۹۶/۷/۱۸، ۱۰:۱۵ عصر
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای خرید یک گوشی به فروشگاهی مراجعه کنید و فروشنده به شما بگوید که گوشی مد نظرتان را در دو نسخه با گارانتی و بدون گارانتی دارد و نسخه با گارانتی آن چند صد هزار تومان از نسخه بدون گارانتی محصول گران قیمتتر است! حال شما میمانید که کدام نسخه را خریداری کنید! آیا ارزش دارد که با پرداخت چند صد هزار تومان هزینه بیشتری نسخه با گارانتی گوشی را خریداری کنید؟
در سمت مقابل در برخی از مناطق کشور نسخههای بدون گارانتی گوشیهای مختلف عرضه میشوند و عموما قیمتی دارند که چند صد هزار تومان از قیمت اصلی گوشیهای مذکور پایینتر است! آیا خرید این اسمارتفونها اقدام صحیحی محسوب میشود؟ در این مقاله قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم و راهنمای جامعی را در اختیارتان قرار دهیم.
در سمت مقابل در برخی از مناطق کشور نسخههای بدون گارانتی گوشیهای مختلف عرضه میشوند و عموما قیمتی دارند که چند صد هزار تومان از قیمت اصلی گوشیهای مذکور پایینتر است! آیا خرید این اسمارتفونها اقدام صحیحی محسوب میشود؟ در این مقاله قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم و راهنمای جامعی را در اختیارتان قرار دهیم.
گارانتی چیست؟
گارانتی در اصل تضمینی است که یک شرکت سازنده در قبال کارایی و عملکرد بدون مشکل محصولش برای بازه زمانی مشخصی ارائه میکند. برای مثال زمانی که شرکتی مثل سامسونگ اشاره کند که فلان گوشی هوشمندش 12 ماه گارانتی دارد، بدان معنا است که این گوشی طی 12 ماه اول استفاده به هیچ وجه دچار مشکلات عملکردی که آنها را در توافقنامه گارانتی محصولش ارائه کرده است، نمیشود.
اما توافقنامه گارانتی چیست؟ هر شرکت تولید کنندهای محصولاتش را در قبال اتفاقها و رخدادهای خاصی گارانتی میکند. برای مثال شما نمیتوانید یک گوشی با گارانتی 12 ماه را خریداری کرده و در ماه یازدهم آن را به دیوار بکوبید و از ضوابط گارانتی برای تعمیر آن استفاده کنید! برای مشخص شدن محدوده گارانتی از توافقنامه گارانتی استفاده میشود و لیست شرایط و ضوابط آن توسط کمپانی سازنده ارائه خواهد شد.
عموما مسائلی همچون خرابی ناشی از آب خوردگی، افتادن از دست کاربر، وارد شدن ضربه و سایر مسائل این چنینی در گوشیهای هوشمند تحت گارانتی قرار نمیگیرند. پس ضوابط و قوانینی که در توافقنامه گارانتی ارائه میشوند برای تشخیص محدوده گارانتی بسیار حائز اهمیت هستند. شرکتهای تولید کننده محصولات مختلف و به ویژه اسمارتفونها همیشه محصولاتشان را در قبال اتفاقهایی گارانتی میکنند که کاربر مستقیما در رخ دادن آنها نقشی نداشته باشد و اتفاق رخ داده شده به سهلانگاری کاربر مربوط نشود.
برای مثال اگر بورد اصلی گوشی تحت گارانتی شما بدون دلیل و به طور خودکار در بازه زمانی که تحت گارانتی است بسوزد، شرکت سازنده آن را به طور رایگان تعمیر خواهد کرد. برای اینکه بدانید گوشیهای هر برند با چه شرایط و ضوابطی گارانتی میشوند باید توافقنامه گارانتی آنها را مطالعه کنید. شرایط و ضوابط هر شرکت در این راستا متفاوت خواهد بود. برای مثال ممکن است یک شرکت روت کردن گوشی اندرویدی را بهانهای برای ابطال گارانتی آن در نظر بگیرد و شرکتی دیگر سیاستی متفاوت را در پیش گرفته باشد.
گارانتی در اصل تضمینی است که یک شرکت سازنده در قبال کارایی و عملکرد بدون مشکل محصولش برای بازه زمانی مشخصی ارائه میکند. برای مثال زمانی که شرکتی مثل سامسونگ اشاره کند که فلان گوشی هوشمندش 12 ماه گارانتی دارد، بدان معنا است که این گوشی طی 12 ماه اول استفاده به هیچ وجه دچار مشکلات عملکردی که آنها را در توافقنامه گارانتی محصولش ارائه کرده است، نمیشود.
