویی میتواند ابزار قدرتمندی برای بازاریابی شما باشد؛ ولی مثل همهی ابزارهای مؤثر، به تخصص نیاز دارد. شما با پیروی از این مراحل ساده، میتوانید درآمد بازاریابیتان را در این بخش به حداکثر برسانید.