باشگاه کاربران روماک

نسخه‌ی کامل: بازاریابی درون گرا (جاذبه ای یا ربایشی) به زبان ساده چیست؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شاید واژه بازاریابی درون گرا یا بازاریابی جاذبه ای (یا عناوین دیگر : بازاریابی ربایشی ، بازاریابی درونی و … ) را پیش از این در مقالات و وب سایت های دیگر شنیده باشید . رویکرد من در این وب سایت به سمت این نوع از بازاریابی است و می خوام بیشتر در این خصوص بنویسم به همین دلیل علاقمند بودم توضیحی به زبانی کاملا ساده و قابل فهم در این نوشتار بیان کنم .
امیدوارم در این مقاله سوال ذهنی برخی از دوستانم رو در این خصوص پاسخ داده باشم .
تعریف بازاریابی :
برای بازاریابی تعاریف مختلفی ارائه شده اما به شخصه به این تعریف بسیار علاقمندم : “رساندن پیام مناسب در زمان مناسب به شخص مناسب از طریق رسانه مناسب به صورت مستمر را یک فرایند بازاریابی گویند .”
با توجه به تعریف بالا ، رساندن پیام مناسب به مخاطب مناسب به شیوه درست و اصولی مهمترین هدف بازاریابی است که در حقیقت همین اصل رو نیز در بازاریابی درون گرا مشاهده می کنیم اما با رویکردی متفاوت !
تعریف بازاریابی درون گرا چیست ؟
“بازاریابی درون گرا یک فرایند بازاریابی است که از طریق تولید محتوای منحصر به فرد و کاربرپسند انجام می شود . این محتوای تولید شده قبل از تصمیم گیری برای خرید به دست مخاطب خواهد رسید . این روش بسیار مقرون به صرفه است و بهترین روش برای تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت شما به خریداران است .”
در تعریف بازاریابی واژه پیام حکایت از پیام تبلیغاتی دارد اما در بازاریابی درون گرا مراد از واژه محتوا ، محتوایی است که به سوالات ذهنی ، دغدغه ها و مشکلات کاربران و مخاطبان پاسخ می دهد .
در واقع رویکرد در بازاریابی سنتی یا برون گرا ، تمرکز بر روی پیام تبلیغاتی و ویژگی های محصول است اما رویکرد در بازاریابی درون گرا یا جاذبه ای تمرکز بر روی مزایای محصول و مشکلات و دغدغه هایی که محصولات و خدمات ما می توانند از مخاطبان مرتفع نمایند . این پاسخ به نیازها و دغدغه ها در قالب محتوای تولید شده به دست مخاطبان رسانده می شود .
اساسا کاربران و مخاطبان ، امروزه به دنبال ویژگی های محصولات ما نمی گردند بلکه به دنبال رفع مشکلات ، مسائل و دغدغه های ذهنی خود در فضای وب هستند.
مزایای بازاریابی درون گرا چیست ؟
به اعتقاد بنده ۴ دلیل کلیدی و مهم که در زیر بهش اشاره کردم می توانند به خوبی حق مطلب رو در مورد موثر بودن بازاریابی درون گرا ادا کنند .
۱- بر پایه تکنیک بازاریابی با کسب اجازه فعالیت می کند
یکی از مهمترین مزایای بازاریابی درون گرا نسبت به بازاریابی سنتی Permission Marketing است که به معنای بازاریابی و تبلیغات با کسب اجازه از مخاطب تعبیر می شود . ما اغلب در معرض بمباران تبلیغات خسته کننده و آزار دهنده هستیم . انواع مدل های بازاریابی که باعث آزار و اذیت شما می شود همه از جنس بازاریابی سنتی یا برون گرا هستند ، مثل تبلیغات پیامکی ناخواسته ، ارسال ایمیل های اسپم ، تبلیغات پاپ اپ روی وب سایت ها ، تیزرهای تلویزیونی بین فیلم و سریال و غیره
اما در بازاریابی درونگرا وقتی کاربران در خبرنامه وب سایت شما عضو می شوند و یا در شبکه های اجتماعی برندتان را دنبال می کنند بدین معناست که به محتوا و همچنین شنیدن صدای برندتان علاقمند و مشتاق هستند . این عضویت یا دنبال کردن کاملا اختیاری هست و در هر زمان به راحتی می توانند به اختیار خود لغو اشتراک کرده و هیچگونه مزاحمتی برای آنها ایجاد نخواهد شد.
 
 بر روی مخاطب هدف شما تمرکز می کند
یکی از مهمترین استراتژی ها در بازاریابی این است که به جای تبلیغات برای عموم مردم ، فرایند بازاریابی دقیقا برای مخاطبان هدف انجام بشه (Target Marketing) . با تمرکز بر روی مخاطبان هدف و شناسایی نیازها و خواسته های آنها ، می توان نرخ تبدیل فروش محصولات و خدمات شرکت را تا حد چشمگیری افزایش داد .  برای این کار شما محتوایی تولید می کنید و به سوالات و دغدغه های ذهنی کاربرانتان قبل از خرید پاسخ می دهید .
 محتوای کاربرپسند می تواند به صورت ویروسی منتشر شود
یکی از مزایای دیگر فرایند بازاریابی درون گرا ، انتشار محتوای تولید شده در شبکه های اجتماعی است که مخاطبان هدفتان ، در آنجا شما را دنبال می کنند . وقتی شما محتوای خوب و مفیدی تولید کرده باشید این شانس رو خواهید داشت که علاقمندانتان ، محتوای شما را با دوستانشان به اشتراک بگذارند و بدین شکل محتوای شما به صورت ویروسی منتشر خواهد شد . قطعا پاسخ به سوالات و دغدغه های ذهنی کاربران می تواند باعث به اشتراک گذاری پست شما شود .
 ارزان و مقرون به صرفه بودن
اغلب بودجه های تبلیغاتی که در بازاریابی سنتی هزینه می شود بسیار زیاد است . تلویزیون ، رادیو ، مجلات چاپی و بیلبورد و … خیلی مناسب با بودجه محدود کسب و کارهای کوچک نیست اما بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای ارزان و مقرون به صرفه است و با حداقل هزینه ها قابل انجام است .
نتیجه گیری :
پس همانطور که در بالا اشاره شد بازاریابی درونگرا تولید محتوای کاربرپسند که حاوی پاسخ نیازها ، سوالات و مشکلات و دغدغه های کاربران و انتشار این محتوا در فضای وب است . این نوع از بازاریابی مزایای بسیاری نسبت به بازاریابی سنتی یا برون گرا دارد که یکی از مهمترین این مزایا آن است که بر مبنای کسب اجازه از کاربر به جای تبلیغات مزاحم و خسته کننده بازاریابی سنتی یا برون گرا استوار است .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.