اما توافقنامه گارانتی چیست؟ هر شرکت تولید کنندهای محصولاتش را در قبال اتفاقها و رخدادهای خاصی گارانتی میکند. برای مثال شما نمیتوانید یک گوشی با گارانتی 12 ماه را خریداری کرده و در ماه یازدهم آن را به دیوار بکوبید و از ضوابط گارانتی برای تعمیر آن استفاده کنید! برای مشخص شدن محدوده گارانتی از توافقنامه گارانتی استفاده میشود و لیست شرایط و ضوابط آن توسط کمپانی سازنده ارائه خواهد شد.
عموما مسائلی همچون خرابی ناشی از آب خوردگی، افتادن از دست کاربر، وارد شدن ضربه و سایر مسائل این چنینی در گوشیهای هوشمند تحت گارانتی قرار نمیگیرند. پس ضوابط و قوانینی که در توافقنامه گارانتی ارائه میشوند برای تشخیص محدوده گارانتی بسیار حائز اهمیت هستند. شرکتهای تولید کننده محصولات مختلف و به ویژه اسمارتفونها همیشه محصولاتشان را در قبال اتفاقهایی گارانتی میکنند که کاربر مستقیما در رخ دادن آنها نقشی نداشته باشد و اتفاق رخ داده شده به سهلانگاری کاربر مربوط نشود.
برای مثال اگر بورد اصلی گوشی تحت گارانتی شما بدون دلیل و به طور خودکار در بازه زمانی که تحت گارانتی است بسوزد، شرکت سازنده آن را به طور رایگان تعمیر خواهد کرد. برای اینکه بدانید گوشیهای هر برند با چه شرایط و ضوابطی گارانتی میشوند باید توافقنامه گارانتی آنها را مطالعه کنید. شرایط و ضوابط هر شرکت در این راستا متفاوت خواهد بود. برای مثال ممکن است یک شرکت روت کردن گوشی اندرویدی را بهانهای برای ابطال گارانتی آن در نظر بگیرد و شرکتی دیگر سیاستی متفاوت را در پیش گرفته باشد.
گارانتی گوشی در ایران
همانطور که اشاره کردیم، در کشور ما گوشیهای هوشمند با گارانتی گرانتر از نسخههای بدون گارانتی به فروش میرسند، اما آیا این مسئله در سایر نقاط دنیا هم به شیوه مشابه وجود دارد؟
همانطور که اشاره کردیم، در کشور ما گوشیهای هوشمند با گارانتی گرانتر از نسخههای بدون گارانتی به فروش میرسند، اما آیا این مسئله در سایر نقاط دنیا هم به شیوه مشابه وجود دارد؟
ابدا این چنین نیست! هر شرکتی که گوشی هوشمندش را با گارانتی رسمی خود در اختیار مشتریانش قرار دهد یک اقدام اختیاری را انجام داده و در حقیقت برای مشتریانش احترام قائل میشود. بنابراین عرضه نسخه با گارانتی و بدون گارانتی دستگاه هیچ معنایی ندارد! گوشیهایی که به طور رسمی و تحت گارانتی رسمی شرکت سازنده عرضه شوند، ابدا قیمتی بالاتر از قیمت اصلی دستگاه نخواهند داشت. پس عرضه گوشیها در دو نسخه با گارانتی و بدون گارانتی و با قیمتهای متفاوت یک سیاست اختصاصی و مخصوص فروشندگان ایرانی است!
اما چرا این اتفاق در بازارهای کشورمان رخ میدهد؟ دلیل این مسئله عموما با عدم نظارت مستقیم شرکتهای تولید کننده گوشی برندهای مختلف در ایران ارتباط دارد. برای مثال اپل در ایران نمایندگی مجازی ندارد، اما با این حال اگر شما برای خرید یک آیفون به فروشگاهی بروید، میتوانید نسخه با گارانتی دستگاه را با صرف هزینه بیشتری خریداری کنید! اگر اپل در ایران نمایندگی ندارد، پس این گارانتی از کجا میآید؟
گارانتی که در قبال این آیفون و اغلب گوشیهای هوشمند ارائه میشود، گارانتی رسمی خود شرکت سازنده نیست، بلکه گارانتی است که از سوی یک شرکت واسط داخلی ارائه شده است. این شرکتهای واسط عملکردی نسبتا شبیه به شرکتهای بیمه دارند. آنها در هنگام خرید هر گوشی چند صد هزار تومان هزینه دریافت میکنند و یک کارت گارانتی را ارائه خواهند کرد. در قبال این موضوع شرکتهای مذکور متعهد میشوند که اگر اسمارتفون شما در بازه زمانی مشخصی با مشکلی مواجه شد، آن را تحت ضوابط گارانتی تعمیر کند!
پس مفهوم گارانتی گوشیها در ایران با مفهوم اصلی گارانتی در دنیا کمی تفاوت دارد. دلیل این که اسمارتفونها در کشورمان عموما شامل دو نسخه با گارانتی و بدون گارانتی عرضه میشوند، همین است. در برخی موارد ممکن است گارانتی یک شرکت ارزانتر از گارانتی شرکت دیگر باشد یا شرایط و مدت زمان گارانتی آنها با یکدیگر فرق کند. اقدامی که شرکتهای واسط برای گارانتی گوشیهای هوشمند انجام میدهند، در اصل اقدام بدی نیست. چه اشکالی دارد اگر اپل در ایران نمایندگی نداشت، یک شرکت واسط محصولاتش را با گارانتی و حتی با دریافت چند صد هزار تومان هزینه بیشتر در اختیار کاربران قرار دهد و آن را در قبال بروز مشکلات عملکردی در بازه زمانی خاصی گارانتی کند؟ این مسئله مطمئنا اقدام بدی نیست، اما در شرایطی که شرکت تضمین دهنده یا گارانتی کننده در قبال تعهدی که داده است، مسئولیتپذیر باشد!
متاسفانه این مسئولیتپذیری در کشورمان چندان دیده نمیشود. کافی است که خدای نکرده یک بار یک گوشی با گارانتی این چنینی خریداری کنید و مشکلی برای آن پیش آید و دستگاه را برای تعمیر تحت ضوابط گارانتی به فروشنده ارجاع دهید. در این شرایط علاوه بر زمان طولانی که باید برای انجام پروسه طی شود، شما با انواع دلایل عجیب و غریبی مواجه میشوید که از سوی شرکت گارانتی کننده و فروشنده برای فرار از ضوابط گارانتی ارائه میشوند. متاسفانه آنها از هر دروغی برای متهم کردن شما و فرار از تعمیر رایگان گوشی استفاده خواهند کرد. در نهایت اگر خیلی خوش شانس باشید و بتوانید آنها را قانع کنید، بعد از چند هفته گوشی تعمیر شده خود را دریافت خواهید کرد که احتمالا در آن از قطعه تعمیری بسیار ضعیف و ارزانی استفاده شده و بعد از مدت کوتاهی باز هم دچار مشکل میشود.
بنابراین شرایط و ضوابط گارانتی در کشورمان نسبت به آنچه که در سایر نقاط دنیا شاهدش هستیم متفاوت است. گوشیهای هوشمند از جمله محصولاتی هستند که به واقع خرید نسخه با گارانتی آنها را به شما پیشنهاد نمیکنیم. البته این پیشنهاد نظر شخصی ماست و ممکن است برخی افراد با شرکتها و فروشندگان گوشیهای با گارانتی خوبی آشنا شده باشند که ارزش پرداختی هزینه مضاعف در قبال گارانتی با کیفیت را دارند. یکی از فروشندگانی که بنده چند بار توانستم از گارانتی محصولاتش استفاده کنم، سایت دیجیکالا بود. خدمات پس از فروش این سایت بسیار عالی است و گارانتی که توسط آن انجام میشود نسبت به گارانتی سایر فروشندگان در بازار آزاد شرایط بهتری دارد.
اما چرا این اتفاق در بازارهای کشورمان رخ میدهد؟ دلیل این مسئله عموما با عدم نظارت مستقیم شرکتهای تولید کننده گوشی برندهای مختلف در ایران ارتباط دارد. برای مثال اپل در ایران نمایندگی مجازی ندارد، اما با این حال اگر شما برای خرید یک آیفون به فروشگاهی بروید، میتوانید نسخه با گارانتی دستگاه را با صرف هزینه بیشتری خریداری کنید! اگر اپل در ایران نمایندگی ندارد، پس این گارانتی از کجا میآید؟
گارانتی که در قبال این آیفون و اغلب گوشیهای هوشمند ارائه میشود، گارانتی رسمی خود شرکت سازنده نیست، بلکه گارانتی است که از سوی یک شرکت واسط داخلی ارائه شده است. این شرکتهای واسط عملکردی نسبتا شبیه به شرکتهای بیمه دارند. آنها در هنگام خرید هر گوشی چند صد هزار تومان هزینه دریافت میکنند و یک کارت گارانتی را ارائه خواهند کرد. در قبال این موضوع شرکتهای مذکور متعهد میشوند که اگر اسمارتفون شما در بازه زمانی مشخصی با مشکلی مواجه شد، آن را تحت ضوابط گارانتی تعمیر کند!
پس مفهوم گارانتی گوشیها در ایران با مفهوم اصلی گارانتی در دنیا کمی تفاوت دارد. دلیل این که اسمارتفونها در کشورمان عموما شامل دو نسخه با گارانتی و بدون گارانتی عرضه میشوند، همین است. در برخی موارد ممکن است گارانتی یک شرکت ارزانتر از گارانتی شرکت دیگر باشد یا شرایط و مدت زمان گارانتی آنها با یکدیگر فرق کند. اقدامی که شرکتهای واسط برای گارانتی گوشیهای هوشمند انجام میدهند، در اصل اقدام بدی نیست. چه اشکالی دارد اگر اپل در ایران نمایندگی نداشت، یک شرکت واسط محصولاتش را با گارانتی و حتی با دریافت چند صد هزار تومان هزینه بیشتر در اختیار کاربران قرار دهد و آن را در قبال بروز مشکلات عملکردی در بازه زمانی خاصی گارانتی کند؟ این مسئله مطمئنا اقدام بدی نیست، اما در شرایطی که شرکت تضمین دهنده یا گارانتی کننده در قبال تعهدی که داده است، مسئولیتپذیر باشد!
متاسفانه این مسئولیتپذیری در کشورمان چندان دیده نمیشود. کافی است که خدای نکرده یک بار یک گوشی با گارانتی این چنینی خریداری کنید و مشکلی برای آن پیش آید و دستگاه را برای تعمیر تحت ضوابط گارانتی به فروشنده ارجاع دهید. در این شرایط علاوه بر زمان طولانی که باید برای انجام پروسه طی شود، شما با انواع دلایل عجیب و غریبی مواجه میشوید که از سوی شرکت گارانتی کننده و فروشنده برای فرار از ضوابط گارانتی ارائه میشوند. متاسفانه آنها از هر دروغی برای متهم کردن شما و فرار از تعمیر رایگان گوشی استفاده خواهند کرد. در نهایت اگر خیلی خوش شانس باشید و بتوانید آنها را قانع کنید، بعد از چند هفته گوشی تعمیر شده خود را دریافت خواهید کرد که احتمالا در آن از قطعه تعمیری بسیار ضعیف و ارزانی استفاده شده و بعد از مدت کوتاهی باز هم دچار مشکل میشود.
بنابراین شرایط و ضوابط گارانتی در کشورمان نسبت به آنچه که در سایر نقاط دنیا شاهدش هستیم متفاوت است. گوشیهای هوشمند از جمله محصولاتی هستند که به واقع خرید نسخه با گارانتی آنها را به شما پیشنهاد نمیکنیم. البته این پیشنهاد نظر شخصی ماست و ممکن است برخی افراد با شرکتها و فروشندگان گوشیهای با گارانتی خوبی آشنا شده باشند که ارزش پرداختی هزینه مضاعف در قبال گارانتی با کیفیت را دارند. یکی از فروشندگانی که بنده چند بار توانستم از گارانتی محصولاتش استفاده کنم، سایت دیجیکالا بود. خدمات پس از فروش این سایت بسیار عالی است و گارانتی که توسط آن انجام میشود نسبت به گارانتی سایر فروشندگان در بازار آزاد شرایط بهتری دارد.
سخن پایانی
بنابراین خرید گوشی با گارانتی در کشور ما اقدام ضروری محسوب نمیشود. به شما قول میدهیم که اگر یک گوشی بدون گارانتی را از فروشندگان معتبر خریداری کنید، حداقل تا یک سال برای آن مشکلی پیش نخواهد آمد. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که حتی اگر گوشی با گارانتی را خریداری کنید و بعد از مدتی با مشکل رو به رو شوید، احتمال اینکه بتوانید با وجود دلایل عجیبی که از سوی گارانتی کنندگان آورده میشود، از تعمیر رایگان گارانتی استفاده کنید؛ بسیار ناچیز خواهد بود. انتخاب نهایی را بر عهده خودتان میگذاریم.
بنابراین خرید گوشی با گارانتی در کشور ما اقدام ضروری محسوب نمیشود. به شما قول میدهیم که اگر یک گوشی بدون گارانتی را از فروشندگان معتبر خریداری کنید، حداقل تا یک سال برای آن مشکلی پیش نخواهد آمد. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که حتی اگر گوشی با گارانتی را خریداری کنید و بعد از مدتی با مشکل رو به رو شوید، احتمال اینکه بتوانید با وجود دلایل عجیبی که از سوی گارانتی کنندگان آورده میشود، از تعمیر رایگان گارانتی استفاده کنید؛ بسیار ناچیز خواهد بود. انتخاب نهایی را بر عهده خودتان میگذاریم.